Tästä tulvahti mieleeni muisto, jonka jakaminen Jatkoajassa saattaa olla jo ns. avautumista, mutta menköön nyt kuitenkin.
Nuorempana, siis jokunen vuosi sitten olin Tukholmaan suuntaavan paatin diskossa naukkaamassa viskiä, kun pöytään istahti itseäni noin kymmenisen vuotta vanhempi naisihminen, katsoi minua arvioivasti ja sanoi: "Sä olet vähän erilainen kuin nää muut". (Kaipa olin, koska ylläni ei ollut tuulipuvun takkia tai savukeyhtiön mainoscollegepaitaa, vaan asiallinen pikkutakki.) Naisihminen vaati minua tanssimaan, mistä yritin kohteliaasti kieltäytyä, mutta koska tuo niin kovin jankkasi, annoin periksi ja heiluin kanssaan yhden purkkajytäbiisin luullen, että näin tuosta ihmisestä pääsee parhaiten eroon. Väärä oli tämä luulo! Seuraavan kappaleen alkaessa naisihminen kävi iholle, kertoi työskentelevänsä eräässä suuressa suomalaisyhtiössä ja voivansa hankkia minulle sieltä töitä, jos vain lähden hänen kanssaan pistäytymään hytissään.
Yleensä herrasmies ei kieltäydy silloin, kun nainen on pulassa, mutta tässä tapauksessa tarpeemme eivät kohdanneet. Onnistuin kohteliain sanakääntein ja enkelin kärsivällisyyttä osoittaen saattamaan naisihmisen tietoisuuteen, että en tarvitse töitä, en tarvitse (juuri hänen kanssaan) hyttikäyntiä enkä oikeastaan tarvitse seuraavaa tanssiakaan. Naisihminen tuntui ymmärtäneen yskän ja katosi jonnekin, varmaan seuraavaan pöytään seuraavan "uhrin" luokse.
Yöllä, muutamaa tuntia myöhemmin istuskelin laivan kansipaikoilla, kun samainen naisihminen käveli ohitse, huomasi minut, kääntyi ja istui viereeni ehdotellen edelleen käyntiä hytissään. Ennätin sanoi vain "Kiitos ei", kun samassa hänen kätensä sivalsi kuin amfetamiinia niellyt kobra iloisen litsarin poskipäähäni. Tismalleen samalla hetkellä ohitse kulkenut laivan henkilökunnan edustaja pysähtyi ja sanoi: "Ottakaas rakastavaiset nyt iisisti". Selitä siinä nyt sitten, että kyseinen naisihminen ei ole lämpimien ja jakamattomien tunteideni kohde laisinkaan, vaan miehenkipeä sihteerikkö. En siis selittänyt, vaan nousin ja lähdin toiseen päähän laivaa miettien, että torjuttu nainen, se on pedoista pahin.