PMMP – neroutta vai naiiviutta

  • 83 607
  • 397

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Mä ainakin tykkään vaikka oonkin tämmönen hevi ja mättöfani:) SLIPKNOT!

Lauluääni tytöillä on jotenkin viaton ja ehjä ja se luo ainakin minulle mielikuvaa hienosta yhteistyöstä eri tahojen kanssa. Nimenomaan laulu kääntää minun korvani sanoitusten lisäksi, mikä sinällään on hieman outoa, koska en ole kuin vasta vähän aikaa sitten alkanut kuuntelemaan sanoituksia eri yhtyeiltä.

Täytyy vissiin hommata.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
mirasane kirjoitti:
Asiaa ei tietenkään muuta se, että bändi oli yhteydessä Notalinna Huraa!:n tyyppeihin ja kertoi kiinnostuksestaan tehdä Pikkuveljestä uusi versio. Noitalinnan tyypit innostuivat ja antoivat mielellään luvan kappaleen levyttämiseen. Törkeitä tyttöjä, kun kysyivät lupaa joltain edesmenneeltä yhtyeeltä, kun heidän olisi pitänyt hakea se lupa E:ltä ja Ohmilta. :)

Olkoon olleet yhteydessä vaikka Jeesukseen tai Paaviin, ihan sama. PMMP:n versio Pikkuveljestä vaan tappaa alkuperäisin hitin ihan totaalisesti. PMMP:n versiosta puuttuu se punainen lanka, siitä puuttuu kaikki se, mikä aikanaan teki alkuperäisestä versiosta omasta mielestäni yhtä täydellisen kappaleen kuin esimerkiksi samaisen Noitalinna huraa!:n kappale Puujalkaiset on. PMMP:n versio ei etene, koska sen sanoma ei kanna tuohon diskopopahtavampaan taustaan yhdistettynä yhtään kananlentoa pidemmälle. Tämä on niitä kappaleita, joka pitää edetä mollissa, koska se on perusmelankolinen yhdistelmä sitä, miten maailma muuttuu.

Sinäänsä kyllä ymmärrän, että Noitalinna huraa!:n jäsenet hyväksyivät tämän, koska yhtyeellä ei ole enää toimintaa ollenkaan. Kaikki mahdolliset musiikkiurasta vielä saatava julkisuus on ylimääräistä bonusta tämän kappaleen mahdollisesti herättävästä kiinnostuksesta alkuperäiseen versioon, mikä taas saattaa lisätä alkuperäisen yhtyeen vanhojen kappaleiden levymyyntiä ja radiosoittoa.

Voi olla, että olemme Ohmin kanssa mielipiteinemme kaksin, mutta tästä en voi olla kuin tätä mieltä. Sama itse asiassa koski myös aikanaan Jonna Tervomaan versiota kappaleesta Rakkauden haudalla. Sekin oli alkuperäisversionaan levylautasellani (tai siis winampin soittolistallani) ennen kuin uusi versio tehtiin. Jonnan versio kappaleesta on ihan tuubaa, jos vertaa Sakari Kuosmasen esitykseen. Juha Lehti osasi Juicen juhlakonsertin yhteydessä tulkita sen kappaleen oikeastaan Saken tasolla, Jonna ei osaa lähellekään. Samoin PMMP ei mielestäni osaa tulkita tätä Pikkuveli-nimistä kappaletta.
 

JanJ

Jäsen
vision kirjoitti:
Tuon Popstars menneisyyden tiesinkin mutta ei se muuta sitä miksikään, että pmmp on ainoa porukka näistä uusista tuiskuista tai wiikholmeista joka kestää kuuntelua pidemmässäkin juoksussa.
Todennäköisesti totta, mutta olisiko asia sama jos PMMP muodostuisi Hanna Pakarisesta ja Jonna mikäliepopstarhylkiöstä? Taustan länsirannikon miehet kuitenkin ne biisit väsäävät pääsääntöisesti.

Ei mitään PMMP:tä vastaan, sellaiseksi ei kannata tulkita. Mielestäni hyvinkin tervetullut ilmiö. Ja virkistävä sellainen.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
E kirjoitti:
mikä taas saattaa lisätä alkuperäisen yhtyeen vanhojen kappaleiden levymyyntiä ja radiosoittoa.
Toki säveltäjälle kolahtaa Gramexeja myös kun soitetaan tuota uutta versiota, eli ei ole ainoa motiivi nostaa kiinnostusta vanhaa versiota kohtaan.

Olen kanssasi ehdottomasti samaa mieltä siitä että minkä tahansa taideteoksen raiskaaminen ei muutu hyväksyttäväksi sillä että alkuperäinen tekijä asian siunaa. Tai no hyväksyttäväksi on voimakas termi sillä eihän kukaan minun hyväksyntääni tarvitse juuri mihinkään, mutta kyllä se pointti tuolta löytyy jos ei lue viestejä kuin Pee.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Twite kirjoitti:
Toki säveltäjälle kolahtaa Gramexeja myös kun soitetaan tuota uutta versiota, eli ei ole ainoa motiivi nostaa kiinnostusta vanhaa versiota kohtaan.

Tuo muuten pitää myös paikkansa, säveltäjä ja sanoittaja tuskin "muuttunut" tässä välissä mihinkään, vaikka esittäjä onkin. Näköjään ajattelin liian vaikean kautta motiiveja. Tuosta voisi antaa yhden kuvitteellisen tarkkaavaisuuspisteen.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
En voi sanoin kuvata kuinka hirveältä se kuulostaa, kun nämä kaksi teiniangstiaan purkavaa ritsaa rääkyvät kurkku suorana ja jotkut vielä kutsuvat sitä musiikiksi.

PS: Arvioni perustuu pitkälti radiossa soitettuun rusketusraitabiisiin. Kiinnostaako edes kuulla uutta materiaalia? Ei helvetissä!
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
pancor kirjoitti:
En voi sanoin kuvata kuinka hirveältä se kuulostaa, kun nämä kaksi teiniangstiaan purkavaa ritsaa rääkyvät kurkku suorana ja jotkut vielä kutsuvat sitä musiikiksi.

PS: Arvioni perustuu pitkälti radiossa soitettuun rusketusraitabiisiin. Kiinnostaako edes kuulla uutta materiaalia? Ei helvetissä!

Itsekin olin tuota mieltä rusketusraitojen jälkeen. Harvoin joutuu myöntämään olleensa totaalisen väärässä, mutta tämän bändin kohdalla niin on käynyt. Livenä PMMP:n setit ovat yllättävänkin rankkoja. Taannoisella Tavastian keikalla yllätyin varsinkin siitä, miten jykevästi likat vetivät Matoja-kappaleen.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JanJ kirjoitti:
Todennäköisesti totta, mutta olisiko asia sama jos PMMP muodostuisi Hanna Pakarisesta ja Jonna mikäliepopstarhylkiöstä? Taustan länsirannikon miehet kuitenkin ne biisit väsäävät pääsääntöisesti.

Ei olisi todellakaan sama. PMMP ei ole mikään Popstarsin tuloksena syntynyt tuote, kuten Gimmel, Kana, Jonna, Indx ja Jane. Paula ja Mira nyt molemmat olivat siellä kisaamassa ja päättivät sitten kahdestaan pistää bändin pystyyn. Kukaan Popstars-organisaatiosta ei siis tehnyt bändiä, sen tekivät tytöt itse.

Mira tunsi entuudestaan Jori Sjöroosin, jota sitten pyysi tuottajaksi ja samalla biisien säveltäjäksi. Omasta mielestäni PMMP:n kohdalla pitäisikin unohtaa se, että tytöt kisasivat Popstarsissa, koska se antaa asiasta tietämättömille kuvan, että PMMP on vastaava tuote kuin Asikaisen projektit, Tuiskut ja Pakariset.

Pancor: Kannattaisi ehkä kuitenkin kuunnella sitä uutta materiaalia, jos olet musiikista yhtään kiinnostunut. Sen jälkeen voit sitten sanoa mielipiteesi. Rusketusraidat antaa bändistä aivan väärän kuvan.
 
PMMP:tä kuunnellessa mulle tulee jotenkin Nykäsen Matti mieleen. Mistä tämä sitten johtuu... ehkä molemmilta puuttuu uskottavuus. Säälittävän kuulosta määkymistä viimeperjantain R&J-showssa.

Muovibändi, sanon minä.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
E kirjoitti:
Sinäänsä kyllä ymmärrän, että Noitalinna huraa!:n jäsenet hyväksyivät tämän, koska yhtyeellä ei ole enää toimintaa ollenkaan. Kaikki mahdolliset musiikkiurasta vielä saatava julkisuus on ylimääräistä bonusta tämän kappaleen mahdollisesti herättävästä kiinnostuksesta alkuperäiseen versioon, mikä taas saattaa lisätä alkuperäisen yhtyeen vanhojen kappaleiden levymyyntiä ja radiosoittoa.
.

Onko Tohtori Orff & Herra Dalcroze hajonnut?Luulin,että osa porukasta elätti sillä itseään pitkäänkin.Itsekin kävin usealla keikalla ja levyjäkin olen osteskellut sekä keikoilta että kaupasta.Paras biisi ehkäpä ´Luonto kutsuu´.

edit:Hannu Sepponen.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
E kirjoitti:
Olkoon olleet yhteydessä vaikka Jeesukseen tai Paaviin, ihan sama. PMMP:n versio Pikkuveljestä vaan tappaa alkuperäisin hitin ihan totaalisesti.

PMMP:stä en muuten juuri perusta, mutta mielestäni tämä versio on harvinaisen onnistunut päivitys vanhasta hitistä. Ei se tietenkään ole lähelläkään alkuperäistä, mutta kyllä minä silti laitan radiota kovemmalla tuon uudenkin version tullessa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Omassa mielessäni olin varma, että tämä bändi katoaa Petri Nygårdin lailla, kunhan kakkoslevy ilmestyy, mutta täytyy myöntää, että itsekin jopa vähän pidän tästä, vaikka hevihemmo olenkin.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan mukavaa ja menevää matskua tytöillä. Tykkään ainakin semisti.

Perjantaina katsastetaan duon päivän kunto, kun saapuvat tänne kampukselle keskelle meidän ryyppyjuhlaa. Toivottavasti olen vielä pystyssä kun on aika PMMP:n.
 

Europoli

Jäsen
E kirjoitti:
Ohmin sanoja lainatakseni Noitalinna huraa!:n Pikkuveli-nimisen kipaleen totaalinen raiskaaminen kyllä laski pisteitä. Minkä takia pitää lähteä korjaamaan jotain, mikä ei ole rikki? Suomen musiikkihistoriasta löytyy todella paljon kappaleita, joista saisi nykyaikaistamalla alkuperäistä paremmat versiot, mutta Pikkuveli on niitä, joihin ei saisi koskea, koska ne ovat alkuperäisinä enemmän kuin loistavia.

Minua ärsyttää ko. versiossa kaksi asiaa:
1) biisistä on tehty liian dance
2) väliosaan on tungettu riffi, joka muistuttaa erehdyttävästi Cliftersin Angelican (Alkup. Bus Stop, esittäjää en muista) riffiä

Muutoin ei mitään PMMP:tä vastaan, joskaan ei suuria hurraa-huutojakaan...
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Moderaattorit poistaneet tekstin.

13 § Kaikki Suomen laissa kielletty toiminta on kiellettyä. Tekijänoikeudella suojatun materiaalin jakamisesta, perättömien syytöksien esittämisestä ja julkisesta herjauksesta tullaan käyttäjiä rankaisemaan ankarasti. Tekijänoikeudet koskevat myös medioiden artikkeleita ja muuta materiaalia sekä niiden julkaisemista keskustelupalstalla - älä siis kopioi, vaan linkitä.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Groove Armada kirjoitti:
Duon sanoitukset ovat jotain mitä ei voi keksimällä keksiä. Jotain erilaista, jotain uutta - mielestäni suorastaan nerokasta.

Hyvänä esimerkkinä radiohitti "Oo siellä jossain mun" (joka jo nimenä on käsittämätön):

En tiedä on kenellekään muulle käynyt näin, mutta kun tuon kappaleen ensimmäistä kertaa kuulin tuntui se aivan Ultra Bralta. Sanoitus tuntui saman tyyliseltä ja samoin laulutapa vai nuo molemmatko yhdessä sai tuon kuulostamaan aivan Ultra Bralta.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Saku #11 kirjoitti:
Moderaattorit kävivät poistamassa tekstin

Osta levy kaupasta niin kuin muutkin! Ei täällä mitään piraattibiisejä aleta levittämään.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Juuri kotiuduin PMMP:n keikalta, ja pakko sanoa, että kyllä tämä duo on mainiossa iskussa. Todella loistavaa menoa alusta loppuun, energinen tyttökaksikko, ja hyviä biisejä. PMMP:n ehdottomasti parhaat biisit ovat "Oo siellä jossain mun", "Päiväkoti", "Joutsenet", sekä "Pikkuveli". Parhaiten yleisöä sai mukaan vanhalla hitillä "Rusketusraidat". Myös "Kumivirsi" sai paikalla olleisiin virtaa.

Kaikinpuolin oikein pirteä ilmestys tämä duo, suosittelen lämpimästi menemään paikalle, mikäli Paula ja Mira esiintyvät jossain lähistöllä.
 
Groove Armada kirjoitti:
Mitä mieltä porukka on kyseisestä bändistä? Itse pidän duoa aivan loistavana ja kirkkaimpana tähtenä suomen pop-taivaalla.

Olen samaa mieltä. Raikas ja biisimateriaaliltaan kauttaaltaan vahva Kovemmat Kädet on parasta tänä vuonna julkaistua kotimaista musiikkia.

Sillä että PMMP:n biisien takana on tyyppi, joka ei varsinaisesti PMMP:n vuoksi julkisuudessa paistattele, ei mielestäni ole hirveästi väliä. Bändi kuulostaa uskottavalta ja näköiseltään silti. Yksi syy on varmasti se, että bändin tytöt kirjoittavat itse lyriikkansa (joka sekin on lajissaan parasta uutta kotimaista vähään aikaan), mutta uskoisin myös, että Paulalla ja Miralla on ollut enemmän sananvaltaa biiseihin kuin tällaisissa tapauksissa keskimäärin.

Melko hienoa on myös se, miten PMMP on tehnyt vaikutuksen ns. "oikean" musiikin ystäviinkin. Ainakin omassa kaveripiirissäni ovat monet usein melko rasittavat musiikilliset elitistit aina pelkkää black- ja deathmetallia kuuntelevista hahmoista ainoastaan 60-80-luvun underground-musaa diggaileviin päätyneet PMMP:tä tarpeeksi kuultuaan toteamaan, että kyseessä on oikeasti hyvä bändi. Monet ovat päätyneet hankkimaan levynkin. Kerrassaan hienoa promootiota ennakkoluuloisuutta vastaan.

np: PMMP: Matkalaulu (tosin vain c-osa, sekin pään sisällä)
 

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Paljon on tänä vuonna tullut kotimaisia levyjä kuunneltua, mutta mielestäni Kovemmat kädet on selkeästi vuoden kovin kotimainen albumi.

Levyhän myi hiljattain platinaa, ja on hieno nähdä että laadukas musiikki tekee kauppansa. Ihmettelen jos joku sanoo tämän kuuluvan "salainen suosikki" -kategoriaan. Minä en ainakaan häpeä mitään mistä pidän, pikemminkin hehkutan suosikkejani yrittäen saada muutkin laadun pariin. Toki olen muutamia valopäitä tavannut joiden mielestä en esim. kykene ymmärtämään Reign In Bloodin hienoutta jos kuuntelen myös poppia.

Jori Sjöroos tekee helposti parhaimmat pop-sävellykset Suomessa tällä hetkellä. Ei jostain Asikaisesta voi puhua edes samana päivänä. Kuten joku jo mainitsikin aiemmin, on biiseissä kuultavissa vaikutteita loistavilta yhtyeiltä kuten The Curelta, ja levyn nimibiisistä tulee mieleen The Smashing Pumpkinsin Bullet With Butterfly Wings. Vielä kun sanoituksetkin ovat poikkeuksetta loistavia ja koskettavia, uskallan väittää että kyseessä on klassikko.
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
"Rakastatko mua vielä kun olen ruttuinen,
kultaisin. Ilta-aurinko
maalaa maailmaan meidätkin,
kauniimmin."

Kyllä mä olen täysin myyty likkojen sanoitusten kanssa,
niin uskomattomalta kun se vanhasta hevimiehestä tuntuukin.

Thank god im open-minded.
 

Kenu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Diggailen paljon. Sanoitukset hyviä, melodiat hyviä, laulu hyvää. Eli ihan samaa mitä on todettu jo aiemmin.

Uusi levy on hyvä, mutta diggailin kyllä muutamasta biisistä ensimmäiseltä levyltä, 'Joutsenet' ja muut rauhallisemmat biisit.

Montakin biisiä saattaisin jopa kauniiksi sanoa.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Jet Pilot kirjoitti:
Jori Sjöroos tekee helposti parhaimmat pop-sävellykset Suomessa tällä hetkellä. Ei jostain Asikaisesta voi puhua edes samana päivänä. Kuten joku jo mainitsikin aiemmin, on biiseissä kuultavissa vaikutteita loistavilta yhtyeiltä kuten The Curelta, ja levyn nimibiisistä tulee mieleen The Smashing Pumpkinsin Bullet With Butterfly Wings.

Oikein bongattu, Sjöroosin rootsit ovat mm. 80-luvun mustahuuligoottipopissa. Hieno jäbä josta emme ole vielä kuulleet kaikkea. Fu-Touristin ja "Pimpin" jälkeen uutta settiä on jo tulossa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ei ole mitään häpeällistä digata PMMP:stä. Markkinat ovat pullollaan paskaa poppia...PMMP erottuu kuitenkin joukosta positiivisempana. Joku mainitsi Nylon Beatin, tämä on eri bändi mutta vertailukohta "katu-uskottavien tyttöbändien" kategoriassa nyt on ilmeinen. Eipä silti, tässä nyt on mukana vähän peruspoppia enemmän asennetta, pilkettä silmäkulmassa ja rentoutta. Lisäksi biisit kuulostavat hyvältä, mitä muuta tarvitaan?

Noh, haluaisin toki kysyä PMMP:n levyn ostavalta eikö se raha kannattaisi laittaa ensin Nice Price-levyihin popin ja klassisen rokin helmiin, ei teillä kuitenkaan niistä suurinta osaa ole hyllyssänne. Abba tai Led Zeppelin, Beatles tai M. Jacksonin THRILLER, Black Sabbath tai Velvet Underground, Wigwam tai Juice Leskinen. Mitä kukin tykkää mutta muistakaa myös ne juuret. AINA löytyy jotain ostettavaa levykaupasta.

EDIT: kuten joku jo sanoikin, se lausutaan "Pimppi"!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös