Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 022 841
  • 12 976

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Livenä yhtä viihdyttävää kuin kadu hiekoittaminen (Olen käynyt katsomassa yhden maaottelun)..

Kyllä minä tykkään seurata kyseistä lajia mieluummin kuin kadu(n) hiekoittamista. En kyllä hiekoittamistakaan kadu.

Salibandyn heikkous on se typerä pakki-pakki syöttely noin viisikymmentä kertaa ennenkuin mitään ratkaisua yritetään.

Miten lajia saisi viihdyttävämmäksi ja vähemmän itkun tai naurun sekaisia tunteita mukaan? Pitäisikö mailaan lyönti sallia, jottei pelin jäädyttäminen olisi niin helppoa ja tekisi siten pelistä tylsää?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Salibandysta ei tule koskaan kansainvälistä lajia. Livenä yhtä viihdyttävää kuin kadu hiekoittaminen (Olen käynyt katsomassa yhden maaottelun).

Aika hauskaa että ainoat jotka jaksavat hehkuttaa bandyä on "säbän" pelaajat.

70-luvulla jääkiekko oli kutakuinkin samassa asemassa, kun itse sen pelaamisesta innostuin. Silloin kiekko oli edes jossain määrin pelaajien laji. Nykyistä kiekko- ja varsinkin sen katsojakulttuuria kaikkine lieveilmiöineen seuratessa ei voi kuin toivoa, ettei salibandylle käy samoin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Miten lajia saisi viihdyttävämmäksi ja vähemmän itkun tai naurun sekaisia tunteita mukaan? Pitäisikö mailaan lyönti sallia, jottei pelin jäädyttäminen olisi niin helppoa ja tekisi siten pelistä tylsää?
Salibandyn perusideahan on periaatteessa ihan käyttökelpoinen. Se vain pitäisi siirtää pelattavaksi jäällä, pleksein varustetuissa kaukaloissa. Pelaajien tulisi käyttää kypäriä ja polvi-, hartia-, ala- ym. suojia sekä luistimia, minkä ohella mailojen pitäisi olla komposiittimateriaaleista valmistettuja, lavoiltaan reiättömiä, halkaisijaltaan suorakaiteen muotoisia ja 50% pidempiä kuin nykyään. Paitsio pitäisi ottaa myös käyttöön ja taklaaminen tulisi ehdottomasti sallia.

Silläpä sitä saisi jo huomattavasti viihdyttävämmäksi ja uskottavammaksi.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Salibandyn perusideahan on periaatteessa ihan käyttökelpoinen. Se vain pitäisi siirtää pelattavaksi jäällä, pleksein varustetuissa kaukaloissa. Pelaajien tulisi käyttää kypäriä ja polvi-, hartia-, ala- ym. suojia sekä luistimia, minkä ohella mailojen pitäisi olla komposiittimateriaaleista valmistettuja, lavoiltaan reiättömiä, halkaisijaltaan suorakaiteen muotoisia ja 50% pidempiä kuin nykyään. Paitsio pitäisi ottaa myös käyttöön ja taklaaminen tulisi ehdottomasti sallia.

Silläpä sitä saisi jo huomattavasti viihdyttävämmäksi ja uskottavammaksi.

Vielä kun sen pallon vaihtaisi kumiseen kiekkoon niin kyllä sitä jo katsoisi.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vielä kun sen pallon vaihtaisi kumiseen kiekkoon niin kyllä sitä jo katsoisi.

Juu ja todella hienoksi asiat muuttuisivat jos olisi olemassa lajiin vihkiytynyt sivusto keskustelupalstoineen kaikkineen. Siellä innokkaat kannattajat voisivat peliä katsellessaan haukkua tuomareita. Ai että.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minua ei ihmetytä ollenkaan tuollaiset murskajaiset. Kanadan joukkueessa pelaa vanha pelikaverini 5. divarista.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Salibandysta ei tule koskaan kansainvälistä lajia. Livenä yhtä viihdyttävää kuin kadu hiekoittaminen (Olen käynyt katsomassa yhden maaottelun).

Aika hauskaa että ainoat jotka jaksavat hehkuttaa bandyä on "säbän" pelaajat.

Salibandy on livenä ihan mukavaa seurattavaa, tosin olen jäävi siltä osin sanomaan, kun pelaan salibandyä. Tv:stä lajin seuraaminen käy kyllä viihteestä siinä, missä vaikka mainittu kadun hiekoittaminen. Tv-lajina ei toimi, jos minulta kysytään. On varmasti vaikea tv-ohjattava, yleensä tv-lähetyksen kohokohtia ovat hidastukset. Jääkiekossa hidastukset sentään ovat vain kiva lisämauste.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Silläpä sitä saisi jo huomattavasti viihdyttävämmäksi ja uskottavammaksi.

Tämä keskustelu jota käytte, olisi huomattavasti viihdyttävämpi ja uskottavampi jos argumentteja esittävät kirjoittajat perehtyisivät lajiin ja sen sääntöihin sekä nykytilanteeseen ilman mutulla heitettyjä kommentteja ja mukahauskoja latteuksia.

Ennemmin siis itken kuin nauran.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Tämä keskustelu jota käytte, olisi huomattavasti viihdyttävämpi ja uskottavampi jos argumentteja esittävät kirjoittajat perehtyisivät lajiin ja sen sääntöihin sekä nykytilanteeseen ilman mutulla heitettyjä kommentteja ja mukahauskoja latteuksia.

Mielestäni "laji-ihmisten" pitää osata ottaa kritiikkiä vastaan. Tunnen muutaman pelaajan ja tuomarinkin ja olen mielestäni keskivertokadun tallaajaa paremmin pelistä perillä. Helvetin mukava peli pelata.

Mutta olen silti pitkälti samaa mieltä ylläolevien kanssa, helvetin tylsää katseltavaa televisiosta. Paikan päällä menee jotenkin, muttei sielläkään kauheasti sytytä. Toki poikkeuksena jotkut MM-finaalit, Helsingissä oli vissiin käsittämätön tunnelma kun Suomi voitti Ruotsin.

16 joukkuetta on myös ihan liikaa MM-kisoihin, Kanada-peliä katselin eikä siinä touhussa ollut mitään järkeä. Kanada säntäilee ympäriinsä saamatta paria syöttöä enempää omille. Ei tommosesta ole Kanadalle muuta hyötyä kuin että saa katsella oikeita pelaajia vierestä ja kertoo lapsilleen olleensa joskus kisoissa.

Onnea kuitenkin lajille ja sen kasvulle.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minäkin olen säbästä hieman sitä mieltä, että sitä on paljon kivempi pelata kuin katsoa. Säbän katsominen on vähän kuin katsoisi muita syömässä huippuravintolassa hienoja annoksia: Ihan ok, mutta mieli tekisi olla itse mukana.

Luulen, että tämä ilmiö johtuu juuri siitä, että säbä on periaatteessa kovin helppoa (kuten syöminenkin). Jääkiekko on eri asia, koska sitä pelatakseen täytyy "osata" jotain, aluksi nyt esimerkiksi luistella. Sitä voi katsoa vapaammin "fanin roolissa", osaajien suorituksia ihastellen. Säbässä alkaa vaan ärsyttää, ettei itse saa pelata mukana.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Luulen, että tämä ilmiö johtuu juuri siitä, että säbä on periaatteessa kovin helppoa (kuten syöminenkin). Jääkiekko on eri asia, koska sitä pelatakseen täytyy "osata" jotain, aluksi nyt esimerkiksi luistella. Sitä voi katsoa vapaammin "fanin roolissa", osaajien suorituksia ihastellen. Säbässä alkaa vaan ärsyttää, ettei itse saa pelata mukana.

Siis mitähän ihmettä?! Minun mielestäni taas Salibandy on huomattavasti haastavampi laji, koska on huipputasolla karmaisevan paljon nopeampaa kuin lätkä. Sen huomaa esimerkiksi tv-kuvasta ja siksi laji onkin mukavinta seurata paikanpäällä. Kokemuksesta voin sanoa, että siinä vaiheessa kun oikeasti ruvetaan hipomaan huipputasoa, niin siinä ei perusharrastajalla ole paljon sanomista. Siinä vaiheessa kun kehissä on oikeasti osaavat kaverit, niin he kyllä ihan taatusti tekevät kentällä mitä tahtovat. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää taannoista Salibandyn Suomen Cupin peliä, kun Happee pieksi kakkosporukalla jonkun kakkosdivarijengin parilla kymmenellä maalilla.

Käykää katsomassa niitä pelejä, niin huomaatte sen tason. Pääkaupunkiseudullakin on muunmuassa SSV, joka pelaa suht laadukasta peliä kotimaassa. Sitten jos on mahdollista nähdä joku TPS-Happee, niin herranjestas että on vauhdikas ja tasokas peli.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Salibandy on siinä mielessä huono tv-laji, että pallon liike on liian nopea suhteessa pelikentän kokoon. Pienessä tilassa pallo liikkuu kaverilta toiselle vinhaa vauhtia, ja yleensä vasta hidastuksista näkee, mistä se pallo oikein maaliin meni ja kuka oli maalintekijä.

Sama juttu muuten golfissa. Siinäkin pallo lähtee mailasta miljoonaa ja televisiosta ainakin draivipelien seuraaminen on turhauttavaa. On muuten varmaan aika haastava homma olla kameramiehenä golfkisoissa ja yrittää sitä kuukunanmunan kokoista palloa hakea vaikka pilvistä taivasta vasten.
 

Ralph

Jäsen
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun seuraa näitä salibandy-kommentteja. Jannut jotka eivät tiedä lajista mitään, tulevat pätemään lajista kaikkea koska olettavat sen olevan huono laji. Tutuskukaa lajiin ja jättäkää laji rauhaan. Myös ihmettelen, miksi juuri salibandya haukutaan, onhan tuolla kaikkea mahdollista uppopallosta hevospooloonkin.

Ei mitenkään? Pelivälineenä toimii 30 gramman pesupallo.

Mikä ihmeen pesupallo?
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Salibandy on siinä mielessä huono tv-laji, että pallon liike on liian nopea suhteessa pelikentän kokoon. Pienessä tilassa pallo liikkuu kaverilta toiselle vinhaa vauhtia, ja yleensä vasta hidastuksista näkee, mistä se pallo oikein maaliin meni ja kuka oli maalintekijä.
Ja sitten vielä kentän pintaan on laitettu helvetisti eri mainoksia jotka haittaa pallon hahmottamista. Varmaan pelatessakin on ihan vitun kivaa koittaa hahmottaa sitä valkosta palloa jostain valkosesta mainoksesta.
 

Ralph

Jäsen
Ja sitten vielä kentän pintaan on laitettu helvetisti eri mainoksia jotka haittaa pallon hahmottamista. Varmaan pelatessakin on ihan vitun kivaa koittaa hahmottaa sitä valkosta palloa jostain valkosesta mainoksesta.

Itse pelaan salibandya matolla, joka on täynnä erilaisia mainoksia ja ikinä se ei ole peliä häirinnyt. Miten ne mainokset pitäisi sijoittaa, maton alle matkien jääkiekkoa? Sieltähän ne mainokset vasta näkeekin.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tutuskukaa lajiin ja jättäkää laji rauhaan. Myös ihmettelen, miksi juuri salibandya haukutaan, onhan tuolla kaikkea mahdollista uppopallosta hevospooloonkin.

Monasti ihmiset haukkuvat nimenomaan lajia, johon eivät ole viitsineet tutustua edes perusasioiden verran tai sitten ovat pahasti epäonnistuneet siinä. Toisaalta, osaatko itse tai oletko edes tutustunut uppopalloon tahi hevospooloon, kun kehoitat niitä haukkumaan - vieden näin pohjan edelliseltä virkkeeltäsi.

Eikä se salibandy mitenkään erikoisen haukuttu laji ole.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Katselimme eilen koulussa Tuntemattoman. Se on opetuksellisesti hyvin monipuolinen elokuva.

Kyllä. Katsoimme sen aikoinaan intissä kysymysmoniste kädessä. Elokuvassa käsitellään hyvin mm. erilaisia johtamistyylejä ja niiden toimivuutta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja sitten vielä kentän pintaan on laitettu helvetisti eri mainoksia jotka haittaa pallon hahmottamista. Varmaan pelatessakin on ihan vitun kivaa koittaa hahmottaa sitä valkosta palloa jostain valkosesta mainoksesta.
Onneksi jäähalleissa ei ole mainoksia jäässä. Nehän haittaisivat ihan helkkaristi kiekon hahmottamista.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Otsikon kysymys mietityttää ihan tosissaan tätä lukiessa:

Jari Korkki: Kendojanarit | Yle Uutiset | yle.fi

Sinuhe Wallinheimo twiittaili Korkin edellisen kirjoituksen jälkeen näin:
"Laitoin kirjoituksesta nootin kirjoittajalle. Pyysi anteeksi ja sanoi että meni hiukan överiksi .Hyvä niin. Case Closed"

Eipä ollutkaan case closed vaan lisää vettä myllyyn.
 

magno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, FC Barcelona
Korkki lypsää maidon loppuun aiheesta, jonka huomasi tuovan huomiota ja lukijoita kirjoituksilleen.

Järkevin ratkaisu on olla klikkaamatta hänen juttuihinsa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Korkki lypsää maidon loppuun aiheesta, jonka huomasi tuovan huomiota ja lukijoita kirjoituksilleen.

Järkevin ratkaisu on olla klikkaamatta hänen juttuihinsa.
Juu, en mene toista kertaa samaan halpaan. Futisjätkät on vähän säälittäviä. Kai nuo samat jätkät kadehtivat Ruotsin menestystä euroviisuissa.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Onneksi jäähalleissa ei ole mainoksia jäässä. Nehän haittaisivat ihan helkkaristi kiekon hahmottamista.

Niin ne haittaavatkin. Mainokset pois jäästä ja paidoista! Laidoissa vielä menee, mutta jäällä alkaa olla jo kaikenlaista "Masan Grilli" -luokan mainosta. Pelaajasoppariin mieluummin klausuuli, että pelaajat sitoutuvat toimimaan sponsorien mannekiineina vaikka lehti-ilmoituksissa tms. mutta paita ja jää on pyhitetty pelaamiselle, ei mainostamiselle.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Itse pelaan salibandya matolla, joka on täynnä erilaisia mainoksia ja ikinä se ei ole peliä häirinnyt. Miten ne mainokset pitäisi sijoittaa, maton alle matkien jääkiekkoa?
Itsekkin pelaan salibandyä aktiivisesti ja kerran sattui eräässä turnauksessa kenttä jossa eräällä matolla oli joku mainos (kulmapisteellä) jossa oli paljon valkoista ja keltaista. Pari kertaa kun oli mainoksen kohdalla kulmaväännössä niin se pallo vaan "katosi" hetkeksi mainokseen.

Mutta televisioinnin kannalta olisi fiksua että salibandyssä ne mainokset jätettäisiin vain keskiympyrään ja sitten vaikka kulmapisteisiin. Jos mainoksia on kentässä liikaa siitä tulee a) sekavan näköistä b) ne kannabalisoivat toistensa näkyvyyttä jolloin niistä mainoksista ei jää yksikään mieleen. Se kun on ihan tutkittu juttu että ihminen suostuu vastaanottamaan vain pari mainosärsykettä kerrallaan ja loput menee ohi korvien/silmien. Esim hyvä käytännön esimerkki on se että suurin osa lätkäfaneista varmaan muistaa mikä automerkki mainostaa lätkän MM-kisoissa keskiympyrässä, mutta kuinka moni pystyy nimemään edes yhden Tsekin EHT-turnauksen jäässä mainostaneet sponsorin ilman googlettamista.

Mutta tää nyt on ihan yleistä salibandyssä ja muutenkin suomalaisessa urheilusponsoroinissa että maksetaan lähinnä mukanaolosta eikä näkyvyydestä. Ei se mitään pieni maa pienet resurssit, joten pienistä puroista on ne tilkkutäkkipaidat ommeltava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös