Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 532 250
  • 4 791

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Alkoholi on myös pahasti miinusmerkkinen aine yhteiskunnalle, mutta sen saatavuudelle nyt ei realistisesti ole tällä hetkellä mitään tehtävissä.

No mikäpä jottei? Senkun kielletään.

Miksi tämä ei mielestäsi onnistuisi?
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinkahan suuri osa kannabiksen vapauttamisen vaatijoista on tämän hyödykkeen hevijuusereita?
Ja miten puolueetonta informaatiota he tarjoilevat?
Itse olen testaillut 10 vuotta sitten viimeksi ja kannatan ehdottomasti.
Samoista syistä kuin muutkin järkevät ihmiset.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sinäkään et vastannut kysymykseen.
Kysymys sattuu olemaan suoraan sanottuna varsin idioottimainen, mikä merkitystä sillä on? Kuten todettua, semmosetkin vasemmistohipit kuin THL ja WHO kannattavat ainakin lain kevennystä. Mitä väliä sillä on, onko "hevijuuseri". Voiko siis vain kannabista kokeilematon ihminen antaa puolueetonta informaatiota vai miten tää virallisesti menee? Vai saako käyttää vaikka kerran kuussa vai onko hevijuuseri, jonka näkemyksiä ei voi kuunnella?
 

Baldrick

Jäsen
Kuinkahan suuri osa kannabiksen vapauttamisen vaatijoista on tämän hyödykkeen hevijuusereita?
Ja miten puolueetonta informaatiota he tarjoilevat?
Tästä en osaa sanoa yleisesti, mutta minä ja moni tuttavani kannattavat laillistamista, vaikka eivät käytä tai käyttävät hyvin satunnaisesti ja harvoin. Itsellä varmaan joku 7+ vuotta viime kerrasta, mutta vankasti silti kannatan.

Edit. Toki myönnän, että tällä hetkellä käyttämättömyys kohdallani johtuu elämäntilanteesta ja mielelläni osin alkoholinkulutusta vaihtaisin kannabiksen käyttöön.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No niin. Aikamoinen tyrmäys tuli näköjään minulle.

Itse en kyllä sivuuttaisi poliisien näkemyksiä noin vaan, kuten Mostal0 näyttää tekevän.

Jos kannabis siis laillistetaan, niin varmuudella silloin tulee myös uusia kokeilijoita (kai niitä lainkuuliaisia ihmisiäkin vielä on, jotka eivät tällä hetkellä kyseiseen tuotteeseen koske, koska se on laitonta.) Näistä kokeilijoista siis 15-20% jää kannabikseen heti koukkuun. Mikä on huono asia. Minusta riippuvuutta aiheuttavia aineita ei tarvitsisi tuoda markkinoille yhtään lisää. Alkoholi on myös pahasti miinusmerkkinen aine yhteiskunnalle, mutta sen saatavuudelle nyt ei realistisesti ole tällä hetkellä mitään tehtävissä.

Onko tämä kannabis muuten sitten se takaseinä tässä asiassa, vai vaaditaanko seuraavaksi mahdollisesti kokaiinin, tai jonkun muun huumaavan aineen laillistamista? Kai se raja on kuitenkin johonkin vedettävä, että mitä hyväksytään ja mitä ei.

Ainut positiivinen seikka on tuo verotulojen kasvu, mutta en tiedä kuinka paljon siitä sitten jää nettotuloa valtiolle, kun vähennetään lisääntyneiden haittojen kulut.
En tiedä liekö kukaan ajaa kokaiinin laillistamista, mutta aika monet isot tahot poistaisi siitäkin rikosoikeudelliset seuraukset käytöstä. Kaikkien huumeiden. Ai kamala, mitä siitäkin tulisi sitten niin. Nyt ne huumeet ei ole yhtään ongelma, kun ne on laittomia, mitä nyt täällä kuolee ihan vitusti enemmän jengiä niihin kuin sallivamman politiikan maissa.

Poliisin näkemystä ei sovi sivuuttaa täysin, mutta aivan liian moni antaa sen näkemyksille liikaa painoarvoa. Se on kuitenkin instanssi, jonka kokemukset rajoittuvat moniongelmaisiin ihmisiin. Ja kyllä siellä tosin kentälläkin monet tajuaa, mikä on järkevää ja mikä ei, mutta virastoissa jyllää samat vanhat asenteet.
 

444

Jäsen
Kuinkahan suuri osa kannabiksen vapauttamisen vaatijoista on tämän hyödykkeen hevijuusereita?
Ja miten puolueetonta informaatiota he tarjoilevat?
Mä ainakin kannatan vapauttamista. Yhden kerran olen myös kokeillut, Israelissa, jossa se myös oli ainakin silloin kiellettyä. Kokkeliakin olen kokeillut kerran, 6 vuotta sitten Saksassa. Eli olen huumeveikko. Ja koska etyylialkoholi ei ole porttiteorian mukaan kaiken pahan alku ja juuri, niin minulla porttihuumeena tähän hevijuuseriuteen toimi kokaiini, kun heti perään kaksi vuotta myöhemmin piti päästä kokeilemaan jotain uutta.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
En tiedä liekö kukaan ajaa kokaiinin laillistamista, mutta aika monet isot tahot poistaisi siitäkin rikosoikeudelliset seuraukset käytöstä. Kaikkien huumeiden. Ai kamala, mitä siitäkin tulisi sitten niin. Nyt ne huumeet ei ole yhtään ongelma, kun ne on laittomia, mitä nyt täällä kuolee ihan vitusti jengiä niihin kuin sallivamman politiikan maissa.
Tuskin kukaan ainakaan vakavasti otettava yhteiskunnallinen vaikuttaja Suomessa on ajamassa kokaiinia (tai heroiinia, tai mitä hyvänsä) maitokauppoihin. Mutta huumausaineiden käytön dekriminalisointia on kokeiltu ihan EU-valtion toimesta. Ja tulokset ovat olleet positiivisia, sen sijaan että käyttäjiä ohjataan oikeuslaitoksen rattaisiin niin että enemmän hoitoon.

...mutta mitäpä mä näistä tiedän, hevijuuserina (jolla saattaa mennä useampi kuukausi väliä kun bongiin koskee). Pitääkin lopettaa ja lähteä vetämään seuraava kannabispiikki kun kädet tärisee liikaa.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Lähdeviite. Kiitos. Ei että "näin olen kuullut" tai "näinhän nuo asiat koetaan".
Ei minulla ole antaa sinulle linkkiä mihinkään sivulle. Luin lehdestä useampi kuukausi sitten jonkun poliisin haastattelun ja hän kertoi siinä jutussa tuon, että 15-20% kokeilijoista jäisi kannabikseen koukkuun.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ei minulla ole antaa sinulle linkkiä mihinkään sivulle. Luin lehdestä useampi kuukausi sitten jonkun poliisin haastattelun ja hän kertoi siinä jutussa tuon, että 15-20% kokeilijoista jäisi kannabikseen koukkuun.
Valtavaa.

Luin myös lehdestä komisario Torsti Koskisen haastattelun.

Poliisi kutsuu yliopistoihin soluttautuneiden huumerikollisten tuotantoyksikköjä ”soluiksi”. Ne ovat opiskelija-asuntolan asuntoja, joissa useampi ihminen jakaa yhden asunnon siten, että jokaisella on oma huone. Eri solujen jäsenet eivät välttämättä tiedä toisistaan.
”Tällaisissa ”soluissa” rikolliset saattavat varata vaatekaapin huumeiden valmistamiseen.”, kertoo Koskinen.Koskinen tietää kertoa, että vaarallista ja riippuvuutta aiheuttavaa huumetta valmistetaan yleisimmin kasvattamalla kannabiskasvia. Huumerikollissolun tunnistaa sähkön kulutuksesta. Huumeen valmistamiseen käytetään lämpölamppuja, koska kannabis on kasvi, joka luonnonvaraisena elää auringon pinnalla ja tarvitsee aivan vitunmoisen kuumuuden kasvaakseen valmiiksi suoneen pistettäväksi hashikseksi.
-lehti
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Ymmärrän, mutta itse yleensä epäilen tällaisia päästä vedettyjä prosentteja. Luotan ennemmin tilastohin ja tieteelliseen näyttöön.
Mistä tiedät, että se oli päästä vedetty prosentti? Kertooko siis tilastot ja tieteellinen näyttö, että koukkuun jäävien osuus on pienempi?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saksan toimista tuli mieleen, että voivatkohan jo vuoden 2027 eduskuntavaalit olla osaltamme "kannabisvaalit". Suomi on tunnettu konservatiivisesta päihdepolitiikastaan, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun laillista hamppua saa ostettua Ruotsista ja Virosta, olettaisi ajan olevan kypsä täälläkin.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Mistä tiedät, että se oli päästä vedetty prosentti? Kertooko siis tilastot ja tieteellinen näyttö, että koukkuun jäävien osuus on pienempi?
Kerro miten se koukku näkyy? Polkupyörävarkaudet lisääntyy? Ryöstöjä kadulla? Lisää apteekkimurtoja?

Mitä tekee kannabikseen koukkuun jäänyt ihminen? Siis todella mielenkiinnosta. Oikeasti kovat huumeet (joihin lasken alkoholinkin) on syystä kovia. Mutta tää kannabiskoukku nyt on jäänyt vähän auki että mitä tapahtuu. Ihan että tietää mihin itse varautua.

Ja yksittäisen poliisimiehen näkemys mihinkään tilastoon ei ole erityisen relevantti. Lähdeviitteellä en siis halua nettisivua. Vaan tutkimuksia. Ei mutuilua "poliisilta jostain".
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Kerro miten se koukku näkyy? Polkupyörävarkaudet lisääntyy? Ryöstöjä kadulla? Lisää apteekkimurtoja?

Mitä tekee kannabikseen koukkuun jäänyt ihminen? Siis todella mielenkiinnosta. Oikeasti kovat huumeet (joihin lasken alkoholinkin) on syystä kovia. Mutta tää kannabiskoukku nyt on jäänyt vähän auki että mitä tapahtuu. Ihan että tietää mihin itse varautua.

Ja yksittäisen poliisimiehen näkemys mihinkään tilastolliseen faktaan ei ole erityisen relevantti. Lähdeviitteellä en siis halua nettisivua. Vaan tutkimuksia. Ei mutuilua "poliisilta jostain".
Minä en tarkkaan tiedä miten se näkyy. Kai se tarkoittaa sitä, että silloin kannabista on saatava säännöllisesti. Luulisin, että suurin osa ostaa sitä silloin syyllistymättä ryöstöihin ym. Mutta onko se hyvä asia, että ihminen tulee riippuvaiseksi jostain aineesta, vaikka saisikin hankittua sitä laillisesti? Minusta ei ole.

Ehkä olen sitten lapsellisesti liian luottavainen poliisiin. Hän sanoi haastattelussa nuo prosentit ja minä vaan oletin, että hänellä on jotain kättä pidempää sanojensa tueksi. Siis tilastotietoa tms.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@Tupu ja hänen lainaamansa poliisi saattavat viitata Duodecim-kirjastostakin löytyvään arvioon siitä, kuinka monelle kannabista kokeilleista muodostuu riippuvuus kannabikseen. Tämä luku on artikkelin perusteella arvioitu olevan ehkä 10%. Tämä tuntuu täysin ylimitoitetulta luvulta, mutta ilmeisesti siihen luetaan mm. kaikenlainen käytön lisääntyminen yms.

Alkoholin addiktiopotentiaali on huomattavasti kannabista suurempi (ks. esim. taulukko Wikipedian artikkelista), jolloin ilmeisimmin kaikista alkoholia kokeilleista tuo luku on huomattavasti korkeampi. Tästä voinee tehdä päätelmän siitä, mitä riippuvuus tässä yhteydessä tarkoittaa: ajoittaista mielitekoa, joka ei kuitenkaan suuremmin haittaa normaalia elämää. Muussa tapauksessa enemmän kuin joka kymmenes koskaan baarissa käyneistä olisi alkoholisteja, ja lienee selvää, että näin ei ole.

Muilta osin mielipiteeni ei ole muuttunut reilussa parissa kymmenessä vuodessa: kannabis luvanvaraisesti myyntiin, kaikkien huumausaineiden käytön ja omaa käyttöä varten hallussapidon rangaistavuuden poisto, ja huumausaineiden haittojen käsittelyn siirto lähtökohtaisesti rikosasiasta sosiaali- ja terveydenhuollon toimialaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös