Action Bronson
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomen suurin ja kaunein
Kerran haluat keskutella aiheesta, niin mikä sinun kantasi on tähän aiheeseen? Millä tavalla pystyttäisiin paremmin välttymään näiltä ilotulitteiden aiheuttamilta omaisuusvahingoilta joista osa tehdään tahallaan? Ei tuoda tähän enää jossitteluita eikä eläimiä.
Mitä tulee kynttilöiden polttamiseen ja niistä aiheutuviin tulipaloihin, niin siinä saa ihminen useasti syyttää ihan vain itseään, kun taas ilotulitteista aiheutuneita vahinkoja tehdään usein tarkoituksella. Enkä tarkoita tällä nyt sitä, että kukaan tahallaan ampuisi rakettia päiväkotiin tai toisen taloon. On pienempiäkin omaisuusvahinkoja, kuten postilaatikot, roskakatokset jne.
Kyllä noita paukapäitä riittää jotka eivät piittaa omasta tai muiden turvallisuudesta. Minä en itse ymmärrä miksi vanhemmat luovuttavat lapsille ilotulitteita. Pitäisi olla aivan selvää, että sen kilteimmät vesselinkään harkintakyky ei välttämättä riitä kun tyhmyys tapaa tiivistyä porukassa. Eli mielestäni pitäisi jollakin tavalla vaikuttaa näiden ihmisten asenteisiin. Minä olin poikien iloksi hankkinut muutaman raketin ja siinä oli muidenkin kersoja katselamassa. Kerroin, että vain minä täysi-ikäisenä olen oikeutettu näitä ampumaan ja määräsin lapset riviin turvallisen matkan päähän. Suojalasit päässä ja vesiselvänä. Raketit suunnattu pois asutuksesta ja ihmisistä. Jotkut lapset yritti jopa pummia minulta jotain raketteja, mutta kerroin ikärajoista ja vastuusta joka siirtyisi minulle jos pommit luovuttaisin alaikäisen käsiin.
Mielestäni jos kaikki toimisi kuten minä toimin niin näitä vahinkoja ei sattuisi kuin erittäin huonolla tuurilla. Nyt varmasti suurimmin osin välinpitämättömyyden vuoksi. Toisen omaisuuden tärveleminen taas ei ole välinpitämättömyyttä vain silkkaa kusipäisyyttä.
EDIT: Lisättäköön muuten vielä, että kannoimme yhtä monta roskaa pois alueelta kuin toimme. Oikeastaan enemmän, koska myös muiden lapset osallistuivat esimerkistä siivoustalkoisiin.