Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 008 361
  • 12 943

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vielä enemmän itkunaurattaa brittilehdistö, joka on niin kunniallista, että yksikään lehti ei ole julkaissut näitä kuvia, vaikka tarjottu on.

Ja ihan perustissithän ne on, joten en tätä kamalaa hovin&lehdistön närkästymistä ymmärrä. Jos joku on tissit paljaana jossain, niin iloinen asiahan se on.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jullelle kiitokset asiallisesta analyysista. Palaan asiaan ajan kanssa jossain toisessa ketjussa. Nyt en ehdi koska lapset. Ei, vaan punttisali.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kirjoitan nyt kuitenkin tänne, koska en mitään erityisen hyvää ketjua saanut mieleeni. Itketään ja nauretaan vaikka sitä.

- Minulle on muodostunut käsitys, että sinulla on melko absoluuttiset käsitykset oikeasta ja väärästä, et hirveästi ain vaivaudu pohtimaan asioita muista näkökulmista vaan julistat helposti omia totuuksiasi universaaleina totuuksina. Lapsiasia nyt yhtenä, kenties tunnetuimpana esimerkkinä. Johtuneeko tämä niin sanottu puusilmäisyys osittain uskonnollisesta taustastasi?
Tämä on mielenkiintoinen juttu, nimittäin minusta tuntuu pikemminkin siltä se mustavalkoisuus on aika usein siellä toisessa päässä nettiavaruutta. Esitän usein vahvoja mielipiteitä, jotka pyrin perustelemaan. Olen mennyt liiallisuuksiin muutamissa väännöissä, mutta olen myös pahoitellut tai jopa pyytänyt anteeksi tarpeen vaatiessa. Minun mielestäni vahvat, mutta perustellut mielipiteet eivät ole puusilmäisyyttä ja universaalien totuuksien julistamista, koska ne saa ammuttua alas perustelemalla asiat paremmin tai sitten tajuamalla, että kyse on vain mun mielipiteistäni.

Otan vastaan perusteltuja mielipiteitä ja osaan myöntää olevani väärässä. Sen sijaan jos tiedän jonkin asian faktaksi, en siitä todellakaan anna periksi. Viittaan vaikkapa keväiseen vääntöö siitä, voiko lapseton tietää sitä, ettei hän saisi yhtään mitään vanhemmuudesta. Absurdi väitös jo lähtökohdiltaan. Tällöin vaikutan ehkä mustavalkoiselta ja puusilmäiseltä, mutta kukin saa miettiä, onko se sitä, vai onko puusilmäisyys kenties kuitenkin näytön toisella puolella.

Ymmärrän sen, että olen tunkenut nokkani turhan usein samaa aihepiiriä sivunneisiin keskusteluihin, ja vaikka olisin joskus ollut oikeassakin, on maineeni saanut pontta tästä. Hupaisaa tässä kuitenkin on se, että aika usein pointtini näyttää menevän kovaa ja korkealta ohitse hyvin monelta jo vain sen vuoksi, että minä esitän sen.

Nuorempana saattoi olla niin, että varsinkin uskontokeskustelut loivat mielikuvaa puusilmäisestä hihhulista. Tuo on vain aika helppo ja yleistävä selitys. Omassa ystäväpiirissäni on niin monenlaisella luonteenlaadulla varustettua hiipparia, ettei heitä voi uskovaisuudestaan huolimatta niputtaa homogeeniseksi porukaksi.

- Viesteissäsi on aika usein huumoria, joka ei ole hauskaa ja sen takia ärsyttää. En toki väitä itseäni yhtään paremmaksi tässä suhteessa, mutta eihän siitä ole kysymyskään.
Tälle en voi mitään, enkä sitä aio muuttaa vaikka se ärsyttäisi koko palstaa. Kuten varmasti itsekin tiedät, huumori on osa elämän pieniä iloja, ja omasta puolestani jatkan mahtavien juttujeni viljelyä paikasta ja seurasta riippumatta. Toki jos joskus satun jotakuta loukkaamaan, toivon, että senkin voi asiallisesti tuoda esille, koska mikään juntti en halua tieten tahtoen olla. Joskus jopa tajuan nuo tilanteet itse. Uskomatonta, mutta totta.

Tuntuu tosin siltä, että aika moni ei edes huumoriani huomaa, vaan jutut menevät usein täydestä, ja sitten on taas uusia loukkaantujia palsta pullollaan. Tästä tietysti ei voi muita syyttää sikäli, että juttujen tarkoitus ei välity ilman ilmeitä ja eleitä vastaavalla tavalla kuin luonnossa.

- Minua ärsyttää ylipäätän kaikki viestit, jossa käytetään tyhjänpäiväisiä täytesanoja tai synonyymejä "elävöittämään kieltä". Esimerkiksi juomaa voi sanoa juomaksi, sitä ei tarvitse sanoa litkuksi, viesteihin ei tarvitse lisätä sanaparia "mutta joo" jne. En myöskään pidä esimerkiksi Käyttäjänimettömän tyylistä käyttää hassua sanajärjestystä ja muita maneereja. Tässäkin toki tiedostan, että ongelma on varmaankin enemmän minussa, mutta jos ärsyttää niin ärsyttää.
Saahan se ärsyttää, joo.

Jos tosissaan ollaan, niin ymmärrän osittain pointtisi, koska en minäkään jotain asiaa vakavissani tarkastellessani jaksaisi lukea ympäripyöreää lätinää. Syyllistyn kuitenkin itse siihen varsin usein, jos käsittelen asiaa vähänkään puolivillaisesti. Täytesanoja vilisee siis aika usein, jos en viitsi kovin tosissani juttua ottaa, mutta tykkään mielipiteeni tyrkätä esille. Sen sijaan synonyymien käyttö on mulle tärkeää, koska en pidä asiallisissakaan viesteissäni turhasta toistosta. Mielipidekysymys, sano. Jos tästä joku minuun loukkaantuu, niin loukkaantukoot.

- Varmaan monia kirjoittajia ärsyttää uskonnollisuus ylipäätään ja jotkut saattava pitää uskonnollisia ihmisiä tyhminä. Tähän ärsyyntyneisyyden kohtaan en itse kuitenkaan myönnä syyllistyväni.
Voi se olla noinkin, mutta jos joku henkilö pitää toista pelkän statuksen vuoksi tyhmänä tms. on syytä epäillä lähinnä henkilön omia henkisiä lahjoja.

Yhteenvetona voisi todeta, että kirjoituksistasi on ainakin minun helppo ärsyyntyä, mutta toisaalta ärsyyntyneisyys johtuu vähintäänkin yhtä paljon minun omasta pikkumaisuudestani. Joka tapauksessa, jos palstalaiset ärsyyntyvät kirjoituksistasi laajamittaisesti, syntyy sinua vastustavia klikkejä, johtui ärsyyntyneisyys sitten sinusta tai ärsyyntyjien omista puutteista.
Minuun saa ärsyyntyä, mutta toivoisin niissä tapauksissa asiaan liittyvää arvostelua, enkä henkilööni menevää, kuten esimerkiksi eilen kävi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sitä tarkoitin, että kun lapseesi liittyvästä yhdentekevästä ihmetyksestäsi kirjoitit, tiesit että tulisit saamaan sekä asiallista että asiatonta palautetta. No big deal.
No jaa, en minä mitään tiennyt. En todellakaan arvannut, että jollekin voi satunnainen kirjoitukseni olla itkupotkujen aihe, koska en hyökännyt ketään vastaan enkä mielestäni asiaani kovin kärkkäästi edes esittänyt. Näköjään oli, ja nyt sitä on puitu täällä jo toista sivua.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tämä on mielenkiintoinen juttu, nimittäin minusta tuntuu pikemminkin siltä se mustavalkoisuus on aika usein siellä toisessa päässä nettiavaruutta.

Mielenkiintoinen yhteensattuma, että moni Julle-jr:n lisäksi on tätä mieltä.

Otan vastaan perusteltuja mielipiteitä ja osaan myöntää olevani väärässä. Sen sijaan jos tiedän jonkin asian faktaksi, en siitä todellakaan anna periksi. Viittaan vaikkapa keväiseen vääntöö siitä, voiko lapseton tietää sitä, ettei hän saisi yhtään mitään vanhemmuudesta.

Älä viitsi vääristellä. Väännön aiheena oli se, voitko sinä minua tuntematta totuudeksi julistaa, että Sinä tiedät kyllä, saisinko Minä vanhemmuudesta jotain sellaista, mikä olisi Minulle henkilökohtaisesti arvokasta.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Harri Olli. Vetääkö mies jotain roolia, vai onko vaan oikeasti noin tyhmä? Haastattelu menee jotakuinkin näin:

Haastattelija: "Miltä tuo hyppy tuntui?"
Harri Olli: "Tää on niin paska valtio että voidaan liittyä saman tien Venäjään, siinäpä ne tärkeimmät"

Älyttömän tyhmä ihminen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No, benicio kyllä kutsui sut paikalle, mutta en ajatellut, että noin pahasti talutettavissa olet.

Mielenkiintoinen yhteensattuma, että moni Julle-jr:n lisäksi on tätä mieltä.
Heh, no tuo on aika helppo argumentti. Vilkaisepa parin viikon taakse niitä pettämiskeskusteluitanne, ja tule sitten uudestaan pätemään. Eiköhän tällä palstalla ole kyllästytty yhtälailla meidän molempien kitinään. Ero on vain siinä, että sinä et sitä tunnu tajuavan. Minä tajuan, mutta en jaksa välittää siitä.

Älä viitsi vääristellä. Väännön aiheena oli se, voitko sinä minua tuntematta totuudeksi julistaa, että Sinä tiedät kyllä, saisinko Minä vanhemmuudesta jotain sellaista, mikä olisi Minulle henkilökohtaisesti arvokasta.
Jaa. Jokainen voi sen käydä itse halutessaan tarkastamassa oliko se nyt Vitutusketjusta kevään hehkuvilta hetkiltä. En minä mitään vääristele, enkä jaksa alkaa tästä tämän enempää enää kinata.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jaa. Jokainen voi sen käydä itse halutessaan tarkastamassa oliko se nyt Vitutusketjusta kevään hehkuvilta hetkiltä. En minä mitään vääristele, enkä jaksa alkaa tästä tämän enempää enää kinata.

Vitutus- ja Lapsiasiaketjuista löytynee parikymmentä viestiäni, joissa korostan, etten suinkaan kiistä, etteikö joku muu kuin minä saisi lapsilta jotain sellaista, mitä hän itse osaa arvostaa. Ja sinä perässä melskaamassa, että takuulla minä, jota et edes tunne, pitäisi nimenomaan lapsen rakkautta juuri minulle henkilökohtaisesti arvokkaana.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otan vastaan perusteltuja mielipiteitä ja osaan myöntää olevani väärässä. Sen sijaan jos tiedän jonkin asian faktaksi, en siitä todellakaan anna periksi.

Välillä ehkä kannattaisi. Nimittäin on niin että vaikka itse tietää (tai luulee) jotain asiaa faktaksi, niin siinä vaiheessa kun käy ilmeiseksi, että keskustelukumppani ei tule muuttamaan mielipidettään, niin vääntö kannattaa lopettaa siltä seisomalta. Omia kantoja kannattaa perustella vain siihen pisteeseen asti, missä perusteluilla voi kuvitella olevan jotain vaikutuksia tai missä ne edistävät laadukasta keskustelua. Väittelyssä oikeassa oleva luovuttaja on usein se todellinen voittaja.

Pääsääntöisesti pidän sampiota ihan nastan tuntuisena jannuna, joten tuo nyt ehkä enemmänkin yleisenä huomiona koskien kaikkia turhiin vääntöihin osallistuvia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Välillä ehkä kannattaisi.
Periksi en oikeastaan halua antaa, mutta lopettaa voi aina, se on totta. Ja sitä aion nyt tämän asian suhteen toteuttaa, kuten tuossa edellä mainitsin.

---

And now for something completely different. Nimittäin mulla on ollut hyllyssäni aivan loistavia dokkareita 1900-luvun alkupuolen historiaan liittyen, enkä ole vain laiskuuttani viitsinyt niitä katsoa läpi. Nyt tuossa pari mulkaisin ja koin valon. Jos ei itse ehdikään näyttää, niin on ainakin sijaisille hyvää matskua.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Periksi en oikeastaan halua antaa, mutta lopettaa voi aina, se on totta. Ja sitä aion nyt tämän asian suhteen toteuttaa, kuten tuossa edellä mainitsin.

Eihän se ole periksi antamista, jos antaa vastapuolen pitää oman virheellisen näkemyksensä. Siitähän voi olla jopa vähän vahingoniloinen, jos joku ei vaan tajua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eihän se ole periksi antamista, jos antaa vastapuolen pitää oman virheellisen näkemyksensä. Siitähän voi olla jopa vähän vahingoniloinen, jos joku ei vaan tajua.
Voi sen noinkin nähdä. Itse asiassa tuota on tullut viime vuosina töissä harjoiteltua, kun teinien kanssa operoidessa on huomannut, että osa niistä ei vain tajua vaikka mitä tekisi. Vanhempien kollegoiden reaktioita kun seurailin, niin valaistuin sen verran, että ei se multa loppujen lopuksi ole pois, jos joku nuori elämänsä pilaa, vaikka harmittaa sitä toki seurata vierestä. On vapauttanut energiaa aikalailla.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Harri Olli. Vetääkö mies jotain roolia, vai onko vaan oikeasti noin tyhmä? Haastattelu menee jotakuinkin näin:

Haastattelija: "Miltä tuo hyppy tuntui?"
Harri Olli: "Tää on niin paska valtio että voidaan liittyä saman tien Venäjään, siinäpä ne tärkeimmät"

Älyttömän tyhmä ihminen.

Jotenkin tekisi mieli kuulla mitä mieltä eräs kolmikirjaiminen nimimerkki on tuosta Ollin lausunnosta xD
 

Zoltán

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967 - 2013
Helsingin Jokerit - tragikomediaa vuodesta 1967

Pelaajat muuttuvat, valmentajat muuttuvat, mutta, se syvin olemus, se säilyy edelleen Jokereissa.

On tämä vaan merkillisen kaunis seura.

Kyllä tässä jälleen on vain niin käymässä, että pettymykseen se on päättymässä Jokereiden osalta. Voi kun tähän saisi jälleen sen pienen pätkän; sen legendaarisen pätkän, missä kaksi punakeltaisiin pukeutunutta, vanhahko herrasmies ja nuori pieni poika istuvat siellä Hartwall Areenan lehtereillä ja poika kysyy isältään että: ''Oi isä, miksi me kannatammekaan Jokereita?"

Isä herkistyy ja kyyneleet silmissä katsoo poikaansa, mutta mitäpä hän nyt tuohon sitten voisi vastata? Miten selvittää ja selittää sellaista suurta raastavaa, ihanan raastavaa, vahvaa tunnetta, joka kuitenkaan ei ikinä palkitse? Se joka ottaa niin kovin, kovin paljon, mutta antaa niin vähän. Sitten ehkä pienen hetken jälkeen isä herkistymiseltään katsoo poikaansa ja kertoo ne sanat mitä niin monta kertaa Jokereiden aikana on kuullut: "Ensi kausi, poikaseni, ensi kausi. Se tulee. Silloin me olemme vahvoja. Silloin meillä on uusia pelaajia. Meillä on uusi valmentaja. Meillä on paljon rahaa. Me voitamme HIFK:n Stadin derbyissä.

Isä luo uskoa poikaansa ja sitten tulee se uusi kausi ja sitten tulee jälleen seuraava kausi ja sitä seuraava kausi. Vuodet vaihtuvat ja vierivät, vuosikymmenet vaihtuvat. Mikään ei oikeastaan muutu kunnes sitten lopulta isän elämän kiertokulku päättyy ja pojasta, joka aikoinaan tuon kysymyksen kysyi, on tullut nyt mies. Hänestä on tullut myös samalla isä. Hän on naimisissa ja hän on odottanut sitä mahtavaa päivää kun hän pääsee oman poikansa kanssa ensimmäistä kertaa Hartwall Areenalle. Mikä mahtava tunne se on esitellä omalle rakkaalle pojalleen toinen suuri rakkaus, joka kantaa punakeltaisia kauniita värejä.

Vihdoin tulee se lauantai-ilta ja nyt pikkupojasta muotoutunut isä pääsee viemään poikaansa Areenalle. Siellä he istuvat, nauttivat. Sitä ennen he ovat syöneet kalliit hodarit Areenan ravintolassa ja sitten kas kas, kuusikymmentä minuuttia, joku KalPa, Lukko, Pelicans, Ilves, tai mikä lie ikinä onkaan vastustaja, on voittanut Jokerit. Perinteinen ilta Jokereille. Se on päättynyt niin kuin sen pitikin päättyä. Poika varttuu siinä vielä muutamia viikkoja ja koko ajan ymmärtää yhä enemmän jääkiekosta vaikka ikää on vähän ja sitten lopulta eräs lauantai-ilta hän istuu tämän herrasmiehen vieressä ja kysyy sen saman kysymyksen mitä isä kysyi aikoinaan omalta isältään: "Isä, miksi me kannatamme Jokereita?"

Samalla ottelu päättyy ja ne muistelot jatkuvat. Silloin tulee isälle kyyneleet silmiin ja hän muistelee nostalgisesti omia aikojaan kun hän esitti tuon saman kysymyksen omalle isälleen. Hän on äärimmäisen ylpeä samalla omasta pojastaan, koska se kysymys on samalla merkki siitä että pojasta on tullut Jokerifani, punakeltaisen rakkaan stadilaisseuran kannattaja ja hän on vihdoin sisäistänyt sen seuran olemuksen ja syvimmän.

Niin kuin niin monesti näillä lehtereillä on nähty, pelit yleensä päättyvät tappioon. Niin ne isät ja pojatkin saavat sen aikojen kuluessa nähdä. Hartwall Areenalla, melankolian tiellä on niin kovin, kovin kauniimpi kysyä kysymyksiä johon ei oikeastaan ole edes vastauksia. Se Jokereissa on kaikista kauneinta.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Onpas traagista yllekirjoittaneen elämä. Mutta ainahan voi alkaa kannattaa SaiPaa jos maine, mammona, nopeat autot ja kauniit naiset kiinnostavat.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Hartwall Areenalla, melankolian tiellä on niin kovin, kovin kauniimpi kysyä kysymyksiä johon ei oikeastaan ole edes vastauksia.
Esim. "Käskyttikö Valtonen?"
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pelaajat muuttuvat, valmentajat muuttuvat, mutta, se syvin olemus, se säilyy edelleen Jokereissa.

Uskomatonta paskaa. Yritetään sovittaa Jokereihin - 5 mestaruutta viimeiseen 20 vuoteen - jotain Pedron tarinaa. Uskomatonta paskaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onpas traagista yllekirjoittaneen elämä. Mutta ainahan voi alkaa kannattaa SaiPaa jos maine, mammona, nopeat autot ja kauniit naiset kiinnostavat.

Ja tuo on jo ainakin kolmas Jokerikannattaja, joka tuon saman viestin postaa Jatkoaikaan.

Dynam:te: Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Nyt vituttaa kun kaikki on päin helvettiä! (Jokeriosion vitutusketju)
kaulasuoja: Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Takki tyhjä - Yhteenveto kaudesta 2010-2011

Taitaa alkuperäinen tarina tulla futiksen puolelta; Pedron tarina. Kertaus on opintojen äiti.
 
Viimeksi muokattu:

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Uskomatonta paskaa. Yritetään sovittaa Jokereihin - 5 mestaruutta viimeiseen 20 vuoteen - jotain Pedron tarinaa. Uskomatonta paskaa.

ÄLÄ. SaiPan kannattajalta tuon ymmärtäisi, tai miksei vaikka Lukon kun mestaruudesta tulee 50 vuotta. Jokerien liittäminen tuohon sinänsä hienoon tarinaan ja sen henkeen on mautonta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis onko joku jokerikannattaja oikeasti painanut paniikkinappia? En tosiaan tiedä pitääkö itkeä vai nauraa.

Meillä on valmentajana joku ... turkulainen. Puoli joukkuetta pelikiellossa tai sairastuvalla. Jos jokerit on voittanut 8 pelin jälkeen yli 2 peliä, olen positiivisesti yllättynyt. 2 on siis realistinen odotusarvo tässä vaiheessa kautta, mutta silti olemme tämän alun jälkeen jopa vahvempia mestarisuosikkeja kuin ilman tätä perseilyä olisimme olleet. Junnulle peliaikaa.
 

Zoltán

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967 - 2013
Uskomatonta paskaa. Yritetään sovittaa Jokereihin - 5 mestaruutta viimeiseen 20 vuoteen - jotain Pedron tarinaa. Uskomatonta paskaa.

20-vuotiaalle kaverille 90-luku elää lapsuuden valokuvissa, ja 2002 on pelkkä kuriositeetti. Kyllähän tämän ikäluokan punakeltaisille masailun aiheuttama pessimismi on vahvasti verissä, ei sille voi mitään vaikka se näyttäisikin kuinka naurettavalta Lukko-kannattajan silmin.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
20-vuotiaalle kaverille 90-luku elää lapsuuden valokuvissa, ja 2002 on pelkkä kuriositeetti. Kyllähän tämän ikäluokan punakeltaisille masailun aiheuttama pessimismi on vahvasti verissä, ei sille voi mitään vaikka se näyttäisikin kuinka naurettavalta Lukko-kannattajan silmin.

Vähän käy kyllä sääliksi Jokeri-kannattajaa, ei ole helppoa elämä areenassa. Tarinan mukaan isätkään eivät enää osaa selittää, että miksi kannattaa.

Voi toisia. Menee itkun puolelle.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Kärpille huomautus markkinointivideosta - SM-liiga.fi

Sinänsä tässä ei mitään kauheita ole tapahtunut, mutta perustelut on kyllä naurettavat: "SM-liigan toimitusjohtaja Jukka-Pekka Vuorisen mukaan Kärpät on rikkonut SM-liigan sisäistä koodistoa liittyen hyvän maun rikkomiseen yleisesti sekä vastustajajoukkueeseen kohdistuen."

Siis koodisto! Vuorinenkin omaksunut tämänhetkisen muotisanan käyttöönsä.

Videon voi katsoa Youtubesta tästä painamalla.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Täähän on jo vanha juttu mutta silti...

Linkin takaa paljastuu erään henkilön Eliteprospects "tilastot"...

God help us all..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös