PlayStation 5

  • 171 469
  • 823
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Omalla kohdalla ei tosiaan mitään toimitusvahvistuksia ole tullut ollenkaan. Gigantin sivut näyttää että on toimituksessa ja arvioidusti tilaus on perillä huomiseksi. Kysäisin sitten aspasta että mikä homma niin pisti tekstiviestillä postin seurantakoodin joka kertoo että olisi maanantaina perillä. Eli tuskinpa pääsee viikonlopuksi pelailemaan. Ja maanantaina sitten tulee pelkkä ohjain.

Outoa kun kuitenkin samana päivänä ollaan tehty tilaukset. Kannattaa tosiaan varautua siihen, että sieltä voi maanantaina tulla pelkkä ohjain ja konsoli sitten vasta seuraavana päivänä. Ja just äsken huomasinkin, että tuolla ohjaimella on ollut eri lähetystunnus, jota olen tässä seuraillut, enkä tuon konsolin. No, nyt postin sivut lupailee kuitenkin, että huomenna tulee ja tuo konsolikin on jo Helsingissä. Ehkä tosin on parempi ajatella, että konsolikin tulee vasta maanantaina. Hidasta on touhu, viikko sitten tehty tilaus.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Olen vähän arponut tuon digitaalisen ja levyasemallisen välillä...

Digiversiossa siis pelit on ostettava vain ps-storesta? Mitäs sitten kun kone on täynnä ja pitäisi hankkia euraavaa peliä? Jos poistaa aikaisemman tilanpuutteen takia niin voiko sen ladata myöhemmin uudelleen ilmaiseksi kun sen on kerran jo maksanut?
 

KaljaVeikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
235, Karjala-lippis
Outoa kun kuitenkin samana päivänä ollaan tehty tilaukset. Kannattaa tosiaan varautua siihen, että sieltä voi maanantaina tulla pelkkä ohjain ja konsoli sitten vasta seuraavana päivänä. Ja just äsken huomasinkin, että tuolla ohjaimella on ollut eri lähetystunnus, jota olen tässä seuraillut, enkä tuon konsolin. No, nyt postin sivut lupailee kuitenkin, että huomenna tulee ja tuo konsolikin on jo Helsingissä. Ehkä tosin on parempi ajatella, että konsolikin tulee vasta maanantaina. Hidasta on touhu, viikko sitten tehty tilaus.

Minä asun täällä pohjoisessa syrjäseuduilla eli kaikki toimitukset aina kestää niin sinänsä ei yllätä. Toivottavasti sinä saat kuitenkin laitteen viikonlopuksi ongelmitta.

Vilkaisin tuossa vielä aspalta saamaani postin seurantakoodia niin paketin paino on 0,6 kg eli eiköhän tuo tosiaan ole pelkän ohjaimen lähetys :DD
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Olen vähän arponut tuon digitaalisen ja levyasemallisen välillä...

Digiversiossa siis pelit on ostettava vain ps-storesta? Mitäs sitten kun kone on täynnä ja pitäisi hankkia euraavaa peliä? Jos poistaa aikaisemman tilanpuutteen takia niin voiko sen ladata myöhemmin uudelleen ilmaiseksi kun sen on kerran jo maksanut?

Tietysti voi ladata. Pelit pysyvät tallessa omalla PS-tililläsi.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Olen vähän arponut tuon digitaalisen ja levyasemallisen välillä...

Digiversiossa siis pelit on ostettava vain ps-storesta? Mitäs sitten kun kone on täynnä ja pitäisi hankkia euraavaa peliä? Jos poistaa aikaisemman tilanpuutteen takia niin voiko sen ladata myöhemmin uudelleen ilmaiseksi kun sen on kerran jo maksanut?
Itse olen jo vuosikausia ostanut pelit vain digitaalisena. Pääsee eroon siitä levynvaihtorumbasta ja niiden säilyttämisestä. Pleikka neloselle ostin ulkoisen kovalevyn että mahtuu enemmän pelejä. Nyt voin ps5:llä pelata niitä samoja pelejä kun vai tökkään kovalevyn siihen kiinni.

Jos tilanpuutteen vuoksi joutuu poistamaan pelejä, ne voi poistaa niin että tallennukset säilyvät ja peliä voi myöhemmin jatkaa. Tosin plus-jäsenille tallennukset säilyvät muutenkin pilvessä.

edittiä: Jos haluaa ne plus-jäsenille kuuluvat ja kuukausittain vaihtuvat ilmaispelit omakseen, tarvitsee vain lisätä peli kirjastoon sinä aikana kun peli on ilmaisjaossa. Sen voi sitten ladata sieltä milloin huvittaa.
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Pleikka neloselle ostin ulkoisen kovalevyn että mahtuu enemmän pelejä. Nyt voin ps5:llä pelata niitä samoja pelejä kun vai tökkään kovalevyn siihen kiinni.
Tarkennuksena, tämä toimii vain PS4-peleille. PS5-pelit haluavat sen sisäisen SSD:n. Ulkoista kovoa voi käyttää kyllä "cold storage"na, eli että siirtää väliaikaisesti PS5-pelin sinne ettei tarvitse ladata uusiksi, mutta suoraan sieltä ei voi uusinta uutta pelata.

...mutta jos on millä mällätä, niin ilmeisesti uusi firmware tulee jakoon huomenna (onko se sitten huomenna täällä Suomessakin vai vasta parin päivän päästä jää nähtäväksi, mutta ihan kohta enivei). Eli jos hommaat sopivan M.2 PCIe 4.0 SSD:n heat sinkin kera (jotka tällä hetkellä maksaa paljon, hinnat tullee toki alas ajan myötä) niin PS5-yhteensopivan tallennustilan lisääminen on hyvin suoraviivaista:

 

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen jo vuosikausia ostanut pelit vain digitaalisena. Pääsee eroon siitä levynvaihtorumbasta ja niiden säilyttämisestä. Pleikka neloselle ostin ulkoisen kovalevyn että mahtuu enemmän pelejä. Nyt voin ps5:llä pelata niitä samoja pelejä kun vai tökkään kovalevyn siihen kiinni.

Jos tilanpuutteen vuoksi joutuu poistamaan pelejä, ne voi poistaa niin että tallennukset säilyvät ja peliä voi myöhemmin jatkaa. Tosin plus-jäsenille tallennukset säilyvät muutenkin pilvessä.

edittiä: Jos haluaa ne plus-jäsenille kuuluvat ja kuukausittain vaihtuvat ilmaispelit omakseen, tarvitsee vain lisätä peli kirjastoon sinä aikana kun peli on ilmaisjaossa. Sen voi sitten ladata sieltä milloin huvittaa.
Onhan se helpompaa digitaalisena. Ainoa huono puoli, että ei pääse kilpailuttamaan pelien hintaa. NHL esimerkiksi uutena Storessa halvimmillaan aina 60-70e, kun sen saa Gigantista julkaisupäivänä 45e. Ratchet & clank 80e storesta ja nyt ostin sen Gigantista 65e.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan se helpompaa digitaalisena. Ainoa huono puoli, että ei pääse kilpailuttamaan pelien hintaa. NHL esimerkiksi uutena Storessa halvimmillaan aina 60-70e, kun sen saa Gigantista julkaisupäivänä 45e. Ratchet & clank 80e storesta ja nyt ostin sen Gigantista 65e.

Käytännössä digitaaliset versiot ovat ottaneet peleissä sen uuden ohjehinnan 79,95€ heti käyttöönsä, mutta perinteisessä kivijalkakaupassa pelejä myydään vielä vanhoin PS4-pelien hinnoin.

Äskeisen kun yhdistää vielä siihen, että oli itsellekin kertynyt se toistakymmentä fyysistä peliä PS4 historiassa, niin levyasemallinen versio oli kyllä selkeästi parempi hankinta.
 

Incorrect

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olli Salo Sexy Hockey
Itse tahdoin nimenomaan levyasemallisen mallin juurikin sen takia, että levyversiot ovat a) hiukan halvempia ja b) ne saa myytyä eteenpäin jos tahtoo. Ja onhan niissä se oma kiva "hypistely" kun saa fyysisen tekeleen. Lisäksi kotoa ei löydy blu-ray/dvd-soitinta erikseen.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Onhan se helpompaa digitaalisena. Ainoa huono puoli, että ei pääse kilpailuttamaan pelien hintaa. NHL esimerkiksi uutena Storessa halvimmillaan aina 60-70e, kun sen saa Gigantista julkaisupäivänä 45e. Ratchet & clank 80e storesta ja nyt ostin sen Gigantista 65e.
Jossain vaiheessa ne pelit ovat aina alennuksessa PS storessa. Jos nyt ei ole pakko julkaisupäivänä saada niin kohtuuttomasti ei tarvitse odottaa että hinnat laskee. Usein jossain vaiheessa mennään alle fyysisen pelin hinnan. Toista se on vaikkapa Nintendon verkkokaupassa, kun vuonna 2017 julkaistu Breath of the wild on siellä vieläkin 70€ hintalapulla. Kun ottaa samalta vuodelta jonkun pleikkarin suurjulkaisun, vaikka Horizon: Zero dawn, niin sitä jaettiin jossain vaiheessa jo ilmaiseksi.

Itsekin jossain vaiheessa myin pelit kun vielä ne fyysisenä ostin, sitten jälkeenpäin kadutti kun olisi halunnut palata peliin vielä joskus myöhemmin. Kyllä sitä toki kaikkea kuonaakin kertyi hyllyyn joista hankkiutui mielellään eroon.
 

Flagger

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Columbus Blue Jackets
Levyasemallinen versio on maksanut jo oikeastaan itsensä takaisin, kun pari peliä on tullut ostettua käytettynä ja myytyä pelin läpäisyn jälkeen. Mm. Returnal irtosi muistaakseni Torista 35 eurolla ja vitosta kalliimmalla sain sen myytyä läpäisyn jälkeen eteenpäin. Pelin hinnaksi jäi nyt sitten negatiivinen viisi euroa plus postituksesta aiheutuneet kulut ja vaiva, verrattuna tilanteeseen jossa olisin maksanut siitä 80 euroa suoraan Sonylle ja tuskin olisin peliä enää ikinä avannut. Erityisesti nyt konsolisukupolven alkuun kun melkein kaikki kiinnostavat pelit ovat "kalliita" tuo levyversio tuntuu hyvälle päätökselle.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Levyasemallinen versio on maksanut jo oikeastaan itsensä takaisin, kun pari peliä on tullut ostettua käytettynä ja myytyä pelin läpäisyn jälkeen. Mm. Returnal irtosi muistaakseni Torista 35 eurolla ja vitosta kalliimmalla sain sen myytyä läpäisyn jälkeen eteenpäin. Pelin hinnaksi jäi nyt sitten negatiivinen viisi euroa plus postituksesta aiheutuneet kulut ja vaiva, verrattuna tilanteeseen jossa olisin maksanut siitä 80 euroa suoraan Sonylle ja tuskin olisin peliä enää ikinä avannut. Erityisesti nyt konsolisukupolven alkuun kun melkein kaikki kiinnostavat pelit ovat "kalliita" tuo levyversio tuntuu hyvälle päätökselle.
Ei siihen pelien trokaamiseen tarvitse edes konsolia :)
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Torstaina sain tilattua Gigantista. Tuli sähköposti taas ps5suomessa.comista ja olin just ruokatauolla töissä. Nyt tilausvahvistus näyttää että taitaa maanantaina tulla ensin lisäohjain, toivottavasti pleikka sitten viikon aikana.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Liityin itsekin tuohon ps5suomessa email-listalle ja tänään taisi olla hetken niitä powerissa myynnissä? Huomasin viestin vasta tunnin päästä ja silloin ei tietenkään enää ollut mitään jaossa. Saiko joku?
 

Jeffrey

Jäsen
Pitkään ajattelin etten itse tuonne saitille liity. Nyt kuitenkin pikkuhiljaa syksyn tullessa ja tekemisen vähentyessä tuo PS5 on alkanut siinä ,äärimmäisen kiinnostamaan, että varmaan sen olisin jo hakenut mikäli kaupasta saisi. Tämän viikon päivitellyt jälleenmyyjien sivuja ja nyt sitten kahden erän mentyä ohi liityin myös listoille.

Tietyllä tapaa kuitenkin toivoisin etten konsolia saa, se kun tarkoittaisi sitä että pitäisi melkein tuo telkkari uusia, ja se olisi oikeastaan prosessissa vasta kämpän uusimisen jälkeen. Vaikeita asioita rahikaisella!
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Jos et ole vielä onnistunut hankkimaan uutta pleikkaria, niin ei hätää, on myös vaihtoehto kuten liite kertoo.

(ja tähän hymiö)
 

Liitteet

  • ps5.jpg
    ps5.jpg
    61 KB · kertaa luettu: 426

Jeffrey

Jäsen
Sieltähän se sitten napsahti. Viikon verran ehdin tuolla postituslistalla pälyilemään ennen kun osui kohdalle. Harmiksi levykeasemallinen malli nyt tilaukseen lähti, mutta tuskinpa tuo nyt kauaa vaivaa. Vaikka tällein iän myötä hetket konsolin parissa ovat varmasti paljon harvemmat kuin vielä joitain vuosia sitten. Toivotaan niiden tarjoavan spesiaalimpaa nautintoa arjen vastapainoksi.

Oikeastaan nyt se seuraava miete on se, tulisiko televisio päivittää samalla. Alkaa olla jo kohta 10 vuotias Sonyn X käytössä, mutta jotenkin ei vielä millään malttaisi uutta hankkia vaikka mieli toki tekisi. Mitenkäs muilla konsoli toiminut vanhemmalla ruudulla?
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko PS5 saatavuuden suhteen ollut muuten mitään arvausta, että milloin noita konsoleita alkaisi saamaan normaalisti kaupoista? Joutuuko tässä odottamaan vuoden loppuun, ensi kesään vai vielä ensi vuoden loppuun asti (tai sitäkin kauemmaksi), että saisi PS5 hommattua "normaalisti"?
 

ipaz

Jäsen
Onko PS5 saatavuuden suhteen ollut muuten mitään arvausta, että milloin noita konsoleita alkaisi saamaan normaalisti kaupoista? Joutuuko tässä odottamaan vuoden loppuun, ensi kesään vai vielä ensi vuoden loppuun asti (tai sitäkin kauemmaksi), että saisi PS5 hommattua "normaalisti"?

Monesta lähteestä olen lukenut että mikrosirujen saatavuusongelma saattaa venyä vuoteen 2023 saakka. Sonyn toimari Jim Ryan sanoi kesällä, että normaaliin toimitustahtiin pääseminen ottaa "some time". Tilannetta ei tietenkään helpota sekään, että PS5:sta on jo myyty enemmän kuin PS4:sta samalla aikajaksolla julkaisun jälkeen.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Itse poimin jo kesällä tuon postituslistan kautta PS5sen, jäänyt se aktiiviseksi ja pari kaveria sen vinkin kautta myös poimi pleikan.

Tod.näk ei tule olemaan normaalisti saatavilla joulumarkkinoille, joten trokarit tekee tiliä.
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä liityin kans eilen PS5 kerhoon. Postituslistan kautta. Homma natsasi viikossa. Kyllä tuota kautta näyttää saavan tällä hetkellä, jos pystyy yhtään päivystämään mailia ja menemään heti viestin tullen ostamaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Oikeastaan nyt se seuraava miete on se, tulisiko televisio päivittää samalla. Alkaa olla jo kohta 10 vuotias Sonyn X käytössä, mutta jotenkin ei vielä millään malttaisi uutta hankkia vaikka mieli toki tekisi. Mitenkäs muilla konsoli toiminut vanhemmalla ruudulla?

Kyllä mä tuon PS5 pariksi 4K töllön hommaisin, varsinkaan kun eivät kustanna nykyään kovinkaan paljoa, ellei nyt sitten ehdoin tahdoin halua valtavan kokoista ja/tai kaikilla herkuilla. Itsellä tuon parina on siis 55'' LG:n 4K TV.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Kyllä mä tuon PS5 pariksi 4K töllön hommaisin, varsinkaan kun eivät kustanna nykyään kovinkaan paljoa, ellei nyt sitten ehdoin tahdoin halua valtavan kokoista ja/tai kaikilla herkuilla. Itsellä tuon parina on siis 55'' LG:n 4K TV.
Olen täs koronan aika päivitellyt laitteistoa niin olen ollut hyvin tyytyväinen komboon 55'' LG OLED 4K TV - CX ja ps5 ja uus änäri.
 

Jargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Telkkareita jos hommailette PS5:lle, hommatkaa televisio jossa hdmi 2.1 portti. Mahdollistaa 4k 120fps ulostulon konsolille.

Itsellä on PS5 työhuoneessa ja kun katseluetäisyys on alle metrin, niin olen käyttänyt Full HD monitoria koska 4K telkkarit ovat vaan ihan liian isoja tuohon tilaan.

4K:hon teki mieli päivittää ja nyt löytyi aika hyvä 4K monitori jolla pitäisi ymmärtääkseni saada kaikki irti pleikasta. Parin viikon kokemuksella olen oikein tyytyväinen ja vaikka hinta oli aika rapea, niin eiköhän tuolla ainakin 5 vuotta mennä niin ei tarvitse olla heti uusimassa.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös