Itse olen vähentänyt pikkupareilla aggressiivisuuttani huomattavasti. Näiden pelaaminen riippuu ihan täysin riideistä ja fiiliksestä siitä, millä korteilla muut on mukana. Käytännössä aina kyllä lähden settiä niillä hakemaan (jos edeltä on tullut toisen vihun bettiin iso re-reissu menee pakkaan suoraan), mutta itse ei lähdetä kasvattamaan pottia vielä liian aikaisin. Oikeastaan TT on pienin pari, jolla lähden hakemaan normitilanteessa rahaa pottiin pre-flop, silläkään en re-reissaa kuin todella lageja vastaan.
Flopilla taas pelkän pikkuparin pelaaminen on ihanaa, jos tuntuu siltä, että floppi ei ole osunut muillekaan, vaikka itselläkään ei olisi kättä. Silloin on hyvä lähteä vedättämään. Täytyy kuitenkin varoa, ettei astu itse vihun virittämään ansaan.
Ihan pienenä mietiskelyn aiheena seuraava tilanne. Olet turnauksessa SB:lla short stackina 750 merkillä (siis 50 pöydässä, 700 kädessä) kädessäsi 66. Blindit on 50/100, nousee erittäin pian seuraavalle tasolle. Chip-leaderina oleva button open reissaa 300 merkkiin. Tiedät, että nyt pitää pelata, epäilet erittäin vahvasti buttonin olevan varkaissa. Oletat myös BB:n kippaavan joka tapauksessa kätensä perästäsi. Kumman alla olevista vaihtoehdoista teet?
a) Re-reissaat all-in. Tällöin buttonin chip-leaderin pitää maksaa 450 lisää, jonka maksanee korteilla kuin korteilla. Annat vihulle 5 korttia vetää ohi paristasi. Saat myös mahdollisuuden tuplata. Oletettavasti on coin-flip, button katsoo 95% käsistä.
b) Call reissuun ja flopilla ensimmäisenä vuorossa ollessasi lyöt loput all-in riippumatta flopista. Tällöin buttonin pitää edelleen maksaa 450, mutta on yli 60% todennäköisyys, että hän ei pidä flopista yhtään (ts hänellä ei ole paria kädessä eikä hän saa paria floppiin). Tällöin sinulla voi olla jopa 50% mahdollisuus siihen, että button kippaa lyöntisi ja voitat potin näyttämättä pikkupariasi. Tällöin annat vihulle 60% hänen outeistaan vetää ohi sinusta "ilmaiseksi", mutta saat pikkupari vs esim AK noin 2:1 edun, koska annat vain kolme korttia viiden sijaan. Tässä on myös mahdollista, että vihu on 78s-tyyppisellä kädellä varkaissa ja flopin ollessa AQ7r hän saattaa jopa kätensä, vaikka onkin edellä. On myös mahdollista, että vihu callaa vain kahdella ylikortilla, mutta silloin olet rahojen mennessä keskelle paljon edellä.
Pointtina tässä on se, että b)-vaihtoehdolla annat vihulle oikeasti mahdollisuuden kipata kätensä, jolloin sinulla on reilun tuhannen stack aikaa odottaa oikeasti parempaa kättä. Mikäli vedät pre-flopissa all-in, vihu saa kaikki 5 korttia mahdollista ohivetoaan varten, mutta kahden kortin ollessa jäljellä ilman peliä on huomattavasti vaikeampaa vihunkin painaa sitä call-nappulaa. Voi olla, että flopilla olet jo pahasti perässä, mutta olisit sitä myös pre-flop all-ini jälkeen samalla flopilla.
Olenko siis aivan väärässä, jos väitän, että vaihtoehto b) antaa paremman EV:n kuin vaihtoehto a), jolla lähdet arpajaisiin?