Kun se olisikin muutama tunti paukuttelua, Porin seudulla räiskiminen alkoi elen.
Enpä ole täällä Turun takamailla (vielä) nähnyt saati kuullut ainoatakaan ilotulitetta räjäytettävän tänä vuonna etukäteen, mutta en toki kiistä ilmiötä. On ikävää että tuota tapahtuu, vaikka toisaalta jollain lailla ymmärränkin miksi sitä tapahtuu.
Ymmärrän myös eläin- ja lemmikki-ihmisten tuskailun asian kanssa. Onneksi lemmikeistä iso osa on sellaisia, jotka eivät paukkeesta välitä tuon taivaallista. Tai näin ainakin, jos omista kokemuksista voisi mitään johtopäätöksiä vetää. Vähemmän on mulla ollut elämäni aikana lemmikkejä jotka pelkäävät ilotulitteita ja enemmän niitä, jotka eivät välitä. Vaan onhan se surullista esim. syöttää koiralle alpratsolaamia siksi, ettei se ripuloisi uudenvuodenyönä ympäri kämppää ja/tai kuolisi sydänkohtaukseen.
Noilla turvallisuusperusteilla ei tätä nyt huudettavaa kieltoa oikein voi kestävästi perustella, vaikka ne sinänsä ihan valideja ovatkin. Olisi tässä maassa meinaan aika helvetisti kiellettävää, mikäli samoin perustein lähdettäisiin vaatimaan vaikka alkoholin käyttökieltoa.
Olen tähän näköjään joskus vastannut että
"kyllä pitäisi", perusteluja vastaukselleni en enää muista. Luultavasti liittyvät jotenkin siihen, että itse en niin raketeista perusta, vaikka mukavahan komeita sellaisia on katsella kyllä. Kakarana oli kyllä joka vuosi niin pirun kivaa ja jännää paukutella tukkupakkaus tai pari isokiinalaisia tai Thunder Kingejä menemään, mutta kyllä noista paukuista se hohto on aika lailla kadonnut iän lisääntyessä. Ja sivumennen sanoen taitavat mainitsemani paukut olla nykyään molemmat jo kiellettyjä.
Jotenkin ajattelen asiasta nykyään niin, että toisaalta ihan se ja sama, mutta toisaalta en ihan periaatteesta haluaisi, että tämä
kin kielletään. Sitä paitsi uskon, että se roomalaisella kynttilällä itseään silmään ampuva känniääliökakara tekee sen pomminsa vaikka itse, jos kaupasta ei sitä saa ja sellaisella skenepisteitä on hankittavissa. Mitähän jos kärjistäen kävisikin niin, että kiellon tultua voimaan huomattaisiinkin, että perkele, silmävammat sun muuthan lisääntyvät, kun riemuidiootit tykittelevät omatekemiä pommejaan menemään.
No ei, kunhan spekuloin. Mutta tiivistäen olen tässäkin asiassa sitä mieltä, että hyödykettä ei tule kieltää kaikilta, koska on pieni joukko niitä jotka eivät hyödykettä osaa käyttää oikein. Ylivoimaisesti suurin osa porukasta kuitenkin osaa, pitäisikö tässäkin asiassa siis enemmistön kärsiä vähemmistön perseilyistä? Ei mielestäni.
Ja ei, en usko että raketeista sun muista paukuista luopuminen sananmukaisesti aiheuttaisi kärsimystä, mutta kuitenkin.
*e* Näköjään vuosia sitten ketjussa höpöteltykin samasta mikä nyt tuli mieleen, eli rakettien myyntiaikoihin voisi kyllä laittaa kiristyksiä, ehkä jopa niin, että niitä saisi myydä vain 31.12. Tämä varmaankin neutraloisi ennenaikaisen paukuttelun ongelman tai ainakin vähentäisi sitä touhua merkittävästi.