Itse olen sitä ikäluokkaa joka ajeli alkuvaiheessa 80-lätkä takalasissa ja ainakin itselle siitä lätkästä jäi negatiivinen tuntuma. Lätkä ikkunassa ajelevan auton ohi oli kokoajan menijöitä vaikka tiekohtainen rajoitus ei olisi mahdollistanut edes 80km/h:n nopeutta. Toisaalta joskus tuli ajettua lätkästä huolimatta satasta ja silti ohittajia riitti vaikka tiekohtainen rajoitus olisi ollut 80 tai 100km/h. Joskus saattoi vahingossa käydä niin, että lätkä oli tipahtanut ikkunasta ja silloin ohitukset vähenivät lähes olemattomiin. olen kyllä samaa mieltä siitä että alussa pitäisi ajella rauhallisemmin ja opetella havainnoimaan liikennettä ja muiden liikkujien toimintaa. Samalla oppii sitä oman auton käyttäytymistäkin paremmin kun hitaammassa vauhdissa virheen seuraus ei ole niin vakava.
Ei mulla ainakaan ollut mitään negatiivista 80 lätkästä. Tosin ajoin pääasiassa taajamassa ja ostin auton, joka ei kulkenut kahta sataa, koska sen ajan Golfissa oli vain 55hv. Faija oli sitä mieltä, ettei saa ostaa tehokasta autoa jne., mutta siis vaikka joku ohittikin maantiellä niin so what. Sitä kesti jotain puoli vuotta kunnes tuli toinen vaihe, joka oli aivan turha. Tosin tuntuu kyllä siltä, että ajamista siihen aikaan oppi paremmin kuin nyt, kun ei ollut mitään ajonvakautusjuttuja, vaan talvella oli oikeasti pirun liukasta. Kerran vedin Helsingissäkin 360 asteen piruetin, kun se lähti omakotitaloalueella jäisellä tiellä, jota ei ollut lainkaan hiekoitettu, kurvissa lapasesta. Osittain se johtui siitä, että luulin kadottaneeni lompakon. Menin bensikselle ja huomasin, ettei ole lompakkoa ja lähdin normaalia kovempaa ajamaan himaan. Lopulta lompakko olikin himassa.
Moottoripyöräautokoulu se vasta turha olikin. Olin jo ostanut pyörän Saksassa ennen kuin sain sen kortin, koska kun olin täällä lomalla pääsiäisenä niin oli autokouluäijän mukaan liian kylmä ajaa. Tein silloin vain kirjalliset ja kun kävin niitä tekemässä niin ei ollut enää lyijykynäkoe, vaan jotain dioja etc. ja sanottiin: "olet tilanteissa henkilöauton kuljettaja". Minkä helvetin takia olen henkilöauton kuljettaja, jos olin henkilöauton kirjalliset jo 7v aikaisemmin suorittanut. No siinä mielessä koe oli helppo, koska näyttivät dioja risteyksistä, joista olin ajanut satoja kertoja, mutta turhaa se oli. Sen jälkeen ajelin ilman korttia kunnes tulin pari kk myöhemmin uudelleen Suomeen ja ainoa mitä siellä oikeasti opin, oli ajaa prätkää ihan hiljaa, koska ennen sitä en osannut katsoa tarpeeksi eteen ja tasapaino oli huono. Mutta kokonaisuudessaan sekin autokouluhomma oli yhtä tyhjän kanssa.