Nyt kun ketju on ylhäällä ja mulla on tylsää, niin naputanpa muutaman rivin yleistä ihmettelyä.
Heräsin joskus kahdeksan maissa ja söin aamukahvin kanssa yhden kannabiksella terästetyn muffinsin. Tästä johtuen reisien kivut ja yleinen jäykkyys hävisivät n. tunnissa, mitään muita lääkkeitä en ole ottanut, joskin päässä pyörii vielä eilinen Lyrica, jonka jouduin ottamaan, koska eihän mulla, köyhällä eläkeläisellä, ole varaa käyttää vain ja ainoastaan kannabista lääkkeenä. Tunnen olevani ehkä snadisti pilvessä, mutta eipä sillä ole niin väliä, fyysinen helpotus on kuitenkin suuri.
Kannabis mahdollistaa sen, että jaksan pestä muutaman koneellisen pyykkiä ja vielä käyttää illalla saunavuoroni, kannabis kun lisää ainakin mulla lämmönsietokykyä huomattavasti. MS-taudin takia sisäinen termostaatti heittää häränpyllyä ja ilman kannabista saunomiseni on sitä, että korkeintaan kahdet löylyt ja sen jälkeen nopeasti suihkuun viilenemään. Pidempi oleskelu saunassa vie jalat alta. Kannabiksen vaikutuksen alaisena niin ei käy ja pystyn saunomaan normaalisti, mikään pilleri ei vastaavaa vaikutusta ole saanut aikaiseksi.
Mikä vittu siinä on, että kannabiksen kasvattamista lääkekäyttöön ei voisi Saksan mallilla sallia Suomessakin? Ei mulla ole sellaisia rahoja, että pystyisin maksamaan apteekille pyöreästi 15 euroa grammasta kukkaa. Kun päivässä menee ehkä keskimäärin vajaa gramma, tulee siitä niin iso summa kuukaudessa, että ei (pienellä) eläkkeellä semmosia ostella.
Varmasti joukossa on myös plasebovaikutusta, en sitä kiellä ollenkaan. Useinkin olen miettinyt, että miten muka kannabis tuntuu auttavan ihan kaikkiin sairauteni oireisiin. Hermosärky pehmenee, jäykkyys poistuu ja kestävyys (lihasvoima) paranee. Kävelen ilman kannabista hyvänä päivänä ehkä kilometrin ilman taukoja, kun taas kannabiksen vaikutuksen alaisena pystyn käymään useamman kilometrin kävelyllä ilman taukoja. Huonona päivänä kannabis mahdollistaa sen, että pystyn kävelemään edes sen kilometrin ilman taukoja ja kävelykeppiä. Kävelykepistä tuli mieleen, että tasapainoon ei tunnu kannabis suuremmin auttavan, joskaan se ei sitä myöskään heikennä.
Joka tapauksessa, keneltä se on pois, jos mä kasvattaisin omat lääkkeeni? No tietysti lääkefirmoilta, mutta noin niin kuin yhteiskunnalliselta kannalta katsottuna. Ymmärrän kyllä, että jos kotikasvatus lääkekäyttöön sallittaisiin, niin varmasti tulisi myös väärinkäyttöä ja muuta negatiivista, mutta ei se nähdäkseni ole syy olla huomioimatta positiivista puolta. Mun elämänlaatu paranee kannabiksella ihan helvetisti ja jos en sitä käytä, joudun syömään (enemmän) kaiken maailman myrkkyjä, mm. opioideja. Olen ihan saatanan varma, että pitkässä juoksussa ne rei'ittävät päätä huomattavasti kannabista enemmän.
Haluaisin kasvattaa omat kannabikseni, koska se on toimiva lääke hillitsemään mun sairauden oireita. Toivottavasti se joskus on mahdollista. Tällä hetkellä joku toinen ottaa kasvattamisen riskin ja mä teen rikoksen, kun sitä ostan ja käytän. Elääkseni mahdollisimman normaalia elämää syyllistyn päivittäin lain rikkomiseen ja tiedän, etten todellakaan ole ainut. Itse asiassa meitä on ihan helvetisti, siis meitä, jotka skippaavat pitkän, kalliin ja raskaan reseptiprosessin ja ostavat tai kasvattavat kukkansa laittomin keinoin. Bedrocan ja Bediol ovat ne pääasialliset reseptilajikkeet, ensimmäinen on THC-dominantti ja jälkimmäinen CBD-dominantti. Nuo ovat kuitenkin vain hybridejä vanhoista lajikkeista (Jack Herer jne.) ja vastaavia porukka kasvattaa koko ajan, ei lääkinnällisen vaikutuksen saadakseen tarvitse olla juuri se apteekkilajike käytössä, joskin esim. MS-taudin kohdalla Bediol ja sen kannabidioli ovat todellisia täsmälääkkeitä. Muutkin lajikkeet kuitenkin toimivat.
Viihdekäyttö on asia erikseen, enkä tässä nyt varsinaisesti jaksa siihen pureutua, mutta uskoisin, että dekriminalisointi johtaisi pitkässä juoksussa avoimempaan ilmapiiriin ja vähentäisi ongelmia, tai jopa poistaisi laittomuudesta johtuvat sellaiset. Stereotypia lamput punaisena hihittävästä locksipäästä elää edelleen vahvana, mutta todellisuus on jotain ihan toista. Anteeksi vertaus alkoholiin, mutta eihän sitäkään arvioida eikä siitä muodosteta mielikuvia jonkun örisevän spurgun perusteella. Kannabis on suhteellisen harmitonta tavaraa ja lieveilmiöineenkin pidän sitä tämän hetken turvallisimpana päihteenä, jos kofeiinia ei oteta lukuun.