Polkupyörähuoltoa

  • 24 209
  • 80

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
No niin! On taas kevät ja monen muun remontin lisäksi on myös fillari aika saattaa kuntoon.

Pieni soittelukierros osoittaa, että ainakin mainstream-korjaamot ovat tukossa. Olisiko arvon veljillä jatkoaikalaisilla tietoa, missäpäin sitä munamankelia olisi halpaa huoltaa. Ja missäpäin olisi korjaamoita, joissa on tilaa.

Minunkaltaiseni kyvyttömät antirasvanäpit, kun eivät osaa mitään kokonaisvaltaista, osien vaihtoa sisältävää huoltoa tehdä.

Kyse on minun tapauksessani Helsingin alue - ja mieluiten Kantakaupungin alue.

Tottakai myös muiden paikkakuntien greglemondit saavat levittää fillaritietouttaan täällä.
 
Viimeksi muokattu:

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Jaahas, luuloni käy toteen kun ei vastauksia putoile:

95 % jatkoaikalaisista on antiliikunnallisia tietokoneorientoituneita koodareita, jotka seuraavat jääkiekkoa siksi, koska eivät ole lajia koskaan pystyneet itse harrastamaan - johtuen fyysisistä puutteista ja lahjakkuuden ilmentymisestä hieman muilla aloilla. Niin sanottu "äijien laji" saa kuolan valumaan näiltä tietsikkahiiriltä lähes yhtä lujaa kuin Britneyn tissienvälin tiirailu.

Loput 5 % ovatkin sitten näitä "äijiä", jotka jotain ehkä tästä rakkaasta jääkiekostamme tietävätkin, mutta kukaan heistä ei jaksa fillaroida, koska alla on joko oma, isukin tai vaimokkeen kaara. Tai bussi.
 

tumppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp. Kärpät
Huolla pyöräsi itse. Niin minä teen aina keväisin omalle maastopyörälleni ja kaupunkipyörälleni.

Jos et siihen halua ryhtyä, niin Tehtaankadulla on pieni pyöräkorjaamo, joka mainostaa huoltoa 50€/pyörä. Se on Tehtaankadun Hernesaaren päässä, ravintola Laivakoiraa vastapäätä. En muista kadun numeroa. Jonoista en tiedä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti MC61
Jaahas, luuloni käy toteen kun ei vastauksia putoile:


Itse olen kyllä innokas pyöräilijä ja kesäisin juuri pyöräily on ykkösvaihtoehto paikasta toiseen siirtymiseen. Oma pyöräklinikkani sijaitsee tuossa sisäpihalla enkä näin ollen ole tietoinen kaupallisista palveluntarjoajista.
 

Klassikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssikerho
Eiköhän 95% jatkoaikalaisista ole äijiä, jotka osaavat huoltaa munamankelinsa itse, tai eivät halua ideologisista syistä edistää korjaustoimintaan suuntautunutta yrittäjyyttä tuomiten näin Suomen kansantalouden kriisiin.

Terv. nimim. "Onko keskiösi kierteet italialaisella vai englantilaisella standardilla"
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Viestin lähetti tumppi
Huolla pyöräsi itse. Niin minä teen aina keväisin omalle maastopyörälleni ja kaupunkipyörälleni.

Ei missään nimessä kannata. Sehän on vaihtoehtoiskustannukseltaan kalliimpaa ja siitä pyörästä tulee liikenneturvallisuusriski. Luo vaikka "Tunkilla ollut jo käyttöä"-ketju, niin tiedät (tähän sitten iso nippu hymiöitä).
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Viestin lähetti Punainen Vaara
Täältä löytyy hyvä opas, jonka avulla huolto onnistunee.
Vaikuttaa erittäin pätevältä oppaalta...

"Joskus et voi välttää ketjun katkaisua. Mutta aina kun teet niin, suurenee sen katkeamisen todennäköisyys."

OK, ymmärrän kyllä tarkoituksen, mutta sana-/lausevalinta herätti hieman hilpeyttä.

Oman pyöräni huollan muuten itse, mutta kerran vuodessa (keväisin) käytän huoltoliikkeessä. Turussa asuessani käytän InterSportin (Länsikeskus) palveluita. Porissa käyttämäni liike oli muistaakseni Star Velos tjsp. Vähäraumalla. Kälyisen näköinen paikka sekä ulkoa että sisältä, mutta ne kaverit kyllä osasivat hommansa.
 

scholl

Jäsen
Kuinka usein polkupyörä pitää huollattaa? Siis jos ei aja talvella, vaan kesällä hyvissä olosuhteissa niin pyörähän ei juuri likaannu ja jos sen vie asuntoon aina ajon jälkeen. Tietysti joskus pitää viedä, että pumppaavat kumeihin kunnolla ilmaa ja kiristävät pinnat, jarrut ja säätävät vaihteet, muttei kai kovin usein? Mikä on sellainen sopiva kilometrimäärä, minkä välein huolletaan? Pyörissähän ei ole moottoripyörien tapaan huoltokirjaa (tosin mp:ssäkin huoltovälivarmaan 5 tai 10 tuhatta ja kun itse saan hikisesti 1000km kesässä niin saan viedä silti vuosittain huoltoon).
Itse vein mountain bikeni toissa kesänä Hangossa fillarihuoltoon, mutten ole ajanut sen jälkeen kuin ehkä 1-2 km, kun viime kesän oli käsi paketissa. Luulen, että nyt ei tarvitse kyllä viedä lainkaan, vaan pumppaa vaan ilmaa kumeihin, jos on päässyt vähän tyhjenemään niin voi taas ajella. Pitäisi vaan keksiä joku hyvä reitti, missä ei ole pahemmin liikennevaloja (vittumaista aina ottaa jostain tolpasta kiinni tai ajella ympyrää, ettei tarvi irrottaa klossia), vaan voi huoletta ajella pidempää lenkkiä.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tärkeintä pyörän kunnon kannalta lienee se, että pidät sen suht puhtaana.

Rättiä kouraan ja pyyhkimään, sankoon vettä ja pesuainetta jos on pinttyneempää kamaa. Älä käytä koskaan painepesuria. Sillä saat vain hiekanmuruset työntymään syvemmälle laakereihin, rattaisiin ja ketjunväleihin.

Sanoisin, että kevyehkö perushuolto kannattaa tehdä kerran vuodessa, ellei nyt aja satoja-tuhansia kilometrejä. Riippuen kilometrimääristä, isompi täyshuolto parin vuoden välein - jopa sitten kerta vuoteen.

Kevythuoltoon pitäisi sisältyä vaijereiden vaihto (+suojakuoret), renkaiden kunnon tarkistus, laakereiden tarkistus, ketjun putsaus ja voitelu, jarrujen tarkistus/palojen vaihto + säätö sekä vaihteiden säätö. Vanteiden rihtaus perustasolla - isoimmat vipit pois, jos ne vielä saadaan + pinnojen tarkistus/vaihto.

Täyshuoltoon pitäisi kuulua sitten pyörän purku, laakereiden avaus/putsaus/rasvaus/säätö (niin ohjain- kuin keskikö ja napojen), ketjun pesu, voitelu/ vaihto tarvittaessa, rataspakkojen irroitus, tarkistus, voitelu), vaihteen siirtäjien pesu/voitelu, vanteiden rihtaus jne.

Eli todellakin täydellinen huolto.

Nykyään käytetään esim. sellaisia keskiölaakereita, joita ei voi säätää tai huoltaa vaan idea on se että ne ajetaan ns. loppuun ja vaihdetaan uuteen. Tämä tietty säästää huoltokuluissa jonkin verran.

Nyrkkisääntönä ketjun ja rattaiden kohdalla voi pitää sitä, että ne olisi syytä vaihtaa yhtäaikaa. Ainakin takaratas ja ketjut, mutta usein myös eturattaat. Uusi ketju vanhassa takapakassa ei yleensä toimi ja vaihteen siirto voi tökkiä.

Jarrupalojen kulumista kantsii tarkkailla, ne tuppaavat myös kovettumaan jolloin ne eivät pure kuten pitäisi. Samoin niiden kulma pitäisi olla sellainen että jos mahdollista, etureunan pitäisi ottaa vanteeseen kiinni ennemmin kuin takareunan. Muutoin kuuluu julmettu ulina ja volina jarruttaessa, eikä jarruteho ole paras mahdollinen. Tämä siis silloin kun on käytössä normaalit jarrupalat.

Mitäs muuta? No satula on myös yksi tärkeä juttu, mistä ainakin persus tykkää tai sitten ei :) Eli harvoin pyöräilevälle sopii satula kuin satula, mutta aktiivimalle se ei saisi olla ainakaan liian pehmeä. Yllättävää mutta totta. Samoin satulan asennolla on todellakin merkitystä.

Tässä jotain aiheeseen liittyvää.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Stonecold


Mitäs muuta? No satula on myös yksi tärkeä juttu, mistä ainakin persus tykkää tai sitten ei :) Eli harvoin pyöräilevälle sopii satula kuin satula, mutta aktiivimalle se ei saisi olla ainakaan liian pehmeä. Yllättävää mutta totta.

Eikö tärkeintä ole se, ettei satula ole liian leveä? Yritäpä ajaa pyöräilyhousuilla kuntopyörää. Se on kivuliasta puuhaa. Satulan ei tarvitse olla pehmeä, koska pehmustus on housuissa.
Itse olen nyt harkinnut maantiepyörän harkintaa, mutta vähän hirvittää tuo huollontarve. Kun on vähän laiska niin sellainen kapealla renkaalla oleva vehje voi olla vähän hazardi, jos rengas puhkeaa tai tapahtuu muita ongelmia kaukana himasta. Pitäisi kai aina olla joku joka osaa korjata huoltoautossa mukana, jos lähtee esim. iltalenkille. Maastopyörät sen sijaan ovat kyllä todella kestäviä. Itse maksoin vajaat 15000 markkaa fillarista jo joku 12 vuotta sitten ja tosiaan en kyllä niin montaa kertaa per kesä aja, mutta tuntuu, että se on vieläkin uudenveroisessa kunnossa.
 

tumppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp. Kärpät
Viestin lähetti scholl
Eikö tärkeintä ole se, ettei satula ole liian leveä? Yritäpä ajaa pyöräilyhousuilla kuntopyörää. Se on kivuliasta puuhaa. Satulan ei tarvitse olla pehmeä, koska pehmustus on housuissa.
Itse olen nyt harkinnut maantiepyörän harkintaa, mutta vähän hirvittää tuo huollontarve. Kun on vähän laiska niin sellainen kapealla renkaalla oleva vehje voi olla vähän hazardi, jos rengas puhkeaa tai tapahtuu muita ongelmia kaukana himasta. Pitäisi kai aina olla joku joka osaa korjata huoltoautossa mukana, jos lähtee esim. iltalenkille.

Pyörän osto kannattaa oikeasti aloittaa housuista. Nämä koomisen näköiset vaippahousut kun tuovat ajonautinnon ihan omalle tasolleen. Penkin pitää olla suht kova.

Ihmettelen pelkoasi maantiepyörän kumin puhkeamisesta. Ennemminhän se puhkeaa omistamassasi maastopyörässä, kun jyräyttelet sillä pitkin metsiä. Itselläni on maastopyörillessa aina varakumi ja kevyet työkalut juomarepussa mukana. Maantiepyörään saa vaikka penkin alle varakumin ja tarvittavat työkalut.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti tumppi

Ihmettelen pelkoasi maantiepyörän kumin puhkeamisesta. Ennemminhän se puhkeaa omistamassasi maastopyörässä, kun jyräyttelet sillä pitkin metsiä. Itselläni on maastopyörillessa aina varakumi ja kevyet työkalut juomarepussa mukana. Maantiepyörään saa vaikka penkin alle varakumin ja tarvittavat työkalut.

Olen ajanut metsässä ehkä vain pari kertaa. Siis jos lasketaan ulkoiluteiden/-polkujen ulkopuolinen oikea metsä. 90-luvun alussa, kun asuin Helsingin keskustan ulkopuolelle ja toissa kesänä Hangossa. Silloin toissa kesänä tuli koettua sellainen yllättävä tilanne, että kun kalliolla vauhti loppui niin en saanutkaan polkimia irti vaan kaaduin kyljelleni ja silloin tultiin aika pitkälle alas muutaman voltin kera. Päähän ei ottanut, mutta olisi pitänyt ostaa se Giro-pyöräilykypärä silloin, kun Saksassa asustelin. Täällä Suomessa on niin pirun vaikea löytää pyöräilykamoja ja kun vain kerran ostaa niin huonoa en lähde ostamaan.

Siis tuon kuminpuhkeamisjuttu juontaa juurensa Peter Selinin tarinoihin EuroSportilla. Hän on kertonut, että iltalenkillä maantiellä usein kumi puhkeaa.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Maantiepyörällä ajaminen vaatii jonkin verran erilaista otetta ajamiseen. Ensinnäkin hommasta ei tule oikein nautinnollista, ellei ole hyvää baanaa, joka olisi vielä suht tasaisessa formussa. Kuoppien ja epätasaisuuksien kohdalla on syytä "keventää" eli nostaa kevyesti persusta penkistä ja painoa polkimille.

Jos tämmöistä tiestöä ei löydy, niin yksi mahdollisuus on hybridipyörä, joiden ominaisuudet soveltuvat paremmin sitten vähän kaikenlaiseen ajamiseen. Toki maasturiinkin voi vaihtaa vierintävastukseltaan kevyemmät nakit alle, mutta pyörän muut ominaisuudet eivät välttämättä sovellu niin hyvin tasaisen alustan pyöritykseen.

Itsellä ei ole ollut ongelmia renkaan puhkeamisen kanssa, sen sijaan kertaalleen meni vanne sököksi kun lipsautin asfaltin reunuksen yli hiekalle ja kampesin siitä takaisin - vauhtia ei ollut paljoa, mutta ehkä juuri sen takia Rigidan vanne oli soirona.

Tosiaan, varakumi mukaan ja pieni työkalusarja niin tästäkään ei koidu ongelmaa. Tai sitten tulee...se vähän riippuu :) Jos renkaita alkaa menemään enemmänkin, kannattaa tarkistaa vanteen kunto. Ei tarvi olla kummoinenkaan roso sielä vannenauhan seutuvilla kun rikkoo kumeja.

Penkkihommasta - en uskalla sanoa juurikaan muuta kuin että liian pehmeä ei ole hyvä. Muutoin tää on persmaailman asioita; riippuu niin ahterista ja siitä miten polkee. Jotain kuvaa kuitenkin kommentit vanhempien starojen kommentit, että nahkapenkki oli paras. Alkuun yhtä helvettiä, mutta kun muotoutui kankun mukaan ei parempaa ollut olemassakaan.

edit: lisätään vielä kommentti tuosta hintapuolesta; tosi on että laatua saa kun iskee kahisevaa pöytään. Runko paranee laadun, materiaalin ja monesti myös geometrian puolesta, samoin osasarjojen laatu (tosin halvempiinkin voi vaihtaa parempia settejä), tehtaan työn laatu(kin) on hyvin usein eri tasolla kuin massatuotettujen bulkkipyörien, laakeristojen laatu paranee jne.

Tämä voidaan siirtää myös suoraan tuohon huollettavuuden parantumiseen; hyvin tehty pyörä on asiansa osaavan huoltajan helppo pitää kunnossa. Jos sitten säätöjä tai osien vaihtoja/korvauksia joutuu tekemään, tämä ei tuota ongelmia. Mitä parempikuntoinen aihio ja paremmin tehty alunperin, sen helpompaa kaikki on.

Periaatteessahan mitään ylärajaa ei pyörienkään hinnan suhteen ole olemassa. Se on toinen juttu, missä se itse tuotteen ominaisuuksien yläraja sitten on...
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Kiitoksia hyvistä vastauksista, erityismaininta Stonecoldille.

Tulihan äijiltä juttua, kun vähän potki.

Sen takiahan tämä ketju pystyyn pantiinkin, että saisi tietoa siitä, missä, milloin ja millä kustannuksilla fillariaan kannattaa huollattaa ja ohjeistuksena niille, jotka eivät osaa/viitsi omaa konkeliaan itse näppäillä.

Oma fillarini on ollut pari talvea ulkosalla (ai, ai), joten se vaatisi isommankin huollon. Siksikään en sitä itse viitsi alkaa purkamaan, koska lopputuloksena voi olla hengenvaarallinen ajolaite. :)
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juu, nou problem.

Hintahommista en osaa ihan tarkkaa sanoa, veikkaisin että muutamalla kympillä irtoaa tuo kevythuollon tyyppinen systeemi ja jollain 70-100 egellä täyshuolto? Plus sitten jos joutuu vaihtamaan isompaa osaa, mutta asiallinen putka ottaa yhteyttä pyörän omistajaan ennenkuin lähtee vaihtamaan.

Säilytyskin tosiaan vaikuttaa hemmetisti. Ulkona rönöttävä peli on hyvinkin äkkiä heikossa hapessa, varsinkin jos se lilluu pidempään "mausteissa" ilman suojaa.

Pyöräilyyn hurahtaneet kantavat aarteensa olohuoneeseen, tönivät emännän kauemmaksi, jos kohta moista joutavat ensinkään pitämään. Rätti viuhuu putkella useammin kuin kodin kalusteilla ja hyvä ettei kapineelle jo jutellakin :)
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Soittelinkin tossa jo Mäkelänkadulla sijaitsevaan Velosporttiin eilispänä ja sanoivat, että on kahden viikon jono.

Hintavaakin tuo hoito heillä on.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Stonecold

Pyöräilyyn hurahtaneet kantavat aarteensa olohuoneeseen

Mulla fillari on yleensä makuuhuoneen seinustalla golfbägin vieressä vaikken usein pyöräilekään, enkä ole hurahtanut kuitenkaan pahasti.

Se, mitä huollosta vielä tulee mieleen niin valitettavan usein me kaikki jätetään se viime tinkaan, jolloin on jonoa, vaikka voisihan sen fillarin kuljettaa huoltoon vaikka sydäntalvella.

Tosta tulikin se mieleen, että kun sairastelujen takia kondis on huonontunut niin taidanpa ajella lähiaikoina Hankoon hakemaan fillarini tänne himaan ja tehdä pari lenkkiä maastopyörällä. Kondis paranee varmasti, kun kunnolla itseään rääkkää.
 

Klassikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssikerho
Viestin lähetti scholl
Itse olen nyt harkinnut maantiepyörän harkintaa, mutta vähän hirvittää tuo huollontarve. Kun on vähän laiska niin sellainen kapealla renkaalla oleva vehje voi olla vähän hazardi, jos rengas puhkeaa tai tapahtuu muita ongelmia kaukana himasta.

Yksi vaihtoehto tapauksessasi voisi olla ns. cyclocross -fillari , jossa on periaatteessa maantiepyörän runko + käyrät sarvet, mutta rungossa mahtuu pyörimään leveätkin renkaat aina johonkin 700x45 kokoon asti. On helppo vaihtaa maastokiekot maantiekiekkoihin sen mukaan, minne aikoo mennä ajamaan, ja ajoasentokin säilyy samana. Tietenkään tuollaisella vehkeellä ei ole järkeä lähteä kovin tekniseen maastoon, mutta hiekkatiet ja vähän vaativammatkin metsäpolut vilistävät alla aika helposti ja huolettomasti.

Olipa pyörä mikä tahansa, kannattaa pidemmälle lenkille lähdettäessä ottaa aina mukaan henkiinjäämispakkaus, jossa on ainakin jotain näistä:
- varakumi ja/tai paikkaustahna/-vaahto
- minipumppu/kaasupatruuna
- joku monitoimityökalu tms.
- muovisia "rengasrautoja" saattaa oppia arvostamaan yllättävänkin korkealle (paino n. 7,83544g)
- ehkä vähän sidetarpeita jos on tapana ottaa maanläheistä tuntumaa maastoon
- pessimisteille taksirahat paluumatkaa varten =)
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juu, ehkä nykyään pyöriä säilytetään jo pöllimisen pelonkin takia sisällä - mikä onkin ok. Eli ei tarvitse olla hurahtanut välttämättä. Huolto tosiaan olisi paras tehdä ajokauden jälkeen (jos ei aja talvella), silloin liikkeissä olisi vähemmän ruuhkaa ja hinnatkin saattavat olla edullisempia.

Vaan näinhän se menee, että kun kelit lämpenevät ja lumet sulavat jengi herää yhtäaikaa ja huoltomies tekee ympäripyöreätä päivää.

Klassikon listaan lisäyksenä juomapullo tai parikin, jos ei reissun aikana ole mahdollista "tankata". Ja kenties jotain pientä purtavaakin, mikäli rykäisee pidemmän siivun.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pyörähuollosta sen verran, että itse olen helvetin laiska huoltamaan pyörää vaikka olen pyöräillyt koko talven lähes säännöllisesti pahimpia pakkasia/pyryjä lukuunottamatta.

Ja homma menee näin, aluksi oli 1000 euron maastopyörä, jossa merkki (Kona) maksoi sen 900 euroa, ainakin siihen aikaan. Sillä tuli ajeltua paljonkin, talvetkin ja pyörälle kun ei tarjottu ammattimaista huoltoa, lukuunottamatta omia ketjun rasvauksia ja jarrupalojen uusimista, niin pyörä oli pian (4-5v päästä) niin paska, ettei sillä kannattanut enää ajaa saati sitten korjata.

Joten päätin ostaa uuden pyörän ja tällä kertaa käytetyn, mikä lähti alle 100 eurolla. Valitsin pyörän, missä ei voinnut olla oikeastaan mitään mikä olisi hajonnut. Tällä hetkellä pyörä on kuitenkin tälläisessä kunnossa: 3 vaihteinen järjestelmä hajonnut ja eturenkaassa on jotain vikaa kun itekseen tyhjenee suht nopeasti, varmaan venttiilissä jotain vikaa. Nyt pari kk pyörä on kestänyt hyvin ja mm. jarruja ei tarvii vaihtaa, tai ainakaan en ole kuullut että jalkajarruja vaihdettaisiin uudempaan, niin en keksi mitään, miksi sitä pitäisi huoltaa, paitsi, että pinnat on löysät, mutta laitetaan se käytetyn pyörän piikkiin.

Ja mikä parasta, pyörää ei tarvitse turhaan lukita, paitsi öisin jos jaksaa. Kieltämättä pyöräily ihmisenä on tässä alkanut jo vähän haaveilemaan kunnon pyörästä. Suosittelen pyörän ammattimaista huoltamista. Omalla maalaisjärjelläkin pystyy kyllä pyörään tekemään suht kattavan huollon/osien uusimisen halvalla.

(edit: sulkumerkki)
 
Viimeksi muokattu:

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Viestin lähetti Brunberg
Intin fillari on paras!

Hyvä huomio! Tommosen vois ostaa kakkoskonkeliks. Saako niitä muualta kuin satunnaisista huutokaupoista tms.?
 

Klassikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssikerho
Intin fillari takaa elämyksellisen matkan!

Viestin lähetti Brunberg
Intin fillari on paras!

Tuo on osittain totta, riisuttu malli kyllä viehättää, mutta meikäläinenpä onnistui aikoinaan hajottamaan polkupyörämarssilla välillä Parola-Hätilä-Parola useamman em. kaltaisen antiikkiesineen. Yhdestä hirtti takanapa kiinni, toisesta napsahti poljinkampi poikki ylämäkeen runtatessa ja kolmaskin hajosi jollain lailla, koska muistaisin elävästi, että alla oli jo reissun neljäs polkupyörä, kun sitten lopulta huristelin kasarmin pihaan.

Suurkiitokset vaan niille vemppamiehille, joiden pyöriä tuotiin siinä letkan viimeisenä ajavassa Zilissä - sieltä lyötiin aina uutta vehjettä alle ja ei kun paahtamaan taas!

Tuosta tulikin mieleeni, että kyseisellä lomamatkalla näki myös niitä uusavuttomia, jotka eivät olleet säätäneet edes satulan korkeutta itselleen sopivaksi, vaan hyytyivät ensimmäiseen ylämäkeen satula ala-asennossa polkien.

Edit. nimim. "painoa tuolloin n. 85 kg"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös