Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 004 963
  • 12 943
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Paitsi että viimeisimpien muutosten myötä "pelialue" on jo itsessään K-18 alue, pelasi henkilö tai ei.

Sinällään vertauksesi ontuu, kuin myös sen takia että pappa pelasi rahalla ja poika osallistui pelaamiseen.

Säännöt ovat nykyään yksiselitteiset ja itse en ainakaan kassahenkilönä uskaltaisi koetella onneani.

Kuinka korkealle tuo pelialue ulottuu? Mietin vain sitä, että eikö pitäisi olla sallittua pikkulapsen olla täysi-ikäisen sylissä, ja siitä osoitella Numerokenoon numeroita? Eihän voida osoittaa, että pikkulapsi ylittäisi pelialueen rajaa, eikä voida todistaa, että lapsi osallistuu pelaamiseen osoitellessaan pelikonetta.
 

Tuamas

Jäsen
Kuinka korkealle tuo pelialue ulottuu? Mietin vain sitä, että eikö pitäisi olla sallittua pikkulapsen olla täysi-ikäisen sylissä, ja siitä osoitella Numerokenoon numeroita? Eihän voida osoittaa, että pikkulapsi ylittäisi pelialueen rajaa, eikä voida todistaa, että lapsi osallistuu pelaamiseen osoitellessaan pelikonetta.

Lattiasta kattoon jos loogisesti ajatellaan, koska ainoastaan vertikaaliset rajat on määritelty.

Uudistettujen säännösten mukaan myös pelaamiseen osallistuminen on kielletty alle 18-vuotiailta.

En nyt ihan heti näe pointtiasi.
 

Snagari

Jäsen
No miksi sille muksulle pitäisi mahdollistaa ajatus innostua noista hölmöistä, rahat vievistä ja mahdollisesti muitakin ongelmia tuovista peleistä, vaikka sen hölmö pappa olisikin koukussa niihin. Tai no en tiedä.

Mutta kuka asiakas muka kehtaisi alkaa henkilökunnalle valittelemaan ja niitä haukkumaan, jos ne kuitenkin vain tekevät työtään ja tottelevat sääntöjä, ja todennäköisesti muutenkin ovat enemmän oikeassa kuin kiukkuinen asiakas.

Tai no, kaveri on kaupassa töissä ja kuulemma joka päivä löytyy tosi monta mulkkua. Kehtaakohan täällä kukaan tunnustaa olevansa sellainen?
Niin no jos se tekee musta mulkun, että sanoisin tuossa tilanteessa pelikoneen sulkeneelle kassatädille että "järjenkäyttö on sallittua" tjsp. niin olen ilolla mulkku palstaveli pettterin kaverin mielestä. Hah.
 

Nick Neim

Jäsen
Tai no, kaveri on kaupassa töissä ja kuulemma joka päivä löytyy tosi monta mulkkua. Kehtaakohan täällä kukaan tunnustaa olevansa sellainen?

Jos esimerkiksi mulla jäisi oluet kassalle alakoululaisen sukulaistytön takia, niin aivan varmasti olisin mulkku. Yhtä mulkku kuin se sun virkaintoinen kaverisikin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Lattiasta kattoon jos loogisesti ajatellaan, koska ainoastaan vertikaaliset rajat on määritelty.

Uudistettujen säännösten mukaan myös pelaamiseen osallistuminen on kielletty alle 18-vuotiailta.

En nyt ihan heti näe pointtiasi.

Pointti on siinä, että miten osoitetaan alaikäisen osallistuminen? Nyt tekee mieli vängätä.
 

Tuamas

Jäsen
Pointti on siinä, että miten osoitetaan alaikäisen osallistuminen? Nyt tekee mieli vängätä.

A) sillä alaikäisellä ei ole ylipäätään lupaa olla siellä rajatulla pelialueella (ei edes vanhemman sylissä), jolloin kysymys on lähinnä teoreettinen.

B) nähdäkseni kosketusnäytöllisessä vehkeessä näytön koskettaminen kai on riittävä "näyttö".

Käsittääkseni säädöksiä uudistettiin osin juuri valvonnan selkeyden lisäämiseksi.
Lapsilla ei ole enää asiaa pelialueelle (aikaisemminhan kiellettyjä olivat vain Täyspotit ym. pelisalit) --> Työntekijän ei tarvitse tulkita pelaako se Sirpa-Petteri vai ei.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Osallistuminen on sitä, että koskettelee pelinappuloita rahan ollessa sisällä.

Edit. Ja saatiinhan tästä aiheesta näköjään pieni keskustelukin aikaiseksi. Hyvä niin, jotain elämää tällekin palstalle.

Entä jos vain osoittelee näyttöä, ja on vaikka sitten alueen ulkopuolella? Tai jos onkin rajan ulkopuolella, mutta sanelee täysin sen, miten pelataan?

Tämä rajasysteemihän kieltää käytännössä lasten kanssa asioivilta pelaamisen, sillä eihän lasta voi sinne alueen ulkopuolelle jättää heitteille. Missä tasa-arvo? Kysyn vaan.
 

Nick Neim

Jäsen
Osallistuminen on sitä, että koskettelee pelinappuloita rahan ollessa sisällä.

Saako siis silloin 6-vuotias kertoaa ukilleen numerot, kunhan tajuaa pysyä alueen ulkopuolella? Miksi ihmeessä kassat eivät ohjeista siihen, vaan sulkevat pelikoneet sen sijaan. Huonoa asiakaspalvelua, todellista pelisilmän puutetta.

Mikäli tämä kertominenkaan ei ole sallittua, niin sittenhän menee mielenkiintoiseksi. Kummipojan lempinumerot pois lottoriveistä, eikä sitä uskalla enää kysyä voittaako HIFK vai Blues.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos esimerkiksi mulla jäisi oluet kassalle alakoululaisen sukulaistytön takia, niin aivan varmasti olisin mulkku. Yhtä mulkku kuin se sun virkaintoinen kaverisikin.
No en mä mä ainakaan kehtaisi tehdä niin. Väkisinkin vähän sen jälkeen tulisi se morkkis tehdystä virheestä ja sitä kautta tuntisin olevani muita huonompi kun niin typerästi käyttäydyin. No joo, ehkä toi pienestäkin virheestä tuleva katumus on mulla verissä lestataustan takia, mutta siis kuitenkin. Ei se poista tosiasioita.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Pitää varmaan ilmavalvontakoulutusta antaa kassoille. Valvotaan RAY:n pelialueen ilmatilaa. "Hornetit ilmaan! Risto-Petteri (4) loukkasi RAY:n ilmatilaa Kalevan ABC:n Superruletin edustalla."
 

motamoro

Jäsen
Saako siis silloin 6-vuotias kertoaa ukilleen numerot, kunhan tajuaa pysyä alueen ulkopuolella? Miksi ihmeessä kassat eivät ohjeista siihen, vaan sulkevat pelikoneet sen sijaan. Huonoa asiakaspalvelua, todellista pelisilmän puutetta.

Mikäli tämä kertominenkaan ei ole sallittua, niin sittenhän menee mielenkiintoiseksi. Kummipojan lempinumerot pois lottoriveistä, eikä sitä uskalla enää kysyä voittaako HIFK vai Blues.

Tuo on tulkintakysymys johon minulla ei riitä tietämys kertomaan totuutta saako niin tehdä, periaatteessa sekin lasketaan kyllä pelaamiseen osallistumiseksi. Kassojen kyllä pitää ohjeistaa, mutta ennen sitä kone pitää sulkea, jottei väärinkäyttö voi jatku ja sitten jatketaan eteenpäin. Toki jos ollaan välittömällä puhe-etäisyydellä niin voidaan asia ilman sulkemistakin hoitaa.

Lotto ja HIFK-Blues vertaus on taas typerä, koska siinä sitä ei mitenkään voida todistaa myyjän puolesta, toisin kuin pelikonetilanteessa.
 

Tuamas

Jäsen
Saako siis silloin 6-vuotias kertoaa ukilleen numerot, kunhan tajuaa pysyä alueen ulkopuolella? Miksi ihmeessä kassat eivät ohjeista siihen, vaan sulkevat pelikoneet sen sijaan. Huonoa asiakaspalvelua, todellista pelisilmän puutetta.

Miksei saisi?

Yleensä noissa tilanteissa mitä itse olen seurannut (yleensä es-jonneista kyse) proseduuri on kehotus lopettaa --> varoitus sulkemisesta --> sulkeminen.
Kertaakaan en ole nähnyt että ilman varoitusta suljettaisiin kone.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Miksei saisi?

Yleensä noissa tilanteissa mitä itse olen seurannut (yleensä es-jonneista kyse) proseduuri on kehotus lopettaa --> varoitus sulkemisesta --> sulkeminen.
Kertaakaan en ole nähnyt että ilman varoitusta suljettaisiin kone.

Minä muistan useita omakohtaisia tapauksia ajalta ennen K-18-ikärajaa siitä, että on suljettu varoittamatta. Se on myöskin mielestäni miellyttävämpi vaihtoehto, tai ainakin oli 13-14-v. jonnelle.
 

Nick Neim

Jäsen
Lotto ja HIFK-Blues vertaus on taas typerä, koska siinä sitä ei mitenkään voida todistaa myyjän puolesta, toisin kuin pelikonetilanteessa.

Enhän minä mitään myyjää tässä ajatellutkaan, vaan mietin sitä rikonko itse lakia. Olisihan se kiva tietää, ettei ihan rikolliseksi leimaudu.

Miksei saisi?

No jos 6-vuotias saa kertoa numerot, niin ihmettelen sitä koskemisesta johtuvaa rikettä. Varsinkin, kun niitä ipanoita näkee siellä K18 alueella pyörimässä ja koskettelemassa koneita ihan ilman ukkejakin. Miksi ihmeessä myyjät eivät puutu siihen, jos se vaarantaa työpaikan tai mahdolliset peliautomaatit, kuten täälläkin on jo kerrottu?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Epäilen, että herra @Tuomas on töissä valtiolla tai kunnalla ja miettii, että millaisia kieltoja sitä voisi olla ilman, että että se häiritsee juuri hänen elämäänsä. Näitä kun pistetään riittävä määrä samaan valtioon, saadaan suomi. Kielletään kaikki aluksi.
 

Tuamas

Jäsen
Epäilen että @jussi_j on niitä henkilöitä joille tuottaa suunnattomia vaikeuksia erottaa lakien, sääntöjen ja säädösten laatijat sekä ne jotka säädöksiä joutuvat ruohonjuuritasolla valvomaan.

Eli hän on näitä jotka vittuilevat ja huutavat pää punaisena kassoille, stevareille ja muille alimman portaan asiakaspalvelijoille "Minulla on oikeus!", kun eivät saa pelata kakaransa kanssa, ostaa alkoholia ilman papereita tai kun joku muu kaupan käytäntö sotii omaa "oikeustajua" vastaan.

Se että toteaa jonkun asian olevan jollain tavalla on eri asia kuin kannattaa tai vastustaa asiaa.
 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
1) Uhkapelaamisessa on koukkuunjäämisriski sekä riski menettää koko omaisuutensa. Käytännössä se on yksi tapa pilata elämänsä. Tästä ei liene erimielisyyttä?

2) Koska uhkapelaamisessa on em. riskit, lapsia on syytä suojella niiltä, ennen kuin alkaa olla vähän järkeä päässä. Tästä ei liene erimielisyyttä?

3) Koska lapsia on suojeltava em. riskeiltä, suojelu tulee toteuttaa jollakin tavalla. Tästä ei liene erimielisyyttä?

4) Vanhemman ihmisen seurassa pelaaminen on yhtä lainvastaista kuin lapsen yksinkin pelaaminen. Tästä joku voi olla väärääkin mieltä, koska ei ymmärrä, että valtio on ottanut hoidettavakseen uhkapelaamisen vähentämisen. Arviointi siitä, onko tämä aktiviteetti riski pienelle pullerolle, on siis otettu vanhempien käsistä valtion hoteisiin. Tämä on luonnollista valtiossa, joka antaa turvaa riskien realisoituessa. Silloin se vähän niin kuin on valtion asia, kuinka moni jää pelikoukkuun lapsena.

4) Yksittäistapauksen arvosteleminen on yleensä tyhmää mielestäni. On ihan lillukanvarsi, miten alaikäisten uhkapelaamisen estämisen käytäntöön siirtäminen tehdään kussakin yksittäistapauksessa. Minulla on ainakin (mielestäni) aika vahvat hermot kestämään tätä Suomen sääntelyä, koska vastattuani kysymyksiin "miksi tämä kielletään?" ja "millä oikeudella valtio kieltää tämän?", olen nähnyt valon. Joskus toki valittu keino haluttuihin vaikutuksiin pääsemiseksi vaikuttaa tehottomalle tai huonosti harkitulle. Ei nyt silti viitsi pelihousuja polttaa, koska sattuuhan sitä virhearviointeja joskus itse kullekin.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Itkunaurua foorumin peliriippuvaisille jotka tässä ketjussa vääntää selkeää sääntöä (k-18 alue) vastaan eivätkä ymmärrä sen perusteita. :D "Yhyhy pitääkö lapsi jättää pelialueen ulkopuolelle (50 cm päähän) kun on niin kova pelihimo että on pakko päästä hakkaamaan rahansa uhkapaleihin?"

Sama kuin vänkäisi että kyllähän nyt minä otan lapseni mukaan tuonne ostarin/kylpylän tupakkahuoneeseen vaikka se on k-18 koska ei lapseni itse polta ja kuka nyt jätättää lapsensa sen ulkopuolelle kysympävaan!?

Jos olette liikkeellä, tai vaikka sitten kotona, lastenne/lasten lastenne kanssa niin karsikaa nyt hyvät aikuiset helvetti soikoon näitä menoja ja kaikenlaisia epäterveellisiä houkutuksia ja menkää lasten ehdoilla!
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1) Uhkapelaamisessa on koukkuunjäämisriski sekä riski menettää koko omaisuutensa. Käytännössä se on yksi tapa pilata elämänsä. Tästä ei liene erimielisyyttä?

Varmasti, maailma on vaarallinen paikka. Sillalta hyppääminen on potentiaalinen riski pilata elämänsä, joten kielletään sillat?

2) Koska uhkapelaamisessa on em. riskit, lapsia on syytä suojella niiltä, ennen kuin alkaa olla vähän järkeä päässä. Tästä ei liene erimielisyyttä?
Kyllä juuri näin. Siksi lapsilla on vanhemmat, jotka ymmärtävät eri riskejä ja kertovat näistä lapsilleen.

3) Koska lapsia on suojeltava em. riskeiltä, suojelu tulee toteuttaa jollakin tavalla. Tästä ei liene erimielisyyttä?
Edelleen vanhempien asia.

4) Vanhemman ihmisen seurassa pelaaminen on yhtä lainvastaista kuin lapsen yksinkin pelaaminen. Tästä joku voi olla väärääkin mieltä, koska ei ymmärrä, että valtio on ottanut hoidettavakseen uhkapelaamisen vähentämisen. Arviointi siitä, onko tämä aktiviteetti riski pienelle pullerolle, on siis otettu vanhempien käsistä valtion hoteisiin. Tämä on luonnollista valtiossa, joka antaa turvaa riskien realisoituessa. Silloin se vähän niin kuin on valtion asia, kuinka moni jää pelikoukkuun lapsena.
Valtio ei ole ottanut hoitaakseen uhkapelaamisen vähentämistä. Valtiolla on uhkapelimonopoli mikä toimii käytännössä verotuksen jatkeena. Uhkapelien täydellinen vapauttaminen toisi luultavasti samat verotulot, ehkä uutta liiketoimintaa suomeen, mutta menetettäisiin poliitikkojen palkkiovirkoja.

4) Yksittäistapauksen arvosteleminen on yleensä tyhmää mielestäni. On ihan lillukanvarsi, miten alaikäisten uhkapelaamisen estämisen käytäntöön siirtäminen tehdään kussakin yksittäistapauksessa. Minulla on ainakin (mielestäni) aika vahvat hermot kestämään tätä Suomen sääntelyä, koska vastattuani kysymyksiin "miksi tämä kielletään?" ja "millä oikeudella valtio kieltää tämän?", olen nähnyt valon. Joskus toki valittu keino haluttuihin vaikutuksiin pääsemiseksi vaikuttaa tehottomalle tai huonosti harkitulle. Ei nyt silti viitsi pelihousuja polttaa, koska sattuuhan sitä virhearviointeja joskus itse kullekin.

Suomen naurettava holhousmenttaliteetti johtaa väistämättä typeriin yksittäistapauksiin ihan lisääntyvissä määrin, kuten viime aikoina on saanut huomata mm. alkoholilakiin liittyvissä tapauksissa.

Maailma olisi ihan hyvä paikka, vaikka uhkapeleihin ei liittyisi mitään kieltoja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Maailma olisi ihan hyvä paikka, vaikka uhkapeleihin ei liittyisi mitään kieltoja.

Eli sinusta olisi ihan ok, että lapset ja nuoret hakkaisivat viikkorahansa peliautomaatteihin? Tutkimusten mukaan tämä lisäisi peliriippuvuutta.

Uhkapelit on kielletty alaikäisiltä, koska vanhempien on mahdotonta valvoa lastensa liikkeitä aukottamasti. Se pajatso siellä Esson nurkassa kiinnosti, usein kolikot löysivät tiensä sinne. Toinen vaihtoehto olisi kieltää peliautomaatit kokonaan kaupoista ja muista paikoista, joissa alaikäiset liikkuvat.

Pappa, lapsenlapsi tilanteessa on kysymys ainoastaan tästä. Pelikoneiden ympärillä on K18 alue, jota kaupan kassa valvoo. Hänelle on annettu ohjeistus tästä, hän ei ole säätänyt kyseistä lakia, eikä määritellyt ohjeistusta. Hän tekee vain työnsä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli sinusta olisi ihan ok, että lapset ja nuoret hakkaisivat viikkorahansa peliautomaatteihin? Tutkimusten mukaan tämä lisäisi peliriippuvuutta.
....

En nyt sanoisi, että se olisi ihan OK, mutta jos joku haluaa laittaa rahansa peliautomaattiin, niin mitä se minulle tai sinulle kuuluu? Jos olisi oma lapsi niin sanoisin, että eipä kannata tehdä noin ja kertoisin muutaman sanan todennäköisyyksistä. Minun lapsuudessani rahaa oli varmasti vähemmän, mutta kaikki tungettiin johonkin koneisiin. Yleensä niihin peleihin, mistä ei edes voinut voittaa mitään, mitä nyt flipperistä vapaapelejä.

Tyttäreni muuten voitti laivalla monta sataa euroa kun oli sylissäni ja tutkimme peliä. Ainakin hän siis painoi sitä nappia, vaikka panos oli kyllä oma euro. Olin tyytyväinen kun hän ei halunnut rahoja vaan antoi ne minulle. Olisikohan nyt vietävä muutaman satasen lahjoitus demareille, että sosiaalitädit käy kiinni tämän valtavan rikoksen johdosta. Tuskin tosin oli rikos vielä tuolloin, enkä kyllä muista tarkkaa summaakaan.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllä mielestäni on ihan hyvä asia, että alaikäisten itsenäistä pelaamista hillitään näiden rajoitusten avulla. Siinä taas ei ole mitään järkeä, että alaikäinen ei saa olla pelikoneiden kanssa missään tekemisissä vaikka olisi vanhempiensa tai isovanhempiensa seurassa. Siinä pisteessä tämä homma menee holhouksen puolelle.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pappa, lapsenlapsi tilanteessa on kysymys ainoastaan tästä. Pelikoneiden ympärillä on K18 alue, jota kaupan kassa valvoo. Hänelle on annettu ohjeistus tästä, hän ei ole säätänyt kyseistä lakia, eikä määritellyt ohjeistusta. Hän tekee vain työnsä.

Tulikin mieleen kesällä kävin Lidlissä ja kassalla pakkasin ostoskasseja, tyttäreni seisoi selkäni takana avaamassa jäätelöänsä. Seisoi ilmeisesti jonkun pelikoneen K18 teippialueen kohdilla. Kassarouva rupes huutamaan: tule poissieltä! Noh, HETI POIS ALUEELTA! Etkö ymmärrä, tulenko hakemaan? POIS! Mulla paloi käpy moisesta huutamisesta ja sanoin sille et lakkaa hittosoikoon huutamasta ja sano asiallisesti jos on asiaa. Mun perässä tullut mies jätti ostoksensa kassalle ja lähti kun veti herneet siitä huutamisesta.

Vaikka tekeekin vain työtänsä, niin senkin voi tehdä monella eri tapaa. Muutenkin ihmettelen kun kassojen jälkeen peräseinään on n.2,5m tilaa, miks siihen on pitänyt jotain pelikoineita työntää. Ulko-ovelle käveltäessä kaikki menee väskisinkin siitä K18 tarran läpi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös