En ymmärrä keskustelua jalkajarrun osalta. Eikö jalkajarru ole lasten pyörien juttu? Siis kun n. kymmenen vuotiaana on kelvollinen turvalliseen tielläliikkumiseen niin voi ajaa jo fillarilla, missä on käsijarrut. Tuskin kukaan aikuinen tarvitsee jalkajarrua.
Vannejarrut tähän aikaan vuodesta iltapäivästä ei ole kauhean kiva juttu (plus syövät ainakin alumiinisen vanteen vaihtokuntoon melko äkäisesti) ja levyjarrut vaatii haarukoihin kiinnikkeet että ne ylipäänsä saa asennettua. Puhumattakaan siitä että jalkajarrua ei tarvitse säätää toisin kun muita vaihtoehtoja.
Jalkajarrun mekanismi on mukavasti navan sisällä piilossa olosuhteilta. Tuntuma about olematon (jarrutusvoiman säätö mallia on/off) mutta ihan kiva kompromissi siihen että tarttee vaan asentaa klipsi sitä jarrukampea varten ja sit kovaa ajoa.
Eli siis jos tahdot pyörän jonka pointtina on päästä paikasta toiseen minimimäärällä säätöä niin en mä ainakaan pysty mitään muuta ratkaisua suosittelemaan. Taitaa nuo jalkajarruvehkeiden napavaihteetkin (itse en moisia rikkoutuvia osia harrasta) kestää pitempään kuin ratasvaihteet keskimäärin varsinkin jos poljetaan muutenkin kuin kauniina kesäpäivänä.
e: ja jos vaihteeton jalkajarrullinen fillari ns polkee tyhjää eteenpäin mennessä, on edessä operaatio napa atomeiksi (varo mahdollisia irtolaakereita!), puhdistus, uudet rasvat ja kasaus. Eli sisällä oleva mekanismi ei pure kiinni vaan siinä on jotain häikkää joka saattaa hävitä pelkästään puhdistuksella tai sit vaatia varaosia.
Vaihtoehtoisesti vie liikkeeseen tai ostaa biltemasta uuden renkaan kokonaan. Taitaa olla liikkeessä korjauttaminen kalliimpaa jos tarvitaan varaosia...