Konalan Kettu kirjoitti:
Olen ruvennut hiljattain hieman pelailemaan NL-rahapöytiä, kun aikaisemmin olen pelannut lähes pelkästään fiksua ja sittareita. Nyt juuri tämän mainitsemasi ilmiön takia tuntuu siltä, että pitäisiköhän ruveta enemmänkin pelaamaan NL:ää, kun siinä voi riverillä nutseilla /seminutseilla viedä ääliön koko stäkin. Ilmiö kun toistuu vielä karvan verran isommissakin pöydissä. Näissä vaan täytyy pystyä erottamaan toisistaan maksuautomaatit ja grindaajat.
Sitten se viestini varsinainen sisätö: Minulla on semmoinen olo, että paras tapa näissä pöydissä vahvat PF-kadet (esim. AK) takapositiosta limppariarmeijaa vastaan on törkeä ryöstöltä tuntuva ylikorotus tai jopa allin. Näin varsinkin kun olet tuoreessa pöydässä. Moni pelaaja leimaa sinut "ryöstäjä bluffariksi" ja saat paremmin maksuja jatkossa ja kaikkien foldatessa saat ihan kivat rahat. Lisäksi joku hermostunut pikkustäkki saattaa katsoa jollain AQ tai QK kädellä. Tietysti on pieni mahdollisuus törmätä ässiin, mutta pitäisin tätä riskiä pienenä, varsinkin kun standardireissu ei kierolta ässälimpparilta pelasta, koska hän todennäköisesti vaan maksaa reissusi ja olet jälleen kusessa flopin osuessa. Mielipiteitä?
PS. on se NL vaan tylsää...
Itse olen huomannut, että pikkupöydissä nutseilla lyönti all-in flopilla tai turnilla toimii vielä paremmin kuin riverillä, usein vihulla on jotain kiinni mistä ei halua luopua (setti, idioottisuora, top2 kaksiparia, nutsivärin veto) ja flopilla varsinkin laskevat liikaa vedon/redrawin varaan. Jos tähän liittyy jotain stealiin haiskahtavaa, on maksu niin yleinen, että kaikki muut vaihtoehdot ovat odotusarvoltaan heikompia ja lisäksi sisältävät aina oman virheen mahdollisuuden seuraavalla streetillä.
Tuosta family potin pöllimisestä AK allareilla (sinun buy-in 100bb):
Jos kukaan ei lähde, voitat 5-9xBB, laitetaan vaikka 6bb keskiarvoksi
Jos joku lähtee, heitetään todennäköisyyksiksi 3/6 kertaa AA/KK, 2/6 kertaa muu pari ja 1/6 AK/AQ/AJ/KQ. Oletetaan, että kaikilla vihuilla on stack >100bb
Joku lähtee joku kolmas kerta, odotusarvosi:
0,667*6bb+0,333*(0,5*(0,8*-100BB+0,2*105BB)+0,333(0,55*-100bb+0,45*105bb)+0,167(0,3*-100BB+0,7*105BB) )=
-4,27BB elikkä ei kannata, tosin uskon että olen ylipessimistinen tämän odotusarvon kanssa, mutta veikkaisin negatiivista silti.
Jos vihuilla stäkki keskimäärin 50bb, on odotusarvo
+0,17BB, koska blindien varastamisen arvo kasvaa suhteessa. Lisäksi pikkustäkkien lähtö sinun dominoimilla käsillä kasvaa, jotenka EV on tosiasiassa vielä suurempi.
Koska blindien määrä on aika suuri, kannattavinta peliä teoreettisesti näin nopeasti ajatellen on peli, jossa AK:n korotus on riittävän suuri foldaamaan kaikki roskat, pikkukonnektorit, pikkusuittarit ja pienet parit (55-22) pois. Se korotus, joka alkaa sitten karsimaan keskipareja ja isoja konnektoreita/suittareita pois on huomattavasti suurempi, ja miksi ajaa ne kädet valtavilla korotuksilla pois, joita vastaan olet edellä tai coinflipissä, position etu riittää tässä. Isot parit maksaa sitten lähes loppuun saakka, jotenka allareilla ei saavuta poisajossa lisäetua verrattuna tuohon teoreettiseen sopivaan korotukseen. Ja koska allarit todettiin odotusarvoltaan negatiiviseksi tai kiikunkaakun kädeksi, täytyy optimipeli olla isohko korotus, uskoisin että välillä 5-7xBB riippuen pöydästä, jolla keskiparit ovat vedenjakajalla, jatkaako vaiko lyödä kortit pakkaan.