Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 005 217
  • 12 943

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Viittasin viestini loppukaneetilla nimenomaan siihen, että mielestäni maan palloilun tasosta ja tilanteesta välittyy lajissa kuin lajissa jokseenkin surullinen kuva, jos 50% maajoukkueen pelaajista edustaa samaa pääsarjaseuraa.

Eikös Espanjan jengissäkin yleensä puolet ole Barcelonan pelaajia?
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Eikös Espanjan jengissäkin yleensä puolet ole Barcelonan pelaajia?
Espanjan viimeisin pelaajalista MM-karsintaotteluihin Valko-Venäjää ja Georgiaa vastaan:

Maalivahdit: Iker Casillas (Real Madrid), Victor Valdes (Barcelona), Pepe Reina (Napoli).

Puolustajat: Alvaro Arbeloa (Real Madrid), Sergio Ramos (Real Madrid), Gerard Pique (Barcelona), Inigo Martinez (Real Sociedad), Nacho Monreal (Arsenal), Juanfran (Atletico Madrid), Alberto Moreno (Sevilla).

Keskikenttä: Andres Iniesta (Barcelona), Isco (Real Madrid), Koke (Atletico Madrid), Xavi (Barcelona), Mario Suarez (Atletico Madrid), Sergio Busquets (Barcelona), Cesc Fabregas (Barcelona), Juan Mata (Chelsea), David Silva (Manchester City).

Hyökkääjät: Jesus Navas (Manchester City), Alvaro Negredo (Manchester City), Pedro (Barcelona), Michu (Swansea).


Eli 20 kenttäpelaajaa, joista 14 pelaa Espanjan pääsarjassa seuraavissa joukkueissa: Barcelona (6), Real Madrid (3), Atletico Madrid (3), Real Sociedad (1), Sevilla (1).
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Eikö tässä maassa ole kuin yksi ainoa futiksen seurajoukkue? Aikoinaan maajoukkueessa oli sentään pelaajia ainakin kolmesta suomalaisesta joukkueesta HJK:n lisäksi, mutta nyt kaikki hyvät ja "hyvät" pelaajat ahtautuvat HJK:n rosteriin ja muille seuroille jää vain rippeet.

Muistelen kaiholla niitä aikoja, jolloin Tampere United ja jopa MyPa (Popovitshista huolimatta) dominoivat liigakenttiä ja HJK jos ei nyt kontannut, niin ei ainakaan dominoinut samalla tavoin kuin viime vuosina.

Huvittavaa tämän päivän HJK:ssa on se, että samalla kun se kerää voittoja tyhjiksi riistämistään seuroista ja vie liiga- ja cup-mestaruuksia vuodesta toiseen, sen Euro-menestys on ollut todella heikkoa, vaikka joukkueen pitäisi olla eräs Pohjois-Euroopan parhaimmista. Tai näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ehdottomasti pitäisi saada maajoukkueeseen jotkut kiintiöt, että pääsisi maakuntajoukkueistakin pelaajia mukaan riittävästi. Eihän se nyt vetele että sinne noin vaan valmentajan mielestä parhaat valitaan.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ehdottomasti pitäisi saada maajoukkueeseen jotkut kiintiöt, että pääsisi maakuntajoukkueistakin pelaajia mukaan riittävästi. Eihän se nyt vetele että sinne noin vaan valmentajan mielestä parhaat valitaan.
Jep. Tai voisi ottaa mallia vaikkapa Virosta, jossa Nõmme Kaljusta on maajoukkueessa tasan yksi pelaaja.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Miten tuo nyt liittyy asiaan? Kyseinen Suomen maajoukkue oli ihan tarkoituksella kasattu Veikkausliigasta.
Vertailin vain kummankin pääsarjan hallitsevan mestarin pelaajaedustusta em. maajoukkueissa. Suomen viimeisimpään MM-karsintaotteluun Ranskaa vastaan nimettiin maajoukkue, jonka 19 kenttäpelaajasta viisi oli Veikkausliigasta, ja näistä jokainen edusti HJK:ta. Vastaavasti joukkueen 14:sta ulkomailla pelaavasta pelaajasta kahdeksalla oli HJK-tausta.

Eli varsin vankka on HJK:n asema suomalaisessa jalkapalloilussa nykyään, kuten alwahla edellä totesi.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viittasin viestini loppukaneetilla nimenomaan siihen, että mielestäni maan palloilun tasosta ja tilanteesta välittyy lajissa kuin lajissa jokseenkin surullinen kuva, jos 50% maajoukkueen pelaajista edustaa samaa pääsarjaseuraa - en siihen, etteikö kunkin HJK-pelaajan valinta olisi ollut oikeutettu.

Ok, ymmärsin vähän pieleen siis.

Huvittavaa tämän päivän HJK:ssa on se, että samalla kun se kerää voittoja tyhjiksi riistämistään seuroista ja vie liiga- ja cup-mestaruuksia vuodesta toiseen, sen Euro-menestys on ollut todella heikkoa, vaikka joukkueen pitäisi olla eräs Pohjois-Euroopan parhaimmista. Tai näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.

Kyllä HJK on eräs Pohjois-Euroopan parhaimmista joukkueista, mutta se taas kertoo enemmän Pohjois-Euroopan kuin HJK:n tasosta.

Toisekseen ei se ole HJK:n vika, että muut seurat eivät osaa pitää taloudestaan huolta. Esim. JJK kerää kotiotteluihinsa yleisöä n. 3000 katsojan keskiarvolla, ja tekee silti tappiota niin saatanasti. Eikä ole HJK:n vika, ettei Hongan pelit kiinnosta Espoossa ketään, vaikka se pelaisi kuinka hyvin tahansa tai että Honka on joka syksy niin pahoissa talousvaikauksissa, että sieltä pystyy nappaamaan pelaajia ilmaiseksi sopimusrikkomusten ja muiden riitojen takia. Eikä ole HJK:n vika, että esim. Tampere United ryssi asiansa ihan täysin ja hävisi koko jalkapallokartalta.

Parastahan koko suomalaisen futiksen puolesta olisi se, että HJK pääsisi mahdollisimman pian Euroopan liigaan tai mikä vielä parempi, uudestaan Mestarien liigaan. Toisi rahaa ja tunnettavuutta koko suomalaiselle sarjafutikselle.

Muuten, ei HJK tänäkään vuonna voittanut liigacupia tai Suomen cupia. Ja keitä seuroja HJK on riistänyt ja miten?

Suomen viimeisimpään MM-karsintaotteluun Ranskaa vastaan nimettiin maajoukkue, jonka 19 kenttäpelaajasta viisi oli Veikkausliigasta, ja näistä jokainen edusti HJK:ta. Vastaavasti joukkueen 14:sta ulkomailla pelaavasta pelaajasta kahdeksalla oli HJK-tausta.

Veikkausliigasta lähdetään ulkomaille kahdella tavalla. Ensimmäinen on se, että pelaaja on todella poikkeuksellinen lahjakkuus, joka lähtee kasvattajaseurastaan suoraan. Silloin pelaaja voi lähteä vaikka ykkösdivarin Jipposta (Lauri Dalla Valle) tai vaikka jopa kolmosen Simpeleen Urheilijoista (Jesse Joronen) suoraan ulkomaille. Toinen ja todennäköisempi vaihtoehto on se, että pelaaja on lahjakas Suomen mittakaavassa mutta ei vielä Euroopan. Silloin HJK kiinnostuu hänestä jossakin vaiheessa, hankkii joukkueeseen ja sitä kautta pelaaja lähtee ulkomaille, jos lähtee. Pelaajatkin haluavat Suomessa HJK:n riveihin, sillä HJK pelaa vuodesta toiseen edes niitä eurokarsintoja. Ja tämän kaiken takia maajoukkueessa on niin poikkeuksellisen paljon HJK-taustaisia pelaajia.
 

retiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä HJK on eräs Pohjois-Euroopan parhaimmista joukkueista, mutta se taas kertoo enemmän Pohjois-Euroopan kuin HJK:n tasosta.

Ottamatta kantaa tuohon muuhun viestiisi, miten voit väittää HJK:n olevan eräs Pohjois-Euroopan parhaimmista joukkueista? Vaikka Pohjois-Eurooppaan ei laskettaisi kuin Pohjoismaat ja Baltia, niin ei siltikään ole pärjännyt HJK kilpaotteluissa muuten kuin Suomessa. Muualla tulee turpaan.

Kyllä olen HJK:n puolella ehdottomasti, kun ulkomaalaisia seuroja vastaan pelaa. Toivon kovasti '98 euro-otteluiden kaltaisen menestyksen palaavan heille, mutta ei HJK silti ole eräs Pohjois-Euroopan parhaimmista joukkueista. Sitten kun euromenestystä tulee, sitten asiat voivat muuttua. Viime vuodet eurokentillä on ollut paskaa ja se ei siitä miksikään muutu voittamalla Suomen mestaruuksia ja kusemalla europelejä Viron porukoille.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Ei vittu... porukka ladannut Setup.exe tiedoston netistä ja kuvittelivat saavansa GTA V: PC-version, jota ei ole edes tehty vielä.

Linkki kauppalehden uutiseen.

Darwinin palkintoa jakoon vaan.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Mixu Paatelainen on nimennyt HJK:n (ent. Suomi) maajoukkueen Meksikoa vastaan pelattavaan harjoitusotteluun:

Maalivahdit:
Henri Sillanpää, VPS
Jesse Öst, Jaro

Puolustajat:
Atte Hoivala, VPS
Sebastian Sorsa, HJK
Tapio Heikkilä, HJK
Tuomas Rannankari, KuPS
Jani Tanska, TPS
Jarkko Hurme, TPS
Valtteri Moren, HJK
Mikko Sumusalo, HJK

Keskikenttäpelaajat ja hyökkääjät:
Jussi Vasara, FC Honka
Sakari Mattila, HJK
Erfan Zeneli, HJK
Aleksi Paananen, KuPS
Rasmus Schüller, HJK
Tim Väyrynen, Honka
Sebastian Mannström, HJK
Moshtagh Yaghoubi, FC Honka
Robin Lod, HJK
Mikael Forssell, HJK

(Lähde: IL)

18 kenttäpelaajasta 10 on HJK:sta ja viisi (5) pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Meininki on jo melkein kuin Aravirran jääkiekkomaajoukkueissa.

Suomi - Jalkapallon banaanitasavalta

Onko vastustaja myos Jalkapallon banaanitasavalta koska hella on myos 10 pelaajaa viime mestarijoukkueesta?
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Tuttu on viimeistä vuotta eräässä Turun lukiossa ja sai tänään takaisin äidinkielen teksitaidon kokeen. Joka kohta missä luki "suomen kieli" oli korjattu "suomenkieli".

Että näin.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Vesa-Matti Loiri feat Jenni Vartiainen @ Syksyn Sävel.

Kontrasti oli vähän niinkuin 8% humalassa "laulava" kehitysvammainen feat Rihanna.

Ei näin. Kiitos.

Ja anteeksi kaikille kehitysvammaisille, en tarkoittanut pahalla.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tuttu on viimeistä vuotta eräässä Turun lukiossa ja sai tänään takaisin äidinkielen teksitaidon kokeen. Joka kohta missä luki "suomen kieli" oli korjattu "suomenkieli".

Että näin.

Hahah! En yllättyisi, mikäli olisin tuttusi kanssa samassa koulussa. Täällä eräs äidinkieltä opettanut tiputti minulta pisteitä väärästä lainausmerkkien sijainnista. Lopputulos oli se, että kielioppisäännöt erikseen tarkistettuani minä olin oikeassa.

Onneksi tämän vuoden tuo katastrofi opettaa ihan toisessa kaupungissa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Vesa-Matti Loiri feat Jenni Vartiainen @ Syksyn Sävel.

Kontrasti oli vähän niinkuin 8% humalassa "laulava" kehitysvammainen feat Rihanna.

Ei näin. Kiitos.

Ja anteeksi kaikille kehitysvammaisille, en tarkoittanut pahalla.

Harvoin on kyllä Loiria Rihannaan verrattu, mutta Vartiaisen esityksestä olen näkemättäkin samaa mieltä.

Loiri on taiteilija ja nero, Vartiainen on neverheard-Gimmelipimu ja Rihannaa vertaisin "laulavaksi" kehitysvammaiseksi ellen pelkäisi, että vertailu suutaan pakkoliikkeenomaisesti mutrustelevaan tyrkkyperseiseen tyhjäpääbarbadoslaiseen loukkaisi kehitysvammaisia.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Harvoin on kyllä Loiria Rihannaan verrattu, mutta Vartiaisen esityksestä olen näkemättäkin samaa mieltä.

Loiri on taiteilija ja nero, Vartiainen on neverheard-Gimmelipimu ja Rihannaa vertaisin "laulavaksi" kehitysvammaiseksi ellen pelkäisi, että vertailu suutaan pakkoliikkeenomaisesti mutrustelevaan tyrkkyperseiseen tyhjäpääbarbadoslaiseen loukkaisi kehitysvammaisia.
Tämä "analyysisi" kertoo kyllä enemmän sinusta kuin Vartiaisesta. Tekstistä paistaa läpi ettet ole hiukan hiukkaa perehtynyt Vartiaisen tuotantoon, ehkä Gimmelin ajat ja muutama hittibiisi lukuunottamatta.

Itse arvostan molempia, hyvin korkealle. Joskaan Loiri ei kyllä minunkaan mielestäni ollut tänään ihan parhaimmillaan. Takelteli sanoissa vaikka ne olivat ihan siinä hänen edessään, ja jotenkaan se laulaminenkaan ei ollut sellaista Veskumaisen "tunnelmallista".

Tuosta neverheardista vielä sen verran, että Jenni Vartiaisen Seili-albumia on tällä hetkellä myyty 151 833 kappaletta, jolla irtoaa Kaikkien aikojen myydyimpien kotimaisten albumien listalla sija 14. Mikä on mielestäni helvetin kova saavutus, kun miettii kuinka vaikeaa nykypäivänä ylipäätään on myydä CD-formaattia. Silmiinpantavaa tuolla listalla on se, että Vartiaisen edellä ei 2000-luvulla tehtyjä albumeja ole kuin kaksi, Vain Elämää -kokoelma ja Anssi Kelan Nummela, ja näistäkin Nummela on ilmestynyt ihan 2000-luvun alussa.

Tuota listaa muuten kun katselee, niin huomaa kyllä kuinka hankalaa se CD-levyjen myynti nykypäivänä on. Eli siis kuinka paljon verkosta lataaminen/verkossa kuuntelu verottaa levymyyntiä. Top 50:ssa on ainoastaan 11 tällä vuosituhannella tehtyä albumia, ja ainoastaan kolme 2010-luvulla tehtyä (Vain Elämää, Jenni Vartiainen ja Robin).
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Iltalehti oli pistänyt Anne Rask nimisen naikkosen pitämään Syksyn Sävelen liveseurantaa Twitterissä. Lukaisin huvikseni nuo Raskin twiitit ja voi luoja mitä skeidaa Rask "tykittää". Selvästi twiiteistä paistaa läpi mm. sellaiset faktat, että Rask ei voi sietää näitä pitkän linjan miesartisteja (Aro, Randelin...), naiskonkarit sen sijaan ovat vahvoja ja kovia (vaikka ainakin allekirjoittaneen mielestä olivat illan heikointa tasoa, varsinkin Muska) ja siinä vaiheessa kun Stig saa kehuja, olen lähellä lopettaa lukemisen. Ja lopuksi se viihdetoimittajille varsin tuttu luonteenpiirre eli gloryhunttaus nousee myös esiin.

Rask ennen kuin yhtäkään biisiä on laulettu:

Milana Misic, Muska ja Stig parhaat.

Suvi Teräsniska saa tälläiset kommentit Raskilta:

Suvi Teräsniskan biisikin on ihan ok jos pääsee yli sanojen naiiviudesta.

Ja Rask jatkaa illan edetessä:

Nyt tulee Milana, mun suosikkibiisi tältä illalta. Stigin lisäksi.

Suvin esityksen jälkeen Rask näin:

Suvilla on kaunis pitkä mekko ja kaunis kampaus: joskus esiin pyrkivä mummo-look on vältetty. Suvin biisin melodia on ihan kaunis. Sanoissakin kiva sanoma, mutta on ne auttamattoman naiivit.

Voittaja julistetaan ja se on (ansaitusti) Suvi Teräsniska. Rask kommentoi tulosta:

Jes, yksi mun kolmesta suosikista voitti!

Saikohan Rask oikein palkkaa tämän illan työstään?
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikä ole HJK:n vika, että esim. Tampere United ryssi asiansa ihan täysin ja hävisi koko jalkapallokartalta.

Kyllä, TamU sotki raha-asiansa perusteellisesti, mutta mielenkiintoista oli se, että seura suljettiin sarjasta seuran johdon väitetyn rahanpesun vuoksi. TamU-johdon syytteet lopulta hylättiin käräjäoikeudessa. Oli asia miten hyvänsä, näihin rahanpesuihin syyllistyneiden olisi pitänyt joutua henkilökohtaisesti vastuuseen teoistaan, mutta nyt päätettiinkin rankaista seuraa.

Mutta pointti on se, että ei se TamU itsestään mihinkään hävinnyt, vaan kyllä se tiettyjen tahojen toimesta hävitettiin Suomen jalkapallomaailmasta. Sitä en osaa sanoa, mikä oli HJK:n anti tuohon hävittämiseen. HJK:lle yhden kovimman vastustajan katoaminen ei ollut ainakaan haitaksi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä, TamU sotki raha-asiansa perusteellisesti, mutta mielenkiintoista oli se, että seura suljettiin sarjasta seuran johdon väitetyn rahanpesun vuoksi. TamU-johdon syytteet lopulta hylättiin käräjäoikeudessa. Oli asia miten hyvänsä, näihin rahanpesuihin syyllistyneiden olisi pitänyt joutua henkilökohtaisesti vastuuseen teoistaan, mutta nyt päätettiinkin rankaista seuraa...

Käsittääkseni kysymys oli Veikkausliigan säännöistä, joita TamU rikkoi. Täytyy muistaa, että nuo yksittäiset ihmiset toimivat TamU:n organisaatiossa ja tekivät päätöksiä TamU:n nimissä. Seura voi tietysti hakea hyvitystä, ei Veikkausliigalta vaan huonoja päätöksiä tehneiltä johtajilta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onneksi tämän vuoden tuo katastrofi opettaa ihan toisessa kaupungissa.

Nuorena opiskelijana olin aikoinani ihmeissäni äidinkielen tunneilla. Opettaja kun puhui ruotsiksi asiat, joita ei osannut sanoa suomeksi. Voitte uskoa, että oppitunnit ja etenkin tentit muodostivat sellaisen elämyskokonaisuuden, jonka kuvaileminen ei ole mahdollista.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tuttu on viimeistä vuotta eräässä Turun lukiossa ja sai tänään takaisin äidinkielen teksitaidon kokeen. Joka kohta missä luki "suomen kieli" oli korjattu "suomenkieli".

Että näin.

Kaveriltani kysyttiin Itäkeskuksen luokiossa muutama vuosi sitten.

Opettaja: Mikä on Turkin pääkaupunki?
Kaverini: Ankara.
Ope: Ei ole vaan Istanbul.

Että näin.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaveriltani kysyttiin Itäkeskuksen luokiossa muutama vuosi sitten.

Opettaja: Mikä on Turkin pääkaupunki?
Kaverini: Ankara.
Ope: Ei ole kuin Istanbul.

Että näin.

Minä muistan taas ala-asteen ensimmäiseltä luokalta kaksikin tapahtumaa, jossa opettajani pätevyys ja minun laajat tietoni joutuivat törmäyskurssille. Ensimmäinen oli tiikereiden esiintyvyys. Väitin, että tiikereitä ei elä Afrikassa, vaan ainoastaan Aasiassa. Opettajani väitti toista, mutta pitkän kinastelun jälkeen totesi sitten tylysti: "Kai mun pitää sitten sua uskoa, kun olet noin varma asiasta!"

Toinen tapahtuma liittyi eräässä tunnilla katselemassamme luontodokumentissa esiintyneeseen perhoseen. Opettaja kysyi, että tietääkö kukaan, mikä perhonen on kyseessä. Eräs oppilas vastasi, että nokkosperhonen, minkä opettaja sanoi olevan oikein. Minä olin tuohon aikaan kiinnostunut kaikenlaisista eläinkirjoista ja tunnistin perhosen olevan liuskaperhonen, eli herukkaperhonen (Herukkaperhonen – Wikipedia). Eipä opettaja uskonut minua.

Tuo jälkimmäinen nyt ei mikään sinänsä paha virhe ollut. Mutta tuo ensimmäinen ja opettajan asenne... Voi voi...
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Minä muistan taas ala-asteen ensimmäiseltä luokalta kaksikin tapahtumaa, jossa opettajani pätevyys ja minun laajat tietoni joutuivat törmäyskurssille. Ensimmäinen oli tiikereiden esiintyvyys. Väitin, että tiikereitä ei elä Afrikassa, vaan ainoastaan Aasiassa. Opettajani väitti toista, mutta pitkän kinastelun jälkeen totesi sitten tylysti: "Kai mun pitää sitten sua uskoa, kun olet noin varma asiasta!"

Itse jouduin väittelyyn yläasteen historian tunnilla siitä, että mikä on Kanadan pääkaupunki. NHL:ää seuratessa olin oppinut, että Ottawa on pääkaupunki eikä opettajan väittämä Montréal. Tästä väiteltiin puolisen tuntia kunnes opettaja katsoi netistä oikean vastauksen. Vieläkin hymyilen kun muistelen sitä opettajan ilmettä. Onneksi ei vaikuttanut tämä väittely omaan historian arvosanaan, kun kympin sain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös