En nyt ota enempää kantaa muutamien kirjoittajien älynväläyksiin tai mahdollisiin kännikirjoituksiin, mutta kysyn nyt aivan vilpittömästi, että mitä minä tällä kertaa tilasin? Kirjasin ihmetykseni tänne, sain asiallista sekä asiatonta palautetta, ja nyt täällä on jo joku intifada menossa. Ymmärtäisin tämän messakan ja reaktiot maineeni vuoksi ainakin osittain, jos olisin tullut mukaan keskustelun ulkopuolelta, mutta nyt en sitä tehnyt.
Minäpä kirjaan tähän vilpittömiä omia näkemyksiäni. En tarkoita näitä minään vittuiluna ja voi olla, että menee metsään ainakin osittain tai jopa kokonaan.
Uskoisin, että olet kirjoittaja, jonka viesteistä on helppo ärsyyntyä. Tätä ärsyyntyneisyyttä on saattanut kumuloitua jo pitkän aikaa ja se ei vaadi purkautuakseen kuin pienen kipinän. Joskus muut kirjoittajat saattavat jopa kuvitella tällaisen kipinän olemassaolon. Alla on listattuna syitä miksi kirjoituksesi joskus ärsyttävät minua, en tiedä ärsyttävätkö ne samasta syystä muita.
- Minulle on muodostunut käsitys, että sinulla on melko absoluuttiset käsitykset oikeasta ja väärästä, et hirveästi ain vaivaudu pohtimaan asioita muista näkökulmista vaan julistat helposti omia totuuksiasi universaaleina totuuksina. Lapsiasia nyt yhtenä, kenties tunnetuimpana esimerkkinä. Johtuneeko tämä niin sanottu puusilmäisyys osittain uskonnollisesta taustastasi?
- Viesteissäsi on aika usein huumoria, joka ei ole hauskaa ja sen takia ärsyttää. En toki väitä itseäni yhtään paremmaksi tässä suhteessa, mutta eihän siitä ole kysymyskään.
- Minua ärsyttää ylipäätän kaikki viestit, jossa käytetään tyhjänpäiväisiä täytesanoja tai synonyymejä "elävöittämään kieltä". Esimerkiksi juomaa voi sanoa juomaksi, sitä ei tarvitse sanoa litkuksi, viesteihin ei tarvitse lisätä sanaparia "mutta joo" jne. En myöskään pidä esimerkiksi Käyttäjänimettömän tyylistä käyttää hassua sanajärjestystä ja muita maneereja. Tässäkin toki tiedostan, että ongelma on varmaankin enemmän minussa, mutta jos ärsyttää niin ärsyttää.
- Varmaan monia kirjoittajia ärsyttää uskonnollisuus ylipäätään ja jotkut saattava pitää uskonnollisia ihmisiä tyhminä. Tähän ärsyyntyneisyyden kohtaan en itse kuitenkaan myönnä syyllistyväni.
Yhteenvetona voisi todeta, että kirjoituksistasi on ainakin minun helppo ärsyyntyä, mutta toisaalta ärsyyntyneisyys johtuu vähintäänkin yhtä paljon minun omasta pikkumaisuudestani. Joka tapauksessa, jos palstalaiset ärsyyntyvät kirjoituksistasi laajamittaisesti, syntyy sinua vastustavia klikkejä, johtui ärsyyntyneisyys sitten sinusta tai ärsyyntyjien omista puutteista.