Pokerikeskustelu

  • 902 613
  • 6 377

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Astna One kirjoitti:
Nyt on pari kertaa sattunut tilanne, jossa joku menee edeltä preflop all-in silloin, kun itselläni on KK kourassa. Ja tottakai AA sieltä paljastui. Mitään readeja ei ollut vihusta.

Kuinka helppoa on kipata KK tuollaisessa tilanteessa? Onko kellään täällä kokemusta tuollaisesta?

Itse lähden melko surutta KK:lla pf all in -tilanteisiin mukaan. Muistaakseni 1/25 -todennäköisyydellä siellä on AA vastassa. Eli ei mielestäni kannata kipata.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Konalan Kettu kirjoitti:
Mikä vika minireissussa, kun sen tekee avauksena ja bb on tarpeeksi iso? Onko se jotenkin oleellisesti huononpi kuin limppaus? Moni tuomitsee sen johdosta sinut huonoksi pelaajaksi..

Kuten todettua minireissuilla kaivetaan verta nenästä. Vihut on pirun paljon vaikeampi laittaa millekään kädelle kuin esim. 4xBB reissun jälkeen.

Ketään en kyllä haukkunut huonoksi pelaajaksi vaan totesin, että mikäli kyseessä oli muuvi fiksuja vihuja vastaan niin gg.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hauptmann kirjoitti:
Itse lähden melko surutta KK:lla pf all in -tilanteisiin mukaan. Muistaakseni 1/25 -todennäköisyydellä siellä on AA vastassa. Eli ei mielestäni kannata kipata.

1/25? Tuohan riippuu ihan pelaako shorttia vai fullia eikä sitä voi muutenkaan nuin laskea. Sanoisin ennemminkin että pikkupöydissä yllättävien preflop allinnien heittäjällä on erittäis suurella todennäköisyydellä ässät. Ei kuitenkaan niin suurella (eli alle 50% kevyesti kuitenkin) että kunkkuja kannattaisi koskaan pois heittää. Pikkupöydissä KK kättä ei kyllä kannata kipata ikinä preflop. Jengi puskee allin millä tahansa kuvaparilla miten sattuu.
 

Morgoth

Jäsen
Major Julli kirjoitti:
Itse omistan Harrington I ja Sklanskyn NL Teoria ja käytäntö. Harrington on miljuuna kertaa mukavampi lukea ja Sklanskyn kaavat vaikka ovatkin hyvin yksinkertaista matematiikkaa tekevät kirjoista vaikealukuisia.

Sklanskyn NL on ihan hyvä kirja. Vähän vaan jäänyt mietyttämään, että missä siinä on vain se käytäntö? :) Toki Sklansky itsekin myöntää, että esimerkkien prosenttiluvut ovat hatusta repäistyjä ja niillä vain näytetään, miten jonkun jutun voi halutessaan laskea, mutta ei Sklansky kirjassaan hirveästi vaivaudu kertomaan miten niitä prosenttilukuja voisi itse päätellä pyödän ääressä. Antaahan kirja paljon eväitä ja ajattelemisen aihetta, mutta jollakin tavalla lähestyminen on jturhan matemaattinen.

Tosin NL on peli, joka pitää itse vähän kantapään kautta oppia ja pelipyödässä vasta ne kirjojen jutut avautuvat, jos ovat avautuakseen. Tosin tiedä onko noista opeista enemmän hyötyä tai haittaa jossakin pikkupyödissä :)
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
V-man kirjoitti:
1/25? Tuohan riippuu ihan pelaako shorttia vai fullia eikä sitä voi muutenkaan nuin laskea. Sanoisin ennemminkin että pikkupöydissä yllättävien preflop allinnien heittäjällä on erittäis suurella todennäköisyydellä ässät. Ei kuitenkaan niin suurella (eli alle 50% kevyesti kuitenkin) että kunkkuja kannattaisi koskaan pois heittää. Pikkupöydissä KK kättä ei kyllä kannata kipata ikinä preflop. Jengi puskee allin millä tahansa kuvaparilla miten sattuu.

Kait kun pitää sellaista perussääntöä, että saadessasi AA/KK-kuoraan on päätavoite saada vihulta preflop all-in, on aika helppo pelata. Kyllä kunkuilla sen AA:n lukeminen kaverille vaatii aika paljon tietoa ja lukukykyä, ja helposti ne kerrat jolloinka heität KK pakkaan ja siellä on AA eivät korvaa menetystä, joka syntyy kun heität KK pakkaan ja siellä ei ole AA. Kunnon insta-korotus omalla vuorolla vielä lisää voittoa tästä, koska useammin laitat itseäsi huonomman käden maksamaan alakynnessä kuin korotat nauloja vastaan.

Morgoth kirjoitti:
Tosin NL on peli, joka pitää itse vähän kantapään kautta oppia ja pelipyödässä vasta ne kirjojen jutut avautuvat, jos ovat avautuakseen. Tosin tiedä onko noista opeista enemmän hyötyä tai haittaa jossakin pikkupyödissä :)

Mitä taasen tulee Sklanskyn teorisointiin, olen ainakin itse alkuhämmenyksen jälkeen saanut aika paljonkin irti, kun olen alkanut suhteuttaa vastustajan peliä siihen työkalupakkiin, jonka uskon vihun omaavan. Samoin en kuvittele vastustajan seuraavan peliäni niin tarkasti, että kannattaa rakentaa monimutkaisia usean kierroksen bluffeja, c-bettiä ja lyöntiä turnilla lähinnä, kun vihu tuntuu järkevältä ja pelokkaalta, check-raise bluffia samoin.

Eniten itseasiassa sain irti siitä tasoajattelusta, koska sen oikealla tavalla sisäistettyäni olen osannut paremmin muunnella pelitapaani vastuksen mukaan ja tunnistanut itseäni paremmat ja huonommat pelaajat paremmin. Loppujen lopuksi suurin EV on pelata itseään huonompia vastaan.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
sopuli kirjoitti:
No jopas on hieno todennäköisyys tuohon keksitty:)
Heitin päästä jotain sinnepäin, kun en muistanut tarkkaa todennäköisyyttä. 10 hengen pöydässä, kun itsellä on KK, suuremman parin todennäköisyys on 4,3% eli 1/23,25. Kuuden hengen pöydässä todennäköisyys on 2,4%.

En niin kauhean väärin muistanut.:)
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Hauptmann kirjoitti:
Heitin päästä jotain sinnepäin, kun en muistanut tarkkaa todennäköisyyttä. 10 hengen pöydässä (kun itsellä on KK) todennäköisyys sille, että jollain on suurempi pari (AA), on 4,3% eli 1/23,25. Kuuden hengen pöydässä todennäköisyys on 2,4%.

En niin kauhean väärin muistanut.:)

Kivahan se on muistella asioita, joilla ei ole mitään käyttöä tässä tilanteessa.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
sopuli kirjoitti:
Kivahan se on muistella asioita, joilla ei ole mitään käyttöä tässä tilanteessa.
Lähteenä on Aki Pyysingin "Pokerin käsikirja" ja siellä oleva taulukko. Vai vietkö minua tässä nyt 100-0?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Hauptmann kirjoitti:
Lähteenä on Aki Pyysingin "Pokerin käsikirja" ja siellä oleva taulukko. Vai vietkö minua tässä nyt 100-0?

Ei kait sillä ole kauheasti merkitystä, onko jaossa tod.näk. 1:24,1:20 tait 1:12 AA, jos joku vetää all-in ennen sinua puhtaaseen pöytään. Toisinpäin sillä olisi merkitystä, elikkä mietit KK:lla vedätkö all-in vai et.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Major Julli kirjoitti:
Loppujen lopuksi suurin EV on pelata itseään huonompia vastaan.

Oletko sä siis lukenut varttia vaille kaiken 2+2 publishingin tuotannon, ja lopulta kiteytit sitten kaiken oppisi tähän tiedonjyvään?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
OneBigRed kirjoitti:
Oletko sä siis lukenut varttia vaille kaiken 2+2 publishingin tuotannon, ja lopulta kiteytit sitten kaiken oppisi tähän tiedonjyvään?

Kyllä. Mitä paremmin osaat, sitä useammin pelaat itseäsi huonompia vastaan.
 

Morgoth

Jäsen
Major Julli kirjoitti:
Eniten itseasiassa sain irti siitä tasoajattelusta, koska sen oikealla tavalla sisäistettyäni olen osannut paremmin muunnella pelitapaani

Sehän tuossa Skanslkyn kirjassa itseäni oikeastaan risookin. Suurin anti tuntuu tulevan kaikesta muusta kuin niistä muka hienosta matemaattisesta analyyseissa, jota kirja on kuitenkin täynä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Morgoth kirjoitti:
Sehän tuossa Skanslkyn kirjassa itseäni oikeastaan risookin. Suurin anti tuntuu tulevan kaikesta muusta kuin niistä muka hienosta matemaattisesta analyyseissa, jota kirja on kuitenkin täynä.

Ja se matemaattinen analyysi on nimenomaan muka hienoa, koska kyseessä on varsin simppeliä odotusarvolaskelmaa. Esim. Harringtonilla on aivan samaa, mutta yhdistettynä jonkinlaiseen ajatukseen ja työkaluihin siitä, millaisilla todennäköisyyksillä vihu on liikenteessä milläkin kädellä.

Itse haluasin joskus lukea kirjan, jossa nämä kaavaväittämät on tuettu laajalla tilastoaineistolla, jonka hankkiminen nettipokerista ei liene teknisesti vaikeaa. Olen lukenut yhden tilastoanalyysin SM-käsistä, ja niiden tilastollinen odotusarvo ei täysin korreloi Sklanskyn oletusten kanssa. Ennen kaikkea konnektorien arvo ei laske lineaarisesti, vaan itseasiassa pikkukonnektorit ovat odotusarvoltaan keskikonnektoreja parempia, lähinnä sen takia, että niillä saa useammin halvempia tai ilmaisia kortteja, ja lisäksi ne iskevät usein puskista muille (tämä siis limit HL).

Sinällään kyllä Sklanskyn väittämistä suurin osa pitää täysin paikkansa, mutta mikä arvo on väittämillä tyyliin:"Joskus sinun on kannattavampaa chekata turnilla kuin korottaa."?
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Huh huh kun meinas käydä hassusti äsken. Istahdin juuri NL25 pöytään ja tietty koko buy in stäkiksi. Pari kierrosta foldailin ja kirjottelin ircciin samalla jotain. Sain Gretzkyn käteen jonnekin keskipositioon ja tarkotus oli korottaa 1.25$. No kiire meinas siinä ircin takia tulla ja kovasti yritin tuota 1.25 näppäillä, mutta jotenkin kiireen aiheuttamassa pienehkössä paniikissa onnistuin sähläämään siten, että pistin all init.

No, ei siinä kaikki, yksi jamppa pohdiskeli pitkän tovin ja ilmoitti chatissäkin jo että hänellä KK kädessä. Foldasi sen sitten kuitenkin:) Blindit ja parit limpit tuli tienattua, mutta hauskaa oli senkin edestä, etenkin chatissä kun totesin kundille miten kävi.
 

Morgoth

Jäsen
Major Julli kirjoitti:
Esim. Harringtonilla on aivan samaa, mutta yhdistettynä jonkinlaiseen ajatukseen ja työkaluihin siitä, millaisilla todennäköisyyksillä vihu on liikenteessä milläkin kädellä.

Harrington osaa ilmaista asiansa hyvin ja selkästi, ilman turhaa teorisointia. 2+2n mukaan Harringtonilta olisi tulossa kirja myös ilmeisesti raharingissä pelaamista. Ensimmäinen osa julkaistaan ehkä syksyllä.

Ostin Phil Gordonin Green Little Bookin ja olen lukenut hieman sitä. Ei ehkä niin mullistavaa asiaa, mutta jotenkin hyvin kirjoitettu. Luin toin ensin Blue Little Bookin (vähän väärässä järjestyksessä :)) pidin myös.

Itse haluasin joskus lukea kirjan, jossa nämä kaavaväittämät on tuettu laajalla tilastoaineistolla,

Ilmeisesti Chris Ferguson (mieshän on PhD) on kirjoittanut pokerista jopa ihan jotain oikeaita tieteellisiä artikkeleita. Tosin niiden tarkemmasta sisällöstä ei ole harmainta aavistustakaan. Varmaan jotain tuollaista voisi löytyä noilta sivuilta missä käsitellään miten tehdä pokeria pelaava ohjelma?
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitäs mieltä olette seuraavasta tilanteesta: Olen BB:ssa, kädessä AQo, kolme on limpannut mukaan, korotan 3xBB ja vain UTG maksaa. Floppi 2 pataa ja Q. Korotan potillisen ja vastapalloon tulee 4xpotillinen.

Laitoin vihun setille/ehkä jopa mahdolliselle värinvedolle ja päätin foldata, mutta nyt kaivattaisiin mielipiteitä siitä, mitä olisi pitänyt tehdä.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
tty_01 kirjoitti:
Mitäs mieltä olette seuraavasta tilanteesta: Olen BB:ssa, kädessä AQo, kolme on limpannut mukaan, korotan 3xBB ja vain UTG maksaa. Floppi 2 pataa ja Q. Korotan potillisen ja vastapalloon tulee 4xpotillinen.

Laitoin vihun setille/ehkä jopa mahdolliselle värinvedolle ja päätin foldata, mutta nyt kaivattaisiin mielipiteitä siitä, mitä olisi pitänyt tehdä.
Toki riippuu tasosta, mutta jos omalla tasollani moinen olisi tapahtunut niin pikku pari tod.näk. vastassa, joka osui.
Shortissa tuo voi olla mitä vain setistä bluffiin, fullissa veikkaisin pikkuparia, joka muuttui setiksi.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
tty_01 kirjoitti:
Mitäs mieltä olette seuraavasta tilanteesta: Olen BB:ssa, kädessä AQo, kolme on limpannut mukaan, korotan 3xBB ja vain UTG maksaa. Floppi 2 pataa ja Q. Korotan potillisen ja vastapalloon tulee 4xpotillinen.

Laitoin vihun setille/ehkä jopa mahdolliselle värinvedolle ja päätin foldata, mutta nyt kaivattaisiin mielipiteitä siitä, mitä olisi pitänyt tehdä.

Tuosta kuvauksesta ei oikein saa selkoa, että mitä siinä tapahtuu, mutta pre-flop -korotus on rikollisen pieni. Kunnon reissu > check > tuollainen homokorotus. Jos toisaalta pelaat micro-pöydässä, jossa ei ole fold equityä, niin check on paras.

Sen verran termistöä selvennetään, että jos flopilla potti on vaikka 8BB, niin sinä panostat/lyöt/mitä vaan potillisen, et korota. Tuohon potin kokoinen korotus on maksu(8BB) + se potti(8+8+8BB), eli vihun lyönnin määrä on 32BB.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
tty_01 kirjoitti:
Mitäs mieltä olette seuraavasta tilanteesta: Olen BB:ssa, kädessä AQo, kolme on limpannut mukaan, korotan 3xBB ja vain UTG maksaa. Floppi 2 pataa ja Q. Korotan potillisen ja vastapalloon tulee 4xpotillinen.

Laitoin vihun setille/ehkä jopa mahdolliselle värinvedolle ja päätin foldata, mutta nyt kaivattaisiin mielipiteitä siitä, mitä olisi pitänyt tehdä.

Mikäli kädessäsi oleva rouva ei ole pataa, miettisin vakavasti sitä mahdollisuutta, että kaverilla on kourassa patarouva ja toinen pata. Tällöin voisit löydä vaikka kaikki hillot keskelle, saat oddsit kaikkia muita kuin AsQs vastaan. Entä oliko ne kaksi pataa pöydässä sellaiset että niiden välissä oli kaksi korttia, tällöin vihulla voisi olla OE-värisuora, jolla voi surutta korottaa tälläisessä tilanteessa. Mikäli kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei tunnu todennäköiseltä, epäilisin pikkusetin suojelemista vetoisaa pöytää vastaan, jolloinka hero folds.

Aika vaikea muuten sanoa mitään näin suppeillla tiedoilla.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Major Julli kirjoitti:
Mikäli kädessäsi oleva rouva ei ole pataa, miettisin vakavasti sitä mahdollisuutta, että kaverilla on kourassa patarouva ja toinen pata. Tällöin voisit löydä vaikka kaikki hillot keskelle, saat oddsit kaikkia muita kuin AsQs vastaan. Entä oliko ne kaksi pataa pöydässä sellaiset että niiden välissä oli kaksi korttia, tällöin vihulla voisi olla OE-värisuora, jolla voi surutta korottaa tälläisessä tilanteessa. Mikäli kumpikaan näistä vaihtoehdoista ei tunnu todennäköiseltä, epäilisin pikkusetin suojelemista vetoisaa pöytää vastaan, jolloinka hero folds.

Aika vaikea muuten sanoa mitään näin suppeillla tiedoilla.

Suoran/värisuoranvetomahdollisuutta noilla korteilla ei ollut. Itsellänihän ei ollut lainkaan pataa kädessä, jolloin tuollaisen korotuksen maksaminen alkoi näyttää arveluttavalta. Toki tuon korotuksen tehnyt pelaaja oli Venäjältä, eli kädessä saattoi olla "mitä tahansa".
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
tty_01 kirjoitti:
Suoran/värisuoranvetomahdollisuutta noilla korteilla ei ollut.

[pilkunnussintaa]Pöydän pitäisi olla silloin Qx7s2s, jotta guttarikaan ei olisi mahdollinen[/pilkunnussintaa]
 

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitäs mieltä ootte seuraavasta kädestä:

Meikä buttonis. Jengi limppailee, SB reissaa 3bb, kaikki maksaa, joten meikäkin maksaa T9o.

Flop Ks Js Qd

UTG bettaa potillisen (12$ 12$:n pottiin)

Yks maksaa, seuraava puskee all-in täydel stackil. SB:llä ja maksajalla puolet stackeista enää jäljel. Meikä vetää all-in ja toivoo etten törmää AT. Kaks muuta kans all-in. SB:llä 7s4s ja aluksi vain maksaneella QJo. Meikää ennen puskeneella oli sitten se AT. 7s4s vei lopulta potin riverin padalla.

Olikohan meikän pusku liian löysä? Kyseessä oli 9 handed peli ja pelimesta on aika kalaisa, joten aina ei voi parhaimmille käsille pistää. Oisko ollu järkevintä foldata, koska ohivedon/perässäolemisen riski on liian suuri?
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
lavos kirjoitti:
Mitäs mieltä ootte seuraavasta kädestä..

Kippi pf tai kippi flopilla. Suittareilla olisin voinut harkita maksamista yhdeksää vihua vastaan. Vaikka olisi miten kalaisa pöytä tahansa niin tuohon boardiin (varsinkin pienimmissä limiteissä) allin pusku on yleensä merkki valmiista kädestä. Kertoimet varmaan kohdallaan mutta vedit kuollutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös