Minä pidän itseäni varsin sivistyneenä ihmisenä ja kärjistetysti sanoisin, että nimenomaan vuosilukujen muistaminen tismalleen on aika sivuseikka, mikäli se asia noiden vuosilukujen taustalla ei avaudu. Toki on selvää, että oman historiamme kannalta tärkeät vuosiluvut kuten sotavuodet tai vaikka itsenäistyminen on vain osattava, mutta jos ihminen esimerkiksi osaa 30-vuotisen sodan vuosiluvut 1618-1648 ulkoa, niin eipä noilla hirveästi tee, mikäli ei osaa itse sodasta ja sen merkityksestä sanoa yhtikäs mitään. Eli syy-seuraussuhteet ovat varsinaisia vuosilukuja tärkeämpiä.
Tuossa aiemmin kun lueteltiin mm. Isä meidän-rukouksen sanoja, niin eivätkös tuollaiset asiat ole pikemminkin rippikoulu-kamaa, kuin koulussa opeteltuja.. ainakin näin minun kohdallani.
Ei sitä tarvitakaan joka vuosiluvun muistamista, ei se niin olennaista ole paitsi tärkeimpien asioiden kohdalla (Suomen itsenäisyys, maailmansotien vuodet jne), eikä kieliopinkaan kannalta ole tarpeellista muistaa adessiivin, ablatiivin tai illatiivin määritelmiä, mutta perusasiat kuten preesens, imperfekti ja niin edelleen kuuluvat ihan perusosaamiseen, jota ilman on hyvin vaikea opetella esimerkiksi muita kieliä jos ei tiedä mikä on nykyisen ja menneen muodon ero yms.
Toisaalta olen tullut siihen tulokseen, että vaikka googlesta voi tarkistaa mitä tahansa, niin tietyt perusasiat ja perusrungot asioista olisi yhtä kaikki hyvä tietää ja opetella ulkoa, jotta ymmärtää syy-seuraussuhteita ja jotta saa muodostettua riittävän mentaalisen kehikon, johon voi sitten kytkeä asioita tai johon voi verrata niitä asioita joita tarkistaa netistä. Nykyisin tyyli, jossa painotetaan vain tiedon hakemiskykyjä eikä ulkoa opettelua johtaa pahimmillaan näköalattomuuteen ja historiattomuuteen, jossa asioita ei voi suhteuttaa kunnolla toisiinsa ja tapahtumat vain kelluvat epämääräisinä, yksittäisinä ja netistä tarkistettuina detaljeina. Kun osaa tietyn rungon ulkoa, niin sen jälkeen sitä runkoa voi ymmärtää ja siihen voi kytkeä muita, tarkempia tapahtumia ja ajankohtia.
Kyllähän kännykän tai tietokoneen laskinohjelma laskee mitä vain, mutta silti jokaisen olisi syytä osata ainakin kymmenen kertotaulu sekä laskemisen perusjutut kerto- ja jakolaskuista tavallisiin korkolaskuihin ja prosenttilaskuihin. Vastaavasti googlesta voi tarkistaa vaikka kuka oli Gavrilo Princip, mutta jokaisen olisi yhtä kaikki syytä hallita yhteiskunnallisten ja historiallisten asioiden perussuuntaviivat ja -aikakaudet sekä opetella - kyllä, ulkoa - tärkeimpien asioiden ajankohdat, sitä tarkemmalla skaalalla mitä lähemmäs omaa maata ja yhteiskuntaa mennään. Kyllä jokaisen Suomen kansalaisen tulee tietää esimerkiksi Suomen itsenäisyyspäivä 6.12.1917 sekä vähintäänkin toisen maailmansodan vuodet 1939-145.
Mitä tulee biologiaan ja maantieteeseen, niin ei olisi paskempi homma, jos ihmiset sen verran opettelisivat, että erottaisivat kärpässienen herkkusienestä, ja lisäksi susihysteerikot saisivat opetella erottamaan suden mäyräkoirasta ennen kuin lähtevät vaatimaan tappolupia nähtyään koiraeläimen tassunjäljen lähipuistossa.
Minäkin myönnän auliisti, etten erota kauhean monta kasvia, lintua tai elikkoa toisesta enkä osaa luetella kaikkia Suomen jokia ja vesistöjä ulkoa toisin kuin esimerkiksi vanhempieni sukupolvi, joka keräsi kesälomillaan kasvivihkoja, oppi joka pyryharakan ja luettelee edelleen ulkoa Oulu-siika-pyhä-kala-mantraa kerratessaan Pohjois-Suomen jokien järjestystä. En ole kaikkia näitä asioita tarvinnut, mutta monesti olen miettinyt, että kyllähän se näkemystä avartaisi ja perspektiiviä laajentaisi, jos vaikka ulkona liikkuessa tunnistaisi eri puut, kasvit ja vastaavat sekä tietäisi edes oman maan maantieteestä ja erityispiirteistä nykyistä enemmän.
Isä meidän -rukousta mielestäni käytiin läpi koulun uskontotunnillakin, jos en väärin muista. Tunnustuksellisessa mielessä sitä ei kouluissa tarvita, mutta uskontotieteellisestä ja kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta jokaisen suomalaisen olisi hyvä tietää maan valtauskonnon keskeisimmät ydinasiat sekä ymmärtää mistä niissä on kyse, mitä niissä haetaan ja minkä takia vaikkapa "isämeitään" sisältö ja rakenne on sellainen kuin se on. Ainakin se olisi syytä osata tunnistaa, vaikka sitä ei sen tarkemmin muistaisikaan, koska kristinusko ja erityisesti luterilaisuus kuuluu niin erottamattomana osana pohjoiseurooppalaisten länsimaisten sivistysvaltioiden historiaan ja perinteiseen mentaliteettiin.