@McTorso - hyvä kirjoitus. Niin hyvä että tekee mieli vastata.
Ehkä tässä on nyt paikka henkilökohtaiselle liikuttuneelle avautumiselle. Olen seurannut tuota peliä 40 vuotta vaihtelevalla aktiivisuudella, mutta oikeastaan vain noiden profiilissani mainittujen joukkueiden kautta. Toki MM-kisat on yleensä katsottu, ainakin loppupelit. En ole edes asunut enää Hämeenlinnassa kuin ensimmäisen finaalikokemuksen aikana (1993), ja siitäkin mieleen on jäänyt joukkue, joka jäi täysin TPS:n jalkoihin, niinkuin sillä hengellä ja materiaalilla oli luonnollista. Olen varmaan tyypillinen etäfani.
2006 Mestaruus tuli meille lähinnä sopivan finaalivastustajan avustuksella. Ei sillä, joukkueessa oli monta samanlaista roolipelaajaa kuin nyt, erityisesti samaa oli valmennuksen ja peliin reagoinnin taso. Vuonna 2010 taas joukkue pelasi tiensä finaaliin olemalla rankasti tappiolla jokaisen ottelusarjan ja kasetti tai kunto ei sitten ihan kaikilta kestänyt enää finaaleissa kun vastassa oli ehkä alustavasti helpoksi arvioitu TPS. Turpaan tuli, taas.
Mutta se, miksi tässä nyt ihan tosissaan perustellaan Kerhon menestyksen mahdollisuuksia tässä finaalisarjassa, on juuri tuo ylle McTorso:n toimesta kirjoitettu. Erityisesti Tapparan voittaminen 5-5 -pelissä JA pystymällä pitämään numerot alivoimalla siedettävänä on meidän mahdollisuus. (Ai niin oli siinä meillä muutama YV-maalikin lopulta). Pennanen on pystynyt kehittelemään pelitavat joilla vastata Rautakorven pelehin. En usko että jäädään aseettomiksi Mannertakaan vastaan. Tappara oli meille se kaikkein vaikein joukkue.
Olen sitä mieltä että Kerholla on nyt käytössään paras joukkue jolla se on koskaan päässyt finaaleihin asti - erityisesti suhteessa vastustajiin. Joukkueen roolituksessa on jotain samaa kuin IFK 1998 - ei taidossa, eikä kovuudessa, mutta ainakin tahdossa ja taktisesti ollaan ehkä jopa edellä (niin, maailma muuttaa 21 vuodessa). Enkä osaa perustella tätä IFK -vertausta sen paremmin, se on lähinnä tunnepuolen asia, eli katsojana kokee että joka pelipaikalla on siihen sopiva kaveri. (Halkidiksen kovuus puuttuu mutta siihen ei ole ihan tarvettakaan enää).
Itse odotan että Kerho yllättää pari ekaa peliä, sen jälkeen on homma auki ja erityisesti neljäs peli osoittaa suuntaa. Kasetti ja kunto molemmilla joukkueilla tulee tässä viemään pidemmän korren. Odotan Kerholta mestaruutta. Jos jäädään toiseksi, toivottavasti siihen päädytään Kärppien hyvyyden takia. Henkisen flown merkitystä ei pidä missän tapauksessa väheksyä. Lisäksi joukkueesta paistaa rentous ja halu voittaa.
Uskon, että Kärppäfanit osaatte kuvitella miltä meistä tuntuu nyt, tänään, 9 vuoden kusen ja paskan jälkeen? Eikä kevätkään ole ollut näin kirkas vuosikymmeneen!