Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 533 387
  • 4 806

Jannecky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä, juuri noin. Tuo on vain yksi syy olla laillistamatta. Hyvä syy laillistamiselle ei myöskään mielestäni ole "mutku"-pohjainen, eli "mutta kun alkoholikin". Sanotaanko näin, etten ole vakuuttunut laillistamisen tuomiista hyödyistä verrattuna haittoihin niin paljoa, että sitä kannattaisin.
Toi ei taas mielestäni todellakaan ole yhtään hyvä syy olla laillistamatta.

Kannattaa lukea noita aiempiakin sivuja, täällä on käyty paljon myös muuta kuin, mutku tai alkoholiin vertaus keskusteluja, missä on paljon hyviä syitä, minkä takia sen voisi laillistaa.

Valitettavasti monessa viestissä eksytään mainitsemallesi linjalle, tai täysin aiheesta, mutta kyllä sieltä löytyy myös aivan järkeviä perustelujakin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Valitettavasti monessa viestissä eksytään mainitsemallesi linjalle, tai täysin aiheesta, mutta kyllä sieltä löytyy myös aivan järkeviä perustelujakin.

Anna kun arvaan; mielestäsi järkevät perustelut ovat kaikki laillistamisen puolesta ja nuo ei-niin-järkevät ovat sitten vastustajilta..?

Osaatko muuten yhtään itse arvella, miksi poliisi kategorisesti vastustaa kannabiksen dekriminalisointia ja laillistamista? Ovatko ne siellä niin hölmöjä kaikki?
 

Jannecky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Anna kun arvaan; mielestäsi järkevät perustelut ovat kaikki laillistamisen puolesta ja nuo ei-niin-järkevät ovat sitten vastustajilta..?

Osaatko muuten yhtään itse arvella, miksi poliisi kategorisesti vastustaa kannabiksen dekriminalisointia ja laillistamista? Ovatko ne siellä niin hölmöjä kaikki?
En missään nimessä ole sitä mieltä, mutta järkevä perustelu ei ole, että joku katukauppias menettää asiakkaansa.

Olen kyllä nähnyt useammankin poliisin toteavan, että kannabis pitäsi laillistaa, koska se on harmiton, ja heiltä säästyisi paljon resursseja ja määrärahoja "oikeiden rikosten" tutkintaan, jos näin tehtäisiin.
 

Luolis

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo, Montreal Canadiens
Osaatko muuten yhtään itse arvella, miksi poliisi kategorisesti vastustaa kannabiksen dekriminalisointia ja laillistamista? Ovatko ne siellä niin hölmöjä kaikki?
Poliisi vastustaa siksi koska näkee kaikki ongelmatapaukset (joista suurimmassa osassa on jo paljon muitakin aineita kun pelkkä kannabis pelissä) ja se valtaosa joka käyttää kannabista ihan kohtuullisesti ei joudu poliisin kanssa tekemisiin. Vastapallona voisin heittää että miksi luulet että THL on dekriminalisoinnin (ei muuten vain kannabiksen osalta) kannalla?
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Poliisi valvoo voimassa olevien lakien noudattamista. En muista koskaan nähneeni poliisin kannanottoa, että tällaisia lakimuutoksia tulisi toteuttaa.

PK-seudulla muuten poliisit jättävät melko usein sakotkin antamatta kannabiksen käyttäjille. Tiedän itse pari tapausta, jossa partiopoliisit ovat vain kehottaneet polttajia pois julkiselta paikalta, eikä ole edes takavarikoitu tuotetta.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Poliisi vastustaa siksi koska näkee kaikki ongelmatapaukset (joista suurimmassa osassa on jo paljon muitakin aineita kun pelkkä kannabis pelissä) ja se valtaosa joka käyttää kannabista ihan kohtuullisesti ei joudu poliisin kanssa tekemisiin. Vastapallona voisin heittää että miksi luulet että THL on dekriminalisoinnin (ei muuten vain kannabiksen osalta) kannalla?

Se pointti nimenomaan tässä mun kysymyksessä olikin, että tuollaista päätöstä ei tehdä vain yhden tai kahden näkökannan perusteella, vaan (oikeaoppisessa) lainvalmistelussa kuullaan kaikkia mahdollisia osapuolia ja toimijoita. Se, että virkavalta näkee asian eri lailla kuin terveydenhuolto, on luultavasti aika painavakin asia lain läpimenemisen kannalta.

Tuo on ihan totta, että poliisin kanssa asioivat kannabis-hemmot ovat todennäköisesti kaikki enemmän tai vähemmän niitä ongelmakäyttäjiä. Se on kuitenkin juurikin se kolikon toinen puoli, joka ei herkästi välity tästä tämänkin ketjun kannabis-romantiikasta, jossa ei juurikaan nähdä ongelmia, vaan halutaan vaan pössyttelemään laillisesti. Viimeinen lausen äärimmäisellä kärjistyksellä.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Viimeinen lausen äärimmäisellä kärjistyksellä.
Kärjistyksestä huolimatta vastaan silti saman kuin pari sivua sitten: laillistamisella ei tavoitella pössyttelyn lisääntymistä. Laillistamisella tavoitellaan olemassa olevan toiminnan kontrollointia ja parempaa hallintaa myös ongelmille, sekä helpotusta ongelmista aiheutuvien kustannusten hoitoon.
 

Jannecky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
PK-seudulla muuten poliisit jättävät melko usein sakotkin antamatta kannabiksen käyttäjille. Tiedän itse pari tapausta, jossa partiopoliisit ovat vain kehottaneet polttajia pois julkiselta paikalta, eikä ole edes takavarikoitu tuotetta.

Kyllä, juurikin näin. Noita tulee poliisille päivittäin vastaan. Useita. Myös vartiointialalla kyseiseen tuotteeseen törmätään päivittäin erilaisten kiinniottojen yhteydessä. Vartijalla toki ei tuota sormienvälistä katsomisen mahdollisuutta ole, vaan käytännössä pakko aina ilmoittaa poliisille.

Minun mielestäni tämä on verrattain hyvä tilanne kokonaisuudessa; se poliisi siellä kentällä tekee sen päätöksen jatkotoimista, ihan kuten ylinopeudessakin. Ei kaikki saa sakkoja, vaan tilanteesta riippuen voi huomautuskin riittää.
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Esimerkiksi Kanadan ja USA:n kokemusten perusteella ei mene näin.
Yhdysvalloissa ja Kanadassa tilanne on se, että kaiken kattavat kannabismarkkinat luotiin pimeänä jo ennen kuin valtio keksi tehdä kannabiksesta tulonlähteen. Suomessa tällaisia markkinoita ei ole. Muistan kun kaveri Kanadassa asuessaan (tästä on jo yli 10 vuotta) kertoi miten ihmiset tilasivat kannabista julkisessa verkossa olevalta nettisivulta. Valikoima käsitti kymmeniä sortteja eri lajikkeita, hasiksia ja erilaisia ediblejä. Kaiken kukkuraksi pienestä lisämaksusta aktiivialueilla sai kukat kotiinkuljetettuna vaikka saman päivänä. Tuo on hieman erisorttinen palvelu kuin mitä täällä on tarjolla ja mielestäni ei ole mitään syytä odottaa että tuollaiset markkinat laittomina pääsisi muodostumaan.

Tässä asiassa unohtuu monelta miettiä asiaa Maken näkökulmasta. Miksi Make yleensä ottaen myy kannabista?
Tähän lienee lukuisia syitä, voihan Make jopa rakasta kannabiksen kasvattamista. Hyvässä lykyssä Make tekisi omasta tuotannnostansa laillisen, ja jos on helpon rahan perässä niin kannabis on alun alkaen ollut väärä tuote.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Yhdysvalloissa ja Kanadassa tilanne on se, että kaiken kattavat kannabismarkkinat luotiin pimeänä jo ennen kuin valtio keksi tehdä kannabiksesta tulonlähteen. Suomessa tällaisia markkinoita ei ole. Muistan kun kaveri Kanadassa asuessaan (tästä on jo yli 10 vuotta) kertoi miten ihmiset tilasivat kannabista julkisessa verkossa olevalta nettisivulta. Valikoima käsitti kymmeniä sortteja eri lajikkeita, hasiksia ja erilaisia ediblejä. Kaiken kukkuraksi pienestä lisämaksusta aktiivialueilla sai kukat kotiinkuljetettuna vaikka saman päivänä. Tuo on hieman erisorttinen palvelu kuin mitä täällä on tarjolla ja mielestäni ei ole mitään syytä odottaa että tuollaiset markkinat laittomina pääsisi muodostumaan.


Tähän lienee lukuisia syitä, voihan Make jopa rakasta kannabiksen kasvattamista. Hyvässä lykyssä Make tekisi omasta tuotannnostansa laillisen, ja jos on helpon rahan perässä niin kannabis on alun alkaen ollut väärä tuote.
Kun itse vietin pidemmän tovin Vancouverissa vuonna 2006, niin silloin jo kukka tuoksui vähän kaikkialla. Paikalliset kertoivat, että laitontahan se virallisesti on, mutta ei ketään kiinnosta. Ja mikäli poliisi puuttuu asiaan, niin takavarikoivat sätkät vain omaan käyttöön. Eli hyvin vapaa se markkina on ollut jo 18 vuotta sitten. Eikä siitä tehty mitään numeroa, vaan oli vain osa arkea.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: otus

burekowski

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kyllähän tämä tulee Suomessakin ajankohtaiseksi jollain aikavälillä, luultavaksi viimeisenä Pohjoismaissa.
Varmasti paljon hyvää ja haittojakin.
Itsellä ei kokemusta kannabiksesta (tai edes alkoholista 20 vuoteen), mutta jos saa itse valita kaupantiskiltä mitä haluaa niin varmasti satunnaisesti tulisi hommattua! Mutta just se että osta Makelta jotain sikasäkissä ja luottaa että se on sitä ehtaa tavaraa. Vaikka kaljaa saakin joka kaupasta, niin ei se tarkoita että mun sitä pitäisi ostaa.

Miten mahtaa muuten olla esim NHL:ssä kun Kanadassa jo useissa osavaltioissa laillistettu, saako pelaajat poltella vai onko ihan nollalinja?
Ei tietenkään vaikutuksen alaisena saa pelata ja varmaan samat säännöt kun alkoholilla, tuolla saa kuitenkin varmasti vapaasti vedellä sellaisia tabletteja jotka Suomessa luokiteltaisiin ehkä jopa huumausaineiksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tätä saa taas ihmetellä. Vihreillä oli aikaa tehdä asiaa lakia edistääkseen neljän vuoden ajan, mutta mihin kohdistivat kiimansa? Nyt kun ollaan oppositiossa niin huudellaan taas ääniä tämän avulla.

Turha uskoa että he sitä muutosta saavat aikaan vaikka mitä lupailevat.
Vihreät nyt kuitenkin ajavat sitä ja viime vaalikaudella homma ei edennyt koska kaikki muut Eduskuntapuolueet ovat kannabiksen laillistamista vastaan, vaikka olen hyvin varma että aika moni Arkadianmäellä istuvista kansanedustajista on sitä kokeillut, vaikka ei kannatakaan laillistamista. Jos ainoana puolueena kannattaa jotain asiaa ja muut ovat kategorisesti vastaan koska jo ensimmäinen kannabispiikki voi tappaa niin voi olla hankala edistää sitä kuin puhumalla asiasta mediassa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Miten mahtaa muuten olla esim NHL:ssä kun Kanadassa jo useissa osavaltioissa laillistettu, saako pelaajat poltella vai onko ihan nollalinja?
Ei tietenkään vaikutuksen alaisena saa pelata ja varmaan samat säännöt kun alkoholilla, tuolla saa kuitenkin varmasti vapaasti vedellä sellaisia tabletteja jotka Suomessa luokiteltaisiin ehkä jopa huumausaineiksi.
NHL:n suhtautuminen kannabikseen on ollut hyvin liberaali jo vuosien ajan. Ilmeisesti siitä saa kärähtää niin usein kuin testataan eikä ketään kiinnosta, saatetaan kysyä että kokeeko pössyttelyn ongelmalliseksi. Sieltä NHL:n kuplapudotuspeleistä tuli juttua että hyvin monet käyttivät jotain CBD karkkeja nukkumisen parantamiseen kun joutui istumaan hotellissa päivät pitkät ilman mitään järkevää tekemistä jos ei ollut pelaamassa tai harjoituksissa.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Poliisi valvoo voimassa olevien lakien noudattamista. En muista koskaan nähneeni poliisin kannanottoa, että tällaisia lakimuutoksia tulisi toteuttaa.

PK-seudulla muuten poliisit jättävät melko usein sakotkin antamatta kannabiksen käyttäjille. Tiedän itse pari tapausta, jossa partiopoliisit ovat vain kehottaneet polttajia pois julkiselta paikalta, eikä ole edes takavarikoitu tuotetta.
Tämä poliisikansanedustajan kantahan tuli ihan puskista eräässä keskustelussa. Toki hän oli tuolloin kansanedustajan, eikä poliisin pestissä.

 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Ei, eivät ole verrattavissa. Enkä niitä verrannutkaan toisiinsa. Yhtäläistä noille nimikkeille toki kannabiksen käytön kanssa on laittomuus.

Se kannabiksen polttaja voi tehdä myös valinnan olla polttamatta sitä kannabista ja syödä vaikka sen sijaan Mars-patukan. Se valinta on koko ajan ollut sillä pössyttelijällä itsellään, ollako rikollinen vai ei. Siitähän tässä oli kyse. Sinun mielestäsi rikollisen siitä pössyttelijästä tekee yhteiskunta, ei pössyttelijä itse.



Hienosti ymmäreetty tahallaan väärin.

(uskon toki, että ymmärsit sen viestini pointin kyllä kuitenkin oikein)
Jos eläisit 70- luvulla, niin kertoisit varmaan myös, että jokainen homo voi tehdä valinnan olla homoilematta. Ostaisi vaikka Mars patukan sen homoilun sijaan. Oma syy, jos joudut ongelmiin siitä. Jos homous laillistetaan, niin kohta saa varmaan murhatakin porukkaa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos eläisit 70- luvulla, niin kertoisit varmaan myös, että jokainen homo voi tehdä valinnan olla homoilematta. Ostaisi vaikka Mars patukan sen homoilun sijaan. Oma syy, jos joudut ongelmiin siitä. Jos homous laillistetaan, niin kohta saa varmaan murhatakin porukkaa.

Ihanko tosissasi vertaat jonkun seksuaalista suuntautumista tietoiseen valintaan käyttää huumausainetta? Käsitykseni mukaan toiseen vain voi noista vaikuttaa itse.
 

Redimor

Jäsen
Vihreät nyt kuitenkin ajavat sitä ja viime vaalikaudella homma ei edennyt koska kaikki muut Eduskuntapuolueet ovat kannabiksen laillistamista vastaan, vaikka olen hyvin varma että aika moni Arkadianmäellä istuvista kansanedustajista on sitä kokeillut, vaikka ei kannatakaan laillistamista. Jos ainoana puolueena kannattaa jotain asiaa ja muut ovat kategorisesti vastaan koska jo ensimmäinen kannabispiikki voi tappaa niin voi olla hankala edistää sitä kuin puhumalla asiasta mediassa.

No samalla tavalla sitä olisi voinut hallitusvastuussa näyttävästi ajaa lehtien otsikoihin mitä nyt oppositiossa taas kerran.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Yllä asiasta onkin jo käyty keskustelua. Se on toki totta, että siltä "Makelta" se junnu saa halutessaan sen vodkapullonkin, sille nyt emme oikein voi mitään. Jos minulta (tupakoitsijana) kysytään, niin tupakan voisi kriminalisoidakin, tai ainakin laittaa niin massiivisen veron, ettei kenelläkään olisi varaa sitä käytännössä ostaa/polttaa.
Itse toivoisin tupakoinnin katoavan yhteiskunnasta, mutta en silti kannata sen kriminalisointia. Miksi? Siksi, että kieltolaki ei yksinkertaisesti näytä toimivan - siis jos sen tavoitteena on lopettaa määrätyn päihteen käyttö. Laillistamalla taas mahdollisuus kontrolloida aineen käyttöä, puhtautta, vahvuutta, levitystä jne jne ovat aivan toiset. Tupakointia on esimerkiksi Suomessa niin tehokkaasti kyetty alasajamaan laillisuuden piirissä, etten itse kykene näkemään mitä lisähyötyä saisimme kriminalisoinnilla. Samoja argumentteja voi pyöritellä kannabiksen osalta. Käyttö sen kun kasvaa kasvamistaan, vaikka kieltolaki on ja pysyy. Onko se osoittautunut toimivaksi?
 

burekowski

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
NHL:n suhtautuminen kannabikseen on ollut hyvin liberaali jo vuosien ajan. Ilmeisesti siitä saa kärähtää niin usein kuin testataan eikä ketään kiinnosta, saatetaan kysyä että kokeeko pössyttelyn ongelmalliseksi. Sieltä NHL:n kuplapudotuspeleistä tuli juttua että hyvin monet käyttivät jotain CBD karkkeja nukkumisen parantamiseen kun joutui istumaan hotellissa päivät pitkät ilman mitään järkevää tekemistä jos ei ollut pelaamassa tai harjoituksissa.
Harmi että tästä kuskin kukaan Suomalainen pelaaja uskaltaa mainita hyötypuolia tms julkisuuteen, kun kotimaassa maalitettaisiin heti.
 

444

Jäsen
Itse toivoisin tupakoinnin katoavan yhteiskunnasta, mutta en silti kannata sen kriminalisointia. Miksi? Siksi, että kieltolaki ei yksinkertaisesti näytä toimivan - siis jos sen tavoitteena on lopettaa määrätyn päihteen käyttö. Laillistamalla taas mahdollisuus kontrolloida aineen käyttöä, puhtautta, vahvuutta, levitystä jne jne ovat aivan toiset. Tupakointia on esimerkiksi Suomessa niin tehokkaasti kyetty alasajamaan laillisuuden piirissä, etten itse kykene näkemään mitä lisähyötyä saisimme kriminalisoinnilla. Samoja argumentteja voi pyöritellä kannabiksen osalta. Käyttö sen kun kasvaa kasvamistaan, vaikka kieltolaki on ja pysyy. Onko se osoittautunut toimivaksi?
Kyllähän kieltolaki toimii. Make just kertoi, kun kävin hakemassa vähän kannabista. Piriä ei ollut tarjolla, kun kukkakauppiaanakin itsensä voi kuulemma elättää.

Mutta parempihan se vain on työntää päänsä pers… pensaaseen ja toivoa, että kaikki menee ohi ja parempaan suuntaan, kun mitään ei tee eikä mihinkään ota kantaa. Parempi ottaa vastaan pelkät haitat, ei lainkaan hyötyjä.

Ja kyllä, olen holtiton hippi, joka on kokeillut kannabista kerran, n. viisi vuotta sitten yhden hönkäisyn verran. Vancouver Islandilla hippikommuunissa asuessani olin niin nössö, että en kokeillut, vaikka jointti päivittäin kiersikin hipiltä toiselle. Olen paatunut rikollinen.
 

444

Jäsen
Kyllä on kerrassaan synkkä kohtalo, mutta ainakaan et ole yksin, sillä arvioiden mukaan paatuneita huumehörhöjä on suomalaisista liki neljäsosa.
Puolustuksekseni sanon kuitenkin, vaikka kukaan ei kysykään, että rikokseni tapahtui ulkomailla. Toivottavasti Gestapo, vai mikä se Israelin salainen poliisi onkaan, ei ole perässäni. Sielläkin se on rikollista, vaikka sielläkään ketään ei kiinnosta, ainakaan isommissa kaupungeissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös