Voiko oikeampaa ratkaisua enää olla, kuin että kotimaan tyttöset pistetään tekemään jotakin maansa hyväksi siinä missä pojatkin?
Hyvä ehdotus ja paljon fiksunmpi ratkaisu kuin että laitetaan naiset jonnekin ammustehtaalle. Näen tämän kuitenkin turhana ja keinotekoisena velvoitteena. En itse ainakaan koe mitään katkeruutta sen puoleen, että naisten ei ole tarvinut käydä esim. armeijaa. Hyvä vaan, että he pääsevät suoraan opiskelemaan tai työelämään, koska lasten takia heiltä nämä jossain vaiheessa keskeytyvät.
Kyllä minä pidän myös armeijaa aika keinotekoisena velvoitteena. Varsinkin puolen vuoden asepalvelusta. Ei siinä ajassa kerta kaikkiaan opi kunnolla taistelutaitoja, varsinkaan vähänkin vaativammassa aselajista.
Olen eri mieltä. Armeija miesten ja vapaaehtoisten naisten kohdalla ei todellakaan ole keinotekoinen velvoite vaan tämän maan uskottavan puolustuksen perusta, josta on pidettävä kiinni. Puolen vuoden asepalveluksen aikana kerkeää ihan hyvin oppimaan kaiken sen minkä rivimies tarvitsee tietää. Jossain tapauksissa tätä voitaisiin jopa tiivistää, sillä ainakin omana aikanani armeijassa oli aivan tolkuttomasti luppoaikaa.
Väitän, että siviilipalvelusta suorittavat miehet tekevät paljon hyödyllisempää työtä maansa eteen, kuin joku puolen vuoden tykkimies. Siksi naisten siviilipalvelus olisi kaikkea muuta kuin keinotekoista, sille olisi huutava tarve. Niin kauan kuin tällaista velvollisuutta ei naisilla ole, niin en ymmärrä, miten hameväki edes kehtaa huudella minkään tasa-arvon perään. Niin ja feministijärjestöt ovat itsekin todenneet, että asevelvollisuus on sukupuolisyrjintää.
Samaa mieltä, että sivarit tekevät todella hyödyllistä työtä ja siksi toivoisin, että siviilipalvelusaikaa lyhennettäisiin. En kuitenkaan periaatteellisena kysymyksenä ja tasa-arvokysymyksenä näe tarpeellisena pakottaa naisia täyttämään maanpuolustusvelvoitetta. Jos vapaaehtoisesti haluavat niin siitä vaan. Naisia sorsitaan jo ihan tarpeeksi esim. palkkauksessa, joten työtä tasa-arvon edistämiseksi on tehtävä, mutta lähinnä naisten tilanteen parantamiseksi.