Noin muutoin tahtoisin lisätä kirjoitukseesi, että minkään keskushermostoon vaikuttavan päihteen käyttäminen lapsena/nuorena kun aivot vielä kehittyvät ei ole terveellistä ja kaikki päihdekokeilut pitäisi jättää aikuisiälle tai mieluummin kokeilematta kokonaan. Tässä kohtaa ei ole mitään syytä nostaa kannabista erikseen esille, toki se ei varmasti ollut tarkoituskaan.
Tästä samaa mieltä ihan täysin. Enkä minäkään toki ole mikään päihteiden ehdoton vihaaja. Joissakin ketjuissa olen kertonut täälläkin, että mun kohdalla ei varmasti se keskimääräinen vuotuinen alkoholinkulutus riitä, vaan menee reilusti enemmän, sillä se 10 litraa 100 % alkoholia/vuosi/henkilö ei ihan oikeasti ole mitenkään älytön määrä, jos viitsii laskea ja muuttaa sen vaikkapa olueksi. Sehän ei ole edes riskirajoilla alkoholismin suhteen virallisten tutkimusten ja tilastojen mukaan.
Siltikään en ole koskaan jättänyt yhtäkään työpäivää väliin krapulan takia, koska jos seuraavana päivänä on töitä, niin en alkoholia käytä juuri ollenkaan. Enkä edes voisi, kuljetusalalla kun olen. Mutta vapaalla sitten käytän, ja uskallan väittää käyttäväni vastuullisesti (vaikka siis paljon käytänkin) sillä en ole ikinä sammunut/oksentanut/jne. julkisilla paikoilla, en ole koskaan joutunut tappeluun humalassa sillä minä en haasta riitaa, en ole koskaan loukannut itseäni millään tavoin humalassa enkä ole yhtäkään sovittua tapaamista missannut humalan/krapulan takia. Jos on joku tapahtuma, missä on lapsia, niin toki saatan juoda muutaman, mutta en koskaan niin että antaisin huonon vaikutelman, olkoon kyse sitten jääkiekkomatsista tai sukulaisen häissä. Tämä kaikki toki saattaa kuulostaa tekopyhältä paskalta, ymmärrän sen hyvin, mutta ei se sitä ole vaan totisinta totta. Kaiken lisäksi saatan polttaa baareissa ollessani tupakkaa pari askia illassa, joskus muulloinkin savukkeen silloin jos tällöinkin mutta en jatkuvasti, koska mä en jää koukkuun nikotiiniin. En tiedä mistä se johtuu, mutta voin polttaa vaikka puolivuotta askin-pari päivässä kuten armeijassa aikanaan ja siviiliin tullessa lopetin heti ilman minkäänlaisia ongelmia useaksi kuukaudeksi. Sitten taas baarissa aski ja muutama viikko polttamatta jne. Nyt ei ole maistunut rööki puoleentoista vuoteen ja lasten edessä en polta koskaan.
Tämä kaikki pohjustuksena sille, että olen miettinyt sitä, kun jotkut sanoo että kannabis pitää laillistaa koska se olisi hyvä vaihtoehto alkoholille. Vaihtoehto? Miksi pitäisi olla vaihtoehto? Miksi pitäisi olla edes alkoholi?
Miksi ihmisen pitäisi saada päihtyä? Se ei kaiketi ole edes mikään ihmisoikeus, joten siis miksi pitäisi saada päihtyä? Jos ihminen ei kestä olla selvin päin, niin vika on silloin ihmisessä, ei yhteiskunnassa (edit. tarkemmin ajatellen vika on monissa tapauksissa toki yhteiskunnassa, mutta ei se älytön päihteiden vetäminen sitä yhteiskunnan vikaa mihinkään muuta eikä todellakaan ole mikään ratkaisu siihen vikaan). Sairauksien hoito on asia erikseen, mutta alkoholismin hoito alkoholilla tai kannabisriippuvuuden hoito kannabiksella ei ole nyt se, mitä haetaan, sillä ne on itse aiheutettuja sairauksia.
Vaikeammaksi asia menee, jos ajatellaan, että Pertille määrätään kannabista sietämättömien syöpäkipujen takia, Heikille konjakkia sydänlääkkeeksi ja Tiinalle tupakkaa Alzheimerin hoitoon. Jos niillä on kiistattomia hyötyjä, niin ei kai niiden lääkekäyttöä voi kukaan vastustaakaan kuten ei vaikkapa buranan määräämistä päänsärkyyn. Mutta sitten niistä on myös kiistatta muita hyviä etuja, eli päihtyminen. Tämä alkaa vituttaa Kallea, Timoa, Markusta, Markettaa, Liisaa ja tuhatta muuta ihmistä, joilla ei ole mitään tautia johon moisia lääkkeitä saisi, joten he kyseenalaistavat sen, miksi he eivät voi saada niitä samoja aineita joita naapurin Pertillä, Heikillä ja työpaikan Tiinalla on? Nykyajan muoti-ilmiön mukaisesti he alkavat vaatia, että heillä on oikeus. Mutta mikä se oikeus on? Oikeus päihtyä? Onko sellainen olemassa ja mihin se perustuu? Kallelle ja kumppaneille kun yrittää sanoa, että te ette saa käyttää niitä, koska teillä ei ole tautia johon ne auttaisi ja huvikseen ette voi niitä käyttää, koska ette osaa, niin nehän vittuuntuu entistä enemmän ja huutavat oikeutta ja että kyllä he osaavat. Sitten kun niille antaa mahdollisuuden, niin Kalle raiskaa Liisan humalapäissään, Markus joutuu kannabispsykoosin takia hoitoon, Timo hyppää LSD-tripillä junan alle ja Marketta aiheuttaa tupakanpoltollaan lapsilleen kehityshäiriöitä.
Okei, eihän täysi-ikäisen ja kehittyneen ihmisen päihtymisessä sinänsä ole mitään pahaa. Ei olisi ollenkaan, jos siitä päihtymisestä ei olisi koskaan mitään krapulaa suurempaa haittaa. Mutta kun on. Pieni osa ihmisistä osaa käyttää päihdyttäviä aineita vastuullisesti. Minä osaan käyttää alkoholia ja nimimerkki Trenchtown kannabista. Joku osaa käyttää vastuullisesti heroiinia ja joku sieniä. Mutta se on vain pieni joukko kaikista ihmisistä, sillä valitettavasti iso joukko ei osaa käyttää niitä ollenkaan. Tämä on se ongelma.
Minä näen työssäni linja-autonkuljettajana yövuoroja ajaessani (tai no, kyllä niitä ongelmia on päivisinkin) kuinka ihmiset eivät osaa käyttää sitä tupakkaakaan vastuullisesti, vaan aina silloin tällöin joku vatipää yrittää polttaa sisällä linja-autossa tai bussikatoksen alla vaikka siellä on pikkulapsia. Alkoholista on jatkuvaa haittaa, ja joistakin näkee kauas että nyt ei enää se alkoholikaan ole riittänyt. Eikä siinäkään vielä mitään, jos ollaan tuhannen päihtyneenä julkisilla paikoilla, jos ei aiheutettaisi häiriötä. Ostetaan lippu, istutaan paikoilleen, ollaan matka nätisti ja poistutaan omalla pysäkillä bussista. Mutta kun ei. Yritetään pummilla sisään ja haistatetaan pitkät kun en päästä, jäädään seisomaan käytävälle vaikka kohteliaasti yritän sanoa ettei tule tuossa kunnossa pystyssä pysymään, sitten kaadutaan mutkassa ja haukutaan kuski kovaan ääneen kun se ei osaa ajaa (vaikka kukaan muu ei edes horjahda), ahdistellaan bussissa olevia naisia/jopa pikkutyttöjä, ajetaan ohi oman pysäkin kun ei älytä missä ollaan eikä siis älytä painaa stop-nappia, vaaditaan kuskia ajamaan takaisin koska kuskin vikahan se tietysti oli kun tyyppi on kujalla ja poistuessa uhataan piestä kuski kun seuraavan kerran nähdään, huonolla tuurilla kaivetaan siinä jo ruisku esiin ja uhataan sillä. Eikä nämä sankarit ole todellakaan pelkästään humalassa, jos ovat ollenkaan alkoholin vaikutuksen alaisena. Mutta hänellä siis täytyy olla oikeus päihtyä? Hänellä ei pitäisi olla mitään oikeutta juoda edes sitä alkoholia.
Alkoholi on sallittua, sekä nikotiini. Nikotiini tosin ei näillä näkymin enää kovin kauaa. Sitten on enää alkoholi. Tarvitseeko olla sitäkään, niin se on hyvä kysymys. Tarvitseeko jotain muuta laillista päihdettä sen rinnalle, niin mä en näe yhtäkään hyvää perustetta miksi pitäisi. Jos on joku päihde, mistä ei ole ollenkaan haittaa yhteiskunnalle, joka ei aiheuta sairauksia, joka ei aiheuta haittaa sivullisille ihmisille ja jota ihmiset osaavat käyttää vastuullisesti, niin tokihan sellaiset saa laillistaa. Jos alkoholi keksittäisiin nyt, niin sitä ei todellakaan sallittaisi. Mutta kun se on valitettavasti keksitty jo ajat sitten, ja käytännössä peruuttamaton vahinko on jo tapahtunut, niin ainoa järkevä toimenpide on minimoida sitä vahinkoa mahdollisimman paljon erinäisin järkevin säännöksin, eikä vapauttaa koko päihdekulttuuria ja näin ollen maksimoida vahinkoja.
Ai miksi minä käytän alkoholia? Se rentouttaa kivasti, ja tekee sosiaalisemmaksi. Baarissa vaikkapa matsia katsoessa tai kavereita tavatessa on kiva juoda muutama olut. En todellakaan mene baariin tarkoituksenani juoda itseni pöydän alle, eikä minun ole vaikea parin tuopin jälkeen todeta että oli kiva ilta ja mennä kotiin nukkumaan. Voisin toki myös juoda vissyä baarissakin, ja olen monesti juonutkin, mutta se vaan jotenkin tuntuu tyhmältä. Samoin selvin päin ollessa juopuneitten jutut ei ole niin hauskoja kuin jos itsekin on pienessä hiprakassa. Mutta yhtä kaikki, väitän vakaasti että pystyisin olemaan ilmankin, jos alkoholi kiellettäisiin. Kerran kokeilinkin, ja olin 3 kuukautta ilman pisaraakaan alkoholia eikä tehnyt tiukkaakaan, baarissa käydessä join tosiaan vissyä kunnes totesin että miksi mennä baariin sitä juomaan ja etsin muuta tekemistä. Saman rentoutumisen minä saan vaikka saunan laiteilla ollessa tai lähtiessäni järvelle kalastamaan tai katsellessani jotain typerää jenkkileffaa. Se toki vaatii vähän enemmän aikaa, kuin jos huitaisee pari tuoppia nopeasti naamariin.