Polkupyörähuoltoa

  • 24 564
  • 80

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Huollatin tuossa pyörän, paikka Tampere ja paikka Bike King. Löytyi uusi vakkaripaikka
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Miten kannattaisi lähteä korjaamaan pyörää, josta katkesi takapyörän akseli? Akselin vaihto, renkaan vaihto vai pyörän vaihto? Pyöränä n. 7-8 vuotta vanha Renault Eclaireur.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
En ymmärrä keskustelua jalkajarrun osalta. Eikö jalkajarru ole lasten pyörien juttu? Siis kun n. kymmenen vuotiaana on kelvollinen turvalliseen tielläliikkumiseen niin voi ajaa jo fillarilla, missä on käsijarrut. Tuskin kukaan aikuinen tarvitsee jalkajarrua.

Vannejarrut tähän aikaan vuodesta iltapäivästä ei ole kauhean kiva juttu (plus syövät ainakin alumiinisen vanteen vaihtokuntoon melko äkäisesti) ja levyjarrut vaatii haarukoihin kiinnikkeet että ne ylipäänsä saa asennettua. Puhumattakaan siitä että jalkajarrua ei tarvitse säätää toisin kun muita vaihtoehtoja.

Jalkajarrun mekanismi on mukavasti navan sisällä piilossa olosuhteilta. Tuntuma about olematon (jarrutusvoiman säätö mallia on/off) mutta ihan kiva kompromissi siihen että tarttee vaan asentaa klipsi sitä jarrukampea varten ja sit kovaa ajoa.

Eli siis jos tahdot pyörän jonka pointtina on päästä paikasta toiseen minimimäärällä säätöä niin en mä ainakaan pysty mitään muuta ratkaisua suosittelemaan. Taitaa nuo jalkajarruvehkeiden napavaihteetkin (itse en moisia rikkoutuvia osia harrasta) kestää pitempään kuin ratasvaihteet keskimäärin varsinkin jos poljetaan muutenkin kuin kauniina kesäpäivänä.

e: ja jos vaihteeton jalkajarrullinen fillari ns polkee tyhjää eteenpäin mennessä, on edessä operaatio napa atomeiksi (varo mahdollisia irtolaakereita!), puhdistus, uudet rasvat ja kasaus. Eli sisällä oleva mekanismi ei pure kiinni vaan siinä on jotain häikkää joka saattaa hävitä pelkästään puhdistuksella tai sit vaatia varaosia.

Vaihtoehtoisesti vie liikkeeseen tai ostaa biltemasta uuden renkaan kokonaan. Taitaa olla liikkeessä korjauttaminen kalliimpaa jos tarvitaan varaosia...
 
Viimeksi muokattu:

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Up he goes...paremmalle puoliskolle ostettiin pyörä, mutta pienikouraisena hän kokee etuvaihtajan siirtämiseen vaadittavat liikkeet liian isoiksi. Liipasinta saa pyöräyttää reilunlaisesti, jotta pykälä vaihtuu. Eli vaihteet jäävät helposti etenkin eturattaan kakkoselta kolmoselle siirryttäessä "välille". Onko näihin olemassa jotain patenttiratkaisua (liipasimen säätö, toinen malli), vai mikä avuksi?
 

Fordél

Jäsen
Up he goes...paremmalle puoliskolle ostettiin pyörä, mutta pienikouraisena hän kokee etuvaihtajan siirtämiseen vaadittavat liikkeet liian isoiksi. Liipasinta saa pyöräyttää reilunlaisesti, jotta pykälä vaihtuu. Eli vaihteet jäävät helposti etenkin eturattaan kakkoselta kolmoselle siirryttäessä "välille". Onko näihin olemassa jotain patenttiratkaisua (liipasimen säätö, toinen malli), vai mikä avuksi?

Eikös sitä vaijeria pitäisi saada säädettyä sen verran "kireemmälle", että vaihtaa lyhyemmällä liikkeellä?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Eikös sitä vaijeria pitäisi saada säädettyä sen verran "kireemmälle", että vaihtaa lyhyemmällä liikkeellä?
Mietin samaa, mutta kävin lopulta pyöräliikkeessä kysymässä, ennen kuin tekee virityksiä. Eivät suositelleet vaijerin laittamista "liian" kireälle, kun se saattaisi vahingoittaa vaihdevivustoa. Ruuvasin vivustoa hieman ylemmäs ja nyt peukalo tuntuu ylettävän paremmin - kyse taitaa olla sittenkin enemmän "vaihtotekniikasta", kuin mekaniikasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös