Polkupyörää hankkimassa

  • 140 664
  • 368

Bay

Jäsen
Fillarin hankinta edessä ja Trek X-Caliber 9 käytiin koeajamassa.
Pyörä tuntui hyvältä kokokin oli kai hyvä, tosin yhtään korkeampi pyörä ei olisi saanut olla, muuten olisi pallit osunut tankoon seisaaltaan.

Sitten alkoi kiinnostaa myös Honzo. Tämä olisi tilaustavaraa, enkä koeajamaan pääse. Jos oikein ymmärsin kokotaulukosta niin Honzon M-koko ei olisi isompi kuin Trekin 17.5"?

Hinnat ovat molemmilla samat, onko mielipiteitä pyöristä tai ostamisesta näkemättä pyörää?

Honzosta en osaa sanoa mitään, mutta itselläni on juuri tuollainen Trek ja mitään moitittavaa ei ole ollut. Olen ajanut pyörälläni pelkkää maastoajoa ja pahoissakin paikoissa, tähän mennessä kuskin taidot ovat loppuneet ennenkuin pyörän ominaisuudet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole kokemusta Trekistä eikä Honzosta, mutta molemmat näyttää kyllä spekseiltään ihan hyviltä vaihtoehdoilta. Melkein suosittelisin että jos olet tuon Trekin koeajanut ja omalle ruholle hyväksi todennut niin ota se. Koeajettu pyörä on aina turvallisempi vaihtoehto kuin tilattu ja koeajamaton.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Honzosta en osaa sanoa mitään, mutta itselläni on juuri tuollainen Trek ja mitään moitittavaa ei ole ollut. Olen ajanut pyörälläni pelkkää maastoajoa ja pahoissakin paikoissa, tähän mennessä kuskin taidot ovat loppuneet ennenkuin pyörän ominaisuudet.
Kiitos tiedosta. Uteliaisuuttani kysyn vielä että maksoitko täyden hinnan 1049€ vai saitko tingattua hintaa alemmaksi?



Ei ole kokemusta Trekistä eikä Honzosta, mutta molemmat näyttää kyllä spekseiltään ihan hyviltä vaihtoehdoilta. Melkein suosittelisin että jos olet tuon Trekin koeajanut ja omalle ruholle hyväksi todennut niin ota se. Koeajettu pyörä on aina turvallisempi vaihtoehto kuin tilattu ja koeajamaton.
Näinhän se on, Trekkiin taidan päätyä. Lisäksi tuntuu paremmalle että rahat myyjälle joka on oikeasti esitellyt pyörää.
 

Bay

Jäsen
Kiitos tiedosta. Uteliaisuuttani kysyn vielä että maksoitko täyden hinnan 1049€ vai saitko tingattua hintaa alemmaksi?

949 oli viime kesänä useammassakin paikassa hintana ovh:n ollessa juuri tuo 1049. Kunnolliset polkimet kannattaa ainakin hankkia tai koittaa tingata mukaan. Itse otin alumiiniset toiselta puolelta flätit ja toisella lukot. Siis jos oikeasti maastossa aikoo ajaa.

Koeaja Cubekin jos on mahdollisuus.

Cube - Cube Attention SL maastopyörä 2017 grey´n´flashyellow
 
Viimeksi muokattu:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Hieman ketjun aiheen ohi, mutta täält varmasti löytyy tietäjä.

Pyörässäni on sellainen vika, että takavaihtaja ei suostu vaihtamaan kahdelle suurimmalle rattaalle. Vaihteet on joku Shimanon tuote.

Kuinka vaikea tuollaista olisi itse korjata vai vienkö suosiolla korjaaajalle?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hieman ketjun aiheen ohi, mutta täält varmasti löytyy tietäjä.

Pyörässäni on sellainen vika, että takavaihtaja ei suostu vaihtamaan kahdelle suurimmalle rattaalle. Vaihteet on joku Shimanon tuote.

Kuinka vaikea tuollaista olisi itse korjata vai vienkö suosiolla korjaaajalle?

Yleensä säätöhommia. Varsinkaan halvemmissa vaihdesarjoissa nuo säädöt ei meinaa oikein pysyä pitkää aikaa kohdallaan ja sitten tulee juuri näitä ongelmia että vaihteet joko hyppii pois päältä tai ei mene jollekin tietylle vaihteelle ollenkaan. Loppujen lopuksi tuo on aika yksinkertainen homma tehdä itsekin, ohjeita löytyy googlettamalla varmasti vino pino kun laittaa "Takavaihtajan säätö" hakusanoiksi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hieman ketjun aiheen ohi, mutta täält varmasti löytyy tietäjä.

Pyörässäni on sellainen vika, että takavaihtaja ei suostu vaihtamaan kahdelle suurimmalle rattaalle. Vaihteet on joku Shimanon tuote.

Kuinka vaikea tuollaista olisi itse korjata vai vienkö suosiolla korjaaajalle?
Kannattaisi varmaan ymmärtää ehkä pyöränsä toiminnasta enempi, niin olisi helppo pitää säädöissä ja mukavampi ajaa. Tuo voi johtua kahdesta syystä, joko rajoitinruuvi on liian tiukalla tai vaijeri liian löysällä. Melko varmasti vaijeri, sillä eipä noihin rajoittimiin juuri tarvitse koskea. Löystynyt vaijeri korjataan kiristämällä se. Siihen on sitten monta mahdollisuutta, että mitenkä, mutta helpoin lienee avata vaihdekahvan juuressa olevaa säätöruuvia ja jos se ei riitä, niin sitten työkaluilla vaihteen päästä kiristää ja samalla pistää se vaihtajassa oleva ruuvi ihan kiinni, niin jatkossa pärjää sitä säätämällä pitkään.
 

julle-jr

Jäsen
Täällä näyttää olevan alan asiantuntijoita, esim jäsen @-OO-, joten kysyn neuvoa.

Hartaasti hellimäni Olmo-maantiepyörä on palvellut jo 90-luvulta lähtien, nyt voisi olla aika päivittää kalustoa. Viime vuosina olen panostanut enemmän juoksuun, joten pyöräily on jäänyt.

Seuraavaksi fillarikseni olen päättänyt hankkia cyclocross-pyörän. Periaatteessa maantiepyöräkin kävisi, mutta haluan monipuolisemman vehkeen ympärivuotiseen käyttöön, soratietkin kiinnostavat. Ehkä pyöräily jopa painottuu syys- ja talvikaudelle, koska keväällä ja kesällä varmaan edelleen enimmäkseen juoksen.

Päiväkotirumbakin helpottaa toistaiseksi joten työmatkat aion taittaa pyörällä, koko matka hyvää pyörätietä.

Onko kokemuksia noista XXL:n Whiteista? Osasarjojahan niistä näyttää löytyvän joka lähtöön ja hintaluokkaan, mutta miten noin muuten? Entä mites alla linkitetty Merida, onko hinta-laatusuhteeltaan järjevällä tasolla?

Merida CX 600 1x11 2017, cyclocross-pyörä - Cyclocross - xxl.fi

Hydraulisilla levyjarruilla varustetulla pyörällä olen jokusen kerran ajanut maastossa ja ne olivat mukavat, joten sellaiset haluaisin.

Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla ei ole juurikaan käyttökokemuksia noista cyclocrossereista ja maantiepyöristä niin en oikein pysty sanomaan mitään noista osasarjoista, varsinkaan SRAM:in vaihteista. Noissa kun on aika erilaiset osat kiinni kuin maastopyöristä joita itsellä on ollut. Mutta sanoisin että hydrauliset levyjarrut on kyllä käyttömukavuudeltaan ihan ylivoimaiset pyörästä riippumatta.

XXL:n White-pyöristä olen kuullut paljon hyvää, että ovat kuulemma hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia. Meridakaan ei yleensä huonoin vaihtoehto ole. Kannattanee tässäkin tapauksessa käydä kokeilemassa, koska ne rungon ominaisuudet ja mitoituksen sopivuuden havaitsee parhaiten kun käy pienen lenkin pyöräyttämässä. Osiahan saa sitten vaihdeltua kyllä parempiin melko maltillisin kustannuksian kun vaan runko on laadukas ja sopii itselle hyvin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Olen vähän pohtinut pyörän upgreidausta mutta intressi isoon satsaukseen on pieni mutta vertailtavat asiat ovat kuun ja taivaan väliltä. Mutta löytyykö täältä ketään MAMILia joka osaa heti heittämällä haukkua lyttyyn kolme vaihtoehtoa
BIANCHI Impulso, 105 11-v -maantiepyörä (2017) | Velo-oxygen.fi - Bianci on pepsodent-värin kanssa vaan silti niin ihq
Canyon | ENDURACE | Endurace AL 7.0 - Jotkut puhuvat että Canyoneissa olisi astetta paremmat kiekot mutta enpä osaa arvioida
2017 Focus Cayo AL 105 | Larunpyörä | Polkupyörät - Hybridit, Cyclocrossit, Maastopyörät - Focukset (nyt alla sellainen) ihan jees, en tiedä kestääkö toi hinta kun varasto on jo tyhjänä

Eli mennäkö fiiliksellä vaiko onko jotain oikeasti mitattavaakin eroa tarjolla? Noin käytännössä oikeasti houkuttelisi hieman levyjarrullinen maantiepyörä mutta ovat vähän hinnoissaan...ja cycloissa pitäisi taas ostaa uudet renkaat kun ei itsetunto kestäisi noilla traktorirenkailla ajelua mitä moneen cycloon laitetaan. (vaikka vierintävastuksen kannalta eroa ei olisikaan, ilmanvastus toki pienempi maantierenkailla).
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ajattelin että olisi mukava hommata uusi polkupyörä, jos sillä sitten töröttelisi vähän niin kuin kuntoilumielessä. Katselin jostain pyöräsivuilta erilaisia ja ei tule mitään. Vitun hankalaksi on mennyt kaikki. Kyllä oli ennen paremmin.

Etsin jonkun käytetyn vanhan ja rasvaan kettarit, niin saa kelvata.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hiihtokausi alkaa tulla päätökseen ja kesäksi pitäisi liikuntaa keksiä. Juokseminen ei isommissa määrin nappaa, joten pitäisiköhän se pyöräostoksille lähteä... Mutta kovin vaikeaa tuntuu laadukkaan pyörän ostaminen olevan ilman että siihen törsää suuria summia. Mieluusti selviäisin alle 500€ hintaan, mutta hieman enemmän voin maksaa jos sillä selvästi parempaa laatua saa. 700€ alkaa kuitenkin olla jo ehdoton yläraja.

Siispä palstan pyörätietäjät, olisikohan teistä apua? Käyttö pyörälle olisi työmatkapyöräilyä (n. 5km muutaman kerran viikossa) ja hieman pidempää lenkkiä kerran pari viikkoon. Eli viikossa kilometrejä tulisi 10-50km väliltä, talvella tuskin tulee ajeltua eli kesäkäyttöinen pyörä riittää. Vuositasolla joitakin satoja kilometrejä. 95% kilometreistä uskoisin ajavani asfaltilla, silloin tällöin hiekka/soratielle poiketen. Metsään en pyörän kanssa mene.

Olisiko näillä spekseillä arvon palstaveljillä pyöriä suositella? Tälläistä Inseran pyörää katselin: INSERA AQUA 28" 16-v | Kevyt ja sporttinen fitness pyörä Miten laadun suhteen, kadunko jo vuoden-parin sisällä mikäli tuon ostan vai kestäisikö minun käytölläni ja hyvällä huollolla lähemmäs kymmenen vuotta?

Ongelmana myös se, että Kuopion liikkeessä tuota pyörää ei näytä olevan. Täytyy toki kysellä jos sitä olisi sinne mahdollista saada jotta koeajo onnistuisi. Yleisesti ottaen, onko mitään järkeä ostaa ensimmäistä kunnon pyörää postimyyntinä, vai onko riski mennä metsään niin suuri että on parempi käydä kivijalkaliikkeessä ja kokeilla pyörää? @-OO- näkyy harmillisesti palstalta kadonneen, tunteeko joku muu Kuopiolaisia pyöräliikkeitä ja osaisi suositella missä kannattaa asioida?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@Linjatuomari Kokeilematta ei kannata ostaa, mutta noin muutenhan postitoimituksena voi kyllä fillarin ostaa. Itse ehkä katselisin tuolla budjetilla käytettyjä crosseja ennemmin; noista Polkupyörätukun kamoista tulee aika pian lähinnä vihaiseksi.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Linjatuomari Kokeilematta ei kannata ostaa, mutta noin muutenhan postitoimituksena voi kyllä fillarin ostaa. Itse ehkä katselisin tuolla budjetilla käytettyjä crosseja ennemmin; noista Polkupyörätukun kamoista tulee aika pian lähinnä vihaiseksi.

Ok, taidanpa siis skipata tuon. Täytyy katsoa jos lähtisi kivijalkaliikkeessä käymään tai katselisi noita käytettyjä asiasta enemmän tietävän kaverin kanssa. Yksin ei uskalla käytettyä lähteä ostamaan kun en niin tunne mitä olisi tsekattava ettei osta pyörää joka lahoaa matkalla myyjältä kotiin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ok, taidanpa siis skipata tuon. Täytyy katsoa jos lähtisi kivijalkaliikkeessä käymään tai katselisi noita käytettyjä asiasta enemmän tietävän kaverin kanssa. Yksin ei uskalla käytettyä lähteä ostamaan kun en niin tunne mitä olisi tsekattava ettei osta pyörää joka lahoaa matkalla myyjältä kotiin.
Parasta on mennä johonkin kunnon fillarikauppaan ja ostaa viime vuoden malli. Larun pyörän sivuilta olen itse noita katellut ja fillarin ostanutkin. Yllättävän iso hintaero vuosimallien mukaan.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Parasta on mennä johonkin kunnon fillarikauppaan ja ostaa viime vuoden malli. Larun pyörän sivuilta olen itse noita katellut ja fillarin ostanutkin. Yllättävän iso hintaero vuosimallien mukaan.

Tässä olisi minunkin hyväksi havaitsema malli. Samaisesta liikkeestä ostin varmaan 6-7 vuotta sitten ”ylivuotisen” Focuksen. Kilsoja on jo jonkin verran mutta pyörä on vieläkin kuin uusi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä olisi minunkin hyväksi havaitsema malli. Samaisesta liikkeestä ostin varmaan 6-7 vuotta sitten ”ylivuotisen” Focuksen. Kilsoja on jo jonkin verran mutta pyörä on vieläkin kuin uusi.
Focus itselläkin samaa ikäluokkaa, kuten myös rouvalla ja sillä tulee 5000km vuodessa ja hyvin pelittää. Huolto kerran vuoteen, niin menee cyclo crossi läpi vuoden.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ok, taidanpa siis skipata tuon. Täytyy katsoa jos lähtisi kivijalkaliikkeessä käymään tai katselisi noita käytettyjä asiasta enemmän tietävän kaverin kanssa. Yksin ei uskalla käytettyä lähteä ostamaan kun en niin tunne mitä olisi tsekattava ettei osta pyörää joka lahoaa matkalla myyjältä kotiin.
Siitä se budjetti asettuu kipurajoille kun käy kokeilemassa ennakkoluulottomasti eri malleja ja merkkejä. Parasta tapa saada jonkinlainen käsitys hinta-laatusuhteesta. Laadukkuus tulee vuosien myötä esiin, kun sillä pyörällä pystyy ajamaan enemmän kuin kesän. Huolto tuo kyllä mukavuutta menoon. Pieni vaivannäkö kannattaa vaikka se kierrellessä ja kaarrellessa ketuttaakin kun kysymyksiä ja vaihtoehtoja tarttuu jokapuolelta enemmän kuin vastauksia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Parasta on mennä johonkin kunnon fillarikauppaan ja ostaa viime vuoden malli. Larun pyörän sivuilta olen itse noita katellut ja fillarin ostanutkin. Yllättävän iso hintaero vuosimallien mukaan.

Larun pyörä on maan parhaita pyöräkauppoja, en tiedä onko Kuopiossa miten vastaavaa; tämä vinkki toimii kyllä myös hyvin. Edellisen vuoden malleja - varsinkin jos malli on vaihtunut kannattaa kytätä. Keväällä vaan niitä on usein enää aika vähän tarjolla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Larun pyörä on maan parhaita pyöräkauppoja, en tiedä onko Kuopiossa miten vastaavaa; tämä vinkki toimii kyllä myös hyvin. Edellisen vuoden malleja - varsinkin jos malli on vaihtunut kannattaa kytätä. Keväällä vaan niitä on usein enää aika vähän tarjolla.
On hyvä mesta, mutta ei tossa käpylän paikassakaan mitään vikaa ole asiantuntemuksessa. Ehkä se on vähän sekaisempi.

Huomautuksena tuohon huonosti muotoiltuun edelliseen lauseeseen, niin "sillä tulee 5000km vuodessa" ei viitannut minun focukseen, mikä liikkuu max tonnin, vaan vaimooni, joka oikeasti on kova kuntoilija.
 

mikulii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät #24
Pakko vähän kysellä täältä jeesiä. Ajattelin, että uuden pyörän voisi ostaa ja budjettia pyörälle ajattelin semmoista 500 euroa. Kävinki XXL:ssä testaamassa tämmöistä pyörää ja omasta mielestä vaikutti oikein hyvältä, mutta en kuitenkaan suorilta viittiny ostaa. Ghost Square Cross 1,8 HD Deore 18, miesten hybridipyörä - Hybridipyörät | XXL

Tekeekö tommosilla uusilla 500 euron uusilla pyörillä mitään vai miten kannattaisi lähteä pyörää tuolla hinnalla kattelemaan?
 

Barney

Jäsen
Olisiko jollain suositella jotain edullista ja laadukasta polkupyörää? Tarkoituksena olisi taittaa sillä työmatkoja sekä sitten myös kuntoilumielessä pidempiä pyöräilylenkkejä lähinnä asfalttitiellä. Hinta saisi olla kolminumeroinen, sillä niin suurta käyttöä ei pyörälle kuitenkaan ole, että siihen viitsisi hirveen suuria summia alkaa sijoittamaan.
 

scholl

Jäsen
Olisiko jollain suositella jotain edullista ja laadukasta polkupyörää? Tarkoituksena olisi taittaa sillä työmatkoja sekä sitten myös kuntoilumielessä pidempiä pyöräilylenkkejä lähinnä asfalttitiellä. Hinta saisi olla kolminumeroinen, sillä niin suurta käyttöä ei pyörälle kuitenkaan ole, että siihen viitsisi hirveen suuria summia alkaa sijoittamaan.

Cyclocross- tai gravelpyörä. Itselläni on maantiepyörä ja sitten tuollainen 1-vaihteinen kaupunkipyörä, mutta olen itsekin katellut siihen vielä rinnalle cyclocrosspyörää, jolla voisi ajaa kaupunkiajoa lähes minä vuodenaikana vain kunhan laittaa vähän järeämmät renkaat ja lokasuojat. Jos ei tykkää käppyräsarvisesta, niin vähän parempi hybridi- tai fitnesspyörä voisi toimia myös.

Vuodenaika on vähän huono nyt ostaa tai sanotaanko, että valinnanvaraa on vähemmän. Joku Cannondale Caadx olisi voinut olla hyvä, mutta ylivuotiset alkaa olla nyt myyty ja ovh on jossain 1400 eurossa. Kona Jake -sarjan perusmalli puolestaan on poistunut mallistosta kokonaan. Monesti just osasarjat ne, mitkä sitten mättävät. Jos joku tuntuu todella halvalta perushinnaltaan, niin siinä on jotain vikaa. Itseasiassa fillarifoorumilla kannattaisi kysyä, koska niillä on oikeasti tietoa.

Jos ite pitäisi päättää tuossa hintaluokassa, niin se voisi olla tämä, mutta jokaisella eri preferenssit:
Cube Cross Race black´n´flashyellow | Cyclocross Bike Shop
Suomessa pari hunttia kalliimpi. En tiedä antaako ne mitään alennusta.
CUBE Cube Cross Race, 105 11-v -cyclocross-pyörä (2018) | Velo-oxygen.fi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös