Playoffs 2019 finaalit: Kärpät (1.) – HPK (5.)

  • 264 004
  • 2 304

Ralph

Jäsen
Kyllä mäkin luulen niin. Anteeksi, että tultiin näihin geimeihin, eikä annettu parempien kohdata suuria ja mahtavia Kärppiä! Onnittelut varmasta mestaruudesta!
On kyllä aika ilkeästi toimittu HPK:lta, kun veivät isommilta ilon pelata kullasta. Tulee ihan pala mieli, kun pitää myöntää kannustavansa tällaisia ilkimyksiä. Kaikki sympatiat ovat juuri nyt Mouhijärven ja Oulun puolella. #JeSuisTappara
 

Jurkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Mahatifot, Poronhoito, Näätäeläimet
Täällä ollaan sen verran joviaaleja, että halutaan jakaa hyvää mieltä ja kun sen noin pienellä teolla sai aikaan, niin ollos hyvä.

Mantelitumakkeesi paikalla lie jäkälää, poro!
Kiitos! Se on varmaan se lehmänlannan haju, joka teistä tekee noin joviaaleja ja hienoja ihmisiä.

Tsemppiä perunan istutukseen, juntti.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Sama meno täällä, kuin aina ennenkin.

Väärin voitettu. Tuomareiden avustuksella ja filmaamalla.

Osasin ennustaa tämän.
Menkää itteenne. Ei mulla muuta.

Tää on vähän sama kuin TPS:llä Supercell, jota tuotiin esiin lähinnä Tepsin puolelta.

Tätä sinun mainitsemaa mantraa hoetaan lähinnä Kärppien kannattajien puolelta, enkä ymmärrä miksi, kun täällä on useampikin kirjoittaja perustellut näkemyksensä HPK:n hyvyydestä / siitä, että peli oli täysin voitettavissa. Ei kukaan ole väittänyt, että Kärpät voitti väärin tai muuta paskaa.

Toki viestit voi aina tulkita miten haluaa, mutta mee ite ittees.
 
Kumman mantelitumakkeen? Eikös niitä ole kaksi?
Tuollaista se jälki sitten on, kun toinen mantelitumake ei tiedä mistä toinen on tehty.

Sokerijuurikkaat täällä on menossa, pernat tuodaan lentsikalla eteläisestä Ruotsista. Kuorittuna.
Täällä on näemmä unohtunut jääkiekosta puhuminen.

Tätä teidän keskustelua ei todellakaan tarvitse jatkaa.

- Moderaattorit
 
H

Hidas_ja_kankea

Tätä ketjua lukiessa, pääsee unohtumaan tämän otteluparin olevan suomalaisen jääkiekkoilun etu. Näytetään suuntaa, johon tulisi myös muiden pyrkiä. Ensimmäinen ottelu saattoi tuntua osittain tylsän tunnustelevalle, eihän tuo mitään ilotulitusta ollut. Peli pitää suhteuttaa aina vastustajan peliin ja HPK vei terän pois Kärppien runkosarjamoodilta. Varsin tavallista muissakin palloilumuodoissa on finaalin "tylsyys" verrattuna edeltäviin välieriin. Pidin peliä suuressa kuvassa korkeatasoisena ja odotan kiinnostuneena jatkopelien taktisia siirtoja ja vastasiirtoja. Kaksi loistavaa valmentajaa on nyt siirtoja miettimässä. Pennanen miettii muutoksia paraikaa, jotka Manner pyrkii ennakoimaan.

Ensimmäinen ottelu ei oikeastaan muuttanut ennakkoasetelmien suhteen mitään. HPK:lla taisi olla kolme 2vs1 hyökkäystä ensimmäisessä ottelussa, mutta ei kelvannut. Joukkueet olivat hermostuneita, josta seurasi kurittoman typeriä jäähyjä. Tämän sarjan parhaat pelit ovat vielä näkemättä. Toivottavasti samaa voisi sanoa tämän ketjun antimista.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minusta liigakiekkoa ei nimenomaan pitäisi viedä eilisen suuntaan. Hitaita lähtöjä ja träpissä seisomista. Luulin tästä päästyn jo eroon.

Sen sijaan kiekkoa pitäisi viedä IFK-sarjan suuntaan. Kovia taklauksia, aktiivista prässiä, kiekonsyöntiä, jälkipelejä, kovat maalivahdit, muutama hieno maali ja lopuksi rehdisti kätellään vastustaja ja annetaan iso käsi myös vastustajan fanipäädylle.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minusta liigakiekkoa ei nimenomaan pitäisi viedä eilisen suuntaan. Hitaita lähtöjä ja träpissä seisomista. Luulin tästä päästyn jo eroon.
Seisottiinko eilen paljon träpissä? Minä en huomannut. Varsinkin HPK pyrki mielestäni paineistamaan toistuvasti hyökkäysalueella.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Seisottiinko eilen paljon träpissä? Minä en huomannut. Varsinkin HPK pyrki mielestäni paineistamaan toistuvasti hyökkäysalueella.
Kyllä siellä seisottiin. Ja ei paineistanut. Siis verrattuna IFKhon. Mutta se oli eri sarja se.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä siellä seisottiin. Ja ei paineistanut. Siis verrattuna IFKhon. Mutta se oli eri sarja se.
Vitsi. Meikäläinen katsoi sellaista peliä, jossa HPK löi kiekkoa keskialueelta päätyyn ja pyrki voimakkaan paineistukseen kautta kiekonriistoihin hyökkäysalueellaan. Kärpät puolestaan pyrki rytmittämään enemmän peliä. En tiedä, voi olla, että minuun on iskenyt finaalisokeus.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vitsi. Meikäläinen katsoi sellaista peliä, jossa HPK löi kiekkoa keskialueelta päätyyn ja pyrki voimakkaan paineistukseen kautta kiekonriistoihin hyökkäysalueellaan. Kärpät puolestaan pyrki rytmittämään enemmän peliä. En tiedä, voi olla, että minuun on iskenyt finaalisokeus.
Varmaan se meni tuollai sitten. Minä en olekaan ammattikatsoja. Olen vaan amatööri joka katselee mielummin IFK-sarjan tapaista peliä kuin eilisenlaista. Minusta siellä kyllä molemmat joukkueet seisoi välillä varsin korostetussa träpissä, emmää tiiä sit.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Varmaan se meni tuollai sitten. Minä en olekaan ammattikatsoja. Olen vaan amatööri joka katselee mielummin IFK-sarjan tapaista peliä kuin eilisenlaista. Minusta siellä kyllä molemmat joukkueet seisoi välillä varsin korostetussa träpissä, emmää tiiä sit.
Maallikko olen minäkin. HIFK-sarja oli minustakin intensiivisempi kuin eilinen ottelu. Kärpät-HIFK välieräsarjassa kamppailupelaaminen oli kiihkeämpää, maalineduskärhämät olivat toistuvia ja tuomarilinja salli kovemmat otteet ylipäätään.

Minä luulen, että Kärpät-HPK ottelupari syttyy liekkeihin tiistaina. Kaksi pelinopeaa joukkuetta kohtaavat eilistä pienemmässä kaukalossa kohtuullisen tiukalla tuomarilinjalla. Tunnustelu on takana. Luistelu, taito, tahto ja urheilullisuus nousevat pääosaan. Siinä pyyhitään välieräsarjoilla jäätä.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Minusta siellä kyllä molemmat joukkueet seisoi välillä varsin korostetussa träpissä, emmää tiiä sit.

En tosiaan ole ammattianalyytikko itsekään, mutta se taktinen nyanssi on nyt näin maallikonkin silmissä siinä, että se pelitapa muuttuu näillä molemmilla joukkueilla moneen kertaan pelin aikana. Pennanen on koko Kerhouransa ajan puhunut jatkuvasti siitä, kuinka pelaajien täytyy oppia tunnistamaan tilanne ja pelata sen mukaan. Ja kun koko viisikko osaa sen tehdä yhdessä, niin se on välillä näyttävän näköistä ja se on suuri syy, miksi Kerho on finaalissa. Näin maallikon silmin Kerho vetää välillä kolmella päälle karvausta ja välillä seisoo trapissa odottamassa. Välillä avataan välittömästi pitkällä pystysyötöllä ja välillä tulee viivelähtöä. Ja varmasti tuosta on erilaisia välivariaatioita. Kärpätkin tekee samoin, mutta toisaalta sitä enemmän vaan keskittyy tuohon oman joukkueen tekemisiin.

Ja olen kuitenkin sata kertaa enemmän pitkän linjan tunnefani, joten enemmän minäkin fanina diggaan pelissä niistä hetkistä, kun Kerho lyö kolmella päälle ja riistää kiekon väkisin vastustajan puolustuspäässä (nähtiin näitä eilenkin), mutta ei mikään joukkue jaksa tuollaista peliä 60 minuuttia.

Sitten on vielä oma lukunsa ne hyökkäyspään kiekkorallit, jotka varsinkin toisessa erässä laittaa vastustajan ihan jumiin omaan päähän, kun itse pystytään vaihtamaan vieressä olevasta vaihtoaitiosta, eikä tilanne katkea kuin pitkällä kiekolla tai sitten, jos olisi tilaa nousta kiekon kanssa, niin ei jaksa kuin heittää päätyyn ja sieltä lähtee heti uusi vyöry päälle. Siinä jää helposti kierre päälle. Kerho tekee tuota välillä todella vaikuttavasti, mutta eilen onnistui Kärpät siinä kuitenkin paremmin ja varsinkin juuri tuo toinen erä oli vaikea.

Että on tällaisessa vaihtelevassa tyylissä kuitenkin aika paljon eroa siihen, jos vastustaja pelaisi pelkkää trappia ja heittäisi norsukiekkoa keskialueelle, iskien vain satunnaisesti silloin, kun toisella vähän herpaantuu.

Mielestäni oli hyvä peli eilen, vaikka takkiin tuli.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
@McTorso @Lomppi Minusta olette molemmat eilisen osalta oikeassa (ja samalla ehkä molemmat väärässä). Eilen nähtiin molempien joukkueiden keskialueen tukkimista eli träppäämistä, mutta myös hyökkäysalueen paineistamista ja pitkiä puolustuksen repiviä pystysyöttöjä eli "haukia". Siitä huomaa, että vastakkain on kaksi voittavaa joukkuetta kun työkalupakista löytyy tilanteeseen sopivat tavat tehdä se pieni ratkaiseva ero vastustajaan. Erinomaiset valmennustiimiit ovat osoittaneet joukkueisiin kyvyn ja valmiuden tunnistamaan tilanteet, milloin on järkevämpää esimerkiksi kiekottomana paineistaa ja milloin kiekollisena rytmittää peliä. Tähän samaan tilanteiden tunnistamiseen ja reagointiin on perustunut Kärppien laadukas alivoimapelaaminen. Lähetyksessäkin Vallin muistaakseni tarttui Kärppien pelin rytmittämiseen useampaan otteeseen, kun mitään muuta järkevää ja ennen kaikkea voittavaa kiekollista tekoa ei olisi ollut järkevää tehdä Kerhon viisikkoa vastaan. Kritiikki pääasiassa painottui puolustajien ja hyökkääjien välisiin sijoituksiin kun hitaita lähtöjä ei ole selvästikään tällä kaudella jouduttu pelaamaan.
Minusta liigakiekkoa ei nimenomaan pitäisi viedä eilisen suuntaan. Hitaita lähtöjä ja träpissä seisomista. Luulin tästä päästyn jo eroon.
Ymmärrän tämän kommentin, mutta siinä vaiheessa kun pelataan mestaruudesta niin mielestäni tarkoitus pyhittää keinot. Vielä ei ole taidettu kertaakaan liigamestaruutta voittaa railakkaalla hyökkäyspelillä. Varmasti tulevaisuudessa pelin evoluutiossa tämä muuttuu osittain, mutta kiekkokontrollipelaamisen peruselementit tulevat varmasti säilymään ainakin jossain osin.

Edit: typojen korjaus.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@McTorso @Lomppi Minusta olette molemmat eilisen osalta oikeassa (ja samalla ehkä molemmat väärässä). Eilen nähtiin molempien joukkueiden keskialueen tukkimista eli träppäämistä, mutta myös hyökkäysalueen paineistamista ja pitkiä puolustuksen repiviä pystysyöttöjä eli "haukia".
Luonnollisesti näin. Tilanteen tunnistaminen on voittavan pelaamisen keskiössä. Kaksivaiheinen paineistus oli HIFK:n bravuuri ja näyttää olevan myös HPK:n. Minun mielestäni eilen HPK:n hyökkäyspelaaminen perustui paljolti haluun saada kiekonriisto hyökkäysalueella. Tämä oli HPK:lla jopa isompi prioriteetti kuin HIFK:lla välieräsarjassa. Mielestäni HIFK asettui keskialueen ohjauspeliin Raksilassa mielummin kuin HPK. Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Veikkaan, että vauhtia piisaa.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mukava lukea tuollaisia pitkiä perusteltuja vastauksia. Itse en sellaisia jaksa tänne tuottaa, siksi pysynkin yleensä sivustaseuraajana. Olette kaikki oikeassa hyvine viesteinenne ja minä olen kyllä pitkälti samaa mieltä kuin kaikki yllä olevat. Hienoa lukea välillä tällaista ainaisen provoilun sijaan.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En tiedä mitä ja kuinka viihdyttävää lätkää näit.
En kovinkaan viihdyttävää lätkää nähnyt. Viihdyttävyyttä ei kuitenkaan syönyt keskialueen tukkiminen, vaan intensiteetin puute. Kamppailupelaaminen oli valjua, eikä ytimeen eli vastustajan maalille pyritty kovinkaan himokkaasti. Veikkaan, että ylihuomenna on viihdyttävämpää.
 

Ikikerho

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En kovinkaan viihdyttävää lätkää nähnyt. Viihdyttävyyttä ei kuitenkaan syönyt keskialueen tukkiminen, vaan intensiteetin puute. Kamppailupelaaminen oli valjua, eikä ytimeen eli vastustajan maalille pyritty kovinkaan himokkaasti. Veikkaan, että ylihuomenna on viihdyttävämpää.
Tähän asti jokainen kerhon sarja on räjähtänyt kunnolla käyntiin, kun ollaan siirrytty rinkelinmäelle. Luulen että tiistaina rytisee jälleen isosti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös