Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 004 814
  • 12 943
Tulipa tuossa vastaan Savon Sanomien facebookista tälläinen kirjoitus; Jumalan nimi on Teemu

Yksi kysymys: ¿Qué?.. Katkeraa(ko) tilitystä vai vain huumoria, joka menee minulta ohitse?
En nyt suorastaan kuole häpeästä, mutta muuten kyllä allekirjoitan tuon Martikaisen kirjoituksen. Onhan tuo hypetys ollut huvittavaa. Ja noloksi touhu menee siinä vaiheessa, kun kuninkaan ympärillä pyörivät perskärpäsinä arttuwiskarit ja akuhirviniemet. Ja Kai Kunnas itkee..
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täydellinen komppaus Urheiluministerille. Tuo kyseinen kirjoitus sopisi hyvin viestiksi tähän ketjuun, vaikka onneksi touhu on nyt jo vähän rauhoittunut. Mutta ei siitä ole pitkä aika, kun jos avasit selaimeen mtv.fi, painot ctrl+f, kirjoitit "teemu" ja sait yhtä monta tulosta kuin tuossa artikkelissa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Markka vetoa, että tuo mielensäpahoittaja on juuri tällä hetkellä kirjoittamassa työsopimusta KalPaan. Aiheesta olisi saanut mielenkiintoisen, jos olisi malttanut laajentaa näkökulmaa koskemaan koko mediaa ja sen tapaa tehdä asioista ilmiöitä. Mitkä seikat herättävät median mielenkiinnon ja millä tavoin eri luonteisista ilmiöistä uutisoidaan? Niin ja jos kirjoittaja olisi hallinnut tyylilajinsa.

Nyt tuosta tuli aika yläaste-tyylinen tylytys, jota en jaksaisi ajatella kahta kertaa. Vähän niinku jee miten makeeta.
 
En minä ole mitään ylimääräistä Teemu-hypetystä huomannut. Ehkä Sotshin aikaan oli ylimääräistä pelillistä hypetystä, mies sai väkisin puserrettua itsestään irti vielä kohtalaisen suorituksen silkasta rakkaudesta lätkään ja sai omassa kaavailtua suuremmaksi langenneessakin roolissaan autettua joukkuetta sen verran että voitettiin lopulta kaikki mitä siellä suinkaan oli voitettavissa, mutta kaikki pitivät suoritusta vieläkin suurempana. Jos sama suoritus olisi tullut joltain Antti Miettiseltä, niin tuskin pelillisten esitysten hype olisi ollut aivan yhtä kova.

Koko uran hypetys lopettamisen jälkeen taas on ollut kohtuullisella tasolla ja kaikilta osin täysin ansaittua.

Mä en tiedä pitäiskö sille itkeä vai nauraa että jengi seuraa jotain paskamedioita ja sitten itkee kun niissä on paskoja juttuja. Jos ei Ylen maailmankuva maistu niin osta niitä iltapäivälehtiä sitten. Jos ei hypetys maistu niin klikkaa maikkarin sijasta Ylelle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tulipa tuossa vastaan Savon Sanomien facebookista tälläinen kirjoitus; Jumalan nimi on Teemu

Yksi kysymys: ¿Qué?.. Katkeraa(ko) tilitystä vai vain huumoria, joka menee minulta ohitse?

Ikävältä tuntuu sanoa, mutta minuakin kovana hokimiehenä ärsyttää tämä Teemu-jumalkultti joka on paisunut käsittämättömiin mittasuhteisiin lopettamisen ja miehen kirjan jälkeen. Hieno pelaaja ja kaikkien aikojen leijona, mutta tämä Veikkaus-mainoksissa esiintyminen ja kirjan teko antaa Selänteestä varsin narsistisen vaikutelman eli miehen täytyy olla Suomen iltapäivälehtien huomion keskipiste.

Esimerkiksi Saku Koivun lopettamispäätös puhututti noin päivän ajan, mutta Teemusta puhutaan koko ajan. Mieluusti haluaisin lukea Kimmo Timosen, Sami Salon sekä Ville Peltosen ajatuksia lopettamisen(Timonen ja Salo kiikunkaakun jatkon suhteen) jälkeen. Onneksi nyt soihtu on siirretty mediankin toimesta Vatasen, Määtän, Granlundin ja Barkovin käsiin, kun taas Mikko ja V.Filppula yhdessä kultaisen sukupolven todennäköisesti viimeisen, Olli Jokisen kanssa sitä jo kantavatkin.

Oliko Miikka Kiprusoffin lopettamisesta mitään isompaa juttua silloin kun Kipper Calgaryn jätti seuralegendan asemassa? Meinaan olisi ansainnut suuren hypen hänkin, vai määritelläänkö legenda-arvo mediassa(Jatkista lukuunottamatta) maajoukkuesaavutusten perusteella?
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
43 Miihkali Teppo - 47 Juuso Salmi
44 Otto Honkaheimo - 33 Sebastian Moberg
18 Yohann Auvitu - 6 Eemeli Heikkinen
4 Juha Tarkkanen

...ei mulla muuta
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Totta. Juoppoja, peliongelmaisia, ynnä muita hörhöjä siellä kyllä riitti. Eräskin betsasi vanhemman ikäluokan luokkaretkikassan ja hävisi. Toinen vieraili vielä yläasteen puolella pitämässä terveystiedon tuntia, siellä viinanhajuisena ja naama punaisena opetti meitä laskemaan alkoholin palamisaikaa. Kolmas erosi miehestään ja jätti lapsensa naidakseen tämän juopon. Kaikkihan sen tietää kuinka lopulta sitten kävi. Yksi pitkiä sijaisuuksia tekevä äitinsä kanssa asuva peräkammarinpoika ei osannut keski-ikää lähestyvänä aikuisenakaan huolehtia hygieniastaan, ei siis juuri kalsareita vaihtanut tai vaatteita/hiuksia pessyt. Eikä se mitään kyllä opettanut, sen tunneilla lähinnä hengailtiin. Ilmeisesti ei osannut edes vähää alusta. Tuntuu että nykyajan opettajakunta on aika normaalia väkeä verrattuna noihin aikoihin. Vai johtuuko se sitten siitä että paskin aines valuu pikkukaupunkeihin duuniin.

Vai olisiko niin, että sinun kohdallesi osuivat kaikki kummeli -tapaukset? Itselläni ei ole pahaa sanottavaa yhdestäkään opettajastani Lahdessa vuosien 1978-1990 välisenä aikana ja kokemusta tuli neljästä koulusta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päivän Hesarissa mopojonnet valittaa kuinka ihmiset (erityisesti autoilijat) suhtautuvat nuivasti näihin mopoileviin herranlahjoihin. Esimerkkinä yksi jonneista kertoo kuinka juuri edellisenä päivänä joku autoilija oli ruiskuttanut takalasinpesurista vedet hänen silmilleen, ja kuinka ohituksen estäminen on yksi autoilijoiden yleisimpiä tapoja tehdä kiusaa mopoilijoille. Tulee vaan ihan ensinnäkin mieleen että jos onnistuu saamaan auton takalasin pesurista vedet silmilleen niin onkohan turvaväli ihan kunnossa? Voisiko silloin ajatella myös että omalla ajotavalla olisi jotain vaikutusta siihen että autoilijat saattavat suhtautua vähän nuivasti ja ruiskutella vettä silmille?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
kuinka ohituksen estäminen on yksi autoilijoiden yleisimpiä tapoja tehdä kiusaa mopoilijoille.

Mun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa mopolla pitäisi päästä autosta ohi. Mopohan saa kulkea käsittääkseni 45 km/h. Kai noitakin tilanteita sitten on, jos kerran ko. jonne niin sanoo.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa mopolla pitäisi päästä autosta ohi. Mopohan saa kulkea käsittääkseni 45 km/h. Kai noitakin tilanteita sitten on, jos kerran ko. jonne niin sanoo.

Sitten tämä jonne tilittää vielä kuinka "joutuivat ajamaan rinnakkain vaikka kuinka kauan" kun se autoilija ei suostunut laskemaan ohi. Ihan uskomaton tuo koko juttu!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitten tämä jonne tilittää vielä kuinka "joutuivat ajamaan rinnakkain vaikka kuinka kauan" kun se autoilija ei suostunut laskemaan ohi.

Kuulostaa siltä, että onnettomuus vain antaa odotuttaa itseään, mutta jossain vaiheessa kolisee. Eihän se tietenkään ole autoilijan homma kouluttaa mopoilijaa liikenteessä, mutta vähän kun käyttää maalaisjärkeä niin tajuaa, että kontaktissa mopo jää aika nopeasti kakkoseksi. Ja tosiaan vakiotehoisella mopolla luulisi vain aniharvoin pääsevän autosta ohi liikennesääntöjä rikkomatta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä ketju taitaa sopia tarkoitukseeni parhaiten, joten avaudun tänne. Olin tuossa taannoin kaverieni kanssa nauttimassa alkoholia ja siinä illan mittaan eräs frendi tahtoi kysellä multa sairastamastani ms-taudista, sen oireista jne. Ehdin jo vetämään aivojeni sopukoista sen vakion infopaketin, jonka olen tottunut uteliaille kertomaan. Vaan kaverilla olikin mielessään vähän erilainen keskustelu.

En tosiaan tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa, kun hän keittiötohtorina oli sitä mieltä, että kyllähän mä pystyn mihin vaan jos päätän pystyä ja että suurin osa oireistani selittyy masennuksella. Yritin pitää mielen avoimena ja ymmärtää hänen kantojaan, mutta vaikeaa se oli. Onhan se ihan totta, että pieninkin vitutus on nykyään heti masennusta ja sitä käyttävät sellaisetkin ihmiset hyväkseen, joiden ei tosiaan kuuluisi diagnoosia saada ja tämä taas vaikuttaa isossa kuvassa suuren yleisön mielipiteisiin kaikista sairauksista.

Olen tässä vuosien varrella tottunut vähättelyyn, joten se ei sinänsä tullut yllätyksenä. Mutta että sellainen ihminen jonka lasken kuuluvan lähipiiriini laukoo tuollaisia, niin huh huh. Yritin kyllä kertoa, että mitä eroa on vaikkapa nyt terveen ihmisen uupumuksella ja ms-uupumuksella, mutta jäi silti kaivelemaan tuo.

Pahimpana jäi mieleen se perinteinen epäsuora syyttely yhteiskunnan elättinä olemisesta ja työn vieroksumisesta. Kerroin kyllä, että tästä ei ole kyse, mutta ymmärrän kyllä olevani yhteiskunnan elätti, kiitos vaan. On ilmeisesti niin, että sairas ja töihin pystymätön ihminen ei saa nauttia elämästään käymällä vaikka ulkona syömässä tai ihan (luoja paratkoon) lomalla ulkomailla saakka, mikäli kaikilla työssä olevilla ei sitä mahdollisuutta ole. Jäi sellainen fiilis, että hänen mielestään mä en saisi nauttia elämästäni ja jos mulle jää vähänkin rahaa joka antaa siihen mahdollisuuden, niin olen vielä huonompi ihminen, joka vain makaa kotona yhteiskunnan elättinä eikä edes haluaisi elää ns. normaalia elämää. Toisaalta ymmärrän, että saappaisiini on vaikeaa astua, mutta luulisi nyt jumalauta aikuisen miehen tajuavan, että juurikaan koskaan mikään ei ole tuolla lailla mustaa tai valkeaa.

Anteeksi sekava avautumiseni, oli vaan pakko päästä sanomaan. Joskus on sellainen olo, että pitäisi sahata toinen käsi irti, jotta sairauteni olisi näkyvä, eipä jäisi kenellekään mitään epäselväksi. Sairauteni on lisäksi sellainen, että siinä on hyviä ja huonoja päiviä ja tämä saattaa vaihdella ihan päivittäin. Kun frendi ei näe mua huonoina päivinä tai kun ei kuule suustani negatiivisia juttuja, niin onhan siinä väärinkäsitysmateriaalia riittämiin. Ilmeisesti mun pitäisi jakaa kaikki kivut ja vastaavat kaverien kanssa ja näyttää aina hapanta naamaa, ettei tulisi väärinkäsityksiä. Paskat siitä, että yritän keskittyä positiiviseen ja piilottaa oireeni läheisiltä.

Olen kyllä jo oppinut olemaan välittämättä muiden mielipiteistä, mutta kyllähän se silti vähän tekee kipeää, että lähipiiriini kuuluva ihminen ajattelee noin. Tuomitseminen on niin saatanan helppoa, ymmärtäminen ei niinkään.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tuomitseminen on niin saatanan helppoa, ymmärtäminen ei niinkään.

Parempi sentään että sanoo suoraan ja näyttää todelliset karvansa, kuin näyttelee ymmärtäväistä ja levittelee tietämättömyydestä kumpuavia spekulaatioitaan selän takana. Pääsee itsekin helpommalla kun tietää, ettei jatkossa kannata ottaa todesta toisen puheita.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Olen kyllä jo oppinut olemaan välittämättä muiden mielipiteistä, mutta kyllähän se silti vähän tekee kipeää, että lähipiiriini kuuluva ihminen ajattelee noin. Tuomitseminen on niin saatanan helppoa, ymmärtäminen ei niinkään.
Kuulostaa kyllä aika oudolta. Tietääköhän tuo kaverisi, miten MS-tauti edes diagnosoidaan? Ei kuitenkaan ole kuin joku migreeni, joka "ei näy missään kokeissa". Ihmiset on kyllä paskoja välillä. Minun isä ollut sairaseläkkeellä kohta 20 vuotta (nyt toki olisi jo oikeallakin eläkkeellä) ja muistan kyllä joidenkin ihmisten suhtautumisen, jos se ei joskus ollutkaan ihan vaan petipotilaana. Tai jos halusi käydä edes kalassa kesällä "no onhan se hyvö ku koko elämä on lomaa". Voi vittujen kevät oikeasti! Itse olen ollut nyt 2vko sairaslomalla (onneksi nyt loppuu) ja tuntuu, ettei pää kestä tätä joutenoloa.

Muutenkin tsemppiä tuon MS:n kanssa! Paska tauti, ei voi muuta sanoa. Yhdellä tutulla sama tauti, mutta onneksi toistaiseksi on pystynyt töissä käymään. Lääkkeet vissiin lopulta kehittyneet paljon viimevuosina? Huonoja päiviä tietysti silläkin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Parempi sentään että sanoo suoraan ja näyttää todelliset karvansa, kuin näyttelee ymmärtäväistä ja levittelee tietämättömyydestä kumpuavia spekulaatioitaan selän takana.

Onhan se noinkin joo. Tuntuu vaan jotenkin uskomattomalta, että joku edes kehtaa vetää tuollaisia johtopäätöksiä, kertoo se sitten mistä tahansa. Mulle on tosiaan nykyään helppoa ignoorata ihmisten mielipiteet, joskus niistä tuli loukkaannuttua syvästikin. Ehken sitten ollut vielä silloin sairauteni kanssa sinut. Eniten tuossa pysäytti se, että tuolla lailla ajattelevia löytynee lähipiiristäni muitakin. Vain mielikuvitus on rajana kun spekuleeraan kaikkea paskaa jota selän takana on puhuttu, mutta kuten sanoin, niin sen ignooraaminen on nykyään helppoa.

Loppujen lopuksi tuo kuvailemani keskustelu oli siinä mielessä rakentava, että kaveri kierrellen ja kaarrellen myönsi häpeävänsä noita omia diagnoosejaan ja päätelmiään. Kehoitin vastaisuudessa kysymään suoraan, jos jokin asia noin paljon mietityttää. Myönnän kyllä, että yritän piilotella oireitani läheisiltäni, syyt jo tuossa aiemmin kerroinkin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etten niistä voisi suoraan keskustella. Toisaalta ovathan nuo johtopäätökset ymmärrettäviä, jos jannu ei ikinä näe musta mitään sairauden oireita. Luulisi silti hänen pystyvän tajuamaan, että kulissin takana niitä vaikeuksia on paljonkin. Tietyissä tilanteissa kulissin taakse piiloutuminen ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö olisi sairautta ja sen oireita isoksi osaksi elämääni hyväksynyt, yritän vain keskittyä positiivisiin asioihin, elämä on mielekkäämpää niin.

Ötökkä kirjoitti:
Muutenkin tsemppiä tuon MS:n kanssa! Paska tauti, ei voi muuta sanoa. Yhdellä tutulla sama tauti, mutta onneksi toistaiseksi on pystynyt töissä käymään. Lääkkeet vissiin lopulta kehittyneet paljon viimevuosina? Huonoja päiviä tietysti silläkin.

Kiitoksia tsempeistä. Lääkkeet ovat joo kehittyneet ihan lähivuosina huimasti, mutta ne ovat kaikki ainoastaan oireita vähentäviä ja/tai helpottavia, parantavaa lääkitystä ei tunnetusti ole olemassa. Eihän ms-taudin syytä edes tunneta, mutta koko ajan sitä tutkitaan lisää. Ehkä joskus vielä.

Pitää myös muistaa, että ms-tautia on montaa eri tyyppiä, tämä mun ms-tauti (relapsoiva-remittoiva) on sentään jotenkin lääkityksellä hallittavissa ainakin toistaiseksi, toiset taas kokevat karumman kohtalon ja mikään lääke ei heidän oireitaan helpota. Tyypillisesti tämä relapsoiva-remittoiva muuttuu josakin vaiheessa sekundaarisesti progressiiviseksi, joka tarkoittaa sitä, että pahenemisvaiheista eli relapseista toipuminen vaikeutuu ja oireita jää pysyvästi ja selkeämmin päälle. En kuitenkaan jaksa siitä kantaa vielä huolta, ei elämästä murehtimalla tulisi mitään. Murehditaan sitten jos/kun sen aika on.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juovuksissahan sen helposti sanoo mitä oikeasti ajattelee. Vakavasti sairas ihminen ei kyllä kaipaa tuollaista ihmistä lähipiiriin tuomaan huonoa energiaa. Mä olen vasta viime vuosina oppinut sanomaan "ole nyt vittu hiljaa jo" tai "häivy elämästäni urpo". Huomaan myös kuinka minä nyt olenkin se häijyläinen kun en jaksa paskasankona enää toimia.

Tulipa turha viesti nyt, mutta menkööt kun sen kirjottamiseen ja korjaamiseen tuhrautui ainakin 7minuuttia. Miks tää on näin hidas.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotenkin epäuskoinen fiilis tuli kun katselin tätä ohjelmaa, lopun linkki vie Areenaan ja The Pohjoismaat-sarjaan. Viimeksi oli joku amerikkalainen ex-vankilanjohtaja tutustumassa pohjoismaisiin vankiloihin, tällä kertaa joku japanilainen mimmi tutustuu pohjoismaisiin hyvinvointityöpaikkoihin ja työntekoon muutenkin. Vankilajakso oli suhteellisen realistinen, mutta tämä ei ollut. Tai no mistä mä tiedän, jotenkin vaan tuntuu, että ainakaan Suomessa ei saisi osatyökyvyttömyyspapereita siksi, että on riippuvainen hard rock-musiikista. Ruotsissa tämäkin näkyy onnistuvan.

The Pohjoismaat: Työ
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Katson parhaillaan netti-striimiä U17-turnauksesta, joka pelataan Kanadassa. Suomi johti Venäjää toisen erän puolivälissä jo 4-0. Kuitenkin ryssäin pojat nousi päätöserässä 4-4 tasoihin ja viimeinen maali tuli tietenkin sekuntia ennen loppua. Tämä housuihin paskominen opetetaan näköjään Suomi-kiekossa jo junnuille. Hyvä! Nyt jatkoaika käynnissä.

No, tuli sentään voitto Suomelle rankkareissa!
 
Viimeksi muokattu:

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Rantasipi Eden ja isänpäivätarjous.

Pitäisikö itkeä vai nauraa?

Tein varauksen eilen aamulla, kaksi aikuista, yksi kolmevuotias lapsi. Alle neljävuotiaasta ei ainakaan tässä kampanjassa oteta hintaa, ja nelivuotiaskin pääsee kampanjassa puoleen hintaan. OK, hieno homma. 89 euroa, päästään lapsen kanssa pulikoimaan isänpäivänä.

Tänään seuraavaa viestiä pukkaa sähköpostiin:

"Hei Jani,
kiitos varauksesta hotelliimme.
Olet ilmoittanut kommenttikentässä että ottaisitte lisävuoteen tai pinnasängyn 3v lapselle.
Haluaisitteko lastenlisävuoteen (levittyy nojatuolista), vai pinnasängy? Hinta lisävuoteella on 100€/vrk ja pinnasängyllä 96€/vrk."

Ei ole jumalauta todellista. Nyt on joku todellinen kesähousu eksynyt Edenin kassalle töihin, tai sitten tuolla rahastetaan ihan huolella. Tulkitaanko tämä nyt sitten niin, että lapsi pääsee ilmaiseksi, jos nukkuu kovalla lattialla, muuten maksaa enemmän, kuin kaksi aikuista?

Ensin tuli mieleen, että oma matkasänky vaan messiin ja lisämaksut pois. Ja paskat, en penniäkään sijoita tuonne, jos hinnoittelupolitiikka on tuollainen.

Ehkä silti nauran.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Rantasipi Eden ja isänpäivätarjous.

Tein varauksen eilen aamulla, kaksi aikuista, yksi kolmevuotias lapsi. Alle neljävuotiaasta ei ainakaan tässä kampanjassa oteta hintaa, ja nelivuotiaskin pääsee kampanjassa puoleen hintaan. OK, hieno homma. 89 euroa, päästään lapsen kanssa pulikoimaan isänpäivänä.
"Haluaisitteko lastenlisävuoteen (levittyy nojatuolista), vai pinnasängy? HUONEEN Hinta lisävuoteella on 100€/vrk ja pinnasängyllä 96€/vrk."

Ei ole jumalauta todellista. Nyt on joku todellinen kesähousu eksynyt Edenin kassalle töihin, tai sitten tuolla rahastetaan ihan huolella. Tulkitaanko tämä nyt sitten niin, että lapsi pääsee ilmaiseksi, jos nukkuu kovalla lattialla, muuten maksaa enemmän, kuin kaksi aikuista?
Muokkasin hieman tekstiäsi.

Tuon voin tulkita kuten itse tulkitsit, mutta kesähessu on selvästi vahingossa jättänyt sanan "huoneen" pois, jolloin merkitys muuttuu huomattavasti.

Lisävuoteen hinta on siis 11 euroa ja pinnasängyn 7 euroa per vuorokausi. Ei siis kovin kallis ja todennäköisesti tarjouksessa tuo lisävuoteen hinta saattaa olla jopa normaalia halvempi. Sadan euron hinta lisävuoteesta olisi kaukana järjettömyyden tuolla puolen.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jep, hessu todellakin oli kyseessä. Sain uuden viestin tuolta vastaanotosta, pyytelivät anteeksi edellistä ja asia tuotiin "hieman" selvemmin esiin.

Ehkä hessu oppi jotakin, ja meillä reissu ei peruuntunut...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös