Polttoaineen hinnannousu

  • 141 015
  • 1 217

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Palataas takaisin aiheeseen.

Halvin 95 E10 on Lahden Kärkkäisellä 2.424e/litra. Halvin diesel Nurmijärven Teboililla 2.299e/litra



 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ole nyt katsonut, viime kesänä tuttu oli siellä 2 yötä ja 180e/huone. Olisi kyllä maininnut jos aamiainen olisi puuttunut

En ole itse käynyt, mutta jäi vain tuo hinta mieleen 5* hotellista. Neljän tähden Tallink ja Nordic ovat myös hyviä edullisia vaihtoehtoja

On ehkä ollut joku koronakamppis sitten.

Swissiä melko paljon käyttäneenä niin työssä kuin vapaalla niillä on listahinta, jota ei käytännössä koskaan aliteta, ja halvin hinta on aina ilman aamiaista (kuten toki kv-käytäntö noin muutenkin liki kaikkialla on). Muistaakseni se on se 120 euroa fixed price, aamiaismajoitus tulee jonkun 15 euroa lisää. Toki kyseessä on ehkä Schlösslen ja Hiltonin ohella Tallinnan paras hotelli, johon mitään aika perusluokan Nordic Forumeja ei voi verrata samana päivänäkään.

Bookingin ja vastaavien omalla subventiolla siitä voi sitten pudota se 10 pinnaa, jos asiakkuustaso on riittävä, mutta sillähän ei hotellin myyntihinnan kanssa ole mitään tekemistä. Noin alas ei silti millään. Epäilen kyllä tuttuasi ns. huuliveikoksi tässä.
 

Glove

Jäsen
Vähän offtopicia mutta esim. Sokoshotellien kesähinnat ovat ihan poskettomia. Joku peruskoppi maksaa "-25% kesäalennuksen kanssa" 170e/yö, samaan rahaan saa 2 yötä Tallinnassa viiden tähden Swisshotellissa
Käytiin viime syksynä Rodoksella ja viikon matka lennot+hotelli maksoi 150 €. Halvemmallakin olisi päässyt, mutta se ei sitten sattuneesta syystä onnistunut ja hinta ehti nousta. Ei tarvi ihmetellä miksi tekee mieli matkustaa ulkomaille kotimaan matkailun sijaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käytiin viime syksynä Rodoksella ja viikon matka lennot+hotelli maksoi 150 €. Halvemmallakin olisi päässyt, mutta se ei sitten sattuneesta syystä onnistunut ja hinta ehti nousta. Ei tarvi ihmetellä miksi tekee mieli matkustaa ulkomaille kotimaan matkailun sijaan.

Ja edelleen on mielestäni hassua verrata koronakriisin aikaisia hintoja tähän kesään. Tai en usko, että löydät tälle syksylle samanlaista diiliä.

Mutta samaa mieltä muuten aiheesta, että kotimaassa lomailu on kyllä helvetin kallista ja bensan hinnan nousu (ja muiden kustannusten) tekee siitä vielä vähemmän houkuttelevaa.

Päädyttiin itse elokuussa matkustamaan Tallinnaan, kun sinne pääsee halvalla ja nopeasti ja siellä hotellit/ravintolat tms ovat selkeästi halvempia kuin vaihtoehtoinen reissu Vantaalta esim Turkuun tai Tampereelle.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Satuin äsken mobiilipankista sijoituksia vilkaistessa avaamaan wallet sovelluksen. Tässä kuussa olen maksanut kortilla ostoksia 988,02€ ja tästä ~43% eli 425,41€ bensiiniä. Jos tuosta karkeasti arpoo niin taitaitaisi olla vuoden takaisesta sellainen + ~168€ hintojen korotusta.
Ei mitn, etiäpäin. Heitin vaan tuollasen konkreettisen esimerkin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paljonkohan polttoaineveroa nyt jo alentaaneet maat ottavat takkiin menetettyinä verotuloina, vs. kansalaisilla/yrityksillä/yhteisöillä olevan enemmän rahaa käytössään säästettyinä bensarahoina?

Ymmärrän sinänsä hallituksen kunnianhimoisen ilmastopolitiikan ja varovaiset peliliikkeet poikkeuksellisessa tilanteessa, mutta onko valittu linja paras nimenomaan Suomen taloudelle, mikä on alkaneella vuosikymmenellä kohdannut jo riittävästi haasteita?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ymmärrän taas paremmin, miksi Suomen eduskunnassa on eräs puolue, joka yrittää vedota enemmän bensamittarilla koettuihin tunteisiin ja vähemmän ymmärrykseen.
Aivan loistavaa, että ymmärrät jälleen paremmin. Tosin et ymmärrä, miksi polttoaine on niin kallista meillä. Ymmäryksellä ei ole mitään selitystä tähän. Koetuista tunteista ei myöskään ole mitään selvitystä, sulle.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Aivan loistavaa, että ymmärrät jälleen paremmin. Tosin et ymmärrä, miksi polttoaine on niin kallista meillä. Ymmäryksellä ei ole mitään selitystä tähän. Koetuista tunteista ei myöskään ole mitään selvitystä, sulle.

Ymmärrän oikein hyvin. Ne syyt on kerrottu täällä moneen kertaan.

Tässä taannoin, kun matkustin juhannukseen, en voinut olla ajattelematta, ettei polttoaine ainakaan liian kallista ole. Ainakin niin monella oli tarve ajaa yli sataa kilometriä tunnissa, vaikka hitaammalla ajotyylillä olisi kulutuskin ollut pienempää. Joten jos tunteista puhutaan, ei kipuraja ainakaan vielä ole saavutettu.

Jos muuten polttoaineveroa nyt laskettaisiin, mitä sitten tehdään, kun raakaöljyn maailmanmarkkinahinta nostaa pumppuhinnat taas joidenkin kuluttajien tunnerajojen yli, ja populistit alkavat soittaa lehmänkelloja vaalikarjalleen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos muuten polttoaineveroa nyt laskettaisiin, mitä sitten tehdään, kun raakaöljyn maailmanmarkkinahinta nostaa pumppuhinnat taas joidenkin kuluttajien tunnerajojen yli, ja populistit alkavat soittaa lehmänkelloja vaalikarjalleen.
Veroa voitaisiin laskea vaikkapa loppuvuoteen saakka. Jotain pientä vastaantulemista. Ehkäpä kuluttajahinnatkin notkahtaisivat hieman ruokakaupoissa. Ehkä. Ja sä ja populistit, mee nyt jo jorpakkoon.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Hah, entäpä mitä nämä ekonotistit ovat siitä mieltä, että annetaan elvytyspakettina miljardeja vaikkapa Italiaan lainarahoilla?

Elvytys ja niiden kohde ovat eri asioita. Aivan niin kuin verojen alentaminen ja niiden kohde. Toisin sanoen verojen kevennys ei itsessään ole huono idea, mutta niiden kohdistaminen polttoaineisiin on.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Veroa voitaisiin laskea vaikkapa loppuvuoteen saakka. Jotain pientä vastaantulemista. Ehkäpä kuluttajahinnatkin notkahtaisivat hieman ruokakaupoissa. Ehkä. Ja sä ja populistit, mee nyt jo jorpakkoon.

Itse luulen että aika pitkälle muualla maailmassa on lähdetty alennuksiin jo sen takia että saavat pidettyä kansan tyytyväisenä, se mitä vaikuttaa sitten vaikkapa kuljetuskustannuksiin tai matkailuun on vain plussaa. Laskevat sitten ekonomistit (päissään) mitä tahansa.
 

molari

Jäsen
Itse luulen että aika pitkälle muualla maailmassa on lähdetty alennuksiin jo sen takia että saavat pidettyä kansan tyytyväisenä, se mitä vaikuttaa sitten vaikkapa kuljetuskustannuksiin tai matkailuun on vain plussaa. Laskevat sitten ekonomistit (päissään) mitä tahansa.

"Kansan" muisti on lyhyt - max 3 kuukautta, Marin & co vetää ässän hihasta ja laskee veroa hieman ennen vaaleja :D
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tämä taloustieteen professorin kolumni kannattaisi jokaisen polttoaineveron alentamisen perään mankuvan lukea:

Kyllä. Tämä taloustieteen proffa näkee senkin, että dieselin jäätävä hinnan nousu vaikuttaa suoraan kaupoissa kuluttajahintoihin. Eli köyhät köyhtyvät entisestään jne. Jos kaikki on tuon proffan mukaan ok, niin miksi moni kuljetusyritys on lopettanut toiminnan kannattamattomana?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä. Tämä taloustieteen proffa näkee senkin, että dieselin jäätävä hinnan nousu vaikuttaa suoraan kaupoissa kuluttajahintoihin. Eli köyhät köyhtyvät entisestään jne. Jos kaikki on tuon proffan mukaan ok, niin miksi moni kuljetusyritys on lopettanut toiminnan kannattamattomana?
Alleviivaat hyvin professorin pointtia. Pitäisikö tukea köyhiä vai autoilijoita? Kaikki autoilijat kun eivät ole köyhiä.

Kirjoituksesi mukaan dieselin hinnan korotukset valuvat köyhien maksettavaksi, mutta ilmeisesti sitten eivät kun kuljetusyritykset lopettelevat toimintaansa. Oikeastihan taustalla on varmaan se, että kuljetusyritykset eivät ole osanneet sopimuksia tehdessä ottaa huomioon dieselin hinnan yllättävää nousua, mikä on tottakai ikävä juttu.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Oikeastihan taustalla on varmaan se, että kuljetusyritykset eivät ole osanneet sopimuksia tehdessä ottaa huomioon dieselin hinnan yllättävää nousua, mikä on tottakai ikävä juttu.

Kuljetusyrittäjiä voidaan myös tukea niin kuin yrittäjiä tuettiin korona-aikana, mutta oikeudenmukainen tapa tukea mm. huoltovarmuutta ylläpitävää kuljetusyrittäjää ei ole alentaa polttoaineveroa, koska siitä hyötyy myös huoltovarmuudelle täysin merkityksetön huviajelija.

En voi olla ajattelematta, että valittajia ei edes aidosti kiinnosta kuljetusyrittäjät, vaan niitä käytetään pelkkänä keppihevosena oman sopeutumiskyvyttömyydeestä johtuvan tuskan kanavoimiseen.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen muutamasta asiasta eri mieltä esimerkiksi julkisuudessa esiintyneiden ekonomistien kanssa. En näe polttoaineiden verotuksen keventämistä tai jopa poistamista millään tavalla markkinoihin puuttumisena. Itse asiassa polttoaineiden verotushan nimenomaan on markkinoihin puuttumista ja polttoaineiden kysynnän keinotekoista kontrolloimista. On puhuttu siitä, että polttoaineiden markkina on vahvasti kilpailtu markkina, johon ei ole syytä kajota veronkevennyksin. Erikoinen väite, että verojen vähentäminen vaikuttaisi kilpailutilanteeseen millään tavalla. Minusta tuntuu, että tämä on vain jonkinlainen erikoinen ideologinen sumutusyritys, kun ei uskalleta suoraan sanoa, että verotukseen ei haluta koskea toisaalta valtion tulonmenetysten vuoksi ja toisaalta ympäristösyistä.

Olen samaa mieltä siitä, että esimerkiksi tuloverojen kevennys olisi paljon reilumpi tapa parantaa ostovoimaa, mutta ihan vain tiedoksi, että tuloverojen kevennyskin kyllä auttaa sitten niitä rikkaita hupiajelijoita. Tässä asiassa ideologia vasta tuleekin mukaan näytelmään, kun ei ymmärretä, että "rikkaiden" ostovoiman parantaminen auttaa ihan kaikkia. Itse asiassa, jos puhutaan niistä kaikkein köyhimmistä, jotka elävät tuilla joka tapauksessa, heidän ostovoimansa parantaminen ei juuri auta isossa kuvassa kuin heitä itseään. Julkisen sektorin rahan kiertäminen ympyrää on lopulta melko tehotonta, vaikka onkin kiva, että osa menee k-kauppiaan taskuun siinäkin tapauksessa.

Lisäksi minusta tuntuu, että vain kovin pieni prosentti köyhistäkin on niin köyhiä, että eivät osta lainkaan polttoaineita.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuljetusyrittäjiä voidaan myös tukea niin kuin yrittäjiä tuettiin korona-aikana, mutta oikeudenmukainen tapa tukea mm. huoltovarmuutta ylläpitävää kuljetusyrittäjää ei ole alentaa polttoaineveroa, koska siitä hyötyy myös huoltovarmuudelle täysin merkityksetön huviajelija.

Periaatteessa samaa mieltä, mutta kyllä sen huviajelijan ajeluista hyötyvät sitten muutkin, esim. kotimaan matkailuyrittäjät. Eli ihan noin yksinkertaista se ei ole.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kohta jos ja kun polttoaineet tippuvat sinne 2.20e/litra tasolle niin sitähän pidetään sitten jo halpana. Alle kahteen euroon ei taideta enää mennä vaikka sotakin loppuisi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Periaatteessa samaa mieltä, mutta kyllä sen huviajelijan ajeluista hyötyvät sitten muutkin, esim. kotimaan matkailuyrittäjät. Eli ihan noin yksinkertaista se ei ole.

Kaikki huviajelu ei kohdistu vapaa-ajan matkailuun, joka on kaikesta autoilusta hyvin pieni osuus.

Kirjoitin jo aikaisemmin, että jos polttoaineiden hinta on liian korkea, silloin pitää miettiä muita matkustusmuotoja tai vastaavasti säästää jostain muusta. Niitä, joilla ei ole mahdollisuutta matkailuun, voidaan tukea tavalla, josta eivät muut hyödy.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikki huviajelu ei kohdistu vapaa-ajan matkailuun, joka on kaikesta autoilusta hyvin pieni osuus.

Kirjoitin jo aikaisemmin, että jos polttoaineiden hinta on liian korkea, silloin pitää miettiä muita matkustusmuotoja tai vastaavasti säästää jostain muusta. Niitä, joilla ei ole mahdollisuutta matkailuun, voidaan tukea tavalla, josta eivät muut hyödy.

Samaa mieltä ensimmäisestä lauseesta, uskon että keskituloiset pystyvät pienellä suunnittelulla lomareissunsa edelleen tekemään. Se säästö tulee luultavasti sitten niistä matkalla tehtävistä ostoksista ja taas ottaa palvelusektori osumaa. Suomessa on paljon hienoja matkailukohteita, jonne ei valitettavasti pääse muuta kuin omalla kulkuneuvolla.

Aika paljon on tullut kyllä viestiä, että myös esim. veneilyreiteillä on ollut jopa yllättävän hiljaista ajankohtaan nähden.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olisihan se kiva, jos mun dieselit halpenisi, mutta ehkä ne polttoaineveron alennukseen tarvittavat eurot voisi kohdistaa vaikka niihin, joiden elämään hyödykkeiden kallistuminen vaikuttaa pahiten?

Ja ihan kokonaan en tässä ajassa pitäisi huonona sitä, että itse kukin miettisi omia ajojaan ja voisiko niitä vähentää. Joku voi sitten tulla siihen tulokseen, että kaikki ajot ovat ehdottoman välttämättämiä eikä metriäkään voi jättää ajamatta tai edes ajaa vähän hiljaisempaa vauhtia, mutta aika moni itseni mukaan lukien voin halutessani aika helposti vähentää perheen autoilla ajettuja kilometrejä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisihan se kiva, jos mun dieselit halpenisi, mutta ehkä ne polttoaineveron alennukseen tarvittavat eurot voisi kohdistaa vaikka niihin, joiden elämään hyödykkeiden kallistuminen vaikuttaa pahiten?

Ja ihan kokonaan en tässä ajassa pitäisi huonona sitä, että itse kukin miettisi omia ajojaan ja voisiko niitä vähentää. Joku voi sitten tulla siihen tulokseen, että kaikki ajot ovat ehdottoman välttämättämiä eikä metriäkään voi jättää ajamatta tai edes ajaa vähän hiljaisempaa vauhtia, mutta aika moni itseni mukaan lukien voin halutessani aika helposti vähentää perheen autoilla ajettuja kilometrejä.

Kyllä tuossa jokaisella kiristämisen varaa on, meillä ainakin auto pysyy nyt paljon enemmän pihassa entiseen verrattuna. Eli onhan tästä ilmaston kannalta oikeasti hyötyäkin (ja eikö se juuri ollut tarkoitus), jos ihmiset vain pääsee sen oman kuplansa ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös