Itse asiassa ei hirveästi ole pelin aikana. Katsos, minä kannatan täysin avoimesti Tapparaa ja multa menee tahtomattakin paljon oman joukkueen rikkeitä ohi, koska ihminen tykkää ehdollistua erilaisille asioille. Näen paljon mieluummin IFK:n roikkumiset ja kampitukset kuin vaikka Tapparan vastaavat. Se taas on täysin normaalia, koska missään määrin en voi pitää itseäni objektiivisena tarkkailijana. Elän pelissä vahvalla tunteella mukana ja toivon koko sydämestäni, että Tappara voittaa pelin. Uskon, että kohtalaisen monella on täysin vastaava tilanne; kuvitellaan, että minähän katson peliä objektiivisesti, mutta on oikeasti ihan mahdotonta katsoa "at first glance" jotain tilannetta objektiivisesti pelin aikana, kun elät niin isosti tunteella mukana.
Olen ihan varma, että Tappara roikkuu kanssa ja siellä tulee paljon kyseenalaisia tilanteita, jotka jollakin linjalla varmasti pystyy viheltämään. Olen myös täysin varma, että IFK roikkuu aivan samalla tavalla kuin Tappara, jos tuomarit sen sallivat. Esimerkiksi perjantain Hakametsän pelissä mun mielestä linja oli surkea, mutta linja oli kohtalaisen samanlaisen molemmille. Linjan rikkoi ainoastaan Bonsaksenin rangaistus, jossa Bonsaksen tuli takaa ja kamppasi IFK:n pelaajan maalintekosektorissa toisessa erässä, josta seurauksena 2 minuutin rangaistus. IFK teki ennen Lajusen maalia täysin vastaavan teon, jossa Laine kampattiin takaa, mutta tästä ei noussut edes käsi. Sen voi unohtaa, koska Laine onnistui tästä huolimatta törkkäämään kiekon maalille, josta Lajunen lapioi sen sisään.
Olennaista on se, että esimerkiksi eilinen peli oli erittäin tasainen kaikilla mittareilla. Kyseessä oli äärimmäisen tiukka, kahden hyvän joukkueen maalin peli, joka periaatteessa olisi viime kädessä voinut kääntyä aivan miten tahansa. Tappara hukkasi pari läpiajoa ja IFK hukkasi mm. yhden tyhjän maalin. Suurin syyllinen IFK:n eilisen tappioon on IFK itse, joka ei hyvistäkään paikoista onnistunut lapioimaan kiekkoa sisään. Ei Tappara paljoakaan parempi tässä ollut, mutta se nyt onnistui kuitenkin tekemään peliin sen toisenkin maalin.
Isossa kuvassa en edelleenkään usko, että fanit edustavat missään määrin absoluuttista totuutta pelistä, koska värilasit ja objektiivisuus on aina mukana jääkiekossa. Jääkiekko on nopea ja tunteikas laji ja kuka tahansa, joka nauttii itse lajista ja elää jonkinlaisella tunteella pelissä, on tavallaan väärässä paikassa tekemässä analyyseja. Tällä hetkellä mediankin fokus hukkuu IFK:n tavoin täysin väärin asioihin; pitäisi miettiä, kuinka hienoa jääkiekkoa on pelattu viisi peliä, mutta sen sijaan mietitään ihan vääriä asioita. Olisihan Tapparakin voinut jäädä miettimään, kuinka ***koja me ollaan, ku hävittin 6-0, mutta mitä ihmettä se auttas? Eteenpäin, se on se päivän juttu.
Kanssasi olen edelleen eri mieltä siitä, että "jos tuomarit puhaltaisivat tiukalla linjalla finaaleissa niin jäähytasapaino olisi tyyliin 10x 2min Tapparalle ja 1x 2 min IFK:lle." Suurin syy siihen, miksi Tappara nyt johtaa sarjaa on se, että Tapparan pelinopeus on kasvanut ja vauhtiero on laantunut Tapparan ja IFK.n välillä. IFK oli sarjan ensimmäiset pelit selvästi nopeampi ja freesimpi joukkue, joka liikkui Tapparaa paremmin. Tämä vauhtiero on viimeiset kolme peliä tasoittunut melkoisesti ja sen takia tilanne on nyt tämä. IFK ei ole varsinaisesti tiputtanut omaa vauhtiaan ja Tappara ei ole varsinaisesti hidastanut IFK:ta vaan Tappara on nostanut ihan pirusti omaa pelinopeuttaan. Siihen vaikuttaa mm. se, että Teemu Aalto siirrettiin katsomoon.