Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 534 329
  • 4 808

Alejandro

Jäsen
Mistä tiedät, että se oli päästä vedetty prosentti? Kertooko siis tilastot ja tieteellinen näyttö, että koukkuun jäävien osuus on pienempi?
En tietenkään täysin tiedä, mutta epäilen vahvasti, koska osaan etsiä ja tarkastella eri tietolähteitä. Tässä esimerkiksi yksi linkki selkeällä suomella: https://www.duodecimlehti.fi/duo80441

Lainaus:
Kannabista joskus kokeilleista ehkä noin 10 % tulee siitä riippuvaiseksi. Riippuvuus lienee yhtä yleistä kuin alkoholin käyttäjillä mutta harvinaisempaa kuin esimerkiksi tupakoijilla tai opioidien käyttäjillä. Jos kannabiksen kokeilijoiden määrä lisääntyy, siitä riippuvaisiakin ilmaantuu enemmän (Kleber ym. 1997). Mahdollisesti myös nuorten riippuvuus on yleisempää kuin aikuisten. Kannabiksen käytön vuoksi hoitoon hakeutuminen on erittäin harvinaista niin Suomessa kuin niissäkin maissa, joissa käyttäjiä on huomattavasti enemmän. Hoitoon hakeutuneista valtaosa käyttää muitakin päihteitä, erityisesti alkoholia ja muita laittomia huumausaineita (Millman ja Beeder 1994).
Harmittavasti nuo lähteet ovat 1990-luvulta, joten olettaisin, että tieto on jokseenkin vanhentunutta, sen myönnän. Kuitenkin jos vielä tämän lisäksi miettii ihan ns. maalaisjärjellä, niin Suomessa pitäisi olla todella iso kannabisongelma, joka kasvaa kasvamistaan, koska uudemmat ikäluokat kokeilevat kannabista useimmin, kuin edeltäjänsä: Kannabiksen käyttö Suomessa - THL
Uusi lainaus:
1980- ja 1990-luvulla syntyneistä kannabista on kokeillut jo noin 40 prosenttia.
Jos otetaan Väestökeskuksen excel lähteeksi (linkki: Tilastokeskus) ja lasketaan sen pohjalta 20-44-vuotiaat suomalaiset yhteen, niin heistä saisi nuppiluvun 1 741 712. Jos tästä joukosta 40 prosenttia olisi kokeillut kannabista, niin saadaan pyöristäen luku 696 685. Jos tästä ryhmästä taas 15-20 prosenttia jäisi kannabisriippuvaisiksi, niin meillä olisi luottamasi poliisin mukaan noin 104 500 - 139 000 ongelmatapausta pelkästään tässä rajatussa ikäryhmässä. Kuulostaa todella suurelta määrältä, eli epäilen ja vahvasti.

Veikkaan, että iso osa nimenomaan korkeakoulutetusta väestöstä olisi laillistamisen puolella, koska opiskelijat tykkäävät kokeilla kaikkea uutta ja ovat tottuneet tarkastelemaan tutkittua tietoa.

Muokkaus: Pahoitteluni, jos luvuissani on virheitä, sillä olen tehnyt liikaa töitä exceleiden parissa viime aikoina. Silmät pomppivat rivien välillä.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Uskoakseni ne jotka kannattaa kannabiksen laillistamista eivät niinkään toivo että aine saisi maassamme uusia käyttäjiä vaan ne jotka käyttävät muutenkin, saisivat kannabista laillisin keinoin. Mulla itsellä ei ole mitenkään puhtoinen elämä alkoholin tai tupakan suhteen mutta kuitenkin on myös niin että lainkuuliaisuus on minulle ollut tärkeä asia aina. Varmaan tämä on pääsyy miksi ikinä en ole käyttänyt kannabista. Jos kannabis olisikin laillista niin ehkä en enää sitä edes kokeilisi saati alkaisi käyttämään mutta nuoruudessani hyvin todennäköisesti olisin. En tiedä mitä olen menettänyt mutta koen silti eläneeni rikasta ja täyttä elämää. Uskoisin että tässä mielessä itseni kanssa samankaltaisia ihmisiä on myös nykynuorissa ja en ole yhtään vakuuttunut siitä, kannattaako heille laillistamisen kautta tarjota houkutus käyttää kannabista josta kielto-tapauksessa pysyvät erossa.
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Minä en tarkkaan tiedä miten se näkyy. Kai se tarkoittaa sitä, että silloin kannabista on saatava säännöllisesti.
Olen melko hyvin kartalla tästä aiheesta ja useita pilven polttelijoita tunnen niin en ole vielä viimeisen 25vuoden aikana tavannut ainuttakaan kannabikseen "koukkuun" jäänyttä ihmistä. Päivittäin polttavista kavereistani 100% on todennut ainoiksi haittavaikutuksiksi yhden huonosti nukutun yön jos on purkki päässyt tyhjäksi eikä ole saanut sitä kaipaamaansa ilta tuubaa. Onhan tuokin tietysti vieroitusoire mutta niin lievä että tiedän saavani pahemmat jos olen päivän juomatta kahvia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuinkahan suuri osa kannabiksen vapauttamisen vaatijoista on tämän hyödykkeen hevijuusereita?
Ja miten puolueetonta informaatiota he tarjoilevat?

Hevijuuserikin vaatisi tarkempaa määrittelyä. Varmaan aika moni on hevijuuseri. Mutta se ei ole mielestäni pointti. Viinejä ruokakauppoihinkin vaatijoista voi arvata, että iso osa heistä juo muita enemmän viiniä muutenkin.

Keskustelussa unohtuu usein se, että Suomen huumepolitiikkaa ei voi pitää onnistuneena sen paremmin kannabiksen kuin muiden huumeiden osalta. Myös terminologia on sekavaa. Tässä vielä tiiviisti se, mitä eri termeillä tarkoitetaan:

"Huumeiden käyttö on säädetty rangaistavaksi. Rangaistavuudesta luopumiselle on kolme vaihtoehtoa: laillistaminen, dekriminalisointi ja depenalisaatio. Radikaalein toimenpide olisi laillistaminen, mikä tarkoittaisi huumeiden käytön vapauttamista. Dekriminalisoinnissa käyttö ja pienten määrien hallussapito sallittaisiin luopumalla niiden rangaistavuudesta. Lievin toimenpide olisi depenalisaatio, missä käyttöä pidettäisiin edelleen rikoksena, mutta rikosoikeudellisia rangaistuksia ei käytetä. Siitä tulisi kuitenkin rekisterimerkintä poliisiasiain tietojärjestelmään."

(Pekka Hakkarainen, Tuukka Tammi)


Suomessa THL oli ensin kannabiksen dekriminalisoinnin kannalla kunnes ulotti saman kaikkiin huumeisiin. THL:n mukaan dekriminalisointia puoltaa se, että nykyisin kun käyttö on kielletty, ihmiset piilottelevat sitä viimeiseen asti. Ihmisille kehittyy hyvin vaikeita huumeongelmia. Jos pääsisimme aikaisemmin puuttumaan niihin, sillä olisi iso merkitys lopputulokseen.

Sen sijaan kannabiksen laillistamiseen, eli myös kasvatuksen ja myynnin sallimiseen vihreiden kannan mukaisesti THL:n tutkimusprofessori Pekka Hakkarainen suhtautuu varauksellisemmin. THL ei ole ottanut tähän kantaa.

Lopputulos on jälleen se, että Suomesta ei taida löytyä viranomais- ja tutkijapuolelta vakavasti otettavia tahoja, jotka ajaisivat kannabiksen laillistamista. Monta kertaa näin luullaan, mutta kyse on siitä, että laillistaminen ja dekriminalisointi menevät sekaisin.

Kannatan kannabiksen osalta sitä, että huume dekriminalisoitaisiin. Näin rangaistusmerkinnät eivät tuhoa nuorten uria eikä hoitoon hakeutuminen ja hoitoon pääsy ole yhtä vaikeaa kuin nyt.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Kiitos Andrej ja Alejandro linkeistä ja muillekin keskustelusta. Onhan tuossa aika iso ero, onko se 10%, vai 15-20%. Ehkä se poliisi ei sitten puhunutkaan totta. Saitte puhuttua minut piirun verran sinne teidän suuntaanne tässä asiassa, mutta on minulla silti aika paljon epäilyksiä laillistamisesta.

Beltranilla myös hyvä kirjoitus.
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Kannatan kannabiksen osalta sitä, että huume dekriminalisoitaisiin. Näin rangaistusmerkinnät eivät tuhoa nuorten uria eikä hoitoon hakeutuminen ja hoitoon pääsy ole yhtä vaikeaa kuin nyt.
Täysin samaa mieltä tästä. Saksan malli vaikuttaa ihan toimivalta johon myös Suomessa kannattaa tutustua. Rikosmerkinnät sekä tuomiot eivät ole kenenkään etu.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Voisiko joku kertoa minulle selkeästi, miksi kannattaisi alkoholin kieltolakia ja sitä, että pullo haetaan torilta kuin, että se haetaan alkosta, missä tarkkaillaan ikärajoja ja valvotaan tuotteiden laatua. Ja kyllä, laittomien päihteiden kanssa asia on 100% sama. Jos kannatat kannabiksen laittomuutta, mielestäsi olisi järkevämpää pitää viinakin pimeiden markkinoiden kuin valtion hallussa.

Jos olisin diktaattori, niin kieltäisin myös alkoholin myynnin. Tällöin minun hallitsema valtakunta säästyisi monelta murheelta ja säästäisi terveydenhoitomenoissa valtavasti.

Luultavasti kieltäisin kahvinkin ja makeistuotteita ja leivonnaisia saisi ostaa rajoitetusti.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kannabiksen laillistamista ajava kansalaisaloite näyttää taas kerran rikkovan 50 000:n allekirjoituksen rajapyykin. Vaikka Suomi ei oletettavimmin ole vielä valmis, mielenkiintoista nähdä julkinen keskustelu.
Eipä näytä 50 000 allekirjoituksen raja olevan rikkoutumassa tähänastisella tahdilla. Juuri tällä hetkellä kansalaisaloitetta kannattaa 33 839 henkilöä, eikä aikaa ole enää kuin reilu viikko (to 20.4. saakka). Kannabis ei siis ole kansalaisten mielestä erityisen kiinnostava eikä tarpeellinen juttu.
 

Alejandro

Jäsen
Eipä näytä 50 000 allekirjoituksen raja olevan rikkoutumassa tähänastisella tahdilla. Juuri tällä hetkellä kansalaisaloitetta kannattaa 33 839 henkilöä, eikä aikaa ole enää kuin reilu viikko (to 20.4. saakka). Kannabis ei siis ole kansalaisten mielestä erityisen kiinnostava eikä tarpeellinen juttu.
En itse edes tiennyt tästä uudesta aloitteesta. Montakohan noita on jo tehty? Pakko arvostaa, että jotkut tahot vielä jaksavat panostaa näihin kansalaisaloitteisiin, vaikka toisinaan päättäjät kertovat niiden menevän suoraan roskakoriin: Rinne linjasi hallituksen kannabiskannan: ”Tässä ei edetä”

On se hyvä, kun demarit pitävät meistä niin kovin huolta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä näytä 50 000 allekirjoituksen raja olevan rikkoutumassa tähänastisella tahdilla. Juuri tällä hetkellä kansalaisaloitetta kannattaa 33 839 henkilöä, eikä aikaa ole enää kuin reilu viikko (to 20.4. saakka). Kannabis ei siis ole kansalaisten mielestä erityisen kiinnostava eikä tarpeellinen juttu.
Huomioiden että loppukiri taitaa olla kansalaisaloitteiden osalta enempi sääntö, veikkaisin 50k kyllä rikkoutuvan. Sinänsähän luulisi huomattavasti suuremmankin allekirjoitusmäärän olevan realismia, huomioiden kannabiksen käyttäjien määrän, mutta ilmeisesti kynnys aloitteen kannattamiselle on monelle liian korkea.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Tähän sellanen peukalohymiö, on senverta vakuuttavaa tykitystä nyt.
Olisko kyseessä Kinnusen Jari, joka on valehdellut asiasta silmät päästään twitterissä. Mikäli hänelle näyttää tilastoja asiasta, tulee välitön blokki. Esim väitti , että nykyään väkivaltatapauksissa kannabis on lähes aina mukana ja kannabis syrjäyttänyt alkoholin tässä. Tilastoissa kuitenkin lukee, että 70-80% väkivaltatapauksissa rikoksen tekijä, uhri tai molemmat ovat humalassa. Ei tarvitse kuin viikonloppuna kävellä kaupungin keskustoissa puolenyön jälkeen ja näkee mikä päihde aiheuttaa väkivaltaa ja tapaturmia.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Ei minulla ole antaa sinulle linkkiä mihinkään sivulle. Luin lehdestä useampi kuukausi sitten jonkun poliisin haastattelun ja hän kertoi siinä jutussa tuon, että 15-20% kokeilijoista jäisi kannabikseen koukkuun.

Jatketaan vielä vähän aiheesta, vaikka tätä jo vähän sivuttiin aiemmalla sivulla. Uusin tilasto THL 2022. Kannabiksen käyttö lähestyy jo 30% suomalaisista, joten jos viime tilastossa 25-35v miehistä puolet oli joskus kokeillut, voidaan olettaa että tämä luku on varsinkin kasvanut. Tätä tukee myös havainnot ihan kaupungilla liikkuessa. Kannabis haisee nenään käytännössä joka ilta. Sitten kun miettii omaa korkeakoulutettua kaveripiirin, niin Kannabiksen satunnaiskäyttö on yleisempää kuin nuuskan käyttö.

N. 1,5 miljoonaa suomalaista on kokeillut kannabista. Tämän teorian mukaan meillä olisi kannabiskoukussa olevia ihmisiä 225-300t. Kuitenkin tilastojen mukaan n. 30 000 käyttää päivittäin ja 300-400t vuodessa. tämä tilasto ei mitenkään tue poliisin haastattelua. Laskeekohan se kaikki vuoden aikana käyttäneet koukussa oleviksi?

Myös asenteet käyttöhuoneita kohtaan on höllentynyt. 65% kannattaa tai osittain kannattaa käyttöhuoneita kovien huumeiden käyttäjille. Tämä on melko dramaattinen nousu yleisessä ilmapiirissä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Huomioiden että loppukiri taitaa olla kansalaisaloitteiden osalta enempi sääntö, veikkaisin 50k kyllä rikkoutuvan. Sinänsähän luulisi huomattavasti suuremmankin allekirjoitusmäärän olevan realismia, huomioiden kannabiksen käyttäjien määrän, mutta ilmeisesti kynnys aloitteen kannattamiselle on monelle liian korkea.
Voihan se olla, vielä ehtii. Huumehennerit varmaan jakavat ahkerasti somessa linkkiä, jotta kansalaisaloite ehtisi nipin napin rikkoa 50 000 allekirjoituksen rajan. Vaan entä sitten, olisi Salmisen Simokin sanonut. Ihan turhaa touhua siinä mielessä, että aihe herättää eduskunnassa tuskin senkään vertaa puoltoa kuin edellisillä kierroksilla. Mappi öötä luvassa.

Minulle pilven ja lainsäädännön suhde on sinänsä se ja sama. Kannabis on kaikesta päätellen suht tarpeetonta ryönää, eikä se sisälly omaan elämäntapaani. Jos joku aikuinen kokee tuosta jotakin hyötyvänsä, niin ihan vapaasti, omalla vastuullaan.
 

xps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit (silloin ennen.. ja taas kerran)
Minulle pilven ja lainsäädännön suhde on sinänsä se ja sama. Kannabis on kaikesta päätellen suht tarpeetonta ryönää, eikä se sisälly omaan elämäntapaani. Jos joku aikuinen kokee tuosta jotakin hyötyvänsä, niin ihan vapaasti, omalla vastuullaan.

et oo näköjään hirveesti perehtynyt koko aiheeseen, kun väität että kannabis on "tarpeetonta ryönää". mitä alkoholi sitten on? kannabiksella on sentään terveyttä edistävä potentiaali ja sitä on maailmalla käytetty tuhansia vuosia lääkkeenä. ja kyllä, käytän itsekin kannabista useamman kerran viikossa unettomuuden hoitoon, olen siis kuvailemasi huumehenneri. vaikka absolutisti, tupakoimaton ja muuten hyvässä kunnossa olenkin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
et oo näköjään hirveesti perehtynyt koko aiheeseen, kun väität että kannabis on "tarpeetonta ryönää". mitä alkoholi sitten on? kannabiksella on sentään terveyttä edistävä potentiaali ja sitä on maailmalla käytetty tuhansia vuosia lääkkeenä. ja kyllä, käytän itsekin kannabista useamman kerran viikossa unettomuuden hoitoon, olen siis kuvailemasi huumehenneri. vaikka absolutisti, tupakoimaton ja muuten hyvässä kunnossa olenkin.
Anteeksi, etten huomannut mainita, että kannabis parantaa syyhyn, synnin, syövän ja syfiliksen, sen lisäksi että tuo maailmanrauhan ja hävittää valtioiden talousongelmat. Jotenkin noin se menee, jos on huumehessuja uskominen.

Alkoholi? En maininnut alkoholista sanallakaan. Entä kaalilaatikko? En maininnut mitään siitäkään. Rikollisen hyvää, tosin laillista, pyrkii vain pierettämään.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Anteeksi, etten huomannut mainita, että kannabis parantaa syyhyn, synnin, syövän ja syfiliksen, sen lisäksi että tuo maailmanrauhan ja hävittää valtioiden talousongelmat. Jotenkin noin se menee, jos on huumehessuja uskominen.

Alkoholi? En maininnut alkoholista sanallakaan. Entä kaalilaatikko? En maininnut mitään siitäkään. Rikollisen hyvää, tosin laillista, pyrkii vain pierettämään.
Minkä helvetin takia kaikki jotka kannattavat dekriminalisaatiota/laillistamista ovat sun päässäsi huumehessuja? Sitten aiemmin ketjussa ihmettelet tilastoja, kun kukaan tuttusi ei käytä tai ainakaan ole sinulle kertonut. Ei varmaankaan kiinnosta kertoa mitään Aiheeseen liittyvää, kun asenteesi on tuo. Myös samaisen THL tilaston mukaan yli puolet suomalaisista kannattaa esim kannabiksen dekriminalisaatiota ja lähes kolmasosa laillistamista. Ovatko kaikki nämä huumehessuja?

On varmaan riidatonta se, että on ihmisiä joille lääkekannabiksen päivittäinen käyttö mahdollistaa normaalin terveemmän elämän. Voit katsoa täältä esim Janne Silvon tarinan. Sen sijaan alkoholin päivittäinen käyttö ei mahdollista kenenkään terveempää elämää.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minkä helvetin takia kaikki jotka kannattavat dekriminalisaatiota/laillistamista ovat sun päässäsi huumehessuja? Sitten aiemmin ketjussa ihmettelet tilastoja, kun kukaan tuttusi ei käytä tai ainakaan ole sinulle kertonut. Ei varmaankaan kiinnosta kertoa mitään Aiheeseen liittyvää, kun asenteesi on tuo. Myös samaisen THL tilaston mukaan yli puolet suomalaisista kannattaa esim kannabiksen dekriminalisaatiota ja lähes kolmasosa laillistamista. Ovatko kaikki nämä huumehessuja?
Kai minulla sentään on oikeus asenteisiini, ei niiden pitäisi sisältää mitään laitonta. Minusta kannabis on tarpeetonta. Juokaa vissyä.

Kuten aiemmin sanoin, minulle pilven ja lainsäädännön suhde on koko lailla se ja sama. Aikuiseen ikään ehtineet ryhtykööt minun puolestani pilvihessuiksi ketä kiinnostaa, minua ei kiinnosta. En tykkää siitä imelästä ripulin läyhästäkään.
 

ijuka

Jäsen
Olen tästä asiasta tosiaan sitä mieltä, että jos tupakka ja alkoholi on laillista, niin kannabiksenkin pitäisi olla. Sillä, että se on laitonta, ei ole juurikaan mitään merkitystä. Ainakin kun itse olin lukiossa, niin todella moni käytti ja huumekauppaa käytiin ihan käytävillä jne, nuuskaa myytiin pulpetilta pulpetille ja näin edelleen. EIköhän nykyään ole vieläkin pahempi. Jos huumeista tehdään laittomia, niin silloin jotain valvontaakin pitäisi olla. Nyt kun ilmoitat huumekaupoista poliisille niin sanovat vaan ettei resursseja, ei voida tutkia. Ainakin jos se olisi laillista, siitä saisi verotulot.


Jos taas valvonta toimisi, niin itse mieluiten kieltäisin tupakit kokonaan ja sitten sallisin vain ruoankäyttöön soveltuvan alkoholin - eli sellaisen, jossa on niin paljon suolaa, ettei sitä pysty juomaan.

Tärkein prioriteetti olisi kieltää tupakanpoltto kokonaan julkisilla paikoilla - kaduilla ei voi edes kulkea, kun aina joku käryttää ja aiheuttaa passiivista tupakointia kymmenissä muissa ohikulkijoissa.
 

Excellence

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse en käytä kannabista, mutta silti kannatan lämpimästi kannabiksen laillistamista. Kieltolailla ei onnistuta estämään käytön haittoja, mutta sen takia tuetaan rikollisia ja menetetään paljon verotuloja. Esimerkiksi hyvin konservatiivinen Saksa aikoo sallia kannabiksen viihdekäytön vielä tämän vuoden aikana. Siellä ei vielä siirrytä laajamittaisen myynnin sallimiseen, mutta tarkoituksena on aloittaa alueellisia kokeiluja, joissa kannabistuotteita voitaisiin myydä lisenssin saaneissa kaupoissa. Pilottiprojektien tarkoitus on selvittää myynnin vaikutuksia kansanterveyteen, lastensuojeluun ja laittomiin huumemarkkinoihin.

Olen kirjoittanut aiheesta laajemminkin täällä: Kannabis lailliseksi
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pahalta näytti vielä muutama päivä sitten, mutta maaliinhan tämä aloite tulee, kuinkas muuten kuin 20.4
Näin näkyy, runsas tuhat allekirjoitusta uupuu. Mikäpä olisi sen sopivampi ajankohta nurtsialoitteen maaliintulolle kuin juuri 20.4., jolloin vietämme tunnetun vegetariaanin ja sekakäyttäjän Adolf Hitlerin syntymäpäivää. Kyllä Aatukin sauhuaisi!
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
50 000 allekirjoitusta tuli hetki sitten täyteen. Huomioiden maamme konservatiivinen päihdepolitiikka, en usko aloitteen etenevän, mutta asian kannalta mielestäni silti merkityksellinen aloite.

Kannabiksen laillistaminen tulee tapahtumaan, meneekö tähän 5, 10, vai 15 vuotta on vielä avoin. Kovin optimistinen en ole sen suhteen, että Suomi olisi eurooppalaisittain edelläkävijöiden joukossa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Vaikka haastattelu on valitettavan lyhyt, niin Onhan nuo Laihon argumentit nykysysteemin toimivuuden puolesta naurettavat.
Katselin tuon aamulla ja jossain menneisyydessähän noi Laihon kaltaiset elää. Maailma muuttuu ja tietoa tulee lisää, joten voisi niitä omia ajatuksiaankin jokainen myös päivittää tietyin väliajoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös