Poliittinen ideologiasi?

  • 15 150
  • 128

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Palstalla on näemmä ollut äänestys 11 vuotta sitten poliittisesta kannasta ja siitä, että sijoittuuko omat mielipiteet enemmän oikeistoon vai vasemmistoon. Ketjuun pääset tästä: Linkki

Nyt heitetään ilmoille hieman laajempi haaste. Oletko löytänyt jonkin sopivan puolueen, johon pääpiirteettäin voit sanoa samaistuvasi vai oletko oman tiesi kulkija ja haluaisit yhdistää kahden eri puolueen periaateohjelmat? Tunnetko olevasi enemmänkin klassinen liberalisti vai anarkisti vai jotain ihan muuta? Mitä muuttaisit kannattamassasi puolueessa?

Omalla kohdallani oikeaa puoluetta ei ole vielä löytynyt eikä välttämättä tule ikinä löytymäänkään, koen olevani joltain osin sosiaaliliberalisti. Pidän John Locken ajatuksista, vaikka eroja löytyykin paljon, en voi niitä kaikkia alkaa tähän listaamaan, koska perusteluineen siitä tulisi liian pitkä teksti aivan kuin kenen tahansa yhteiskuntafilosofin ajatuksiin kantaa otettaessa. Tunnen kuuluvani enemmän oikealle kuin vasemmalle. Seuraavaksi hieman ajatuksia, sekalaisesti heiteltynä.

Haluaisin, että kuntien roolia ja itsehallintoa vahvistetaan, koska kunnat tuntevat oman väestönsä parhaiten ja osaavat vastata ongelmiin paremmin kuin valtio. Kuitenkin valtion tukea tarvitaan, koska kunnat hoitavat sote-palveluja, sivistyspalveluita jne., koska ne ovat ikäänkuin myös valtion hommia. Siksi onkin helppo päätellä, etten todellakaan hyppinyt ilmaan, kun luin uudesta sote-mallista. Aivan kuten Kaarlo Tuorikin sanoi Hesarissa, niin nyt ollaan menossa todella vaarallisilla vesillä. Kuntien itsehallintoa ollaan murentamassa, jopa perustuslakia vastaan. Tällöin tietenkin myös asukkaiden vaikuttamismahdollisuudet suoraan vähenevät ja valta siirtyy isäntäkunnille, joihin voidaan vaikuttaa ainoastaan kuntayhtymäedustajien kautta.

Taloudessa kannatan markkinataloutta niinkuin se nykyisin ymmärretään. Hyvinvointivaltiota tulee rahoittaa ja parhaiten siihen pystytään vastaamaan taloudellisella vaurastumisella niin yksilöiden ja sitä kautta valtionkin osalta. Yrittäjyyttä pitää tukea, jotta yritykset voivat työllistää mahdollisesti muitakin ihmisiä kuin perustajansa, jolloin työttömyyttä saadaan vähennettyä ja valtion taloutta lisääntyneellä ostovoimalla tuettua. Valtio ei saa mielestäni puuttua liian voimakkaasti talouteen, vaan markkinatalous korjaa itse itseään hyvinkin pitkälle. Kuitenkin jossain tilanteessa valtion puuttuminen talouteen on välttämätöntä, mikäli asiat eskaloituvat liian pitkälle.

Tässä lyhyt katsaus omista ajatuksistani, toivon laajaa, sivistävää ja älyllisesti haastavaakin keskustelua kanssapalstalaisteni kanssa. Pyydän teiltä, että pidämme keskustelun asiallisena, vaikka varmasti eriäviä mielipiteitä muiden mielipiteisiin löytyykin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Oikeistoliberaalipiraatti.

Hyvin yksinkertaistettunahan puolueet on esitetty yksiuloitteisena oikeisto-vasemmistojakaumana. Joissain tapauksissa on päästy vähän pitemmälle ja esitetään puolueiden poliittinen sijoittuminen kaksiulotteisena oikeisto-vasemmisto/konservatiivi-liberaalitasona.

Nykymaailmassa pitää ottaa huomioon myös puolueen suhtautuminen internettiin piraatti-marionettiakselilla jolloin kenttä on kolmiuloitteinen.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vasemmistoanarkisti, Ay-demarimafioso ja viherliberaali feministi.

Elikkäs asiallisemmin, olen jokseenkin vasemmalla, mutta kaiken mahdollisen vastustamista vastustamisen tähden en hyväksy. Pidän edunvalvontaa sekä lakkoilua tärkeänä, mutta laittomia työnseisauksia en hyväksy. Sitten lakkoillaan kun asiat niin vaativat, mutta muuten työrauha, puolin ja toisin.

Kannatan liberaalia politiikkaa, tämä Suomen holhoamiseen perustuva kulttuuri on mielestäni nähty.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nykymaailmassa pitää ottaa huomioon myös puolueen suhtautuminen internettiin piraatti-marionettiakselilla jolloin kenttä on kolmiuloitteinen.
Ainakin piraattimeininkiä halveksun syvästi. Ellei esimerkiksi musiikintekijä saa työstään myös rahallista korvausta hyvän mielen lisäksi, niin pian kaikki muusikot ovat muissa töissä ja musiikin tekeminen loppuu. Siinäpä sitten piraatit imuttelevat vaikka toisiaan. Eihän leipurikaan jaa kakkujaan ilmaiseksi tahi puuseppä tekemiään huonekaluja, miksi muusikon pitäisi antaa ammattinsa hedelmät käyttöön ilman korvausta?

Vasta taannoin mietin, ettei minulla taida olla mitään poliittista ideologiaa. Sekä oikeistolaisista, vasemmistolaisista että välillä luuraavista aatteista löydän niin paljon mätää, etten tunnustaudu minkään siiven kannattajaksi. Saati puolueen; kaikki suomalaiset puolueet edustavat ainakin osittain sellaisia näkemyksiä joihin en vain kykene myönteisesti suhtautumaan. Taidan olla ikuinen ulkopuolinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onhan tuo piraattipuolue yhtä tarpeellinen kuin esimerkiksi Nuorten Eläkeläisten Puolue (NEP) tai Elä Toisten Kustannuksella (ETK).

Jaa minäkö? Vastustan kaikkea.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mä olen luullut olevani vasemmistolainen, mutta voisiko joku kertoa mikä taho ajaa vasemmistolaista ideologiaa yleensä jossain mielessä?

Sovitelkaa mut oikeisiin raameihin, sillä arvostan seuraavia asioita:

-pienen ihmisen oikeudet vahvojen vallan jyllätessä
-perusturva kaikille siten, että se raha riittää perusravintoon, vaatetukseen yms. sekä jäisi sen verran, että voisi edes kerran tehdä jonkun lomamatkan vuodessa
-lapsilisät ajantasalle ja rikkailta pois. Se on tarkoitettu arkipäivän menoihin, ei rikkaiden penskojen pankkitiliä lihottamaan.
-työttömiä ei saisi jättää kotiin, vaan he voisivat esim. muutaman kerran viikossa auttaa vanhuksia ulkoiluttaen tms. työttömyyskorvausta vastaan. Jos ihminen joutuu olemaan jouten, se syö itsetuntoa ja menee varmasti usko tulevaisuuteen ajan kanssa. Ei ole kokemusta itsellä, mutta olen muutamaa tapausta seurannut läheltä.
-VITTU! Missä ovat työväenlaulut ja historialliset dokumentit Vappuna mediasta?!!!!!!!!!Kaikkea muuta paskaa tulee kyllä tuutin täydeltä.
-Haluan barrikadeja ja mätiä tomaattia/kananmunia jne. mielenosoitukseksi Arkadianmäelle!
-Jos vielä on olemassa se verotukseen hyväksytty hyväntekeväisyyskohde isommissa summissa, niin pois ja heti. Kyllähän nämä rahalla mälläävät yleensä antavat mediassa kuulua, jos paljostaan vähän laittavat ja vielä sekin pitäisi hyvittää prkl!Köyhä antaa vähästään, joka on suhteessa enempi, eikä siitä tietenkään kukaan puhu yhtään mitään, eikä köyhän mielestä ole tarviskaan. Tässä se vinha ero.
-mitä kaikkea maksamme välillisinä veroina, päällekkäisyydet kitkettävä
-tuotetaan heikkoa tavaraa, joka hädin tuskin kestää takuuajan ja hajoaa. Sitten ei kannata korjata, kun omavastuukin sen verran iso, eikä korjaajia enää monille asioille edes löydy. Sen jälkeen joutuu ostamaan uuden ja taas kulutuskierre valmis ja maapallon kuormitus. Haittaveroahan siitäkin sitten suunnitellaan, samoin kuin vanhojen autojen käyttäjille. Saamari, mä kyllä kans ostaisin mielelläni uuden auton, jos voisin!Pysytellään ny sitten Kreikan kans samalla tasolla auton vuosissa.
-kaikenlaiset kylkiäiset ja mielistelyt vittuun rikkailta.Ei toteuteta Orwellia, sanomalla, että kaikki ovat tasa-arvoisia, toiset ovat vain tasa-arvoisempia kuin toiset.
-pedofiilit ja kaikki heikompia kaltoinkohtelevat koviin rangaistuksiin!Paapominen pois, siitä hyötyvät vain psykiatrit ja psykologit. Nuo hyväksyn muissa tapauksissa kuin esim. lasten hyväksikäytöissä.
No, tässä aluksi jotain ajatuksia. Mikähän leiri mut hyväksyy, vai pitääkö perustaa oma? :)
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ainakin piraattimeininkiä halveksun syvästi. Ellei esimerkiksi musiikintekijä saa työstään myös rahallista korvausta hyvän mielen lisäksi, niin pian kaikki muusikot ovat muissa töissä ja musiikin tekeminen loppuu.
Tästähän ei ole piraattiliikkeessä kyse. Ainoastaan Teosto-demagogien mielikuvamainonnassa on tästä kyse. Ja tietysti suuret massat lankeavat tähän halpaan, koska puolet väestöstä on keskivertoa tyhmempiä ja ilmeisesti myös lukutaidottomia. Piraattiliikkeessä on kyse internetin vapaudesta ja reilusta korvauksesta artistille ja heidän työnsä välittäjille vs artistien riistäminen ja antiikinaikaisten levityskanavajärjestelmien ylläpitäminen suojatyöpaikkoina kuolevalle alalle ja tämän ison rahan käyttämisestä painokeinona kehityksen ja ihmisoikeuksien jarruttamiseksi.

Mutta ymmärrän kyllä, kuinka on helpompaa vain lukea ranskalaisia viivoja jotka pyyteetön taho kuten TTVK toimittaa helposti suoraan kurkusta alas.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tästähän ei ole piraattiliikkeessä kyse. Ainoastaan Teosto-demagogien mielikuvamainonnassa on tästä kyse. Ja tietysti suuret massat lankeavat tähän halpaan, koska puolet väestöstä on keskivertoa tyhmempiä ja ilmeisesti myös lukutaidottomia. Piraattiliikkeessä on kyse internetin vapaudesta ja reilusta korvauksesta artistille ja heidän työnsä välittäjille vs artistien riistäminen ja antiikinaikaisten levityskanavajärjestelmien ylläpitäminen suojatyöpaikkoina kuolevalle alalle ja tämän ison rahan käyttämisestä painokeinona kehityksen ja ihmisoikeuksien jarruttamiseksi.

Mutta ymmärrän kyllä, kuinka on helpompaa vain lukea ranskalaisia viivoja jotka pyyteetön taho kuten TTVK toimittaa helposti suoraan kurkusta alas.
*blaa-blaa-blaa-blaa*, vapaa suomennos:

"Kyllä kotikäyttöön saa kopioida".
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mutta ymmärrän kyllä, kuinka on helpompaa vain lukea ranskalaisia viivoja jotka pyyteetön taho kuten TTVK toimittaa helposti suoraan kurkusta alas.
Minä uskon (muutamia, fiksuja) levyttäviä artisteja ja heidän mielipiteitään asiasta. Heidän jos joidenkin luulisi omista asioistaan ja tilanteestaan eniten tietävän.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ei ole puoluetta, ei. Toivon tätä:

  • Kulutuskulttuuri alas ja materiaaliseen elintasoon roima lasku.
  • Tekniikkaa käytettävä hyväksi työstä vapautumiseen sikäli kuin se luontoa tuhoamatta on mahdollista. Tällöin itsensä kehittämiseen ja sosiaaliseen puuhasteluun jäisi enemmän aikaa. Samalla on kuitenkin pidettävä huoli, ettei joutilaisuus lisäänny, koska ihminen kestää sitä huonosti.
  • Uskonto yksityiseksi, "viralliseksi maailmankatsomukseksi" ja päätösten perustaksi tieteeseen perustuva malli.
  • Kaikki mikä ei suoraan haittaa muita tai tuhoa ympäristöä, on sallittua.
  • Kilpailusta kohti yhteistyötä.

Tällaista puoluetta ei ole eikä tule, koska demokraattinen malli ei koskaan voi johtaa siihen, että yksilö luopuisi omasta hyvästään vapaaehtoisesti.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Samalla on kuitenkin pidettävä huoli, ettei joutilaisuus lisäänny, koska ihminen kestää sitä huonosti.
Eriävä mielipide. Minä ainakin kestän/kestäisin sitä ihan helvetin hyvin. Ellei perheen elättämiseksi, laskujen maksamiseksi ja syödäkseen sekä juodakseen tarvitsisi, niin en kyllä työtä tekisi enää päivääkään. Löhöilisin, nautiskelisin ja harrastelisin henkisyyksiä. Kestäisin mainiosti, eikä taatusti kävisi aika pitkäksi. (Olen aina ihmetellyt sitä kuinka ihmiset, etenkin eläkeikäiset, valittelevat kuinka aika ei kulu. Koko ajanhan se kuluu, ja sitäpaitsi minne niillä on kiire? Kuolemaan? Nauttisivat, jos aika vaikuttaa kuluvan hitaasti, viimeisiä aikojaan elävät.)
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Eriävä mielipide. Minä ainakin kestän/kestäisin sitä ihan helvetin hyvin. Ellei perheen elättämiseksi, laskujen maksamiseksi ja syödäkseen sekä juodakseen tarvitsisi, niin en kyllä työtä tekisi enää päivääkään. Löhöilisin, nautiskelisin ja harrastelisin henkisyyksiä.

Vapaa-aika ei ole ongelma, jos sen pystyy täyttämään päämäärätietoisella tai sosiaalisesti tyydyttävällä tekemisellä. Mutta jos päivä päivän jälkeen heräät aamulla tietämättä, mihin suunnata tai mitä tehdä, niin kyllä se rupeaa ajan kanssa käymään mielen päälle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Vapaa-aika ei ole ongelma, jos sen pystyy täyttämään päämäärätietoisella tai sosiaalisesti tyydyttävällä tekemisellä. Mutta jos päivä päivän jälkeen heräät aamulla tietämättä, mihin suunnata tai mitä tehdä, niin kyllä se rupeaa ajan kanssa käymään mielen päälle.
Niin joo, ymmärrän pointin. Jollakin voi olla noinkin. Mulla on perhe jonka kanssa touhuilla, ja maailma on täynnään esimerkiksi hyviä kirjoja ja musiikkia. Taidenautintoja koko eliniäksi, ja ylikin. Eikä minua ole koskaan haitannut sekään, jos ei ole "tekemistä". Voin istuskella tai löhöillä vaikka päiväkausia ja ihan vaan ajatella. En tarvitse tekemistä ollakseni onnellinen.

Ideologiani alkaa pikku hiljaa määrittyä. Se voisi olla nimeltään vaikkapa laiskismi. Poliittista siitä ei saa, mutta onpahan jonkinlainen maailmankatsomus.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen arvoliberaali maltillinen oikeistolainen. Sellaista puoluetta ei ole, joten äänestän miten sattuu. Nuorsuomalaisia äänestin aina kun olivat mukana.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Markkinaliberalismi. Omassa ideaalimaailmassani valtion ja julkishallinnon tehtävä on tarjota vain viitekehys yhteiskunnan taloudellisille toimijoille eli ihmisille ja yrityksille. Eli toisin sanoen julkisen sektorin kokoa pitäisi pyrkiä supistamaan niiltä osin, joissa sen olemassaoloa ja vaikutusta ei voida järkevästi perustella. Hyvänä esimerkkinä sanon nämä telakkaprojektit, joita joidenkin tahojen mielestä valtion pitäisi olla tukemassa pelkästään työllistämisvaikutusten vuoksi. Ne ovat veronmaksajien rahoja! Edesmenneellä Margaret Thatcherilla oli tähän liittyen itseni näköisiä ajatuksia.

Tietenkään markkinoiden ei voisi antaa ratkaista kaikkea. Poliisi, puolustusvoimat, oikeuslaitos ja vastaavien lisäksi kannatan hyvinvointiyhteiskunnan peruspilarien kuten ilmaisen koulutuksen ja ainakin puoli-ilmaisen terveydenhuollon säilyttämistä. Pointti kuitenkin on, että näidenkin osalta kiristyksiä on tehtävä ja pyrittävä löytämään kaikki mahdolliset tehottomuudet ja turhat rahareiät, mitä nämä erittäin monimutkaiset järjestelmät pitävät sisällään.

Verotuksen ja tulonsiirtojen osalta kannatan itse asiassa mahdollisimman yksinkertaista järjestelmää, koska silloin ihmisillä menee tulojen suunnitteluun ja paperien pyörittämiseen mahdollisimman vähän aikaa. Yksinkertaisuus = tehokkuus. Samalla julkishallintoa voitaisiin supistaa tämänkin osalta, kun byrokratiaa ja miestyövoimaa imeviä kompleksejä rakenteita pystyttäisiin purkamaan. On toki naiivia yrittää tehdä monimutkaisesta yksinkertaista, mutta ainakin ideologisella tasolla kannatan tasaveron ja kansalaispalkan tyyppisiä ratkaisuja, jotka yksinkertaistaisivat ja tehostaisivat nykyjärjestelmää.

Jos tuohon nyt ideologisella tasolla jotain lisäisi, niin työhön ja yrittäjyyteen tulisi kaikin tavoin pyrkiä kannustamaan. Avainasemassa tässä ovat ainakin progression keventäminen tuloverotuksessa ja sitä kautta kannustinloukkujen purkaminen.

Puolueena Kokoomus on luonnollisesti itselleni sopivin, joskin mainstream-asemansa säilyttämiseksi puolue on varsinkin kärkensä osalta joutunut pliisuilemaan ja esittämään vasempaa kuin mitä todellisuudessa on. Tästä esimerkkinä se on joutunut toisinaan heristämään sormea varsinkin nuorisojärjestönsä leivissä oleville nuorille idealisteille, joiden ajatuksissa on paljon asiaakin.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Olen arvoliberaali maltillinen oikeistolainen. Sellaista puoluetta ei ole, joten äänestän miten sattuu. Nuorsuomalaisia äänestin aina kun olivat mukana.

Olen aika samoilla linjoilla. Määrittelisin itseni jotakuinkin sinivihreäksi, eli minulle sopivaa puoluetta ei oikein ole. Nuorsuomalaisilla oli mielestäni monia hyviä ajatuksia.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minulla ei ole pitkälle mietittyä poliittiista ideologiaa. Olen useimmiten äänestänyt Vihreitä, mutta sekään ei ole loppujen lopuksi niinkään poliittinen kuin periaatteellinen valinta. Ihmisenä olen ylipäätään aika epäsosiaalinen ja se taitaa tehdä minusta myös epäpoliittisen.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Ei ole puoluetta, ei. Toivon tätä:

  • Kulutuskulttuuri alas ja materiaaliseen elintasoon roima lasku.
  • Tekniikkaa käytettävä hyväksi työstä vapautumiseen sikäli kuin se luontoa tuhoamatta on mahdollista. Tällöin itsensä kehittämiseen ja sosiaaliseen puuhasteluun jäisi enemmän aikaa. Samalla on kuitenkin pidettävä huoli, ettei joutilaisuus lisäänny, koska ihminen kestää sitä huonosti.
  • Uskonto yksityiseksi, "viralliseksi maailmankatsomukseksi" ja päätösten perustaksi tieteeseen perustuva malli.
  • Kaikki mikä ei suoraan haittaa muita tai tuhoa ympäristöä, on sallittua.
  • Kilpailusta kohti yhteistyötä.

Tällaista puoluetta ei ole eikä tule, koska demokraattinen malli ei koskaan voi johtaa siihen, että yksilö luopuisi omasta hyvästään vapaaehtoisesti.

Kollektiivinen kärsimys saattaa romuttaa perustavaa laatuakin olevia uskomuksia ja jos on jokin kanava mistä tätä vaihtoehtoista ideologiaa tuutataan, niin ihminen saattaa "kuulla" sen ja samalla huomata sen palvelevan juurikin sitä omaa hyvää.

En uskonut koskaan kirjoittavani näihin polittisiin ketjuihin..
Tällaiseen puolueeseen tuntisin kuitenkin kuuluvani.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Mä olen luullut olevani vasemmistolainen, mutta voisiko joku kertoa mikä taho ajaa vasemmistolaista ideologiaa yleensä jossain mielessä?

Sovitelkaa mut oikeisiin raameihin, sillä arvostan seuraavia asioita:

-pienen ihmisen oikeudet vahvojen vallan jyllätessä

Suomen Kliseepuolue?

Jos noita ajatuksiasi johonkin yrittää sovittaa niin kyllähän ehkä eniten tosiaan tulee mieleen Perussuomalaiset, mutta monista kohdista myös vasemmistopuolueet. Mätiä tomaatteja Arkadianmäelle -ajatus nyt tuskin on minkään puolueen listalla, korkeintaan nukkuvien.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
En uskonut koskaan kirjoittavani näihin polittisiin ketjuihin..
Tällaiseen puolueeseen tuntisin kuitenkin kuuluvani.

Siksi tämän ketjun halusinkin tehdä, sillä ongelma on että politiikka ehkäpä mielletään liikaa poliittisiin puolueisiin sidonnaisiksi, vaikka politiikkaa on ihan kaikki jota yhteiskunnasta puhutaan ja siitä mietitään. Toivottavasti tämä jollain tavalla madaltaa rimaa poliittiseen keskusteluun.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Minua ärsyttävät varsin tasapuolisesti ja aika ajoin vaihdellen oikeistolaiset ja vasemmistolaiset, globalistit ja kansallismieliset, EU-fanaatikot niin puolesta kuin vastaan, piraatit ja teostojyrät, markkinaliberalistit ja sosiaalidemokraatit, ympäristöaktivistit ja "ajan citymaasturilla koska se saastuttaa enemmän" ökyporvarit, ituhipit ja kokoomusnuoret, perussuomalaiset ja perussuomalaiset, kukkahattutädit ja öööövittuööö-lätkäjätkät, keskustalaiset ja kaupunkipuolueet, rasistit ja rasisminsa kieltävät rasistit, etelän herrat ja maalaisjuntit sekä lopulta tietysti Kalervo Kummola.

Äänestin viimeksi siis vihreitä, koska ne eivät ole varmoja enää ympäristönsuojelustakaan (ja vaikkei tässä nyt kysyttykään sitä, ketä äänestää). Ideologiat ovat vähän tylsiä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Poliittinen ideologiani?

Olen ollut vasemmistoliberaali ja kenties olen sitä edelleen, mutta olen huomannut ajautuneeni eroon aiemmin kannattamani puolueen eli Vihreiden lukuisistä päämääristä ja tällä hetkellä koko puolue - muutamia näkyviä poliitikkoja lukuunottamatta - edustaa sellaisia arvoja joille minun on vaikea antaa kannatustani ja niinpä kunnallisvaaleissa tein valinnan ja jätin äänestämässä Vihreiden edustajaa.

Tällä hetkellä ei siis ole olemassa puoluetta jolle antaisin ääneni, on kylläkin olemassa paikallisella tasolla toimivia kansanliikkeitä joita voin tukea äänelläni ja joille on myös antanut tukeni, mutta nämä kansanliikkeet eivät toimi valtakunnallisella tasolla, joten tulevissa valtakunnallisissa vaaleissa olen "vailla kotia".

Mikäli Vihreiden politiikka jatkuu samana on minun vaikea kuvitella, että tulisin antamaan heille ääntäni, itse asiassa en usko, että annan mutta kysymys onkin sitten se, että kenelle antaisin ääneni? Tällä hetkellä Vihreistä vasemmalle ei ole olemassa puoluetta jolle voisin kuvitella antavan ääneni. Vasemmistoliiton jäsenten irtiotot ovat omiaan ajamaan minut mahdollisimman kauan puolueesta, jotenkin vierastan heidän aate- ja arvomaailmaa Vihreitäkin enemmän. SDP - no se on minulle nykyään lähinnäkin vitsi, Vasemmistoliittoakin suurempi vitsi, kenties tämä kuvaa parhaiten mielikuvaani puolueesta ja on vaikea antaa äänensä puolueelle, joka on vitsi.

Entäpä puolueiden ideologia Vihreistä oikealle, jos nyt SDP edes on puolueesta vasemmalle? Yksinkertaisesti minun on mahdotonta löytää siltäkään taholta puoluetta tai ideologiaa jota kannattaisin ja jolle voisin antaa äänenä tulevissa vaaleissa. On ajatuksia joita kannatan mutta vastaavasti samoissa puolueissa on henkilöitä joita en halua edes välillisesti tukea äänelläni, kuten Perussuomalaiset ja Soini.

Olen siis ideologisesti tällä hetkellä harhateillä ja etsin suuntaa mihin kulkea.

Mitä sitten kannatan ja millaista puoluetta kaipaisin? Vasemmistopuoli minussa kannattaa hyvinvointiyhteiskuntaa ja sitä että yhteiskunta pyrkii edes jollain tasolla pitämään huolta jäsenistään, mutta toisaalta kaipaan myös sitä, että vastuuta sälytetään entistä enemmän ihmisten harteille, ettei kaikessa voida turvautua loputtomasti yhteiskunnan hyväntahtoisuuteen ja apuun. Osa minusta kannattaa sitä, että antaa markkinoiden määritellä tietyt suuntaviivat ja vain poikkeustapauksissa yhteiskunta puuttuu ohjein ja kenties rahallisin panoksin vallitsevaan tilanteeseen - siinä määrin kuin se lakien myötä on mahdollista. On myös olemassa teemoja joihin toivoisin selkeitä kannanottoja ja myös tekoja, kuten kirkon ja valtion erottaminen toisistaan, seksuaalivähemmistöjen kohtelu, maahanmuuttopolitiikka ja kehitysapu, luonnonsuojelu ja sitä edistävien teknologioiden kehittäminen etc. mutta näitä teemoja ei voi kutsua ideologiassani määrääviksi ja vallitseviksi teemoiksi vaan suuret linjaukset tehdään hyvinvointiyhteiskunnan, ihmisen henkilökohtaisen vastuun lisäämisen ja markkinavoimien välillä.

En vain löydä puoluetta jossa kokonaisuus olisi harmoninen ja jota voisin kuvitella äänestäväni. Koen, että livun päivä päivältä kauemmas puoluekentästä ja kaipaisin jotain vieläkin radikaalimpaa kuin Perussuomalaiset - jotain halla-aholaista ja linkolalaista liittoa yhdistettynä markkinavoimien huomioimisella.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös