Polttoaineen hinnannousu

  • 142 076
  • 1 217

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos mietin asiaa omalta kohdaltani, niin mielestäni uuden sähköauton hankinta maltillisella korolla oli itselleni aivan ehdoton valinta.

Entinen iso diesel vaihtui siis uuteen sähköautoon ja tämä tarkoitti kuukausitasolla ainakin seuraavia muutoksia:

vero: 110€ --> 16€
lainalyhennys: 400€ --> 500€
"polttoainekustannus" (paras arvio keskimäärin vuoden aikana): 450€ --> 100€
huollot/renkaat yms. vähemmän tarvetta ja tietysti uuden auton takuun aikana huolettomampaa.
Onnittelen, päätöshän on järkevä.

Alkuperäinen näkemys, jota kommentoin koron ja lainan osalta, oli sellainen, että jos mahdollista, auto kannattaa hankkia ilman velkaa ja tätä pidin taloudellisessa mielessä järkevänä ajatuksena. Saa auton joko halvemmalla tai saa paremman auton käteisellä samalla summalla kuin saa velaksi. Laitetaan nyt selvyyden vuoksi vielä luvuillasi:

vero: 110€ --> 16€
lainalyhennys: 400€ --> 0€
"polttoainekustannus" 450€ --> 100€

Aiempi 960 euroa kuukaudessa muuttui 116 euroon. Mutta pitää huomata myös säästömahdollisuus jo velkaantuneen tilanteessa.

Hieman pidän ongelmana suomalaistenkin velkahalukkuutta. Voi olla 80 prosenttia asunnosta yhtiölainaa ja lain mahdollistamat loput pankkilainaa suhteessa pienillä tuloilla velkamäärään. Siihen vielä 30-70 k€ uuden auton velkaa päälle kokonaiskorolla, joka on 12-18 prosenttia kaikkineen uuden auton ostohinnasta.

Talous on ylikuumentunut, jonka takia EKP tulee nostamaan korkoja. Sen vaikutus ostovoimaan ja velanmaksukykyyn on negatiivinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt ollaan ihan kansakuntanakin isojen asioiden ja ongelmien äärellä ja melkein kehottaisin niitä joilla on säästössä rahaa pitämään se pahan päivän varalla eikä lähteä tähän vihreään vöyhötykseen mukaan.
Ensisijaisesti hommasin sähköauton, koska se on edullisempi ajaa, tehokkaampi ja mukavampi kuin polttis. Syön kasvispainotteisesti ja vältän varsinkin punaista lihaa, koska oloni on siten huomattavasti parempi. Kierrätän pulloja, koska siitä hyötyy suoraan taloudellisesti. Mitäs muuta? Joka tapauksessa noiden lisäarvona on ekologisuus, mikä on iso plussa, mutta rehellisesti sanottuna ei ensisijainen vaikutin.

Tuntuu kuitenkin siltä, että osalle ihmisiä vihreästä öyhötyksestä puhuminen on defenssi, jolla yritetään kieltää se, että oikeasti esim. sähköautoilu ja lihansyönnin vähentäminen on vain helvetin paljon järkevämpää. Pullojen palautus on jo sen verran vanha juttu, että se ei enää tunnu viherpesulta. No, kai niitä tosiäijiä vielä löytyy, jotka pullonsa heittävät mieluummin liikennemerkkeihin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Pullojen palautus on jo sen verran vanha juttu, että se ei enää tunnu viherpesulta. No, kai niitä tosiäijiä vielä löytyy, jotka pullonsa heittävät mieluummin liikennemerkkeihin.

Eivät ne tosiäijät mitään hipsteri pulloja (käsityöläisoluet) osta vaan euron tärkkelysolut tölkistä kelpaa jauhocampingin kanssa.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Eivät ne tosiäijät mitään hipsteri pulloja (käsityöläisoluet) osta vaan euron tärkkelysolut tölkistä kelpaa jauhocampingin kanssa.
Menee lievästi ot:n puolelle, mutta tosiäijäthän hakee halvat kaljat Virosta, ryyppäävät ne autossa ja nakkaavat pantittomat tölkit ikkunasta tien poskeen. Koska olisihan se ihan kohtuuton vaatimus kuljettaa roskia omassa autossa, pensakin on niin kallista. Siitäs saavat viherhipsterit ja ryöstöverottajat, on tässä veroja kuule maksettu. Osa noista tölkeistä päätyy sitten pelloille, joista ne kulkeutuvat rehun mukana lehmien pötseihin ja maajussit kiroavat kuinka kaupunkilaishipit tuhoavat elukat ja elinkeinon kun eivät ymmärrä mistään mitään. Hippien vika kun lihan hinta nousee.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Hieman pidän ongelmana suomalaistenkin velkahalukkuutta
Yleisesti ottaen olet oikeassa. Tosin uusissa autoissa tuon kokonaiskoron ollessa esim. Huyndain kohdalla 1% on järjetöntä olla hyöndytämättä edullinen lainaraha. Kun jollaon on jokatapauksessa liiluttava, niin edulliset käyttökulut ja pieni korko varmistivat sen, että kokonaiskulut ovat sähköautossa samat. Autojen laitoinut on oikeastaan verrattavissa Leasing-sopimuksiin. Ostamalla auton lainalla kannat isomman riskin hintojen heilahtelusta, mutta samalla saat hieman edullisemmat kuukausierät.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yleisesti ottaen olet oikeassa. Tosin uusissa autoissa tuon kokonaiskoron ollessa esim. Huyndain kohdalla 1% on järjetöntä olla hyöndytämättä edullinen lainaraha. Kun jollaon on jokatapauksessa liiluttava, niin edulliset käyttökulut ja pieni korko varmistivat sen, että kokonaiskulut ovat sähköautossa samat. Autojen laitoinut on oikeastaan verrattavissa Leasing-sopimuksiin. Ostamalla auton lainalla kannat isomman riskin hintojen heilahtelusta, mutta samalla saat hieman edullisemmat kuukausierät.
Näin on kunhan ymmärtää tehdä vertailun auton hintaan ennen 1% korkotarjousta ja sen jälkeen. Tuloksena saattaa olla korotettu hinta esimerkinomaisesti 20k€ -> 22k€. Rahoitusyhtiöt eivät myy tuotettaan tappiolla, mutta osaavat näyttää lainan sellaisena kuin se olisi kuluttajan kannalta erinomainen valinta. Yhden prosentin korko ei ole rahoitusyhtiölle tällä hetkellä kannattava sijoitus, joten ne ottavat osuutensa yleensä joko oheiskuluilla tai korkokampanjassa alkuperäistä selvästi korkeammalla tuotehinnalla.

Näin siis yleisellä tasolla ja softaa ko. yhtiöille tehneen kokemuksella.

Mutta jos nyt saa 1% korolla ja samalla tuotehinnalla jotain, sehän on loistokauppa. Kannattaa silti aina tarkistaa kokonaisuus, sillä auto- ja rahoitusmyynti ei tee tappiollisia kauppoja kovinkaan helposti. Erityistilanteita toki on.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näin on kunhan ymmärtää tehdä vertailun auton hintaan ennen 1% korkotarjousta ja sen jälkeen. Tuloksena saattaa olla korotettu hinta esimerkinomaisesti 20k€ -> 22k€. Rahoitusyhtiöt eivät myy tuotettaan tappiolla, mutta osaavat näyttää lainan sellaisena kuin se olisi kuluttajan kannalta erinomainen valinta. Yhden prosentin korko ei ole rahoitusyhtiölle tällä hetkellä kannattava sijoitus, joten ne ottavat osuutensa yleensä joko oheiskuluilla tai korkokampanjassa alkuperäistä selvästi korkeammalla tuotehinnalla.

Näin siis yleisellä tasolla ja softaa ko. yhtiöille tehneen kokemuksella.

Mutta jos nyt saa 1% korolla ja samalla tuotehinnalla jotain, sehän on loistokauppa. Kannattaa silti aina tarkistaa kokonaisuus, sillä auto- ja rahoitusmyynti ei tee tappiollisia kauppoja kovinkaan helposti. Erityistilanteita toki on.

Hyundai tarjoaa edelleen 1% ilman kuluja kaikkiin malleihin, eikä hintoja ole nostettu muiden tahtiin. Tappiollinen lainaraha varmasti, mutta kun automerkki ei ole muuten se halutuin, niin varmaan pitävät tätä kilpailun takia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyundai tarjoaa edelleen 1% ilman kuluja kaikkiin malleihin, eikä hintoja ole nostettu muiden tahtiin. Tappiollinen lainaraha varmasti, mutta kun automerkki ei ole muuten se halutuin, niin varmaan pitävät tätä kilpailun takia.
Hyvä näin! Ja tuli mieleen myös EU:n vaikutus vähäpäästöisiin malleihin. Menikö niin, että niitä on tehtaiden tuotettava ja myyjien myytävä tietty osuus kokonaismyynnistä. Jos ei onnistu, rapsuja tulee. Tällöin voi olla loppuvuodesta todella edullisia autoja saatavilla, koska ne nyt vaan on myytävä ja rahoituskin järjestyy mukavasti.

Palatakseni polttonaineen hinnannousuun, Marinin hallitus näyttäisi tulevan fiksusti vastaan alentamalla verotusta syksyn päätöksenä. Se on toimenpiteenä parempi ratkaisu kuin pumppuhinnan pudottaminen, vaikka muissa maissa on molempia nähty. Marinin hallitus kohdetaa mahdollisen alennuksen pieni- ja keskituloisille, joihin polttoaineen noussut hinta on eniten vaikuttanut. Ja totta kai taustalla on vaalit 2023 alkupuolella.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Hyundai tarjoaa edelleen 1% ilman kuluja kaikkiin malleihin, eikä hintoja ole nostettu muiden tahtiin. Tappiollinen lainaraha varmasti, mutta kun automerkki ei ole muuten se halutuin, niin varmaan pitävät tätä kilpailun takia.
Kyllä. En ole kuullut että hinnat olisivat nousseet pienien lainojen kohdalla. Käytettyjen autojen kohdalla varmasti, mutta ei uusien.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin on kunhan ymmärtää tehdä vertailun auton hintaan ennen 1% korkotarjousta ja sen jälkeen. Tuloksena saattaa olla korotettu hinta esimerkinomaisesti 20k€ -> 22k€. Rahoitusyhtiöt eivät myy tuotettaan tappiolla, mutta osaavat näyttää lainan sellaisena kuin se olisi kuluttajan kannalta erinomainen valinta. Yhden prosentin korko ei ole rahoitusyhtiölle tällä hetkellä kannattava sijoitus, joten ne ottavat osuutensa yleensä joko oheiskuluilla tai korkokampanjassa alkuperäistä selvästi korkeammalla tuotehinnalla.

Näin siis yleisellä tasolla ja softaa ko. yhtiöille tehneen kokemuksella.

Mutta jos nyt saa 1% korolla ja samalla tuotehinnalla jotain, sehän on loistokauppa. Kannattaa silti aina tarkistaa kokonaisuus, sillä auto- ja rahoitusmyynti ei tee tappiollisia kauppoja kovinkaan helposti. Erityistilanteita toki on.
Enyaqista sai ainakin tingattua pyyntihinnasta sen noin 7-8 prosenttia pois vaikka rahoituksella ostikin, minkä lisäksi rahoituksen kokonaiskulut sai 2,99 prosentista noin 2,1 prosenttiin. Eli aika merkittävät alennukset. Tännekö palstalle joku kirjoitti, että Hyundaista ei saanut yhtään tingattua pyyntihinnasta, mutta tosiaan rahoitus oli halvempi. Eli huomattavia eroja eri merkkien välillä. Yhdellä tinkivara leivottu hintoihin ja toisella ei.

Suosittelen laittamaan sähköpostilla viestiä eri maahantuojille ympäri Suomea ja pyytämään tarjousta. Sitten näitä kilpailuttaa keskenään ja lopulta laittaa parhaan tarjouksen tiedot lähimmälle kaupalle, että "pystyttekö mätsäämään?". Parin tunnin homma ja tuli säästettyä useita tuhansia. Eräästä kaupasta soittelivat takaisin, että "Annamma yhden prosentin alennuksen myyntihintaan. Tehdäänkö kaupat?" Kun vastasin, että olen jo saanut parempia tarjouksia, niin totesivat ettei lähde tarjouskilpailuun. Eli ilmeisesti Kouvolan suunnalla liikkuu täydellä hinnalla myytyjä Enyaqeja.

Ainahan maahantuoja ja rahoitusyhtiö haluavat rahalleen vastinetta, mutta kyse on myös siitä, että saako kuluttajakin parempaa vastinetta sillä, että maksaa kuukausittain kuin kerralla. Parhaimmassa tapauksessa se on win-win, esimerkiksi jos autoon tarkoitetut rahat sijoittaa hyvällä tuotolla ja/tai ajelee vähemmän kuluttavalla uudella autolla kuin paljon kuluttavalla vanhalla autolla. Maahantuojan osuudesta pystyy tinkaamaan.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Itse tein vapun tienoilla kaupat ja sain sähkö-Citikkaan kokonaiskoron 0.72%. Ei olis ollut rahaa ostaa käteisellä ja vaikka olisikin ollut, niin en olisi käyttänyt rahoja siihen, vaan sijoittanut johonkin tuottavampaan. Nykyisellä inflaatiolla pidin kyseisen lainan ottamista erityisen järkevänä. Samalla sain omasta vaihdokista pari tonnia enemmän kuin luulin saavani. Oli muuten sitten eka kerta autoa vaihtaessa, kun sain luultua enemmän vaihdokista.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onnittelen, päätöshän on järkevä.

Alkuperäinen näkemys, jota kommentoin koron ja lainan osalta, oli sellainen, että jos mahdollista, auto kannattaa hankkia ilman velkaa ja tätä pidin taloudellisessa mielessä järkevänä ajatuksena. Saa auton joko halvemmalla tai saa paremman auton käteisellä samalla summalla kuin saa velaksi.
Kiitos.

Olet täysin oikeassa. Omassa tilanteessa auto on sen verran kallis, että käteisellä ostaminen ei ollut mahdollista. Laitoin toki käsirahaa reiluhkosti ja varmistin jo sillä sen, että saan autosta hyvin todennäköisesti aina enemmän, kuin sen hetkinen lainamäärä on.

Todellinen vuosikorko on maltillinen 1,88 ja kun auto on Polestar 2, niin tinkaaminen ei ollut mahdollista, oli maksutapa mikä tahansa.

Mutta tilanteet on toki kaikilla erilaisia. Tämä oli minulle nyt se optimaalisin vaihtoehto, kun tykkään uudella tai uudehkolla autolla ajaa.

Noin 2kk sitten oli muuten jo 2/3 autoliikettä, jotka sanoivat diesel- Volvolleni "ei kiitos". Autovexin kautta sain sen sitten kuitenkin menemään, joskin hieman halvemmalla mitä olisin halunnut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Suosittelen laittamaan sähköpostilla viestiä eri maahantuojille ympäri Suomea ja pyytämään tarjousta. Sitten näitä kilpailuttaa keskenään ja lopulta laittaa parhaan tarjouksen tiedot lähimmälle kaupalle, että "pystyttekö mätsäämään?

Juuri näin tuli toimittua ja tinkaaminen tuli oikeastaan vaihtoauton hyvityshinnassa huomioitua. Tarjouksia kysyin useammalta ja kun hintaa ei enää alemmaksi saanut, nii sen jälkeen vielä pari ekaa huoltoa kaupan päälle. Mutta kokonaisuus tietysti ratkaisee ja prosentin kokonaiskulu oli kuitenkin euromaaräisesti myös merkittävä alennus hintaan. Käteisellä maksettaessa tuskin olisin vastaavaa alennusta saanut, tosin ei tullut kysyttyäkään. Pankkilaina olisi ollut liian suuri riski, tai kiinteä korko olisi varmasti ollut aika hurja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muutenkin voi olla tänä ja ensi vuonna hapokkaat kustannusnousut monen keskituloisen perheen elämässä omakotitalossa:
- bensan/dieselin hintaa jo tässä puitu, kustannus helposti 1000-2000eur lisää vuodessa
- sähkön nousseesta hinnasta okt-lämmitys/käyttö lisää vuosikulua n. 1000-1500eur
- lainakorot nousussa, nyt kun osuu tämän loppuvuoden aikana koronmääräytymispäivä (lainan muuttuva peruskorko 0%-> 1,xx%), on vuosikustannus 1000eur lisää per 100k lainaa, eli vähintään tonnin pari aika monelle varsinkin pk-seudulla.
- ruokalasku noussut hintojen myötä ehkä 500-1000eur vuodessa? (hankalampi laskea tai arvioida)

Enpä yllättyisi jos monella elinkustannukset nousee n. 5000-6000eur tänä vuonna. Nettoansiot ei taida ihan seurata perässä? Ostovoima/inflaatioketjulle tilausta...
Tähän vielä päälle se, että ostovoiman heikentyminen em. syiden takia johtaa siihen, että kulutusta on pakko karsia, mikä puolestaan tulee näkymään monilla aloilla hiljaisina aikoina, yt-neuvotteluina yms. Jonkinlaista taantumaa kohti tässä varmasti mennään ja tuleva syksy näyttää sen osalta paljon.

Vielä jonkin aika sitten tankillisen bensaa sai omaan autoon alle 80 eurolla, mutta viimeksi tankatessa loppusumma oli 149,xx €. Varmasti hankala tilanne niille, joilla on pitkä työmatka tai se on muuten mahdoton kulkea julkisilla, harrastavat lapset yms. eli aika monella perheellisellä töissäkäyvällä suomalaisella.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Noin 2kk sitten oli muuten jo 2/3 autoliikettä, jotka sanoivat diesel- Volvolleni "ei kiitos". Autovexin kautta sain sen sitten kuitenkin menemään, joskin hieman halvemmalla mitä olisin halunnut.

Täällä on juurikin tämän tapauksen kaltainen meininki jossa oikeasti nähdään ettei hyvän auton elinkaarta kannata ajaa tiettyyn pisteeseen itse vaan laitetaan pilkkahinnalla eteenpäin. Sitten uuden sähkärin arvonalennusta ihmetellään muutaman vuoden kuluttua velka taskussa.

Jokainen tehkööt oman ratkaisunsa mutta mun mielestä ei näin. On kyllä tämä palsta ihan psykoosissa kun ei valtaosa on menossa mukana. Pohjoiseen ajellessa kiitti itseään että on pysynyt pää kylmänä. Missä niitä latureita edes on?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Näyttää niitä olevan pitkin poikin Lappia jos pohjoisella sitä tarkoitit. Pisin laturiton väli taitaa olla Inari-Nuorgam 170 km.

Kyllä niitä lienee kun jaksaa googlailla varmaan mutta huoltoasemia on tämän tästä.

Pitkä, todella pitkä matka näyttää olevan siihen että isompia automääriä lataillaan. Jokainen voi tuota funtsia lähes tunnin latausajoilla koska tuollainen infra on tässä maassa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä on juurikin tämän tapauksen kaltainen meininki jossa oikeasti nähdään ettei hyvän auton elinkaarta kannata ajaa tiettyyn pisteeseen itse vaan laitetaan pilkkahinnalla eteenpäin. Sitten uuden sähkärin arvonalennusta ihmetellään muutaman vuoden kuluttua velka taskussa.
Hyvä yritys. Ensinnäkään, en myynyt dieseliäni pilkkahinnalla. Toiseksi sähköauton arvonalenema ei varmasti ole yhtä suurta kuin polttomoottoriautojen. Kolmanneksi en usko, että joudun ihmettelemään mitään "velka taskussa" muutaman vuoden kuluttua. Lisäksi, kuten jo sanoin, autoni arvo on aina enemmän kuin siinä kiinni oleva velka. Tällä kertaa vielä varsin kohtuuhintainen lainaraha.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jokainen tehkööt oman ratkaisunsa mutta mun mielestä ei näin. On kyllä tämä palsta ihan psykoosissa kun ei valtaosa on menossa mukana. Pohjoiseen ajellessa kiitti itseään että on pysynyt pää kylmänä. Missä niitä latureita edes on?
Ok, psykoosi seuraavana. Turhaa tämä toki on, mutta ihan hauskaa, joten kysynpä nyt kuitenkin, että mitä se on sulta pois, jos porukka pärjää sähköautolla ja ajelee niillä edukkaammin kuin polttiksilla? Ja vieläpä pitää niistä enemmän. Vihreän öyhöttämisen ja sähköautopsykoosin sijaan veikkaisin mieluummin osan polttiskuskeista olevan puhtaasti kateellisia ja osan muuten vain änkyrädefenssin vallassa. Osaa ei sitten kiinnosta tai ovat muuten vain sinut tilanteen kanssa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vihreän öyhöttämisen ja sähköautopsykoosin sijaan veikkaisin mieluummin osan polttiskuskeista olevan puhtaasti kateellisia ja osan muuten vain änkyrädefenssin vallassa.
Sama fiilis tuli itselleni. Katkeralta tuntuu ja viimeinen taisto ennen vaihtoa sähköautoon on henkisesti alkanut.

"Missä niitä latureita edes on?" Heh.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Vihreän öyhöttämisen ja sähköautopsykoosin sijaan veikkaisin mieluummin osan polttiskuskeista olevan puhtaasti kateellisia ja osan muuten vain änkyrädefenssin vallassa. Osaa ei sitten kiinnosta tai ovat muuten vain sinut tilanteen kanssa.

Voisin tässä vaikka heti Teslan tilata käteisellä mutta olen tulkinnut markkinoita ja sähköautojen akkujen kehitystä sillä silmällä että odotetaan nyt vielä muutama vuosi.

Kateusheitto on nolo.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voisin tässä vaikka heti Teslan tilata käteisellä mutta olen tulkinnut markkinoita ja sähköautojen akkujen kehitystä sillä silmällä että odotetaan nyt vielä muutama vuosi.

Kateusheitto on nolo.
Ei kannata laittaa uuteen autoon käteistä noin paljoa. Eikä kateuden tarvitse kohdistua mihinkään brändiin, vaan enemmänkin siihen sähköautolla ajamisen edullisuuteen. Enkä viitannut kateudella sinuun, ellet sitä itse sellaiseksi tulkitse. Kohdallasi tulee enemmänkin tuo änkyrädefenssi mieleen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kohdallasi tulee enemmänkin tuo änkyrädefenssi mieleen.

Ei savua ilman tulta mutta omiin tarpeisiin ja pohjoisen juttuihin liittyen odotan kyllä tuota 1000km:n rangea. Eilenkin oli sellainen vastatuuli että vei normaalin 5 litran sijaan yli 6 litraa ajellessa. Mitenkähän olisi ollut sähköautolla. Ja 110-120 pitää olla vauhti että matka etenee.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei savua ilman tulta mutta omiin tarpeisiin ja pohjoisen juttuihin liittyen odotan kyllä tuota 1000km:n rangea. Eilenkin oli sellainen vastatuuli että vei normaalin 5 litran sijaan yli 6 litraa ajellessa. Mitenkähän olisi ollut sähköautolla. Ja 110-120 pitää olla vauhti että matka etenee.
Näistä sankareista saa lukea aina välillä, kun ajaa helposti 800-1000km kusematta. Se on ns. seurapiirirakko, kun virtsarakon koko alkaa lähentelemään kuumailmapalloa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotenkin luulisi kansankynttilöiden ottavan rennosti, kun 3 kuukauden lomat ovat käynnistyneet, mutta sä @opelix jaksat täällä ahdistua muiden sähköautohankinnoista päivästä toiseen.

Ota vaikka olut, jos oma psykoosisi helpottaisi. Ei sulta kukaan sun dieselvolvoa ole pois ottamassa.

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta läheskään kaikki eivät halua sinne Lappiin ajaa. Toisekseen tuntemani sähköautoilijat ovat hyvin tietoisia omasta autoilutarpeestaan ja hankkii sen auton sen mukaisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös