Autoilun vastustaminen? Mistä tällaisen ihmeellisen päätelmän teit?
Ja kyllä, se on kansantaloudellisten resurssien tuhlausta seisottaa pääomia käyttämättömänä, kysy minkä tahansa leirien taloustieteilijältä (käytettävissä olevat varat kansalaisilla, paljonko rahaa käyttää autoon joka seisoo suurimman osan ajasta tyhjänpanttina vs voisi käyttää muihin palveluihin, aika nobrainer)...
Mutta jos siis autoilua haitataan mielestäsi liikaa, se johtuu vaan siitä, että sitä on aikanaan (satavuotta) suosittu enemmän muiden liikkumistapjen kustannuksella (ja suositaan edelleen) jolloin muidenKin liikumistapojen edistäminen ja tukeminen tuntuu autoiluun vastustamiselta.
Kukaan ei väitä, etteikö nyky-yhteiskunnat olisi riippuvaisia autojen kuljettamista ihmisistä ja tavaroista. Yhdyskuntarakennetta on suunniteltu autoon pohjaavaksi about sen vuosisadan, niin totta kai näin on.
Ideanahan on se, että alueilla jossa ihmisille auto on välttämättömyys voidaan tukea sitä ihmistä, ei sitä autoilua. Ihminen sitten itse päättää millä liikkuu sen rahallisen suoran tuen avulla. Mutta verotuksen, eli bensavero alentaminen alentaa bensan hintaa myös kaupunkialueilla, jolloin ne, joilla on mahdollisuus tehdä muunlaisiakin valintoja, eivät sitä tee.
Tulee katsoa kokonaisuuksia eikä vaan omaa napaa, joka taas bensanhionnan itkussa tuntuu olevan aina kyseessä. Se, että "mun" välttämättömän bensan hinnan alennus ois kiva tarkottas että se alensi myös niiltä, joiden käytöstä se voisi ohjata todella voimakkaasti kaupungeissa.
Kuljetuskustannukset on sit taas eri asia, ne on yritystoimintaa, ja jos halutaan yritystoimintaa tukea, niin sekin on sit suora tukimuoto. Mitkään yritystuet ei vaan ole kansantalouden kannalta kovinkaan järkeviä ja tulisi muutenkin pyrkiä eroon haitallisista yritystuista.
Ja sellanekin juttu ajatellen kaupungin viihtyisyyttä sekä ilmastonmuutosta on, että Mitä enemmän autoinfraa, sitä enemmän autoliikennettä ja sitä enemmän melua ja saasteita.
Maailma muuttuu, haluat tai et. Tukholmassa ajokortin ajaa enää 20% ikäluokasta, Suomessakin 18-vuotiaiden ajokorttien määrä on tippunut viidessä vuodessa ikäluokkatasolla 61,1 prosentista 55,8 prosenttiin. Uudellamaalla ajokortti on 44,2 prosentilla 18-vuotiaista, mutta Etelä-Pohjanmaalla kurvaillaan vielä 77,3 prosentin voimin.
Osottaa, että kun muita vaihtoehtoja on tarjolla, niihin tartutaan.
3.5€ litrahinta vauhdittaisi murrosta.. ehkä.. ei se lähes 3e tuntunu juuri vaikuttavan