Polttoaineen hinnannousu

  • 142 050
  • 1 217

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Auto seisoo tosiaan valtaosan ajasta. Se on siis valmiustilassa.
Meillä myös kattilat, lusikat, alushousut jne ovat useimmiten valmiustilassa.
Tuo on aika heikko peruste autoilun vastustamiseen. Mitä enemmän auto seisoo, sen välttämättömämpiin tarpeisiin se vastaa.

Kohta junalla kotiin, josta autolla treeneihin. Kun sitten varastoon junnujen tarvikkeita autossa sunnuntaisten pelien vuoksi maanantai-iltaan, milloin palaan hallille, niin "seisooko se vain" vai toimiiko varastona mikä parantaa käyttöastetta?

Kattiloissa ja alushousuissa on per käyttäjä melko paljon vähemmän sidottua pääomaa, mutta tokihan niidenkin kiertoa bisnespuolella pyritään tekemään tehokkaasti. Liikennevälineiden yhteiskäyttö vähentää paitsi niiden valmistamisen hiilijalanjälkeä myös vähentää kikuja. Täysin oikea suunta. Tavaroiden varastointiin on olemassa oleellisesti tarkoituksenmukaisempia ratkaisuja.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Autoilun vastustaminen? Mistä tällaisen ihmeellisen päätelmän teit?

Ja kyllä, se on kansantaloudellisten resurssien tuhlausta seisottaa pääomia käyttämättömänä, kysy minkä tahansa leirien taloustieteilijältä (käytettävissä olevat varat kansalaisilla, paljonko rahaa käyttää autoon joka seisoo suurimman osan ajasta tyhjänpanttina vs voisi käyttää muihin palveluihin, aika nobrainer)...


Mutta jos siis autoilua haitataan mielestäsi liikaa, se johtuu vaan siitä, että sitä on aikanaan (satavuotta) suosittu enemmän muiden liikkumistapjen kustannuksella (ja suositaan edelleen) jolloin muidenKin liikumistapojen edistäminen ja tukeminen tuntuu autoiluun vastustamiselta.

Kukaan ei väitä, etteikö nyky-yhteiskunnat olisi riippuvaisia autojen kuljettamista ihmisistä ja tavaroista. Yhdyskuntarakennetta on suunniteltu autoon pohjaavaksi about sen vuosisadan, niin totta kai näin on.

Ideanahan on se, että alueilla jossa ihmisille auto on välttämättömyys voidaan tukea sitä ihmistä, ei sitä autoilua. Ihminen sitten itse päättää millä liikkuu sen rahallisen suoran tuen avulla. Mutta verotuksen, eli bensavero alentaminen alentaa bensan hintaa myös kaupunkialueilla, jolloin ne, joilla on mahdollisuus tehdä muunlaisiakin valintoja, eivät sitä tee.

Tulee katsoa kokonaisuuksia eikä vaan omaa napaa, joka taas bensanhionnan itkussa tuntuu olevan aina kyseessä. Se, että "mun" välttämättömän bensan hinnan alennus ois kiva tarkottas että se alensi myös niiltä, joiden käytöstä se voisi ohjata todella voimakkaasti kaupungeissa.

Kuljetuskustannukset on sit taas eri asia, ne on yritystoimintaa, ja jos halutaan yritystoimintaa tukea, niin sekin on sit suora tukimuoto. Mitkään yritystuet ei vaan ole kansantalouden kannalta kovinkaan järkeviä ja tulisi muutenkin pyrkiä eroon haitallisista yritystuista.

Ja sellanekin juttu ajatellen kaupungin viihtyisyyttä sekä ilmastonmuutosta on, että Mitä enemmän autoinfraa, sitä enemmän autoliikennettä ja sitä enemmän melua ja saasteita.

Maailma muuttuu, haluat tai et. Tukholmassa ajokortin ajaa enää 20% ikäluokasta, Suomessakin 18-vuotiaiden ajokorttien määrä on tippunut viidessä vuodessa ikäluokkatasolla 61,1 prosentista 55,8 prosenttiin. Uudellamaalla ajokortti on 44,2 prosentilla 18-vuotiaista, mutta Etelä-Pohjanmaalla kurvaillaan vielä 77,3 prosentin voimin.

Osottaa, että kun muita vaihtoehtoja on tarjolla, niihin tartutaan.

3.5€ litrahinta vauhdittaisi murrosta.. ehkä.. ei se lähes 3e tuntunu juuri vaikuttavan
Tässä nyt kumpikin ilmiesesti tulkitsee toisiaan överisti. En tiedä, miten ihmisillä keskimäärin, mutta itse olen kuolettanut 1700€:n hankintahinta nyt 62 kuukautta, joten välitön pääomakato on alle euron päivässä. Muut kulut sitten erikseen esim. asukaspysäköinti, liikennevakuutus, huollot jne...

Tosiasiassa pidän itseäni nimenomaan pioneerina niin autoilun kuin sen päästöjenkin vähentämisessä kun enimmäkseen kuljen junalla ja hyvin usein lyhyet, taakattomat matkat jalan tai pyörällä.

Mutta on matkasuoritteita, joihin ei ole vaihtoehtoa (pl. absurdit työpaikan vaihtamiset, harrastusten lopettamiset jne...).
Huomenna autoilen, en voi selittää tarkemmin millä lailla, ajoja joiden tarkoitus on tiettyjen nuorten henkilöiden henkisen hyvinvoinnin parantaminen. Voisin pelastaa ilmastoa ja jättää "hyväntekeväisyyden" tekemättä tai voin hyväksyä autoilun tässä tarkoituksessa kunhan minimoin sen haittoja muutoin.

Päästöjäkin voi nimittäin vähentää monella tavalla. Kun siirryin käyttämään bioetanolia, tiputin ajojeni fossiiipäästöjä ehkä 70%. Jos ajaisin sähköautolla, minulla ei olisi kannustinta käyttää julkisia lainkaan.

Tässä tullaan siihen, mitä viestilläni yritin sanoa: se auton tarjoama backup MAHDOLLISTAA minulle julkisten käyttämisen ilman että elämässä tarvitsisi tehdä kohtuuttomia uhrauksia jollaisena pitäisin esimerkiksi työpaikan vaihtamista (varsinkin, kun paikalleni luultavasti palkattaisiin ihminen, joka olisi 100% työmatka-autoilija).
Käytän esimerkkinä itseäni, mutta en ole ainoa hybridisti liikkuva autoilija. Tiedän, että tosi moni voisi toimia samoin.

Polttoaineiden hinnasta olemme pääosin samaa mieltä. Ei autoilun pidä olla halpaa, mutta minä olen tehnyt siitä niin halpaa kuin se voi kohtuudella (ehjällä autolla ja itse rassaamatta) olla. Tuskastuttavaa onkin se, miten heikosti julkisen operaattorit tariffeillaan ja muilla ehdoillaan kannustavat jättämään auton kotiin yli kävelymatkan mittaisilla, lyhyillä siirtymillä. Rakenteet kannustavat autoilijoita pysymään autoissaan ja julkisten käyttäjät pysyttelemään niiden palvelujen mahdollistamissa elämäntavan rajoissa.

Minä haluan haastaa tätä ajattelua. Siksi olen myös joskus lainannut autoani suvun nuorisolle, jotta heillä olisi mahdollisuus eräisiin lyhytkestoisiin työprojekteihin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: vsmo
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kattiloissa ja alushousuissa on per käyttäjä melko paljon vähemmän sidottua pääomaa, mutta tokihan niidenkin kiertoa bisnespuolella pyritään tekemään tehokkaasti. Liikennevälineiden yhteiskäyttö vähentää paitsi niiden valmistamisen hiilijalanjälkeä myös vähentää kikuja. Täysin oikea suunta. Tavaroiden varastointiin on olemassa oleellisesti tarkoituksenmukaisempia ratkaisuja.
No sanotaan sitten purjevene. Aika paljon heikompi on meillä sen käyttöaste kuin auton. Idea kuitenkin sama: on hyvä olla otettavissa käyttöön silloin kun on sille käytölle sopiva hetki. Veneen kohdalla ei voi edes puhua tarpeellisesta hetkestä, vaikka voisihan siinä jonkun lyhyen remontin yli asuakin.

Mitä taas tulee noiden junnujen sählyturnauskamojen varastointiin, niin eipä siihen viimeisten treenien ja viikonlopun turnauksen ja edelleen seuraavan viikon ensimmäisten treenien väliselle ajalle autoa parempaa varastopaikkaa olekaan.

Aika monella on nykyään fillarissa enemmän rahaa kiinni kuin minulla autossa. Se on valintakysymys, paljonko siellä sateessa viitsii rahaansa ruostuttaa.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Tänään diesel oli Tuusulassa 1.881e
Halpaa kuin saippua sanon minä
 

444

Jäsen
Karjaan ABC:llä diesel 1,996€/l. Lohjalla perus 2,15€/l suunnilleen kaikilla asemilla (St1 yleensä kallein) kuten aina muulloinkin. Keskiviikkoisin saattaa olla pari centtiä kalliimpaa, mutta muuten ei kyllä tapahdu mitään hinnan heiluntaa. Toisaalta miksi myydä kalliimmalla, kun tuolla hintaerolla ei vielä kannata kovin kauas varta vasten ajella.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Tuusulassa tankattiin vieläkin 1.881 hinnalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tuo varmaan on lähellä sitä oikeaa hintaa , muualla ottavat vain sen 20 snt katteen itselle siis normaalin marginaalin päälle.
Lahdessa näkyi 1.809 ihan abc:lla viikonloppuna, mutta olen kiinnittänyt huomiota, että jostain syystä täällä on bensan hinta yleensä siellä Suomen hintojen halvemmassa päässä
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Uudellamaalla dieselin hinta on jo alle kakkosen, mutta onhan tuo hiukan nurinkurinen tilanne, kun bensiinin ja dieselin hintaero on kääntynyt päälaelleen aiemmasta. En kuitenkaan valita tilanteesta, kun bensiiniä tankkaan ja hinta on sen osalta jo alle 1,80 €/l.
 

444

Jäsen
Uudellamaalla dieselin hinta on jo alle kakkosen, mutta onhan tuo hiukan nurinkurinen tilanne, kun bensiinin ja dieselin hintaero on kääntynyt päälaelleen aiemmasta. En kuitenkaan valita tilanteesta, kun bensiiniä tankkaan ja hinta on sen osalta jo alle 1,80 €/l.
Lohja on Uuttamaata eikä täällä ole ollut diesel alle kahden euron hyyyyvin moneen kuukauteen. Eikä Siuntiossa. Mutta tankata voi toki työmatkalla muuallakin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Lohja on Uuttamaata eikä täällä ole ollut diesel alle kahden euron hyyyyvin moneen kuukauteen. Eikä Siuntiossa. Mutta tankata voi toki työmatkalla muuallakin.
Otan osaa.

Tankkasin eilen ysivitosta hintaan 1,714. Diesel taisi olla 1,84.
Suomen halvin 95 oli eilen 1,709 netin mukaan.

Aikamoisia eroja on havaittavissa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Otan osaa.

Tankkasin eilen ysivitosta hintaan 1,714. Diesel taisi olla 1,84.
Suomen halvin 95 oli eilen 1,709 netin mukaan.

Aikamoisia eroja on havaittavissa.

Joo, hintahaitari on pienelläkin alueella aikamoinen. Esim. Vantaalla on varmasti lähes Suomen kalleimmat hinnat ja sitten toinen ääripää taas löytyy sieltä halvimmasta päästä. Suosittelen tänään tankkaamaan, mikäli haluaa tankata pitkästä aikaa "edullista" polttoainetta.
 

Glove

Jäsen
Näkyi täälläkin menneen diesel alke kahden, olikohan Teboililla 1,97. Toivottavasti tippuu lisää siihen mennessä kun tulee tarve tankata., 3/4 tankkia vielä sitä 2,07 maksanutta jäljellä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Näkyi täälläkin menneen diesel alke kahden, olikohan Teboililla 1,97. Toivottavasti tippuu lisää siihen mennessä kun tulee tarve tankata., 3/4 tankkia vielä sitä 2,07 maksanutta jäljellä.

Teboil näemmä polkee hintoja ainakin Uudenmaan alueella, monessa paikassa näyttää olevan edullisin ainakin bensiinin osalta, Keravalla näytti olevan b95 jo alle 1,70 €/l.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onneksi sentään polttoaine on hiipinyt takaisin siedettäviin lukemiin. Kesällä tankkiin laitettu 2,65€ litra oli aika hapokasta. Kaikki muu onkin sitten jatkanut kohti pohjoista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, hintahaitari on pienelläkin alueella aikamoinen. Esim. Vantaalla on varmasti lähes Suomen kalleimmat hinnat ja sitten toinen ääripää taas löytyy sieltä halvimmasta päästä. Suosittelen tänään tankkaamaan, mikäli haluaa tankata pitkästä aikaa "edullista" polttoainetta.

Sitä taas mietin itse että jos auton tankkauksella ei kiire että missä kohti tankkaa ja varsinkin jos tuota Diseliä pitäisi tankata. Onko hinnoissa jo vuodenvaihteen tulevat muutokset vai vieläkö tuokin taas tulee hintaa nostamaan lähiaikoina.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Eilen tuli pitkästä aikaa tankattua reilusti alle 2 euron litrahinnalla. Toivottavasti hinnat eivät enää karkaa tuonne yli 2 euroon tai jopa 2,5 euroon /litra.
 

444

Jäsen
Ohhoh. Tänään oli Lohjallakin diesel jo 1,997. 95E sitten puolestaan 1,994 samalla asemalla. Ajelin kuitenkin ”uuden” plugarin Espooseen liityntäpysäköintiin ja tööttäsin lataukseen. 0,15€/kWh eli halvempaa kuin kotona. Tuohon päälle liityntäpysäköinti (2€/10h) ja AB-vyöhykkeen lippu 2x2,80€. Halvemmaksi tulisi ajaa suoraan toimistolle, pysäköidä ilmaiseksi ja lähteä kylmiltään pelkällä bensalla liikkeelle. Halusin kuitenkin kokeilla tätäkin vaihtoehtoa, testata miltä pendelöinti tuntuu. Aika paskalta suoraan sanottuna. Aikaa menee 40 min pidempään ja tulee lisäksi kalliimmaksi. Ei siitä ainakaan yritetä tehdä houkuttelevampaa tällaiselle satunnaisesti toimistolla käyvälle.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tänään illalla Neste Kauklahti (Vanttila) 95 1,678 €/l ja Diesel 1,828 €/l.

Onneksi vuodenvaihteessa tulee korotuksia polttoaineveroon, alkaa näyttää muuten jo liian halvalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös