Polkupyörähuoltoa

  • 24 564
  • 80

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
En nyt oikein parempaakaan ketjua tähän hommaan löytänyt. Omistan vanhahko Biltemasta hommatun maastopyörän. Kyseisessä aparaatissa on niin surkeat renkaat, että polkeminen on käynyt melko raskaaksi.

Kyselisinkin hieman kokeneemmilta polkijoilta vinkkiä siitä, kannattaako suoraan ostaa uusi pyörä(jota olen suunnitellut) vai vaiko vaihtaa vain renkaat. Toisaalta pyörässä on jarrutkin melko huonot ja penkki on kuin lauta pystyssä, joten sikäli kenties tarvetta päivitykseen olisi.

Matkaa tulee päivässä kun tiet sulaa sen 35 kilometriä, joista asfaltilla ajoa tulee 30km. Matkalla on muutama suorastaan törkeän pitkä ylämäki ja muutenkin olisi mukava päästä kovaakin pyörällä, joten varmasti vaihteitakin täytyy löytyä reippahasti.

Mitä kokeneemmat suosittelee? Onko Biltemasta järkevä katsoa pyörää ylipäätään?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mitä kokeneemmat suosittelee? Onko Biltemasta järkevä katsoa pyörää ylipäätään?

En kyllä suosittele Bilteman fillareita.
Ihan mukavan matkan ajat päivittäin ja niistä suurimman osan asfaltilla, joten maastopyörä on sinulle ilmeisenkin turha.

Katso vaikka jotain hybridipyörää niin pääset ne ylämäetkin todella paljon helpommin tlös kuin sillä paksurenkaisella ja huonosti rullaavalla maastoptörällä. Esim polkupyörätukku tarjoilee mukavan hintaisia hybridejä, mitkä ovat passeleita tuon pituisille matkoille.

2006 Nevö Forget
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Mitä kokeneemmat suosittelee? Onko Biltemasta järkevä katsoa pyörää ylipäätään?

Katso vaikka jotain hybridipyörää niin pääset ne ylämäetkin todella paljon helpommin tlös kuin sillä paksurenkaisella ja huonosti rullaavalla maastoptörällä. Esim polkupyörätukku tarjoilee mukavan hintaisia hybridejä, mitkä ovat passeleita tuon pituisille matkoille.

Joo, ehdottomasti hybridi ja alan liikkeestä. Noilla kilometreillä mitä ajat kannattaa pyörään panostaa jo sen verran että saat siihen kunnon osat (puolat, rattaat, jarrut, laakerit ym. ym.).
Polkeminen kevyempää ja ajaminen ylipäätään on mukavampaa ja helpompaa.

Lisäksi, kannattaa joko huoltaa pyörää itse jos siihen jaksaa panostaa tai sitten käyttää huollossa säännöllisesti, koska se tuo pyörään lisää ikää ja pitää huolen jatkossa siitä että ajaminen säilyy mieleisenä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyselisinkin hieman kokeneemmilta polkijoilta vinkkiä siitä, kannattaako suoraan ostaa uusi pyörä(jota olen suunnitellut) vai vaiko vaihtaa vain renkaat. Toisaalta pyörässä on jarrutkin melko huonot ja penkki on kuin lauta pystyssä, joten sikäli kenties tarvetta päivitykseen olisi.

Matkaa tulee päivässä kun tiet sulaa sen 35 kilometriä, joista asfaltilla ajoa tulee 30km. Matkalla on muutama suorastaan törkeän pitkä ylämäki ja muutenkin olisi mukava päästä kovaakin pyörällä, joten varmasti vaihteitakin täytyy löytyä reippahasti.

Mitä kokeneemmat suosittelee? Onko Biltemasta järkevä katsoa pyörää ylipäätään?
Komppaan edellisiä, eli Biltemasta ei kannata fillaria ostaa. Riippuu budjetista, mutta tuon matkan ajamiseen hankkisin kyllä cyclocrossarin. Siihen voi sitten halutessaan vaihtaa vielä vähän sileämmät renkaat. Myös jäykkäperäisellä maasturilla matka onnistuu, mutta on raskaampaa. Asvaltti myös kulutttaa turhaan maastokuvioitua rengasta. Maantiepyörä on huono, jos matkalla on muutakin kuin asvalttia.

Tähän aikaan saattaa jopa saada hyvään hintaan hankittua edellisvuoden malleja. Viime keväänä tilasin Saksasta edellisvuotisen jäykkäperäisen maasturin, mutta se oli loppunut ja sain uudemman mallin samaan hintaan. Postikuluineen Suomeen maksoi 950 euroa, kun nyt saman mallin saa Suomesta hintaan 1 449. Normaalisti hintaero Suomen ja ulkomaiden osalta ei ihan noin iso ole, mutta keskimäärin säästää hyvin, kun tilaa netistä. Silloin tietysti pitää tietää, millaisen haluaa ja jos on epävarma, niin pitäisi koeajaa jossakin.

Hybridiin en sijoittaisi noilla kilometreillä enkä muutenkaan. Joskus ajoin n. 12 km työmatkan hybridillä, mutta maastopyörässä tai cc:ssä on mielestäni parempi ajotuntuma. Hintaa on hiukan vähemmän, mutta taas painoa enemmän. Jos kuitenkin päädyt, niin osta ihmeessä jäykällä keulalla. Hyvä joustokeula maksaa 400-600, joten 600 euron pyörässä sellaista ei ole. Halpiskeulat eivät oikeasti toimi joustokeuloina ja painavat paljon.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En kyllä ihan ymmärrä, että maastopyörä kannattaisi hankkia, jos ei aja pätkääkään maastossa.
CC todellakin olisi myös loistava hankinta noilla kilometreillä. CC on jo hyvin lähellä maantiepyörää ja innostuessa sillä tulee äkkiä enemmänkin kilometrejä.
Hybridiä suosittelin puuha-petelle lähinnä siksi, kun kyseinen herra miettii pyörän ostoa Biltemasta niin en uskonut budjetin olevan kovin suuri. "Edullisesti" saa paskoja maastopyöriä, jonkinlaisia hybridejä, mutta cc-pyöriä tuskin ollenkaan.

Ja pyörän huoltoon todellakin kannattaa kiinnittää huomiota, myös siihen ensihuoltoon mitä ne myyjät suosittelevat. Muutaman ensimmäisen sadan kilometrin jälkeen kannattaa käydä kiristyttämässä ruuvit ja mutterit jne.

Itsehän ajelen toki vain maastopyörällä ja mieli tekisi cc tai maantiepyöräkin hankkia, koska asfaltillakin tulee viihdyttyä. Maastossa ajaminen on vain mielestäni niin pirun mielenkiintoista kaikine kivien, kantojen, juurakoiden ja puskien väistelyineen ettei siinä todellakaan ehdi muuta miettimään ja tasapainoilla saa koko kropalla. Välillä kyllä kaipaisi myös sitä vauhtia ja kilometrejä.

Omaa pyörää huollan itse sen osalta, että pesen ja rasvaan sen säännöllisesti, mutta tämän lisäksi käytän sen noin kaksi kertaa vuodessa huollossa, jossa sitten säätelevät vaihteet ja jarrut tarkemmin ja tarpeen tullen vaihtelevat osia.
Nykyisellä maastpyörälläni olen ajanut nyt neljä kesää ja kilometrejä on yhteensä jonkin verran päälle 12 000. Tuossa ajassa pyörään on vaihdettu kerran jarrupalat(levyjarrut) ja takapakka ja ketjut kahdesti sekä etukampisarja rattaineen kerran. Huollot ja osat eivät välttämättä ole ihan halpoja, mutta lisäävät kyllä pyörän käyttöikää todella paljon.
Pyörän vaihto ei todellakaan itselläni ole vielä suunnitelmissa, vaan ainoastaan huoltojen tekeminen niin sillä ajellaan vielä pitkään.

Muistakaa huoltaa pyöräänne niin pyöräily on todella paljon mukavampaa kuin sillä rämisevällä ja kitisevällä pyörällä ajaminen.
 
Noilla kilometreillä ehdottomasti CC. Ja ne ei ole sen kallimpia kuin hybridit. Ostat vaikka vähän huonomilla osilla, vaihteet, vaihtajat, jne. Ajat ne loppuun ja sitten pikku hiljaa tarpeen vaatiessa päivittelet ne paremmiksi. Kiekkoihin panostaisin vähän enemmän eli hyvin rullaavista navoista lähtisin niissä liikenteeseen.

Varaosia sun muita romppeita ku alkaa ostelemaan ja jos haluaa halvalla päästä niin kannattaa tarkastaa eurooppalaisten verkkokauppojen tarjonta. Sieltä saattaa osat lähteä puolta halvemmalla kuin suomesta ostettuna.

Tuolta löytyy vähän enemmän juttuja ja vinkkejä.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/
 

Fordél

Jäsen
Itse huollatin juuri perushybridini ja huolto maksoi 59 €. Sillä sai uudet jarrupalat, pinnojen kiristyksen ja muiden juttujen säädöt. Oishan sitä voinu tietysti itsekin vaihtaa esim. jarrupalat, mutta toisaalta eipä tuo paha hinta ole. Nyt pyörä rullaa entistä paremmin ja yhteiselomme jatkuu.

Pyöräily on kyllä halpaa hommaa jos niin haluaa. Itse ostin nykyisen sotkottimen muistaakseni 1200 markalla ja yhteiseloa on kestänyt n. kymmenen vuotta. Siinä ajassa on perushuoltojen lisäksi vaihdettu rattaat ainakin taakse. Aika halvaksi on tullut vaikka kilsoja on takana paljon.

Suosittelenkin ehdottomasti hybridiä työmatkapyöräilyyn, jossa mennään pääasiassa asfaltilla. Jos budjetti on Bilteman tasoa niin perushybridi riittää varmasti hyvin vuosiksi.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Alkuun kiitokset kaikille vastaajille.

Reilusti tullut vinkkiä ja neuvoa, kiitokset kaikille. Todella hyvää informaatiota pyöräilyä ja tarvikkeita kohtaan.

Budjetti tosiaan on melko rajallinen ja mieluusti en kovin montaa satasta laittaisi kiinni, tosin kerralla hyvä pitkäksi aikaa on järkevämpää kuin useasti paskaa ja huono mieli joka kilometri. Pitää hieman noita vaihtoehtoja tutkailla. Jotenkin kiinnostaisi hankkia käytetty pyörä, uskoisin pienillä varaosilla ja huollolla siitä saavan riittävän mainion kulkupelin.

Pitää vielä tarkkailla eri malleja ja hintoja. Sulaisi nuo tiet nyt vaikka alkuun, jäälle en lähde kyllä sotkemaan.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen tässä laitellut vanhaa fillaria cruisailupyräksi kaupunkiin mutta ei tämä näköjään ole liian helppoa, kertokaas miten ratkaisen seuraavan ongelman: uusi ketju (1/2" x 1/8" 116 lenkkiä) jonka Biltemasta ostin ei sitten sovikaan fillarin vanhaan rattaaseen. Taakse jouduin ostamaan uuden vanteen minkä rattaaseen tuo kyllä sopii oikein hyvin. Eturatas on kiinteästi polkimissa joten ilmeisesti pitäisi hankkia erilainen ketju (1/2" x 3/32" ?) mutta sitten se ei enää sovi takarattaaseen, siitä saisi rattaan vaihdettua, onko nämä rattaat vakio-osia mitä saa erilaiselle ketjuille?
 
Olen tässä laitellut vanhaa fillaria cruisailupyräksi kaupunkiin mutta ei tämä näköjään ole liian helppoa, kertokaas miten ratkaisen seuraavan ongelman: uusi ketju (1/2" x 1/8" 116 lenkkiä) jonka Biltemasta ostin ei sitten sovikaan fillarin vanhaan rattaaseen. Taakse jouduin ostamaan uuden vanteen minkä rattaaseen tuo kyllä sopii oikein hyvin. Eturatas on kiinteästi polkimissa joten ilmeisesti pitäisi hankkia erilainen ketju (1/2" x 3/32" ?) mutta sitten se ei enää sovi takarattaaseen, siitä saisi rattaan vaihdettua, onko nämä rattaat vakio-osia mitä saa erilaiselle ketjuille?

Miten se ei sovi siihen?? Onko ratas kulunut niin paljon, että ketju pomppii, vai?

Ketjuissa leveys vaihtelee, lenkkiväli on kaikissa sama (1/2”).
Ketjuvaihteisissa kolme leveyttä 6-8 / 9 / 10 takarattaiden lukumäärän mukaan.
napavaihteisissa 1/8” ja joissakin vanhoissa 3/16”.
 
Viimeksi muokattu:

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten se ei sovi siihen?? Onko ratas kulunut niin paljon, että ketju pomppii, vai?

Ketjuissa leveys vaihtelee, lenkkiväli on kaikissa sama (1/2”).
Ketjuvaihteisissa kolme leveyttä 6-8 / 9 / 10 takarattaiden lukumäärän mukaan.
napavaihteisissa 1/8” ja joissakin vanhoissa 3/16”.


Asia selvisi pyöräliikkeessä käymällä, tarvittiin joku leveä vanhoihin pyöriin tarkoitettu ketju (joka kuulemma käy mopoihinkin), ilmeisestikin juuri tuo 3/16". Ei onneksi tarvinnut edes takaratasta vaihtaa. Vähän tuli taas lisäkuluja mutta projekti etenee.

Aikamoista säätöä oli sopivan ulkokuminkin löytämisessä kun ei ollut aivan yleisintä kokoa sekään mutta oppiihan kaikkea uutta. Bilteman halpisfillarin olisi saanut halvemmalla kuin mitä tähän on osia mennyt mutta eipähän tule samanlaista ihan jokaisella vastaan, paljon tyylikkäämmät pyöreät muodotkin mitä useimmissa uusissa.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ketjut irtosi vaihteettomasta mummopyörästä. Miten saada ne takaisin paikoilleen? Yritin, mutta en onnistunut ketjujen takaisin laittamisessa. Olen todellinen puukäsi näissä hommissa, joten vinkit olisivat tarpeen.
 

axe

Jäsen
Ketjut irtosi vaihteettomasta mummopyörästä. Miten saada ne takaisin paikoilleen? Yritin, mutta en onnistunut ketjujen takaisin laittamisessa. Olen todellinen puukäsi näissä hommissa, joten vinkit olisivat tarpeen.

Laita ketjut sen pienen takarattaan päälle kohdilleen, sitten asetat osan ketjua ison eturattaan yläpuoleltae parin piikin verran kohdalleen ja pyörität polkimia varovasti eteenpäin (vaikka aluksi ketjua sormin paikoillaan pitäen), niin se menee kuin itsekseen. Ketjusuojus voi vähän tuoda haastetta!
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voi vitja, miten ottaa päähän nämä tämän päivän pyöränkumit! Lyhyen ajan sisällä sekä oman että lasteni pyörien kumia on vaihdeltu tiheästi, kun aina jossain vuotaa. Ensin monesti paikattu, mutta sitten jo uuden ostoon marketista. Mikään ei auta, aina vaan tyhjenee ja valmistusmaa on luokkaa Kiina/Indonesia. Eikä muita näkyny useammassa paikkaa olleen edes tarjolla. Missä ovat vanhat kunnon suomalaiset kumet?!! Maksaisin vähän enemmänkin kestävistä sellaisista kuin että hermot riekaleina pitää vaihdella taas ja taas uuteen. Venttiilin kohdallakin ei ole minkäänlaista tukea, täysin ala-arvoista työtä!

Suositelkaa nyt joku hyvää, mutta suht kohtuuhintaista kumea, jolla saisi ajettua normaaliajoa pitempäänkin kuin yksi tai kaksi kertaa. Kiitos, jos vaivaudutte.Niin ja ostopaikkakin olisi hyvä tietää, kyllähän niitä luulisi löytyvän muualtakin kuin parista liikkeestä. Mitään ihmeellisiä pyörät eivät ole, yksi on perusTunturi Kaunotar vaihteella ja toiset maastopyöriä.
 
Suositelkaa

Mikäli Oulussa asustelet niin mene Suvalalle ja kerro ongelmasi. Vaikea näin äkkiä suositella mitään kun ei tiedä minkälainen pyörä kyseessä. Minä käytän Schwalben kumeja enkä ole kolmeen vuoteen kärsinyt kuin yhden rengasrikon ja sekin johtui kuluneesta Racing Ralphista. Jos oikeasti hyvät ja kestävät kumit haluat niin joudut sijoittamaan useamman kympin. Työmatkapyörään laitoin satasen kumit eikä ole reikkiä tullut ja tuskin kovin helpolla tulee.
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Voi vitja, miten ottaa päähän nämä tämän päivän pyöränkumit! Lyhyen ajan sisällä sekä oman että lasteni pyörien kumia on vaihdeltu tiheästi, kun aina jossain vuotaa. Ensin monesti paikattu, mutta sitten jo uuden ostoon marketista. Mikään ei auta, aina vaan tyhjenee ja valmistusmaa on luokkaa Kiina/Indonesia. Eikä muita näkyny useammassa paikkaa olleen edes tarjolla. Missä ovat vanhat kunnon suomalaiset kumet?!! Maksaisin vähän enemmänkin kestävistä sellaisista kuin että hermot riekaleina pitää vaihdella taas ja taas uuteen. Venttiilin kohdallakin ei ole minkäänlaista tukea, täysin ala-arvoista työtä!

Suositelkaa nyt joku hyvää, mutta suht kohtuuhintaista kumea, jolla saisi ajettua normaaliajoa pitempäänkin kuin yksi tai kaksi kertaa. Kiitos, jos vaivaudutte.Niin ja ostopaikkakin olisi hyvä tietää, kyllähän niitä luulisi löytyvän muualtakin kuin parista liikkeestä. Mitään ihmeellisiä pyörät eivät ole, yksi on perusTunturi Kaunotar vaihteella ja toiset maastopyöriä.

Pyöräkaupasta löytyy ihan kunnollisia sisäkumeja, joita olet käsittääkseni etsimässä. Kannattaa satsata hieman merkkiin eli esimerkiksi Continentalin tai Schwalben sisureihin. Älä kuitenkaan osta niitä ohuimpia kilpamalleja. Touring ja trekking -käyttöön tarkoitetut ovat vähän jämäkämpää tekoa. Tärkeintä on ostaa sopivan kokoinen tai maksimissaan pikkasen kapeammalle renkaalle tarkoitettu sisuri. Samalla pitää tietenkin huolehtia myös siitä, että vannenauha on ehjä ja kunnolla paikallaan. Samoin täytyy varmistaa ettei ulkorenkaaseen ole painunut lasia tai kivensiruja, jotka hiljalleen kalvavat sisurin rikki. Ulkorenkaiden pistosuojaus tietenkin auttaa samoin kuin riittävät rengaspaineet. Useimmiten noita mystisiä rikkoutumisia aiheuttavat juurinkin huono vannenauha tai joku pieni huomaamaton siru joka on painunut kulutuspinnasta läpi.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo nuo pistosuojatut Schwalbet ja Continentalit ovat perheenisän parhaita ystäviä. Ikävä kyllä ne tosiaan maksaa, joten kompromissina olen ostellut niitä takarattaisiin, kun eturattaan irrottaminen ja paikalleen paneminen on kuitenkin sen verran jouhevampaa.
 

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Laita ketjut sen pienen takarattaan päälle kohdilleen, sitten asetat osan ketjua ison eturattaan yläpuoleltae parin piikin verran kohdalleen ja pyörität polkimia varovasti eteenpäin (vaikka aluksi ketjua sormin paikoillaan pitäen), niin se menee kuin itsekseen. Ketjusuojus voi vähän tuoda haastetta!

Juu tuota olen kyllä yrittänyt. Ongelma on siinä, että ketjua ei saa asetettua paikalleen takarattaan kohdalle. Poljinrattaaseen ketju kyllä asettuu kohdilleen, mutta takarattaassa ketju tuntuu olevan tiukasti siinä sivussa siten, että sitä ei millään saa asetettua siihen rattaan päälle. Olisiko jotain neuvoja tähän?
 

ditrim

Jäsen
Mikä on kun vaihteeton markettikonkeli välillä polkee tyhjää niin että räsähtää? Aika usein näin käy juuri liikkeelle lähdössä.
 

Larsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu tuota olen kyllä yrittänyt. Ongelma on siinä, että ketjua ei saa asetettua paikalleen takarattaan kohdalle. Poljinrattaaseen ketju kyllä asettuu kohdilleen, mutta takarattaassa ketju tuntuu olevan tiukasti siinä sivussa siten, että sitä ei millään saa asetettua siihen rattaan päälle. Olisiko jotain neuvoja tähän?
Onko päällä jo ja poljet iloisena hyttysiä hampaiden välissä vai vieläkö jumittaa?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Ei ole päällä, joten neuvot ovat vieläkin tarpeen.

Yllä kerrottu takarankaan irroittaminen saattaa olla hyvä vaihtoehto, tai sitten vain avaat takarenkaan pultit ja työnnät rengasta vähän eteenpäin, mikäli haarukassa on varaa. Näin tehden löysäät ketjuja vähän. Jos haluat ketjut takaisin samaan kireyteen, niin sitten kun ketjut on päällä, niin vedä rengas takaisin niin taakse kuin saat ja laita pultit kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Mikä on kun vaihteeton markettikonkeli välillä polkee tyhjää niin että räsähtää? Aika usein näin käy juuri liikkeelle lähdössä.
Roikkuuko ketju? Kuulostaisi siltä, että ketju on liian löysä, nehän ajan mittaan venyy. Tämmöinen ongelma ruukaa korostua liikkeelle lähtiessä ja ylämäissä, kun ketjuun kohdistuu suurin rasitus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös