Polkupyörähuoltoa

  • 24 561
  • 80

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllähän intin pyöräfiilistelyihin pääsee siviilissä Helkama Jääkäri -mallilla, mikäli sellaisen vielä löytää? Myydäänköhän vielä? Samanlainen jysky se on kuin intin mallitkin.

Isäukko osti sellaisen kun intoutui pyöräilemään. Elopainoa oli about 120kg mutta hyvin jaksoi pyörä - polkija ei alkuun niinkään. Matkaviihdykkeeksi hän hitsautti ohjaustankoon jonkun kaverinsa disainaaman telineen, johon viritteli nippareilla radion. Ja matka taittui mukavasti kuunnellen metsäradiota, heh!
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ketju ylös, onhan jo melkein kevät. Oma zykkelini, yön musta Tunturi Daami pöllittiin talven kynnyksellä kotitaloni portin pielestä... taisin jättää lukon auki. Lukko ei ole tällä kaudella muutenkaan pitänyt, joten olisihan tuokin pitänyt arvata.

Mutta, nyt keväällä on tarkoitus hankkia oikein kunnon pyörä ja alkaa ajelemaan kesät ja muutenkin kivat ilmat pyörällä auton sijaan. Ainakin vielä pyörättömän miehen ajatuksissa on jopa pienoisten pyöräretkien tekeminen jonnekin lähialueille mutta siitä sitten lisää kesemmällä. Nyt kaivataan kommenttia minkälaisen pyörän kannattaisi ostaa, ajoprofiili voisi olla luokkaa 75% asvalttia, 18% kovaa hiekkatietä ja 7% satunnaista epätasaisempaa maastoa. Katselin juuri Tunturin nettisivuja ja kyllähän näyttäisi pyörät muuttuneet sitten viimenäkemän, on levyjarrut, iskunvaimentimet ja muut. Nakottaisi kovin ostaa joku levyjarrulla varustettu malli, varmasti helvetin hyvä mutta onko hintansa väärti? Kuinka on on esim. palojen kestävyys? Iskarit on vissiin jo vakiot, mutta jotenkin karsastan ratasvaihteita... mihinkä ikinä voin tarvita 21:tä ja 27:ää vaihdetta, en mihinkään. Kuinka ns. kappavaihteet pelaavat, uskoisin että ainakin huollon tarve on rattaita vähempi. Onko jollakin käsitystä tai jopa kokemusta nykyfillareista?

Epäilen että sopiva malli mulle voisi olla vaikka, http://www.tunturi.fi/bicycles/hires.cfm?picture=x82m.jpg&name=X82, Tunturi X82.
 

Pluto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lukkoseppä kirjoitti:
Nyt kaivataan kommenttia minkälaisen pyörän kannattaisi ostaa, ajoprofiili voisi olla luokkaa 75% asvalttia, 18% kovaa hiekkatietä ja 7% satunnaista epätasaisempaa maastoa. Nakottaisi kovin ostaa joku levyjarrulla varustettu malli, varmasti helvetin hyvä mutta onko hintansa väärti? Kuinka on on esim. palojen kestävyys? Iskarit on vissiin jo vakiot, mutta jotenkin karsastan ratasvaihteita... mihinkä ikinä voin tarvita 21:tä ja 27:ää vaihdetta, en mihinkään. Kuinka ns. kappavaihteet pelaavat, uskoisin että ainakin huollon tarve on rattaita vähempi.
En minä mikään alan hifisti ole, mutta sinänsä aihe on lähellä sydäntä. Ensiksi on pakko todeta, että nyt alkaa olla erittäin hyvät ajat ostaa pyörä ennen kuin sesonki alkaa. Kannattaakin kääntää katseet viime vuoden malleihin, joista kauppiaat haluavat eroon tällä hetkellä uusien mallien tieltä. Monesti niissä ei ole mitään muuta käytännön eroa tämänvuotiseen kuin rungon väritys. Alennusprosentit pyörivät helposti 20-60% luokassa. Kannattaa kuitenkin varoa, ettei huijarikauppias yritä myydä sinulle väkisin pois varastosta väärän kokoista runkoa, koska se on kaiken perusta. Suosittelen siis kääntymään asiassa ammattitaitoisen kauppiaan puoleen, joka kartoittaa tarpeesi. Ajoprofiilisi perusteella omasta mielestäni sinulle voisi sopia city, trekking, hybridi tai cyclocrossari, riippuen vauhdista millä haluat mennä. Ilmeisesti et kuitenkaan aijo mennä kovin kovaa, koska vaihteitakaan et tarvitse?

Levyjarruja en itse hommaisi mihinkään trekking- tai hybridipyörään, ainakaan jos pyörä ei ole ympärivuotisessa käytössä. Tulee turhaa painoa ja kyllä se pyörä pysähtyy laadukkailla vannejarruilla normaalikelillä lähes yhtä hyvin. Huonolla/talvikelillä, leveämmillä renkailla ja vaativimmissa olosuhteissa (maasto) alkaa levyjarrut olla omiaan. Talven kurakeleissä vannejarruista häviää monesti teho ja lisäksi vanteen ja jarrupalan väliin kulkeutuva moska syö vannetta jarruttaessa. Jousitetut etuhaarukat alkavat olla vakioita hybrideissä ja maastopyörissä, mutta monesti jäykkähaarukka on parempi kuin huono/halpa joustokeula. Rahalla saa yllättäen laatua niissäkin. Napavaihteista minulla ei ole mitään kokemusta sitten ala-asteen. Sinänsä pidän tuota esimerkkipyörässäsi mainittua huoltoystävällisyyttä hieman harhaanjohtavana, koska oma käsitykseni on, että ne ovat enemmänkin "käyttäjäystävälliset" tai "helppohoitoiset". Jos niissä ilmenee jotain ongelmaa, niin siihen vaaditaan ammattilainen huoltamaan niitä. Ratasvaihteisia voi kuka tahansa viilailla, niissä ei ole montaa liikkuvaa osaa.

Alan hifisteiltä jos haluat mielipiteitä, niin kannattaa suunnata täälläkin mainitulle keskustelupalstalle:
http://rocsport1.hel.fi.magenta.net/vb/index.php?

Erään pyöräliikeen ostajanopas (ei kannanotto ostopaikkalle):
http://www.bikeplanet.fi/planet/default.php?id=32

Ei siinä muuta kuin alan liikkeisiin tutustumaan tarjontaan ja valitsemaan se itselle sopivin vaihtoehto. Muihinkin kuin näkyviin komponentteihin kannattaa kiinnittää huomiota, koska niissä monesti säästetään laadun kustannuksella. Sen olen itse todennut, että laadukkaan pyörän ostamalla ne kilometritkin kummasti lisääntyvät. Hyvää harrastusta ei kannata tappaa alkuunsa ostamalla huonot vehkeet.

Alla on vielä linkki tutustumisen arvoiselle suomalaisimmalle fillarivalmistajan sivuille. Näistä fillareista en ole pahemmin kuullut moitteita. Sellainen ns. varma ostos, käytetty tasalaatuisia koko-osasarjoja kohtuu hinnoilla. Rungotkin ilmeisesti ihan ok.

http://www.rossano.fi/
 
Viimeksi muokattu:

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Kuinkahan iso homma on siirtää nuo takavanteen vaihteiden rattaat uuteen vanteeseen? Parin viime viikon aikana on takavanteessa ilmennyt sellaisia ongelmia, että ensin tuli pieni kolhu, jota en kotikonstein onnistunut täysin oikaisemaan ja sitten katkesi pinna.

Eli lienee aika hankkia uusi vanne, mutta uskaltaako tällainen sunnuntaipyöräilijä alkaa sorkkimaan noita rattaita vai pitäisikö suosiolla jättää ammattimiesten hommaksi? Lisäksi minkä hintaisia nuo takavanteet ovat?
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
HangoverFairy kirjoitti:
Vanha pyörä on jo hiukan huonossa hapessa niin tarvitsisi uutta hankkia. Ei mitään 10 000€ maastopyörää vaan jotakin tälläistä: http://www.tunturi.fi/bicycles/product.cfm?id=96&s=m
http://www.tunturi.fi/bicycles/product.cfm?id=16&s=m

Onko kokemuksia pyöristä? Mitä muita vaihtoehtoja suosittelisitte? Hinta ei ainakaan päätä huimaa. Sen verran hienot kevätkelit alkaa,että pakko alkaa ottaa tätä pientä talvivarantokerrosta päältä pois.

Noissa kahdessahan on erona se, että Pregossa on 7-vaihd. ja jalkajarru (saatavilla toki kolmevaihteisena tai napadynamolla seiskana, ihan budjetin ja tarpeiden mukaan), kun T110:ssä on käsijarrut. Em. on myös napavaihde, mikä lisää pyörän painoa enemmän, mutta on pirusti paljon huoltovapaampi (eikä sille oikeastaan ilman erikoistyökaluja tavallinen ihminen juuri mitään voi tehdäkään). Jälkimmäisessä on sitten taas maastopyöristä tutut ketjuvaihteet, joita osa ihmisistä ainakin vihaa kuin ruttoa. Ja tietysti tehokkaammat käsijarrut.

Muutoinhan pyörät ovat hyvin samantyyppiset, T110:ssä on säädettävä ohjainkannatin, mikä kyllä ihan oikeasti helpottaa oikean ajoasennon löytämistä, mutta sellaisenhan saa asiantuntevasta kaupasta lisävarusteena kyllä Pregoonkin, ei maksa kuin 10-20 euroa riippuen kuinka hyvä olet tinkaamaan ;).

Noista kahdesta pyörästä 80% ihmisistä valitsisi Pregon, ellei jalkajarru ole joku ehdoton nou nou.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
-japi- kirjoitti:
Itse olen myöskin säästänyt uuteen kunnon fillariin ja tähtäimessä olisi tämän näköinen peli.

http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/product_info.php?cPath=56&products_id=1215

Toki täytyy käydä vielä katsomassa pyöräliikkeissä, jos löytyisi parempia, mutta ihan näin mitä netistä olen katsellut niin ylläoleva on ostoslistan kärjessä.

Tuohan on vanha malli, mutta ainakaan tuohon netissä ilmoitettuun hintaansa nähden aika kallis, kun katsoo osia. Tietysti jos siitä saa tuntuvan alennuksen edelliskauden mallina, muuttaa asiaa.
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
dude kirjoitti:
Noista kahdesta pyörästä 80% ihmisistä valitsisi Pregon, ellei jalkajarru ole joku ehdoton nou nou.

Taidan mennä huomenna koulun jälkeen kyselemään tuota Pregon-malli ja tarkastelemaan sitä lähemmin.
 

scholl

Jäsen
En ymmärrä keskustelua jalkajarrun osalta. Eikö jalkajarru ole lasten pyörien juttu? Siis kun n. kymmenen vuotiaana on kelvollinen turvalliseen tielläliikkumiseen niin voi ajaa jo fillarilla, missä on käsijarrut. Tuskin kukaan aikuinen tarvitsee jalkajarrua.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
scholl kirjoitti:
En ymmärrä keskustelua jalkajarrun osalta. Eikö jalkajarru ole lasten pyörien juttu? Siis kun n. kymmenen vuotiaana on kelvollinen turvalliseen tielläliikkumiseen niin voi ajaa jo fillarilla, missä on käsijarrut. Tuskin kukaan aikuinen tarvitsee jalkajarrua.

Suomeen on juutttunut ihme hinku ihmisille käyttää jalkajarrua. En oikein tiedä mistä se johtuu, mutta nykyaikuisten kasvattaminen ulos jalkajarrusta, varsinkin naisten, anteeksi vaan, on ihan mahdoton tehtävä. Totta kai on naisiakin, jotka ymmärtävät, että käsijarru on ainoa oikeasti tehokas jarru.

Ulkomailla mukulat opetetaan alusta asti ajamaan käsijarrullisilla pyörillä, meillä on isiä, jotka eivät suostu ostamaan 18-vuotiaalle tyttärelleen käsijarrullista pyörää, vaikka ko. jarru on n. 20 kertaa tehokkaampi kuin jalkajarru.
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
scholl kirjoitti:
En ymmärrä keskustelua jalkajarrun osalta. Eikö jalkajarru ole lasten pyörien juttu? Siis kun n. kymmenen vuotiaana on kelvollinen turvalliseen tielläliikkumiseen niin voi ajaa jo fillarilla, missä on käsijarrut. Tuskin kukaan aikuinen tarvitsee jalkajarrua.

Ainakin itselle on aivan sama, onko pyörässä jalka- vai käsijarrut. Kunhan pysähtyy, kun tarvii pysähtyä.

Kännissä tosin jalkajarrullinen pyörä on helpompia "hallita". Ei tarvi miettiä kumpi on etu- ja takajarrua.
Makuasia sano koira kun...
 

scholl

Jäsen
Ai en ole kuullutkaan tuollaisesta.

Toisaalta en ole kuullut siitäkään, että maastopyörien vaihteisto olisi kirosana. Kysymyshän on siitä, että onko pyörässä kunnolliset osat. Siis jos on hyvät osat niin se vaihteistohan on mainio. On riittävästi vaihteita, jotka antavat jokaiseen ajotilanteeseen sopivan välityksen ja ne menevät hyvin päälle. Toki jos puhutaan jostain 500e "maastopyörästä" niin sellaisissa on niin huonot osat, että eihän vaihteita voi vaihtaa, eikä ajamisesta tule muutenkaan mitään.

Mietin tuossa, että jalkajarru voi itseasiassa olla aika vaarallinen. Itsellänikin kun on lukkopolkimet ja vaikkei olisikaan niin erilaisissa ajotilanteissa voi tulla polkaistuksi vahingossa taaksepäin ja siitä ei hyvä seuraisi. Mielummin ajaisin kokonaan jarruttomalla pyörällä.
 

scholl

Jäsen
HangoverFairy kirjoitti:
Kännissä tosin jalkajarrullinen pyörä on helpompia "hallita". Ei tarvi miettiä kumpi on etu- ja takajarrua.

Mitä väliä sillä on? Jos jarrut on säädetty kohtuullisesti niin jarruteho molemmille jarruille on suhteellisen sama, joten riski, että etupyörä jarruttaisi voimakkaammin, on äärimmäisen pieni.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
scholl kirjoitti:
Ai en ole kuullutkaan tuollaisesta.

Toisaalta en ole kuullut siitäkään, että maastopyörien vaihteisto olisi kirosana. Kysymyshän on siitä, että onko pyörässä kunnolliset osat. Siis jos on hyvät osat niin se vaihteistohan on mainio. On riittävästi vaihteita, jotka antavat jokaiseen ajotilanteeseen sopivan välityksen ja ne menevät hyvin päälle. Toki jos puhutaan jostain 500e "maastopyörästä" niin sellaisissa on niin huonot osat, että eihän vaihteita voi vaihtaa, eikä ajamisesta tule muutenkaan mitään.

Niinno, nyt puhutaan niistä ihmisistä, jotka ostavat max. 300-400 euron kaupunkiperuspyörän, eikä 1000 euron maastopyörää.
 

Musta87

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lumi suli, puli puli...

Ja onkin aika siirtyä nelipyöräisestä nastarengasmonsterista kaksikumiseen ja nythän on niin, että wanhassa munamankelissa alkaa kaikki piiputtaa.

Äkillisen rahatilanteen paranemisen johdosta ajattelin hieman normaalia enemmän pyörän ostoon panostaa ja nyt kysynkin Teiltä, arvon jatkoaikalaiset vinkkejä pyörän hankintaan. Lähinnä olen Jyväskylässä tuonne Bike Planetin suuntaan vilkuillut ja kovasti nuo Trekit tuntuvat houkuttavan, mutta kertokaapa nyt asiaatuntemattomalle, että miten eroavat toisistaan esim. mallit 4300, 7300 ja 4400. Vai pitäisikö suoraan siirtyä katsastamaan yli 1000€ pyöriä? Varsin paljon tulee pyöräiltyä näin sulien aikaan, siis muutenkin kuin "kotoo-töihin", mutta maastot eivät kovin kummoisesti vaihtele. Ehkä saatan joskus siltä asfalttitieltä sivuunkin eksyä, mutta jotenkin tuo maasto-/hybridi tuntuu käteen mukavammalta kuin mitkään city-/katupyörät.

Toki voisin mennä ja kysyä liikkeestä suoraan, mutta olen laiska ja siksi näppäilenkin apuja täältä... Ei mulla muuta, kiits!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Apuja tarvittaisiin täälläkin. Meikäläisen vanha uskollinen Jupiter alkoi yskimään laakereita ja kun vaihteetkin ovat vähän niin ja näin ja muutakin pikkuremppaa olisi, niin olenkin miettinyt uuteen pyörään sijoittamista. Kikkailu ei pahemmin kiinnosta, maastopyörällä en tee mitään. Haussa on siis ihan perus miesten pyörä pystyllä ajoasennolla, meikäläisen selkä kun ei sitä etukenoa kestä.

Mieleni tekisi hankkia Helkaman klassikko Oiva. Siinä on komea peli, mutta komea on hintakin. Toisaalta Tunturiltakin löytyisi hillitty herrasmiehen menopeli.

Kuitenkin, persaukinen kun olen, olen miettinyt fillarin tilaamista Hobby Hallista. Varsinkin tuollainen Raleigh City 28'' 3-vaihteisena kiinnostaisi, mistä pääsenkin varsinaiseen kysymykseeni. Eli onko joku tilannut tuolta fillaria ja jos on niin onko toiminut? Oman pyöräni pitäisi kestää ympärivuotista ajoa ja jotenkin vaan tuntuisi turvallisemmalta hankkia vaikka Tunturi. Mitään "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa" -läppää on turha heittää, kyllä minä sen tiedän. Pankkitilin saldo on kuitenkin vakaasti toista mieltä.

Toki jos jollakin on tiedossa muita halpoja ja mieluusti hyviä merkkejä jonka mallistosta löytyy tuollainen herrasmiehen suoraselkäinen malli, niin suosituksia otetaan vastaan.
 

Veijari

Jäsen
Työkaveri oli lukenut jotain Tekniikan Maailmaa tai vastaavaa ja siinä oli polkupyörätukun fillari saanut hyvät arvostelut, lisäksi taitavat olla huomattavasti halvempia kuin Tunturit tms. merkkipyörät. Itsellä ei kokemusta.

edit: linkki olikin jo mainittu samalla sivulla.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Mikäli aikoo ostaa itselleen pitkäikäisen pyörän, niin Tunturit, Helkamat, Crescentit ym. tunnetut pyörämerkit ovat yleensä paljon parempi vaihtoehto kuin esim. nämä Suomen polkupyörätukun pyörät tai urheiluketjujen omat merkit (Nopsa, Titania..). Ei se hinnanero ihan oikeasti synny tyhjästä, vaan näissä halvemmissa on yleensä tingitty maalien laaduissa, keskiöissä ja navoissa sekä muissa laakereissa, joita tavallinen kuluttaja ei osaa arvioida ja ammattilainenkaan ei näe kuin purkamalla pyörää osiin.

Sama koskee toki Trenchtownin mainitsemaa Hobby Hallia, jonka pyöristä ainakin osa pitää vielä itse erikseen kasata.

Muutamat merkithän tajoavat näitä omavastuunpoistovakuutuksia joko ihan ilmaiseksi tai pienestä lisämaksusta. Mielestäni ihan rahan arvoinen lisäetu, jos se kotivakuutus löytyy.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Aivan älyttömät on jonot tällä hetkellä polkupyöräkorjaamoissa, ja minä tietysti juuri nyt satun tarvitsemaan huoltoa hybridiini. Toissapäivänä vein huoltoon ja pitkälle ensi viikkoon menee, pahimmassa tapauksessa vielä seuraavallekin. Korjaamosta oli jopa loppunut säilytystila jonossa oleville pyörille, niin oli lisähallia pitänyt hankkia. Tosiaan on siis joku muukin saman asian kanssa liikkeellä tähän aikaan vuodesta...

Itsellä on alla 21 vaihteinen Nishikin Comp- hybridi 18 mm:n nakeilla. Halutessaan pääsee tasaisellakin viittykymppiä kohtuudella, jos vaan jaksaa rullailla. Maasto-ominausuuksista ei tietenkään tuollaisten renkaiden kyseessä ollessa voi puhua, mutta eihän tuollasella sinne pidä tai tarvitse mennäkään. Ajo-asento on sopivan agressiivinen ja kaikinpuolin varsin OK peli on kyseessä. Ainut vaan että jos ylämäkiin runttaa ihan kunnolla, kuuluu vaihteistosta kevyttä rutinaa. Osasarjat kun eivät mitään aivan parhainta mahdollista ole, mutta ihan hyvät kuitenkin kaupunkiajoon sekä silloin tällöin pidemmänkin lenkin heittoon. Lukkopolkimet olisi tuohon mahdollisesti mietinnässä, jos löytäisi järkevän mallin siten, että niillä voisi ajaa myös normikengillä perusajoa.

Semmoinen huomio moderaattoreille, että ketjun nimenhän voisi vaihtaa ihan yleiseksi polkupyöräkeskusteluksi, kun kuitenkin täällä paljon tunnutaan keskustelevan fillareista ihan ykeisestikin. Vaikka eikai tuolla nyt niin väliä ole...
 

HangoverFairy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pressiboxi kirjoitti:
http://www.helkamavelox.fi/index.ph...Id=HMT860JN&10012_IPG:42_t=viewPublicProduct&

... onko jatkislaisilla kokemuksia tästä fillarista? Kannattaako hankkia?

Helkama ainakin tarjoaa rungolle 21 vuoden takuuta. Siis pelkälle rungolle. Muuten pyörää koskee vuoden takuu. Tuli vierailtua kyseisellä pyörätehtaalla muutama viikko sitte. Laadukkaan näköistä toimintaa.

Noihin Suomen polkupyörätukun pyöriin en ole tutustunut. Kyseinen yrityshän on laajentanut toimintaansa merkittävästi. Eiköhän siis takuuasioiden,huollon,jne pitäisi toimia.

OT. On muuten aikas huikea peli tuo helkaman sähköpyörä(Jubilee). Olisi mukava varmaan kaupungissa. Tosin mallimerkinnällä 101i oleva pyörä alkaa jo olemaan aika kaukana "polkupyörästä" mm. sähköisineen vaihteineen ja jousituksen säätöineen.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
HangoverFairy kirjoitti:
Helkama ainakin tarjoaa rungolle 21 vuoden takuuta. Siis pelkälle rungolle. Muuten pyörää koskee vuoden takuu. Tuli vierailtua kyseisellä pyörätehtaalla muutama viikko sitte. Laadukkaan näköistä toimintaa.

Loppujenlopuksi runkotakuilla ei ole hevon vitun merkitystä. Tunturi lupasi joskus muinoin 30 vuoden takuuta rungolle, mikä on ihan turha. Muutoin kun kolarissa (mikä ei kuulu takuuseen) niitä runkoja menee normaalien ihmisten käytöstä TODELLA harvoin. Mikään ruostumistakuuhan se ei ole, vaan kattaa vain rungon hajoamisen, eli murtumiset jne.

Sensijaan osatakuuseen kannattaa kiinnittää huomiota, joissain merkeissä sekin on jo kaksi vuotta.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
(Otsikko koskee huoltoa, mutta sopinee aiheeseen, kun huolto ei enää vanhaan mankeliin tehonnut.)

Tuli se päivä vihdoin eteen, että sai heittää vanhan rakkaan menemään ja aloittaa toivottavasti pitkän ja sujuvan yhteisen taipaleen niin ylä- ja alamäissä uuden Z-Biken kanssa, jota olinkin jo vilkuillut pidemmän aikaa.

Korjaaja kun totesi vanhasta ja kieltämättä jo rupsahtaneesta palvelijasta, että ei tuosta enää uudenveroista saa - tai fiksaaminen maksaa niin paljon, että parempi on ostaa uusi hirmu tilalle. Siispä kassan kautta ja vanha kitisijä päätyi kiertoon. Uusi malli onkin selkeästi pienikokoisempi, kevyempi ja entistä paremmin varusteltu. Miellyttää silmääkin kaikin puolin...

Noni, asialinjalle takaisin. Ei tullut tämäkään vaihtoehto halvaksi, mutta toisaalta onpa pyöräilyyn palannut taas ilo. Kun polkupyörä on läpi vuoden se ensisijainen kulkupeli ja kilometrejä kertyy reippaanlaisesti, voi suht' hyvällä omallatunnolla ostaa itselleen (toivottavasti) laatua, vaikka sitten kalliimmalla hinnalla. Kun miettii hankintahintaa euroina kilometriä kohti, ei luku tunnukaan enää niin isolta. Ainoa pelko on hyvästä lukosta huolimatta, että laatukamaa arvostavat liikaa myös hämärämiehet!

PS. Eipä kulu enää vanteet jarrujen vuoksi, kun on levyjarrut. Ovat ne insinöörit jotain hyödyllistäkin saaneet aikaiseksi!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös