Playoffsit ovat kyllä hienoa aikaa! Itse en jaksa oikein runkosarjasta innostua, koska siinä pelataan liikaa otteluita, ja niiden merkitys on lopulta aika pieni. Joukkueista 10/15 pääsee playoffseihin. En pidä tuosta säälipleijarivaiheesta, koska se entisestään vähentää runkosarjan merkitystä. Mitä järkeä on siinä, että ensin hinkataan 60 ottelua, jonka jälkeen esim. nyt Kalpa, joutuu pelaamaan paras kolmesta sarjan siitä pääseekö varsinaisiin pleijareihin vai ei? Kolme peliä ovat tärkeämpiä kuin 60 ottelua..
Kalpa keräsi 11 pistettä enemmän runkosarjassa kuin Sport. Miksi siis Sportin tulee saada säälistä mahdolisuus vielä päästäkin pudotuspeleihin?!? Aiempina kausina playoffsit pelattiin vieläpä niin kiireisellä aikataululla, ettei sääleistä ponnistavilla joukkueilla ollut mitään saumaa taistella levännyttä vastustajaa vastaan. Tällä kaudella sentään on saatu playoffseihin väljyyttä, joka itseasiassa parantaa peliä.
Kalpan identiteettihän on ehdottomasti liikkeessä. On se kovakuntoinen joukkue! Ja nyt kun plaijareita ei pelata niin kiireellä kuin aiemmimpina kausina (aiemmin pelipäivät esim. ma, ke, pe, la, ma, ke, to), se palvelee erinomaisesti Kalpaa. Ja siis en sano tätä mitenkään katkerana, vaan aidosti Kalpan liikkuvaa pelitapa ihaillen!
On hienoa, että sarjassa on erilaisia joukkueita. Kalpa lyö aivan erilaisen haasteen kuin vaikkapa TPS. Kalpan liike tuottaa eniten haasteita Tapparan konkareille, Kontiolalle ja Savinaiselle. En ala heitä missään nimessä parjaamaan, mutta ovat rehellisesti sanottuna eniten kusessa tuon vauhtikiekon suhteen. TPS-sarjassa olivat tärkeässä roolissa ja kantavia voimia. Nyt taas on helppo nähdä, miksi Tapparasta tästä sarjassa eniten tulostavatuuta ovat kantaneet Keskisen ketju. Tietysti siksi, että heillä riittää jalka Kalpaa vastaan. Samoin Rauhalan kenttä pärjää kyllä.
Minua ihmetytti, miksi Grönborg laittoi Levtchin näiden raskasjalkaisten konkareiden ketjuun?!? Toki tuomaan siihen liikettä, mutta eihän noi papat oysy mukana! :D Itse olisin ehdottomasti laittanut taskuraketti Granathin herrojen kanssa, ja Levtchi Sompin ja Camperin kanssa.
Tanus olisi äärimmäisen tärkeä pelaaja tähän sarjaan. Jalkaa ja taitoa riittää! Olisiko tullut siitä kuuluisasta tilanteesta jonkilainen aivotärähdys. Täytyy toivoa että äijä saataisiin askiin. Sijoittaisin hänet Levtchin ja Sompin kanssa samaan kerjuun. Babtistella ei oikein tunnu riittävän. Itselle iso pettymys ja vähän turhake jäällä. Joutaisi poppareille. Sitten jää vielä Camper. On pelimies, mutta itse ajattelen että hänelle ei oikein ole löytynyt koko kaudella sellaista unelmakenttää. Tehnyt silti tehoja erinomaisesti!
Jos Tappara pystyy kairaamaan itsensä tästä finaaliin (itselläni kyllä luottoa riittää), uskon että silloin Kontiola ja Savinainen ovatkin jälleen keskeisessä roolissa. Tämä Kalpan liike vain on heillenyt painajaismaista. Savinaisen osalta itselläni on myös epäilys, ettei ole ihan täydessä kunnossa. Veikkaan että pelaa jonkin vamman kanssa ja kauden päätyttyä menee leikkauspöydälle. Mitään tietoa minulla ei ole, pelkkää mutuilua.
Mutta kuten aluksi kirjoitin, plaijarit ovat ihan parasta aikaa! Runoisarjan aikana en jännittänyt kertaakaan, pleijareissa saa nauttia myös jännityksestä kun jokaisella pelilla, vaihdolla, taklauksella, laukauksella, onnistumisella ja epäonnistumisella on merkitystä!
Perjantaina jatkuu! :)