Lukkoseppä kirjoitti:
Nyt kaivataan kommenttia minkälaisen pyörän kannattaisi ostaa, ajoprofiili voisi olla luokkaa 75% asvalttia, 18% kovaa hiekkatietä ja 7% satunnaista epätasaisempaa maastoa. Nakottaisi kovin ostaa joku levyjarrulla varustettu malli, varmasti helvetin hyvä mutta onko hintansa väärti? Kuinka on on esim. palojen kestävyys? Iskarit on vissiin jo vakiot, mutta jotenkin karsastan ratasvaihteita... mihinkä ikinä voin tarvita 21:tä ja 27:ää vaihdetta, en mihinkään. Kuinka ns. kappavaihteet pelaavat, uskoisin että ainakin huollon tarve on rattaita vähempi.
En minä mikään alan hifisti ole, mutta sinänsä aihe on lähellä sydäntä. Ensiksi on pakko todeta, että nyt alkaa olla erittäin hyvät ajat ostaa pyörä ennen kuin sesonki alkaa. Kannattaakin kääntää katseet viime vuoden malleihin, joista kauppiaat haluavat eroon tällä hetkellä uusien mallien tieltä. Monesti niissä ei ole mitään muuta käytännön eroa tämänvuotiseen kuin rungon väritys. Alennusprosentit pyörivät helposti 20-60% luokassa. Kannattaa kuitenkin varoa, ettei huijarikauppias yritä myydä sinulle väkisin pois varastosta väärän kokoista runkoa, koska se on kaiken perusta. Suosittelen siis kääntymään asiassa ammattitaitoisen kauppiaan puoleen, joka kartoittaa tarpeesi. Ajoprofiilisi perusteella omasta mielestäni sinulle voisi sopia city, trekking, hybridi tai cyclocrossari, riippuen vauhdista millä haluat mennä. Ilmeisesti et kuitenkaan aijo mennä kovin kovaa, koska vaihteitakaan et tarvitse?
Levyjarruja en itse hommaisi mihinkään trekking- tai hybridipyörään, ainakaan jos pyörä ei ole ympärivuotisessa käytössä. Tulee turhaa painoa ja kyllä se pyörä pysähtyy laadukkailla vannejarruilla normaalikelillä lähes yhtä hyvin. Huonolla/talvikelillä, leveämmillä renkailla ja vaativimmissa olosuhteissa (maasto) alkaa levyjarrut olla omiaan. Talven kurakeleissä vannejarruista häviää monesti teho ja lisäksi vanteen ja jarrupalan väliin kulkeutuva moska syö vannetta jarruttaessa. Jousitetut etuhaarukat alkavat olla vakioita hybrideissä ja maastopyörissä, mutta monesti jäykkähaarukka on parempi kuin huono/halpa joustokeula. Rahalla saa yllättäen laatua niissäkin. Napavaihteista minulla ei ole mitään kokemusta sitten ala-asteen. Sinänsä pidän tuota esimerkkipyörässäsi mainittua huoltoystävällisyyttä hieman harhaanjohtavana, koska oma käsitykseni on, että ne ovat enemmänkin "käyttäjäystävälliset" tai "helppohoitoiset". Jos niissä ilmenee jotain ongelmaa, niin siihen vaaditaan ammattilainen huoltamaan niitä. Ratasvaihteisia voi kuka tahansa viilailla, niissä ei ole montaa liikkuvaa osaa.
Alan hifisteiltä jos haluat mielipiteitä, niin kannattaa suunnata täälläkin mainitulle keskustelupalstalle:
http://rocsport1.hel.fi.magenta.net/vb/index.php?
Erään pyöräliikeen ostajanopas (ei kannanotto ostopaikkalle):
http://www.bikeplanet.fi/planet/default.php?id=32
Ei siinä muuta kuin alan liikkeisiin tutustumaan tarjontaan ja valitsemaan se itselle sopivin vaihtoehto. Muihinkin kuin näkyviin komponentteihin kannattaa kiinnittää huomiota, koska niissä monesti säästetään laadun kustannuksella. Sen olen itse todennut, että laadukkaan pyörän ostamalla ne kilometritkin kummasti lisääntyvät. Hyvää harrastusta ei kannata tappaa alkuunsa ostamalla huonot vehkeet.
Alla on vielä linkki tutustumisen arvoiselle suomalaisimmalle fillarivalmistajan sivuille. Näistä fillareista en ole pahemmin kuullut moitteita. Sellainen ns. varma ostos, käytetty tasalaatuisia koko-osasarjoja kohtuu hinnoilla. Rungotkin ilmeisesti ihan ok.
http://www.rossano.fi/