Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 537 583
  • 4 830

Jannecky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siten, että kannabis ei ole erillinen kysymys, vaan päihteiden käyttöä tulee käsitellä kokonaisuutena. Yleinen päihdemyönteisyys johtaa parhaillaan kovempien aineiden normalisoimiseen. Kannabismyönteisyys on osa tätä muutosta.
Kannabis nimenomaan on täysin erillinen asia.

Ei sen laillistaminen ole missään muuallakaan tehnyt kovemmista aineista yhtään sen hyväksyttävämpää, tai normalisoinut niitä tai niiden käyttöä millään tavalla.
 

444

Jäsen
@Byvajet
Kerro nyt meille, mikä on sun ratkaisu päihdeongelmiin? Alkoholin kanssa on huomattu, että ongelmia oli kieltolain aikaan ja ongelmia on tällaisen osittaisen laillistamisenkin kanssa. Huimausaineiden kanssa on ongelmia kieltolain kanssa, kun otetaan pelkästään haitat ilman hyötyjä. Niin mikä on se ratkaisu? 70-90-luvun päihdevalistus ei tehonnut (porttiteoriat ja ”lsd-pöllyissä tyyppi kuvitteli itsensä appelsiiniksi ja alkoi kuoria itseään”) ja jengi tykittää kofeiinia apteekista ostettavilla pillereillä ja nikotiinia aivoihinsa siinä missä ennenkin. Sokeria sentään yritetään vähän verottaa, mutta silti jengi lihoo, kun vetää höttöhiilareita, ja 8-vuotiaat hortoilevat kaduilla ES-pöllyissä.
Niin mikä on se toimiva strategia? Tai edes oma ehdotuksesi? Siis kaikkien päihdyttävien ja koukuttavien aineiden osalta, koska niistä pitää puhua kokonaisuutena.
 

Byvajet

Jäsen
Kerro nyt meille, mikä on sun ratkaisu päihdeongelmiin?

Kaikki huumeet lailliseksi (dekriminalisointi ei poista rikollisuutta) ja miljarditolkulla rahaa valistukseen, köyhyyden poistamiseen ja erilaisiin sosiaalisiin, psykologisiin ja lääketieteellisiin tukitoimiin. En tarkoita yhtä tai kahta miljardia vaan oikein kunnolla, yli viisi.

Juuri niin kuin Salasuo toteaa: "– Kun puhutaan jostain aineesta, niin siitä tulee aina ongelma joillekin. Sen sijaan, että huumekysymykseen suhtauduttaisiin vahvan emotionaalisesti, tulisi sitä pystyä tarkastelemaan pragmaattisesti."

Nykypolitiikalla saadaan haitat mutta ei poisteta yleistä syrjäytymiskehitystä ja huumeisiin liittyvää rikollisuutta. Suhtautumisen täytyy olla pragmaattista.

Kun huumeista tehdään laillisia, saadaan leikattua rikollisuudesta.

Kun rahaa kaadetaan enemmän ihmisten auttamiseen, pystytään kompensoimaan huumeiden aiheuttamia haittoja.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Yllä mainitut ”sienet” ovat muuten laillisia lääkekäytössä mm. Australiassa. Mä olen teini-iästä sairastanut vakavaa/puolivakavaa masennusta ja kokeillut läpi aika ison lääkekaapin masennukseen ja ahdistukseen. ”Teoreettisesti” parhaiten meikäläiselle vuosien varrella on toiminut kannabis ahdistukseen ja taikasienet masennukseen.

Itseäni sapettaa suunnattomasti kun verraten vaarattomia ja harmittomia päihteitä, kuten esim taikasieniä, verrataan koviin huumeisiin. Nuo ovat omalla asteikolla varmaan heti siellä kahvin jälkeen seuraavana. Valtava hyötypotentiaali niissä olisi, mutta ei, koska kova huume. Väitän kyllä, että kukaan, joka joskus on tattia rouskuttanut, ei niitä sellaiseksi laske.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Itseäni sapettaa suunnattomasti kun verraten vaarattomia ja harmittomia päihteitä, kuten esim taikasieniä, verrataan koviin huumeisiin. Nuo ovat omalla asteikolla varmaan heti siellä kahvin jälkeen seuraavana. Valtava hyötypotentiaali niissä olisi, mutta ei, koska kova huume. Väitän kyllä, että kukaan, joka joskus on tattia rouskuttanut, ei niitä sellaiseksi laske.
Ite oon pari kertaa sieniä maistanut. Ensimmäisellä kerralla katselin mökillä avaruutta ja pohdin maailmankaikkeutta. Toisella kerralla pohdin omaa elämää ja kuinka hyvin lopulta itsellä on asiat verrattuna miljardeihin muihin ihmisiin verrattuna. Sen jälkeen olen aina osannut omat vastoinkäymiset laittaa perspektiiviin, enkä murehtinut turhista.

Näin ollen olen rikoslain ja kypäräpappien mukaan maailman suurin rikollinen. Ei nyt liittynyt kannabikseen ja sen laillistamiseen muuta kuin siten, että miksi tämä toiminta yksin mökillä(kuten vaikka jointti) on rikollista? Mitä pahaa minä teen, että ansaitsisin sakot, merkinnät poliisin rekisteriin tai kusitestit ajokortin pitämistä varten?
 

Holy Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS & AVS
Näin ollen olen rikoslain ja kypäräpappien mukaan maailman suurin rikollinen. Ei nyt liittynyt kannabikseen ja sen laillistamiseen muuta kuin siten, että miksi tämä toiminta yksin mökillä(kuten vaikka jointti) on rikollista? Mitä pahaa minä teen, että ansaitsisin sakot, merkinnät poliisin rekisteriin tai kusitestit ajokortin pitämistä varten?
Nyt lopetat sen valittamisen ja myönnät olevasi vaarallinen rikollinen. Kun aikanaan olet tämän itsellesi myöntänyt, voit mennä vaikka takaisin sinne mökille polttamaan sen jointin jonka olet ansainnut hyvästä itsetutkiskelusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös