Pokerikeskustelu

  • 904 469
  • 6 377

jussi61

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Turnauksen jälkeen palautettavaa kymppiä ei sitten voi kotiuttaa vaan se on ns. bonusrahaa jota pitää pelailla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lueskelin eilen illalla Pyysingin kirjaa ja kiinnitin huomiota pelattavien käsien joukkoon. Onko muussakin kirjallisuudessa & ohjeissa yhtä tiukka linja ässien ja pienen kortiin suhteen. Siis Akin mukaan jo A9o olisi AINA eli positiosta riippumatta liian huono käsi pelata, pienemmistä kickereistä puhumattakaan.
 

Mestarimieli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ralu ja RKV
Freerollin kautta osallistumistodistus sökön sm-kisoihin

Tervehdys,

Nyt on mahdollisuus voittaa toukokuun aikana freerolleista osallistumistodistus sökön SM-kisoihin, eli mahdollisuus päästä pelamaan sököä ammatilaisten seurassa, käy tsekkaamassa lisäinfoa osoitteessa www.studpoker.fi.

Kannattaa myös huomata, että sökön freerollit eivät ole niin suosittuja kuin esim Texas Holdemin, joten pelaajamäärä ei ole lähelläkään niin suuri kuin esim. Texas Holden freerolleissa. Joten kaikki sökömiehet/naiset kipin kapin osoitteeseen www.studpoker.fi
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
dana77 kirjoitti:
Lueskelin eilen illalla Pyysingin kirjaa ja kiinnitin huomiota pelattavien käsien joukkoon. Onko muussakin kirjallisuudessa & ohjeissa yhtä tiukka linja ässien ja pienen kortiin suhteen. Siis Akin mukaan jo A9o olisi AINA eli positiosta riippumatta liian huono käsi pelata, pienemmistä kickereistä puhumattakaan.

Kymmenen hengen limiittipöydissä erittäin kyseenalainen käsi. NL-shortissa taas erittäin pelattava käsi. Riippuu aivan tilanteesta. En kyllä limiittipelissä SB:sta enkä buttonista kippaisi, jos edeltä on kaikki kipanneet.

Todennäköisyys sille, että satunnaiseen käteen osuu joko AX tai pari, on noin 20%, joten täydessä kympin pöydässä on erittäin oletettavaa, että olet A9:lla kuitenkin perässä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikka kyseisessä kirjassa pelejä tosiaan käsitellään yhdessä, niin minä tarkastelen lähinnä täyden pöydän NL:n tilanne ja siinä minä en noissa mainitsemissasi paikoissa ainakaan automaattisesti kippaisi.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
dana77 kirjoitti:
Vaikka kyseisessä kirjassa pelejä tosiaan käistellään yhdessä, niin minua kiinnostaa lähinnä täyden pöydän NL:n tilanne ja siinä minä en noissa mainitsemissasi paikoissa ainakaan automaattisesti kippaisi.

Mielestäni täyden pöydän loppupäätä voi pelata melko lailla samalla tavalla kuin shorttia. A9o on CO:lta ja buttonilta hyvä korotuskäsi, jos pääsee itse ensimmäisenä pottiin. A9s... itse korotan tuolla usein jo UTG:lta 6-max -pöydissä. Riippuu aika paljon siitä, että kuinka tiukka/löysä pöytä on.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
dana77 kirjoitti:
Vaikka kyseisessä kirjassa pelejä tosiaan käsitellään yhdessä, niin minä tarkastelen lähinnä täyden pöydän NL:n tilanne ja siinä minä en noissa mainitsemissasi paikoissa ainakaan automaattisesti kippaisi.

A9o on samanlainen ongelmakäsi kuin vaikkapa KTo. Kumpikin ovat käsiä joiden osueassakin saatat hyvinkin olla yhä jäljessä. Joudut sitten tekemään vaikeita ratkaisuita flopin jälkeen, jotka tulevat helposti kalliiksi.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään sitten kaikki pelaamaan Pokeriliigaa. Pelit Ongamella 5,5$ panoksella ja tänään vuorossa Texas Hold'em Fixed Limit ja 7 Card Stud.

Lisää aiheesta Kierrätyskeskuksen ketjussa.
 

Morgoth

Jäsen
dana77 kirjoitti:
Siis Akin mukaan jo A9o olisi AINA eli positiosta riippumatta liian huono käsi pelata, pienemmistä kickereistä puhumattakaan.

Tuo neuvo on varmaan vähemmän pelaneille ja muistaakseni jossain päin kirjaa Aki kirjoittaa, että hänen antamansa suositukset pelattavaksi käsiksi on aika tiukkoja vai muistanko väärin? Olihan siellä jossakin päin listattu 'ongelmakädet'. K10 yms.
 

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Jotkut pelaavat matemaattista pre-floppia, toisten mielestä peli alkaa vasta
flopista. Itse kuulun jälkimmäiseen joukkoon, joten tilanteesta riippuen A9 voi olla hyvinkin pelattava käsi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Morgoth kirjoitti:
Tuo neuvo on varmaan vähemmän pelaneille ja muistaakseni jossain päin kirjaa Aki kirjoittaa, että hänen antamansa suositukset pelattavaksi käsiksi on aika tiukkoja vai muistanko väärin? Olihan siellä jossakin päin listattu 'ongelmakädet'. K10 yms.
K10 oli vielä ongelmakäsissä, mutta A9 EI mahtunut edes siihenkään karsinaan. Toki K10:llä on mahdollisuus saada suora, mutta A9:llä on paljon todennäköisemmin johtokäsi ennen floppia. Minun lahjottomuuteni ei riitä arvioimaan että kumpi on todennäköisempi voittokäsi huomioonottaen fold equityt ja muut mistä olen isoilta pojilta kuullut (lue: danan piti päästä vaan brassailemaan hienolla termillä).
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
E kirjoitti:
Todennäköisyys sille, että satunnaiseen käteen osuu joko AX tai pari, on noin 20%, joten täydessä kympin pöydässä on erittäin oletettavaa, että olet A9:lla kuitenkin perässä.
No joo, tosin Ax:llä laskeminen ei ole ihan oikein, koska A9:llä kuitenkin ollaan edellä A8:a ja sitä pienempiä. Laskeskelin että pari tai A9:ä parempi Ax tulee 15%:a käsistä, joten jos matemaattisesti neljällä pelaajalla vielä on todennäköisesti johdossa, mutta viidellä ei enää ole. Suitareita tai connectoreita ei tuohon ole laskelmaan ole otettu, joten ihan paska laskelma joka tapauksessa. Molempien mahdollisuus on parin pinnan luokkaan, joten niiden kanssa tuo 20% taitaisi olla muuten aika lähellä totuutta.
 

crossari

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC TPS
Aloittelijalle vinkkejä?

On sitten itsekin tullut hurahdettua pokeriin ja nyt olisi hyvät neuvot kalliit. Paikkana Pokerihuone ja pelinä Texas hold 'em 0.10/0.20 NL. Periaatteena on alusta asti ollut se, etten laita omaa rahaa sisään ollenkaan. Aloitin siis freerolleja pelaamalla ja jostain onnistuin saamaan huikeat 3 €, jonka jälkeen siirryin kahdeksan hengen sittareihin.

Nyt on noin kuukauden verran tullut pelattua ja rolli on tällä hetkellä vähän yli 100 €. Silti tuntuu, että peli on välillä pahasti hakusessa ja erityisesti post-flop -peli on todella syvältä. Pokerikirjoja on tällä hetkellä pari kappaletta luettavana (Theory of Poker ja Hold 'em for Advanced Players). Jos joku viitsisi ystävällisesti vastata seuraaviin kysymyksiin, jotta ymmärtäisin hiukan paremmin miten peliä pitäisi pelata.

1. Kuinka paljon pre-flopissa pitäisi korottaa, jos kerran meinaa korotuksen tehdä. Päteekö 3xBB + 1BB kutakin callaajaa kohti myös no limitissä? Ja pitäisikö position vaikuttaa korotuksen määrään?

2. Korotuksen määrät post-flopissa - riippuu tietysti monista eri tekijöistä, mutta olisi hyvä saada edes joku perusta tälle asialle. Itse teen korotukset mutu-tuntumalla, josta olisi hyvä päästä eroon.

3. Pot-oddsit - vielä melkoista hepreaa itselleni.

Siinä nyt ensin jotain, mistä olen aika ulkona. Lisäksi heikkoja kohtia ovat semi-bluffaus, jota en osaa ollenkaan, liiallinen slouvaaminen sekä vastustajan lukeminen. Liian usein olen ihan pihalla siitä mitä kortteja vihulla voisi olla.

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille.
 
Viimeksi muokattu:

Groove Armada

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Starkin noutopihan parakki
Dana77, ymmärrätkö lainkaan mistä puhut? Välillä tuntuu ettet ole ihan
jyvällä pokerista..

Katso ja opettele vaikka tuo: http://www.lavilat.com/sssh-handchart.gif

Ps. Ei se Pyysing kuitenkaan mikään pokeriprofessori ole.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
A9o on mielestäni täydessä pöydässä yksi vaarallisimmista käsistä, koska se on niitä hanskoja joilla helposti saattaa hävitä ihan liikaa ja kun voitat, niin voitat yleensä hyvin vähän. Sama pätee mielestäni myös ATo käteen.

Kummatkin ovat erittäin hankalia pelattavia etenkin No-limitissä, koska oikeastaan et haluaisi osumaa sille ässälle vaan nimenomaan pienemmälle kortille jolloin sinulla on kärkipari, mutta senkin saadessasi joudut usein kuseen 67, 78, 89 tyyppisten suittareiden kanssa.

Entä jos tulee ässä..
Oletetaan, että olet vaikka buttonilla. Pari limppaajaa edestä, korotat ja molemmat maksavat. Floppi tulee A72 rainbow, limppaajat checkaavat sinulle, laitat reippaan betsin ja saat maksun. Nyt on vaikeaa.. Jos olisi tullut kylkeen, niin jollain on luultavasti esittää AK tai AQ ,mutta nyt sinulla ei oikeastaan yhtään mitään hajua muusta kun että vihulla on luultavasti esitellä myös ässä showdownissa.

Turnilla J ja vihu/vihut checkkaavat taas sinulle. Haluaisit viedä käden showdowniin asti ja katsella mitä joskus aiemminkin pelkällä Ax käsillä pelannella vihuilla on esittää ässän kaveriksi, mutta haluaisit tehdä sen tässä vaiheessa mahdollisimman halvalla.
Olet aika selkä seinää vasten tilanteessa.
Jos lyöt, niin todennäkösesti sieltä tulee edelleen se maksu, mutta saattaisit päästä itse kontrolloimaan potin koon ja saada ilmaisen showdownin sillä lyönnillä, tosin siitäkään et ole varma.. joku saattaa jopa himmailla sitä AK:ta tai varsinkin AJ:tä, koska pöytä on aika vaarattoman näköinen.
Toisaalta jos et lyö, niin näkeekö kaveri/(t) sen tilaisuutena ostaa potti lyömällä overbet - jollaista et haluaisi maksaa - riverillä.. Ja kun hän on lyönyt, niin maksatko, koska olet muuten liian helposti ulospelattu ja tiputtanut mahdollisesti parhaan käden, vai oletko saletisti lyöty ja osaat kipata...
 
Viimeksi muokattu:

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
fc regensburg kirjoitti:
1. Kuinka paljon pre-flopissa pitäisi korottaa, jos kerran meinaa korotuksen tehdä. Päteekö 3xBB + 1BB kutakin callaajaa kohti myös no limitissä? Ja pitäisikö position vaikuttaa korotuksen määrään?

2. Korotuksen määrät post-flopissa - riippuu tietysti monista eri tekijöistä, mutta olisi hyvä saada edes joku perusta tälle asialle. Itse teen korotukset mutu-tuntumalla, josta olisi hyvä päästä eroon.

3. Pot-oddsit - vielä melkoista hepreaa itselleni.

1. Riippuu täysin pöydän koosta, positiosta, muiden pelaajien tyypistä ja tietenkin myös hieman itse kädestä. Täydessä pöydässä 5Xbb+1bb jokaista limppaaja kohti on aika standardi. Shorttipöydässä tuo 3xbb+1bb jokaista limppaaja kohti voi toimia aivan hyvin.

2. Niin, riippuu siis aivan tilanteesta. Jos luulet olevasi johdossa tulee sinun lyödä betti jolla saat pot oddsit vastustajalta kurkkuun, kun kelaat ne niin kelaat mitä tarkoitan. Jos vedät jotain kättä, on sinun pelattava se niin että pot-oddsit ovat sinun kannalta suosiolliset.

3. Pot-oddsit, periaatteessa määräävät pelaatko voitollista peliä vai et. Periaate on yksinkertainen ja koitan nyt simppelisti sen selittää että kelaisit. Vedät esimerkiksi väriä, pelkästään river on jäljellä. Sinulla on siis 1/6 mahdollisuus saada väri. Tulee korotus, sinun kannattaa maksaa se ainoastaan mikäli se maksaa sinulle 1/6 potista ja voitat pitkässä juoksussa enemmän kuin häviät. Kelasitko?
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
lintu kirjoitti:
Sinulla on siis 1/6 mahdollisuus saada väri. Tulee korotus, sinun kannattaa maksaa se ainoastaan mikäli se maksaa sinulle 1/6 potista ja voitat pitkässä juoksussa enemmän kuin häviät. Kelasitko?

1/6? Eikös se ole kuitenkin 9/46 eli about 1/5?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mitä tulee FL:n ja NL:n eroihin, niin pot oddsit ovat aika määräävässä asemassa FL:ssä, mutta väriä tai suoraa pääsee harvemmin vetämään NL:ssä pot oddsien perusteella. Implied odds jyrää NL:n puolella, ja tuo vaikuttaa jo pre-flop -pelaamiseenkin.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
V-man kirjoitti:
1/6? Eikös se ole kuitenkin 9/46 eli about 1/5?

Kyllä, 1/5 on lähempänä totuutta. Mutta se ei tässä nyt kuitenkaan se olennainen ollut.

Pot-oddsit eivät kuitenkaan oikeasti ole noin simppeleitä, tarkoituksena oli vain hieman selvittää mitä ne tarkoittavat. Kirjallisuuteen kannattaa tässäkin asiassa tutustua.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
AK, suitilla tai ei, on kyllä maailman paskin käsi. Pelasi sen miten tahansa, vituiksi menee joka kerta. Taidan ruveta foldaamaan ko. paskakäden jatkossa. Ei sillä ikinä mitään voita. Olen tämän jo useasti todennut, tänään viimeksi. Eli jatkossa pakkaan vaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
greatLeo kirjoitti:
AK, suitilla tai ei, on kyllä maailman paskin käsi. Pelasi sen miten tahansa, vituiksi menee joka kerta.

No kerroppas sitten mitenkä pelaat kyseisen käden, että saadaan viestistäsi jotain pokerikeskustelua aikaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös