Polttoaineen hinnannousu

  • 158 868
  • 1 289
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mitä haluaisit ohjata, millä ja mihin suuntaan?

Haluaisin ohjata ihmisiä pois käyttämästä fossiilisia polttoaineita ja tätä siis hintavaikutuksen kautta. (aika ilmeisistä syistä, niin ilmastonmuutoksen kuin energiariippuvuuksien kautta)


Tällä on tietysti vaikutusta myös muuhun talouteen, koska autokuljetukset ovat peruspilari yhteiskunnan toiminnassa, mutta ammattiliikennettä ja työliikkeettä voidaan kompensoida suorilla tuilla.

Toki myös pitäisi siirtyä Ruotsin malliin kilometrikorvauksissa, eli pääomia ei korvattasi, vaan käyttökuluja. Ruotsissa siis kilometrikorvaus on n. puolet suomalaisesta, joka aiheuttaa sen, että auton tarjoaa työnantaja ja tämä taas on luonut isot vuokra-automarkkinat. Tämä taas tarkoittaa tehokkaampaa autokannan käyttöä.
Suomessakin siis henkilöautoliikkuminen hoituisi n 20% maassa olevilla henkilöautoilla ruuhkahuiput mukaan lukien (autohan seisoo käytännössä 94% ajasta paikallaan).
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Haluaisin ohjata ihmisiä pois käyttämästä fossiilisia polttoaineita ja tätä siis hintavaikutuksen kautta. (aika ilmeisistä syistä, niin ilmastonmuutoksen kuin energiariippuvuuksien kautta)
...
Kiitoksia perustellusta vastauksestasi - arvostan!
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Haluaisin ohjata ihmisiä pois käyttämästä fossiilisia polttoaineita ja tätä siis hintavaikutuksen kautta. (aika ilmeisistä syistä, niin ilmastonmuutoksen kuin energiariippuvuuksien kautta)


Tällä on tietysti vaikutusta myös muuhun talouteen, koska autokuljetukset ovat peruspilari yhteiskunnan toiminnassa, mutta ammattiliikennettä ja työliikkeettä voidaan kompensoida suorilla tuilla.

Toki myös pitäisi siirtyä Ruotsin malliin kilometrikorvauksissa, eli pääomia ei korvattasi, vaan käyttökuluja. Ruotsissa siis kilometrikorvaus on n. puolet suomalaisesta, joka aiheuttaa sen, että auton tarjoaa työnantaja ja tämä taas on luonut isot vuokra-automarkkinat. Tämä taas tarkoittaa tehokkaampaa autokannan käyttöä.
Suomessakin siis henkilöautoliikkuminen hoituisi n 20% maassa olevilla henkilöautoilla ruuhkahuiput mukaan lukien (autohan seisoo käytännössä 94% ajasta paikallaan).
Miten ihmiset jotka asuvat puutteellisen joukkoliikenteen alueella?
Mitään mahdollisuutta suurimmalla osalla ihmisistä ei ole ostaa mitään 50k sähkövehjettä kun auton keskihinta Suomessa taitaa olla 6k.
Olen tulkitsevani tämän kirjoituksen ja edeltävän siihen malliin että muuttakaa sitten 21 neliön koppiin vuokralle treelle yms kasvukeskuksiin kun ei ole varaa asua maalla.

Päinvastoin. Valtion pitäisi tukea polttoaineella käytettäviä ajoneuvoja niin kauan kunnes sähköllä toimivat ovat kustannuksillaan sillä tasolla että ihmisillä on niillä varaa ajaa.
Valtio on ihmisiä varten eikä ihmiset valtiota kuten yleensä luullaan.
Kohtapuoliin elintaso Afrikassa mihin annetaan vastikkeetta rahaa alkavat olemaan edellä suomalaisen elintasoa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
ei ole varaa asua maalla.
Sähköauto on liian kallis edelleen, kyllä. Mutta jos asut maaseudulla, maksat asumisesta merkittävästi vähemmän kuin kasvukeskuksissa. Tästä pitäisi riittää runsaasti rahaa liikkumisen kustannuksiin. Tietty historiaa ei voi muuttaa ja syrjäseudulta on voitu hankkia kallis asunto vuosikymmeniä sitten ja lämmityskustannusten investoinnteihin ei olla riittävästi kannustettu hintaohjauksella... mutta elinkelponen pallo ei kysele näiden perään.

Maaseudulla tulotaso on matalampi kuin kaupungeissa, ja tähän on monta syytä, yksi maaseudun tukirahat, jotka kohdistuu vain maa ja metsätalouteen (kepu enivan?). Silti maaseudulla asuminen on monta kertaluokkaa edullisempaa kuin suurissa kaupungeissa, joten kokonaiskuluissa rahaa pitäisk riittää kustantamaan kalliimpi liikkuminen. Jos ei, niin tällöin rahallista suoraa tukea näille, ei kaikille halpana fossiililöpönä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Sähköauto on liian kallis edelleen, kyllä. Mutta jos asut maaseudulla, maksat asumisesta merkittävästi vähemmän kuin kasvukeskuksissa. Tästä pitäisi riittää runsaasti rahaa liikkumisen kustannuksiin. Tietty historiaa ei voi muuttaa ja syrjäseudulta on voitu hankkia kallis asunto vuosikymmeniä sitten ja lämmityskustannusten investoinnteihin ei olla riittävästi kannustettu hintaohjauksella... mutta elinkelponen pallo ei kysele näiden perään.

Maaseudulla tulotaso on matalampi kuin kaupungeissa, ja tähän on monta syytä, yksi maaseudun tukirahat, jotka kohdistuu vain maa ja metsätalouteen (kepu enivan?). Silti maaseudulla asuminen on monta kertaluokkaa edullisempaa kuin suurissa kaupungeissa, joten kokonaiskuluissa rahaa pitäisk riittää kustantamaan kalliimpi liikkuminen. Jos ei, niin tällöin rahallista suoraa tukea näille, ei kaikille halpana fossiililöpönä.
No eipä tuokaan enää mene noin.

Juuri tuli taas uusi juttu omakotitalo-asumisen kalleudesta Ylellä.
Nyt ne jotka sattuvat asumaan kasvukeskuksien lähiöissä omakotitaloissa huutavat tukia kun sähkön hinta on tapissa, niihin mihin on yleensä otettu lainaa +300k.
Ne samat mitkä äänestävät tiettyä puoluetta ja sanovat että muuta keskustan liepeille jossei ole rahaa bensaan.
Näihin nyt riittää noita tukieuroja.

Etkä välttämättä asu kyllä yhtään edullisemmin maaseudulla kuin jossain hervannassa. Riippuu täysin tilanteesta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Moni on pystynyt säästämään sähköstä kun hinnat ovat moninkertaistuneet, eiköhän sama ole edessä bensassakin. Löytynee säästökohteita kun hinnat tuplaantuvat.

No eipä tuokaan enää mene noin.

Juuri tuli taas uusi juttu omakotitalo-asumisen kalleudesta Ylellä.
Nyt ne jotka sattuvat asumaan kasvukeskuksien lähiöissä omakotitaloissa huutavat tukia kun sähkön hinta on tapissa, niihin mihin on yleensä otettu lainaa +300k.
Ne samat mitkä äänestävät tiettyä puoluetta ja sanovat että muuta keskustan liepeille jossei ole rahaa bensaan.
Näihin nyt riittää noita tukieuroja.

Etkä välttämättä asu kyllä yhtään edullisemmin maaseudulla kuin jossain hervannassa. Riippuu täysin tilanteesta.
On kyllä oma vika jos ei 300 000 asuntolainan ottaneella riitä varat kun korotkin vielä alle 3 % ja sen merkitys paljon isompi kuin polttoaineen ja sähkön. Pankitkin stressitestaavat 6 prosentin korolla, joten on taidettu valehdella pankille, jotta saa liian ison lainan. Eli liian iso laina otettu.

Kaikenlisäksi saadakseen 300 000 euron lainan pitää olla jotain muutakin varallisuutta jo. Siitä vaan realisoimaan sitten.
 
Viimeksi muokattu:

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Autohan on käytännössä kaikille suomalaisille vain mukavuustarvike, joten turhaakin turhempi asia on stressata mistään bensan hinnasta. Autot myyntiin vain ja polkupyörän selkään mars! Juhlapäivinä voi sitten huristella taksilla tai jos aikataulut natsaa niin sitten julkisella liikenteellä.

Polkupyörällä ajaminen on lisäksi äärimmäisen fiksua. Säästyy rahat ja vapaa-ajan ongelmiakaan ei enää ole kun kaikki ylimääräinen aika menee pyörän selässä. Lisäksi kuntokin saattaa kasvaa kun huristelee ympäriinsä pyörällä! Parisuhde saa myös kummasti uutta kipinää kun laitat puolison ja lapset pyöräkärryn kyytiin ja käytte tekemässä vaikka viikonlopun ruokaostokset pyörällä tai ajatte vaikkapa vauvauintiin yhdessä polkupyörällä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Moni on pystynyt säästämään sähköstä kun hinnat ovat moninkertaistuneet, eiköhän sama ole edessä bensassakin. Löytynee säästökohteita kun hinnat tuplaantuvat.


On kyllä oma vika jos ei 300 000 asuntolainan ottaneella riitä varat kun korotkin vielä alle 3 % ja sen merkitys paljon isompi kuin polttoaineen ja sähkön. Pankitkin stressitestaavat 6 prosentin korolla, joten on taidettu valehdella pankille, jotta saa liian ison lainan. Eli liian iso laina otettu.

Kaikenlisäksi saadakseen 300 000 euron lainan pitää olla jotain muutakin varallisuutta jo. Siitä vaan realisoimaan sitten.

Vaikea kyllä tunnistaa ainakaan näin omasta elämänpiiristä näitä hupiajeluita. Tietenkin riippuu, miten se määritellään. Jos sitä on kaikki muu paitsi pakollinen töissäkäynri, niin kai niitä sitten joku määrä on, mutta silti aika pieniä. Suurimmat merkittävät autoilukilometrit töiden lisäksi on jotain lomamatkailua, ystävien näkemistä ja harrastuksissa käyntiä. Muutamaa bensalenkkaria lukuun ottamatta käytännössä täysin huvikseen ajelijoita on todella vähän. Varmaan osan matkoista voisi korvata jollain muulla liikkumistavalla, mutta ainakaan HSL:n hinnoittelu ei siihen kallimmallakaan bensan hinnalla kannusta, jos se auto kuitenkin on jo olemassa.

Noiden pankin stressitestien laskeminenkin on vähän niin ja näin. Tuohan on tehty aikalailla olettamalla, että mikään muu yhteiskunnassa ei samaan aikaan muutu. Nyt hinnat ovat nousseet 10% vuodessa ja suurimmalla osalla palkat eivät käytännössä ollenkaan. Tässähän se suurin taantuman riskikin piilee, kun ihmiset alkavat säästämään, käytettävien tulojen laskiessa. Toki esimerkiksi velkakirjamarkkinoillakin on mahdollista tapahtua kaikkea jännää, mutta ei nyt mennä sinne.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noiden pankin stressitestien laskeminenkin on vähän niin ja näin. Tuohan on tehty aikalailla olettamalla, että mikään muu yhteiskunnassa ei samaan aikaan muutu. Nyt hinnat ovat nousseet 10% vuodessa ja suurimmalla osalla palkat eivät käytännössä ollenkaan. Tässähän se suurin taantuman riskikin piilee, kun ihmiset alkavat säästämään, käytettävien tulojen laskiessa. Toki esimerkiksi velkakirjamarkkinoillakin on mahdollista tapahtua kaikkea jännää, mutta ei nyt mennä sinne.

Tämä juuri on se ongelma, ainakin meidän isohkossa perheessä asuntolaina korkoineen menee niin kuin ennenkin, mutta muut nousevat kustannukset tuottavat kyllä päänvaivaa. Pakko karsia kaikesta ylimääräisestä, varsinkin kun tämän vuoden palkkakin on jonkun verran edellisvuotta pienempi. No tämä muuttuu ensi kesänä sitten toiseen suuntaan, mutta sitä ennen pitää olla kyllä tarkkana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikea kyllä tunnistaa ainakaan näin omasta elämänpiiristä näitä hupiajeluita. Tietenkin riippuu, miten se määritellään. Jos sitä on kaikki muu paitsi pakollinen töissäkäynri, niin kai niitä sitten joku määrä on, mutta silti aika pieniä. Suurimmat merkittävät autoilukilometrit töiden lisäksi on jotain lomamatkailua, ystävien näkemistä ja harrastuksissa käyntiä. Muutamaa bensalenkkaria lukuun ottamatta käytännössä täysin huvikseen ajelijoita on todella vähän. Varmaan osan matkoista voisi korvata jollain muulla liikkumistavalla, mutta ainakaan HSL:n hinnoittelu ei siihen kallimmallakaan bensan hinnalla kannusta, jos se auto kuitenkin on jo olemassa.

Noiden pankin stressitestien laskeminenkin on vähän niin ja näin. Tuohan on tehty aikalailla olettamalla, että mikään muu yhteiskunnassa ei samaan aikaan muutu. Nyt hinnat ovat nousseet 10% vuodessa ja suurimmalla osalla palkat eivät käytännössä ollenkaan. Tässähän se suurin taantuman riskikin piilee, kun ihmiset alkavat säästämään, käytettävien tulojen laskiessa. Toki esimerkiksi velkakirjamarkkinoillakin on mahdollista tapahtua kaikkea jännää, mutta ei nyt mennä sinne.
Niin. On laskettu kuuden prosentin korolla stressitestit ja nyt on 2,8 prosentin korot. Eli jos on 300 000 laina, niin aika paljon pitäisi olla vielä pelivaraa muille hinnankorotuksille.

Hupiajeluiden karsimisen lisäksi bensaa voi säästää huomattavasti taloudellisemmalla ajolla, mikä on täysin vieras käsite yllättävän monelle. Auton voi myös vaihtaa vähemmän kuluttavaan. Ei tarvitse maaseudullakaan olla Volvon laivaa, vaikka se kiva onkin.

Kun bensan hinta nousi yli kahteen, niin ei kulutus ole laskenut eikä mediassa kirjoiteta taloudellisesta ajosta: ”Näin säästät bensalaskussa!”. Miksikö? Koska ei olla vielä lähelläkään pistettä, että bensa olisi liian kallista. Sähkön moninkertaitunut hinta taasen on herättänyt massat säästämään sähkölaskussaan. Sama tulee bensan kohdallakin tapahtumaan kun hinnat nousevat tarpeeksi.

Vielä puoli vuotta sitten moni valitti kuinka sähköstä ei pysty säästämään: ”Täytyyhän torppaa lämmittää!” Miten kävikään…
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Niin. On laskettu kuuden prosentin korolla stressitestit ja nyt on 2,8 prosentin korot. Eli jos on 300 000 laina, niin aika paljon pitäisi olla vielä pelivaraa muille hinnankorotuksille.

Hupiajeluiden karsimisen lisäksi bensaa voi säästää huomattavasti taloudellisemmalla ajolla, mikä on täysin vieras käsite yllättävän monelle. Auton voi myös vaihtaa vähemmän kuluttavaan. Ei tarvitse maaseudullakaan olla Volvon laivaa, vaikka se kiva onkin.

Kun bensan hinta nousi yli kahteen, niin ei kulutus ole laskenut eikä mediassa kirjoiteta taloudellisesta ajosta: ”Näin säästät bensalaskussa!”. Miksikö? Koska ei olla vielä lähelläkään pistettä, että bensa olisi liian kallista. Sähkön moninkertaitunut hinta taasen on herättänyt massat säästämään sähkölaskussaan. Sama tulee bensan kohdallakin tapahtumaan kun hinnat nousevat tarpeeksi.

Vielä puoli vuotta sitten moni valitti kuinka sähköstä ei pysty säästämään: ”Täytyyhän torppaa lämmittää!” Miten kävikään…

Kyllä se liikenteen sähköistyminen tulee tapahtumaan joka tapauksessa. Se, että tässä nyt alettaisiin tarpeettomasti kurittamaan vaikeassa taloustilanteessa niitä, joilla ei varaa sähköautoon ole, kuulostaa jotenkin aika oudolta vaatimukselta. Joku kannustavuus sähköautoilussa varmaan pitää taloudellisesti olla ja aika monillehan sellainen jo on tai olisi, jos nyt ihmisillä olisi varaa sähköautoon laittaa rahaa. Ja nythän sitä rahaa kalliin sähköauton ostooon entistä vähemmän. Eiköhän tässä nyt kannata ajan tehdä vaan tehtävänsä ilman, että väkisin pitää tässäkin asiassa alkaa kurjistamaan ihmisiä. Ja yllättäen sinäkin sähköautoilijana olet vaatimassa kurjistamista lähinnä muille.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Autohan on käytännössä kaikille suomalaisille vain mukavuustarvike, joten turhaakin turhempi asia on stressata mistään bensan hinnasta. Autot myyntiin vain ja polkupyörän selkään mars! Juhlapäivinä voi sitten huristella taksilla tai jos aikataulut natsaa niin sitten julkisella liikenteellä.
...
... ja sitten mä heräsin...

Tämmöiset idealistiset kannanotot ovat tietysti huikean hienoja ajatuksina, mutta arjen realismi suorastaan huutaa poissaolollaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Koska olet viimeksi tarkistanut tutkan asetukset?
Juu - tulehan juippi huomenna käymään meille kaupassa mun puolestani. Saat toki kauppakassit, pankkikortin ja mun polkupyöräni lainaan - tankopyörä, yllätkö ajamaan, vai otatko vaimon pyörän? Ellet halua sitten kävellä koko 10 kilsaa (yhteen suuntaan), kun nää auraamattomat yksityistiet ovat lumiset ja uraiset - ettei tuu heti pipiä ja paha mieli.
Samalla, kun ostat meille n. viikon ruokatavarat, käy hakemassa Tokmannilta 20 kg linnunruokasäkki, nykyinen alkaa olla lopussa - ja varovasti sitten sen kanssa, ettei mee rikki! Ja sama ens' viikolla, mutta ei tarvitse toki linnuruokaa, vaan koirille ruokasäkit, kaksi kpl á 12kg - nekin ehjinä perille, kiitos!
Btw - menomatkalla voisit viedä mukanasi keräyspahvit ja muoviroskat, yhteensä vajaan kuution verran, kylille keräykseen, joita emme luonnollisesti laita sekajäteroskikseen, joka käydään säännöllisesti tyhjentämässä - ekologisuus ennen kaikkea...
Nyt, kun ollaan ikään kuin tutustuttu, niin tekaiset sitten ystävällisesti samalla lumityötkin tuosta pihalta - pitäähän sun pyörällä päästä ihan oven eteen...

Äääähh... Vittuako mää tommosten kanssa edes alennun keskustelemaan...
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Juu - tulehan juippi huomenna käymään meille kaupassa mun puolestani. Saat toki kauppakassit, pankkikortin ja mun polkupyöräni lainaan - tankopyörä, yllätkö ajamaan, vai otatko vaimon pyörän? Ellet halua sitten kävellä koko 10 kilsaa (yhteen suuntaan), kun nää auraamattomat yksityistiet ovat lumiset ja uraiset - ettei tuu heti pipiä ja paha mieli.
Samalla, kun ostat meille n. viikon ruokatavarat, käy hakemassa Tokmannilta 20 kg linnunruokasäkki, nykyinen alkaa olla lopussa - ja varovasti sitten sen kanssa, ettei mee rikki! Ja sama ens' viikolla, mutta ei tarvitse toki linnuruokaa, vaan koirille ruokasäkit, kaksi kpl á 12kg - nekin ehjinä perille, kiitos!
Btw - menomatkalla voisit viedä mukanasi keräyspahvit ja muoviroskat, yhteensä vajaan kuution verran, kylille keräykseen, joita emme luonnollisesti laita sekajäteroskikseen, joka käydään säännöllisesti tyhjentämässä - ekologisuus ennen kaikkea...
Nyt, kun ollaan ikään kuin tutustuttu, niin tekaiset sitten ystävällisesti samalla lumityötkin tuosta pihalta - pitäähän sun pyörällä päästä ihan oven eteen...

Äääähh... Vittuako mää tommosten kanssa edes alennun keskustelemaan...
Aika isoilla pyörillä yllän pitkäjalkaisena +190 cm ajamaan.

Meillä on lähimpään kauppaan sentään vaan 3 km, samassa yhteydessä polttoainejakelu. Sitä seuraava onkin sitten kaukana. Toki näin pientilallisena eli omakotiasujana viljelen linnunsiemenet itse (en toki tänä talvena vielä ole saanut siemeniä laudalle saakka) ja kotieläimiä en ole riesakseni haalinut. Hiiriä tuolla vintillä välillä rapistelee. Pahvit poltan lämmöksi, muovit menee sekajätteeseen, muovinkeräystä Pirkanmaan Jätehuolto kun ei ole järjestänyt, vaikka taloyhtiöiltä sellaista velvoitetaan. Kerran toimitin polttojätettä Jätehuollolle, mutta se jäi yhteen kertaan hinnan ollessa kalliimpaa kuin asbestijätteellä.

Ja ymmärsin kyllä, että vitsillä kirjoitit. Et oikeasti halua minusta ystävää.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... Pahvit poltan lämmöksi, muovit menee sekajätteeseen, muovinkeräystä Pirkanmaan Jätehuolto kun ei ole järjestänyt, vaikka taloyhtiöiltä sellaista velvoitetaan. Kerran toimitin polttojätettä Jätehuollolle, mutta se jäi yhteen kertaan hinnan ollessa kalliimpaa kuin asbestijätteellä.
...
Juu - pahvikartongin ja muovin keräyspisteet ovat täälläkin kauppojen yhteydessä eli ne pitää ITSE vaivautua raahaamaan sinne, polkupyörällä tai muuten.
Lisäksi, kaikki muu jäte, joka ei mene joko kokonsa ja/tai materiaalinsa puolesta, em. kategorioihin, mm. nesteet, tulee kuljettaa ITSE lähimpään jätteenkäsittelylaitokseen, polkupyörällä tai muuten - ekologisuus ennen kaikkea, eikö totta?

Se meidän tutkien asennoissa on eroa, että täällä syrjäkylillä pitää hommat hoitaa ekologisesti ihan itse, polkupyörällä tai muuten, eikä jäädä odottelemaan kenenkään järjestelyjä. Helppoahan se toki olisi täälläkin, heitellä kaikki roskat samaan kasaan perustellen, että kun ei kukaan tee mitään... ja arvostella toisia...

...muovit sekajätteeseen... voihan vittu, kaikki ne turpaansa aukookin...
 
Viimeksi muokattu:

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
...muovit sekajätteeseen... voihan vittu, kaikki ne turpaansa aukookin...
Lajitteluni ja lajittelemattomuuteni juurensa em. Pirkanmaan Jätehuollolle toimittamaani polttojäte-erään, josta maksoin itseni turhan kipeäksi. Keskustelimme kyllä heidän yhteiskunnallisesta vastuustaan kannustaa ihmisiä kierrättämään ja viemään roskat kuusenalusen sijaan keräyspisteisiin, mutta millään ei tuon energiaksi poltetun, asbestia kalliimman vastaanottohinnan maksanutta, erän hintaa saatu kohtuullistettua.

Ekologisuus ennen kaikkea, mutta joku järki kädessä
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Päinvastoin. Valtion pitäisi tukea polttoaineella käytettäviä ajoneuvoja niin kauan kunnes sähköllä toimivat ovat kustannuksillaan sillä tasolla että ihmisillä on niillä varaa ajaa.
Valtio on ihmisiä varten eikä ihmiset valtiota kuten yleensä luullaan.
Kohtapuoliin elintaso Afrikassa mihin annetaan vastikkeetta rahaa alkavat olemaan edellä suomalaisen elintasoa.

Ja jos ei nyt varsinaisesti tuettaisiin niin jätettäisiin ne jokavuotiset korotukset tekemättä. Ensikuussa taas nousee ja nykyinen jakeluvelvoite on ensivuoden voimassa ja lähtee siitä nousemaan vuosittain joka tulee nostamaan hintoja.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Lajitteluni ja lajittelemattomuuteni juurensa em. Pirkanmaan Jätehuollolle toimittamaani polttojäte-erään, josta maksoin itseni turhan kipeäksi. Keskustelimme kyllä heidän yhteiskunnallisesta vastuustaan kannustaa ihmisiä kierrättämään ja viemään roskat kuusenalusen sijaan keräyspisteisiin, mutta millään ei tuon energiaksi poltetun, asbestia kalliimman vastaanottohinnan maksanutta, erän hintaa saatu kohtuullistettua.

Ekologisuus ennen kaikkea, mutta joku järki kädessä
Joo - selitä sää, mää pitelen hevosia...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä se liikenteen sähköistyminen tulee tapahtumaan joka tapauksessa. Se, että tässä nyt alettaisiin tarpeettomasti kurittamaan vaikeassa taloustilanteessa niitä, joilla ei varaa sähköautoon ole, kuulostaa jotenkin aika oudolta vaatimukselta. Joku kannustavuus sähköautoilussa varmaan pitää taloudellisesti olla ja aika monillehan sellainen jo on tai olisi, jos nyt ihmisillä olisi varaa sähköautoon laittaa rahaa. Ja nythän sitä rahaa kalliin sähköauton ostooon entistä vähemmän. Eiköhän tässä nyt kannata ajan tehdä vaan tehtävänsä ilman, että väkisin pitää tässäkin asiassa alkaa kurjistamaan ihmisiä. Ja yllättäen sinäkin sähköautoilijana olet vaatimassa kurjistamista lähinnä muille.

Siinähän se juuri jos ihmisillä ei varaa niin todennäköisesti entisestään autokanta vanhenee ja sitä myöten ympäristöasiatkaan ei etene. Sitten vielä se toinen keskustelunaihe onko sähköautot sitten se ainoa käyttömuoto tulevaisuudessa, nykyisellään pystyttäisiin polttomoottorilla varustetuistakin autoista melko vähäpäästöisiä ja vähän kuluttavia tehdä kun tekniikka kehittyy.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään saisi 5snt alennusta st1 ja Shell asemilta alekortilla, kai ovat sentään saman verran vähintään nostaneet tätä ennen?
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuossa Valkealan ABC:llä kun tankkasin, niin huomasin, että litrahinta oli jo alle 1,80€ (1,776€ tarkkaan ottaen). Milloin viimeksi on ollut näin halpaa bensa? Taitaa olla jo ainakin vuosi siitä, kun viimeksi tähän hintaan sai.

Täällä on jotenkin ihmeellistä tämä hinnoittelu, että tuossa noin 10 km:n päässä Kouvolan kaupungissa bensa on järjestään päälle 1,90€/l tai korkeintaan niukasti alle sen, mutta täällä Valkealassa hinta on aina halvempi. Ja yllättäen vielä ABC on tuo halpahintainen asema, kun usein ABC:t ovat hiukkasen muita asemia kalliimpia.

Niin ja 98 oli 10 senttiä kalliimpaa kuin tuo 95, ja diesel vielä sentin kalliimpaa kuin 98. Mutta kaikki polttoaineet kuitenkin alle 1,90€/l.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Haluaisin ohjata ihmisiä pois käyttämästä fossiilisia polttoaineita ja tätä siis hintavaikutuksen kautta. (aika ilmeisistä syistä, niin ilmastonmuutoksen kuin energiariippuvuuksien kautta)


Tällä on tietysti vaikutusta myös muuhun talouteen, koska autokuljetukset ovat peruspilari yhteiskunnan toiminnassa, mutta ammattiliikennettä ja työliikkeettä voidaan kompensoida suorilla tuilla.

Toki myös pitäisi siirtyä Ruotsin malliin kilometrikorvauksissa, eli pääomia ei korvattasi, vaan käyttökuluja. Ruotsissa siis kilometrikorvaus on n. puolet suomalaisesta, joka aiheuttaa sen, että auton tarjoaa työnantaja ja tämä taas on luonut isot vuokra-automarkkinat. Tämä taas tarkoittaa tehokkaampaa autokannan käyttöä.
Suomessakin siis henkilöautoliikkuminen hoituisi n 20% maassa olevilla henkilöautoilla ruuhkahuiput mukaan lukien (autohan seisoo käytännössä 94% ajasta paikallaan).
Auto seisoo tosiaan valtaosan ajasta. Se on siis valmiustilassa.
Meillä myös kattilat, lusikat, alushousut jne ovat useimmiten valmiustilassa.
Tuo on aika heikko peruste autoilun vastustamiseen. Mitä enemmän auto seisoo, sen välttämättömämpiin tarpeisiin se vastaa.

Kohta junalla kotiin, josta autolla treeneihin. Kun sitten varastoon junnujen tarvikkeita autossa sunnuntaisten pelien vuoksi maanantai-iltaan, milloin palaan hallille, niin "seisooko se vain" vai toimiiko varastona mikä parantaa käyttöastetta?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tuo on aika heikko peruste autoilun vastustamiseen.

Autoilun vastustaminen? Mistä tällaisen ihmeellisen päätelmän teit?

Ja kyllä, se on kansantaloudellisten resurssien tuhlausta seisottaa pääomia käyttämättömänä, kysy minkä tahansa leirien taloustieteilijältä (käytettävissä olevat varat kansalaisilla, paljonko rahaa käyttää autoon joka seisoo suurimman osan ajasta tyhjänpanttina vs voisi käyttää muihin palveluihin, aika nobrainer)...


Mutta jos siis autoilua haitataan mielestäsi liikaa, se johtuu vaan siitä, että sitä on aikanaan (satavuotta) suosittu enemmän muiden liikkumistapjen kustannuksella (ja suositaan edelleen) jolloin muidenKin liikumistapojen edistäminen ja tukeminen tuntuu autoiluun vastustamiselta.

Kukaan ei väitä, etteikö nyky-yhteiskunnat olisi riippuvaisia autojen kuljettamista ihmisistä ja tavaroista. Yhdyskuntarakennetta on suunniteltu autoon pohjaavaksi about sen vuosisadan, niin totta kai näin on.

Ideanahan on se, että alueilla jossa ihmisille auto on välttämättömyys voidaan tukea sitä ihmistä, ei sitä autoilua. Ihminen sitten itse päättää millä liikkuu sen rahallisen suoran tuen avulla. Mutta verotuksen, eli bensavero alentaminen alentaa bensan hintaa myös kaupunkialueilla, jolloin ne, joilla on mahdollisuus tehdä muunlaisiakin valintoja, eivät sitä tee.

Tulee katsoa kokonaisuuksia eikä vaan omaa napaa, joka taas bensanhionnan itkussa tuntuu olevan aina kyseessä. Se, että "mun" välttämättömän bensan hinnan alennus ois kiva tarkottas että se alensi myös niiltä, joiden käytöstä se voisi ohjata todella voimakkaasti kaupungeissa.

Kuljetuskustannukset on sit taas eri asia, ne on yritystoimintaa, ja jos halutaan yritystoimintaa tukea, niin sekin on sit suora tukimuoto. Mitkään yritystuet ei vaan ole kansantalouden kannalta kovinkaan järkeviä ja tulisi muutenkin pyrkiä eroon haitallisista yritystuista.

Ja sellanekin juttu ajatellen kaupungin viihtyisyyttä sekä ilmastonmuutosta on, että Mitä enemmän autoinfraa, sitä enemmän autoliikennettä ja sitä enemmän melua ja saasteita.

Maailma muuttuu, haluat tai et. Tukholmassa ajokortin ajaa enää 20% ikäluokasta, Suomessakin 18-vuotiaiden ajokorttien määrä on tippunut viidessä vuodessa ikäluokkatasolla 61,1 prosentista 55,8 prosenttiin. Uudellamaalla ajokortti on 44,2 prosentilla 18-vuotiaista, mutta Etelä-Pohjanmaalla kurvaillaan vielä 77,3 prosentin voimin.

Osottaa, että kun muita vaihtoehtoja on tarjolla, niihin tartutaan.

3.5€ litrahinta vauhdittaisi murrosta.. ehkä.. ei se lähes 3e tuntunu juuri vaikuttavan
 
Autoilun vastustaminen? Mistä tällaisen ihmeellisen päätelmän teit?

Ja kyllä, se on kansantaloudellisten resurssien tuhlausta seisottaa pääomia käyttämättömänä, kysy minkä tahansa leirien taloustieteilijältä (käytettävissä olevat varat kansalaisilla, paljonko rahaa käyttää autoon joka seisoo suurimman osan ajasta tyhjänpanttina vs voisi käyttää muihin palveluihin, aika nobrainer)...


Mutta jos siis autoilua haitataan mielestäsi liikaa, se johtuu vaan siitä, että sitä on aikanaan (satavuotta) suosittu enemmän muiden liikkumistapjen kustannuksella (ja suositaan edelleen) jolloin muidenKin liikumistapojen edistäminen ja tukeminen tuntuu autoiluun vastustamiselta.

Kukaan ei väitä, etteikö nyky-yhteiskunnat olisi riippuvaisia autojen kuljettamista ihmisistä ja tavaroista. Yhdyskuntarakennetta on suunniteltu autoon pohjaavaksi about sen vuosisadan, niin totta kai näin on.

Ideanahan on se, että alueilla jossa ihmisille auto on välttämättömyys voidaan tukea sitä ihmistä, ei sitä autoilua. Ihminen sitten itse päättää millä liikkuu sen rahallisen suoran tuen avulla. Mutta verotuksen, eli bensavero alentaminen alentaa bensan hintaa myös kaupunkialueilla, jolloin ne, joilla on mahdollisuus tehdä muunlaisiakin valintoja, eivät sitä tee.

Tulee katsoa kokonaisuuksia eikä vaan omaa napaa, joka taas bensanhionnan itkussa tuntuu olevan aina kyseessä. Se, että "mun" välttämättömän bensan hinnan alennus ois kiva tarkottas että se alensi myös niiltä, joiden käytöstä se voisi ohjata todella voimakkaasti kaupungeissa.

Kuljetuskustannukset on sit taas eri asia, ne on yritystoimintaa, ja jos halutaan yritystoimintaa tukea, niin sekin on sit suora tukimuoto. Mitkään yritystuet ei vaan ole kansantalouden kannalta kovinkaan järkeviä ja tulisi muutenkin pyrkiä eroon haitallisista yritystuista.

Ja sellanekin juttu ajatellen kaupungin viihtyisyyttä sekä ilmastonmuutosta on, että Mitä enemmän autoinfraa, sitä enemmän autoliikennettä ja sitä enemmän melua ja saasteita.

Maailma muuttuu, haluat tai et. Tukholmassa ajokortin ajaa enää 20% ikäluokasta, Suomessakin 18-vuotiaiden ajokorttien määrä on tippunut viidessä vuodessa ikäluokkatasolla 61,1 prosentista 55,8 prosenttiin. Uudellamaalla ajokortti on 44,2 prosentilla 18-vuotiaista, mutta Etelä-Pohjanmaalla kurvaillaan vielä 77,3 prosentin voimin.

Osottaa, että kun muita vaihtoehtoja on tarjolla, niihin tartutaan.

3.5€ litrahinta vauhdittaisi murrosta.. ehkä.. ei se lähes 3e tuntunu juuri vaikuttavan
Tarkkana pitäksi kaikenlaisen tukemisen kanssa olla sillä isolle osalle niitä ihmisiä joille se auto on "välttämättömyys" on sitä omien valintojen johdosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös