Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 012 938
  • 12 950

scholl

Jäsen
Ajokorttiopetus kolmivaiheiseksi. Siis tuon on pakko olla joku zoukki. Jo toinen vaihe oli aikanaan aivan huuhaata. 1 vaiheisuus ja 80-lätkä ekaksi puoleksi vuodeksi olisi ainoa oikea tapa opettaa. Nyt on laitettu kaiken maailman lisäjuttuja sen takia, että voitaisiin rahastaa enemmän lukiolaisilta fyrkkaa. Ei sitä missään koulun penkillä sitä ajamista opi, vaan niin, että ajaa riittävästi sen jälkeen kun on se kortti ja kun alussa ajaa max 80km/h, oppii paremmin.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ajokorttiopetus kolmivaiheiseksi. Siis tuon on pakko olla joku zoukki. Jo toinen vaihe oli aikanaan aivan huuhaata. 1 vaiheisuus ja 80-lätkä ekaksi puoleksi vuodeksi olisi ainoa oikea tapa opettaa. Nyt on laitettu kaiken maailman lisäjuttuja sen takia, että voitaisiin rahastaa enemmän lukiolaisilta fyrkkaa. Ei sitä missään koulun penkillä sitä ajamista opi, vaan niin, että ajaa riittävästi sen jälkeen kun on se kortti ja kun alussa ajaa max 80km/h, oppii paremmin.

Tämä ajokortin hankkiminen on nykypäivänä tehty aivan naurettavaksi. Tietysti tässä on taustalla nuorten ihmisten aiheuttamat onnettomuudet liikenteessä ja tällä tavalla poliitikot sitten kiillottavat kilpeään ja saavat vähän aseita vaalityöhön. Se hyvä puoli tässä tietysti on, että todennäköisesti tämä muutos vaikuttaa nuorten liikennekäyttäytymiseen hillitsevällä tavalla. Jos hölmöilet väliaikaisen kortin kuivumaan, niin joudut sakkojen lisäksi maksamaan myös autokoulun uudelleen. Lisätyt tuntimäärät ajo-opetukseen tarkoittavat tietysti lisää rahanmenoa. Ehkä tahänkin voisi ottaa semmoisen käytönnön, jossa vasta hölmöilyjen jälkeen pitäisi autokoulua käydä pidemmän kaavan mukaan. Jos osaat olla ihmisiksi liikenteessä, niin silloin riittää esimerkiksi autokoulun pelkkä 1. vaihe ja 2. vaihe olisi pelkkä muodollisuus jonka kustannukset olisivat varsin pienet. Jos hölmöilet, niin silloin pitää käydä uudelleen kaikki kolme vaihetta. Mitään tosiasiallista hyötyä normaalille sääntöjä noudattavalle autoilijalle tuosta kolmevaiheisesta opetuksesta ei ole. Varsinkaan kolmannen, eli syventävän vaiheen, teoriaopetuksesta (4h).

Itse olen sitä ikäluokkaa joka ajeli alkuvaiheessa 80-lätkä takalasissa ja ainakin itselle siitä lätkästä jäi negatiivinen tuntuma. Lätkä ikkunassa ajelevan auton ohi oli kokoajan menijöitä vaikka tiekohtainen rajoitus ei olisi mahdollistanut edes 80km/h:n nopeutta. Toisaalta joskus tuli ajettua lätkästä huolimatta satasta ja silti ohittajia riitti vaikka tiekohtainen rajoitus olisi ollut 80 tai 100km/h. Joskus saattoi vahingossa käydä niin, että lätkä oli tipahtanut ikkunasta ja silloin ohitukset vähenivät lähes olemattomiin. olen kyllä samaa mieltä siitä että alussa pitäisi ajella rauhallisemmin ja opetella havainnoimaan liikennettä ja muiden liikkujien toimintaa. Samalla oppii sitä oman auton käyttäytymistäkin paremmin kun hitaammassa vauhdissa virheen seuraus ei ole niin vakava.
 

scholl

Jäsen
Itse olen sitä ikäluokkaa joka ajeli alkuvaiheessa 80-lätkä takalasissa ja ainakin itselle siitä lätkästä jäi negatiivinen tuntuma. Lätkä ikkunassa ajelevan auton ohi oli kokoajan menijöitä vaikka tiekohtainen rajoitus ei olisi mahdollistanut edes 80km/h:n nopeutta. Toisaalta joskus tuli ajettua lätkästä huolimatta satasta ja silti ohittajia riitti vaikka tiekohtainen rajoitus olisi ollut 80 tai 100km/h. Joskus saattoi vahingossa käydä niin, että lätkä oli tipahtanut ikkunasta ja silloin ohitukset vähenivät lähes olemattomiin. olen kyllä samaa mieltä siitä että alussa pitäisi ajella rauhallisemmin ja opetella havainnoimaan liikennettä ja muiden liikkujien toimintaa. Samalla oppii sitä oman auton käyttäytymistäkin paremmin kun hitaammassa vauhdissa virheen seuraus ei ole niin vakava.

Ei mulla ainakaan ollut mitään negatiivista 80 lätkästä. Tosin ajoin pääasiassa taajamassa ja ostin auton, joka ei kulkenut kahta sataa, koska sen ajan Golfissa oli vain 55hv. Faija oli sitä mieltä, ettei saa ostaa tehokasta autoa jne., mutta siis vaikka joku ohittikin maantiellä niin so what. Sitä kesti jotain puoli vuotta kunnes tuli toinen vaihe, joka oli aivan turha. Tosin tuntuu kyllä siltä, että ajamista siihen aikaan oppi paremmin kuin nyt, kun ei ollut mitään ajonvakautusjuttuja, vaan talvella oli oikeasti pirun liukasta. Kerran vedin Helsingissäkin 360 asteen piruetin, kun se lähti omakotitaloalueella jäisellä tiellä, jota ei ollut lainkaan hiekoitettu, kurvissa lapasesta. Osittain se johtui siitä, että luulin kadottaneeni lompakon. Menin bensikselle ja huomasin, ettei ole lompakkoa ja lähdin normaalia kovempaa ajamaan himaan. Lopulta lompakko olikin himassa.

Moottoripyöräautokoulu se vasta turha olikin. Olin jo ostanut pyörän Saksassa ennen kuin sain sen kortin, koska kun olin täällä lomalla pääsiäisenä niin oli autokouluäijän mukaan liian kylmä ajaa. Tein silloin vain kirjalliset ja kun kävin niitä tekemässä niin ei ollut enää lyijykynäkoe, vaan jotain dioja etc. ja sanottiin: "olet tilanteissa henkilöauton kuljettaja". Minkä helvetin takia olen henkilöauton kuljettaja, jos olin henkilöauton kirjalliset jo 7v aikaisemmin suorittanut. No siinä mielessä koe oli helppo, koska näyttivät dioja risteyksistä, joista olin ajanut satoja kertoja, mutta turhaa se oli. Sen jälkeen ajelin ilman korttia kunnes tulin pari kk myöhemmin uudelleen Suomeen ja ainoa mitä siellä oikeasti opin, oli ajaa prätkää ihan hiljaa, koska ennen sitä en osannut katsoa tarpeeksi eteen ja tasapaino oli huono. Mutta kokonaisuudessaan sekin autokouluhomma oli yhtä tyhjän kanssa.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
... mutta siis vaikka joku ohittikin maantiellä niin so what...

Ei sillä mitään väliä olekaan vaikka joku ohittaisikin jos kaikki ne ohitukset tapahtuisivat turvallisesti. Tänäkin päivänä traktoreista ja mopoautoista mennään ohi mitä ihmeellisimmissä paikoissa. 100km/h:n alueella saatetaan mennä ohi vaikka näkyvyys eteenpäin ohitustilanteessa on alle 50m. Mitään ei ehdi tekemään jos vastaan tulee toinen auto mäen takaa satasta. Hitaamman auton ohi on aina mentävä heti jostain syystä. Aina ei tarvitse olla edes traktori tai mopoauto, kyllä siihen kelpaa kuorma-auto tai rekkakin.

Ei minunkaan auto silloin nuorena mikään viimeisen päälle uusi ollut. Oma oli vuoden -74 kuplavolkkari ja välillä käytössä oli vuoden -83 farkku Corolla tai -82 240d mersu. Missään noista ei ollut mitään ajamiseen vaikuttavia apujärjestelmiä. Parasta oppia on ollut se että on päässyt ajamaan kaikenlaisissa keliolosuhteissa erilaisilla autoilla. Oppirahat olen itsekin liukastelulla aikoinani maksanut. Onneksi vauhdit ovat olleet tuolloin hiljaisia, joten älyttömän kalliiksi ei ole tullut. Nykyään ei ole mikään ongelma lähteä liikenteeseen vaikka ulkona sataisi vanhoja ämmiä ja tiet olisivat jäisiä.

Tämähän saattaisi olla jo oman ketjun paikka.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Maikkarilla tällä hetkellä pyörivä ohjelma. Joskus sanottiin, että lauantai-illassa kello 19-22 on tärkeintä ohjelma-aikaa ja siihen pyritään laittamaan ohjelmia jotka keräävät isoja katsojalukuja. Ei näköjään enää, ainakaan Maikkarilla.

Lähellä on itku, en todellakaan naura ja kysyn vaan, että mitä vittua.

Usein alkoholin aiheuttamassa unitilassa tuolloin. Eli mitä tulee? Vedetään Hatustakin siirtyi sunnuntaihin.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Nauran edelliselle.

Loistavaa russofiileille vittuilua. Hyvä TPS ja markkinointi.

Usko sitä mä en, että olisi russofiili lappeenrantalainen. Sinäkin satakuntalainen, sulla on lutakon toisella puolen ruåttalainen. Onhan meillä hämäläisillä perunoita enemmän kun teillä, sitä en kiellä, mutta meillä on vorssalaiset, joita ei kukaan hämäläisiksi miellä.

Suomalainen on luotu vittuilemaan suomalaiselle.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Usko sitä mä en, että olisi russofiili lappeenrantalainen.

Heh, melko hyvin todettu. Kieltämättä venäjämyönteinen lappeenrantalainen/kaakkois-suomalainen on yhtä yleinen kuin... Noh, ehkä joku fiksumpi keksii tähän jonkun hassun lopetuksen.

Noin muutoin tuosta mainoksesta, niin kaikki mikä tuo edes vähän väriä SM-liigaan on jo lähtökohtaisesti hyvästä.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Muista, että RD on ollut aikaisemmin tässä tilanteessa, silloin tuloksena oli mestaruus.

Muista myös että RD on nyt Raumalla, jossa toimitaan "hieman" eri tavalla kuin muualla. Enpä ihmettelisi jos Lukon johtoryhmä olisi jo kartoittamassa uusia mahdollisia valmentajia (Summanen tai joku muu mahdollisimman kallis) ja Ristolle olisi alkanut viulut soimaan :)
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kokemuksella voin sanoa, että siellä missä RD toimii, siellä toimitaan myös RDn mukaan. Oli sitten kyseessä kahviautomaatti tai Rauman Lukko.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kokemuksella voin sanoa, että siellä missä RD toimii, siellä toimitaan myös RDn mukaan. Oli sitten kyseessä kahviautomaatti tai Rauman Lukko.

Kuuluuko Riston pirulliseen suunnitelmaan tällä hetkellä siis liigan hännänhuippuna roikkuminen?
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuten aiemmin mainittiin, on Ristolla lyhyt kokemus liigan viimeisenä olemisesta. Tuo kokemus päättyi mestaruuteen.

Hei, kuiskaan sulle salaisuuden: en mäkään ihan tosissani usko että Lukko tällä kaudella viimeiseksi jää.

Vaan sinä se et taida kovastikaan ymmärtää tätä meidän rannikon poikien pientä vinoilua? :) Tai sitten Risto on sulle oikeasti niin tärkeä sankari, ettet suvaitse kun joku hänelle ja hänen edustamalleen seuralle hieman hymähtelee. Mutta hei, jos joskus tutustut ko. seuran historiaan, niin huomaat etten minä ihan ulapalla ollut tuossa jutussani että Lukon johtoryhmä saattaisi jo kartoitella uutta koutsia Riston tilalle. Siinä firmassa on ollut usein tapana painaa paniikkinappulaa jo hyvissä ajoin syksyllä. Ja se jos mikä olisi asia jolle ei tiedä että itkisikö vai nauraisiko. Mutta kun olen Naurava Sika niin nauran, niinkuin porilaiset yleensäkin raumalaisille :)
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä kuka tässä otti minkäkin tosissaan. Ei ainakaan tainnut huumori kohdata Nauravan Sian kanssa.

No, nyt onneksi tiedän Pori-Rauma vastakkainasettelusta.

Ja onhan se todella harmi, ettei Risto viime kaudella valmentanut JYPiä menestykseen.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tämä ketju. Sampio kirjoittaa lyhyen viestin jossa ihmettelee, ettei aikuinen ihminen tajua ruokkia lapsia ellei erikseen käsketä. Siitä alkanut keskustelu on kyllä aika uskomatonta paskaa - itsekin olisin tollasta ihmetellyt.

Tulee mieleen tuo BigBritherin akkakööri jotka päättää ketä ne vihaa (tällä hetkellä ilmeisesti Iida), ja sitten jokainen kyseisen henkilön ilme, ele ja sana on jotain ihan kamalaa ja sit yhdessä haukutaan. Kivaa! (not)
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tulee mieleen tuo BigBritherin akkakööri jotka päättää ketä ne vihaa (tällä hetkellä ilmeisesti Iida), ja sitten jokainen kyseisen henkilön ilme, ele ja sana on jotain ihan kamalaa ja sit yhdessä haukutaan. Kivaa! (not)
Se, että BigBrotherin kaltainen produktio on yleensäkin olemassa, sekä se, että jotkut (itse asiassa pelottavan monet, ja jotkut ihan fiksutkin ihmiset) sitä vielä katsovat, on mielestäni ajankuvana otsikon mukainen kombinaatio jos mikä. Kuvottavaa, sairasta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Se, että BigBrotherin kaltainen produktio on yleensäkin olemassa, sekä se, että jotkut (itse asiassa pelottavan monet, ja jotkut ihan fiksutkin ihmiset) sitä vielä katsovat, on ajankuvana otsikon mukainen kombinaatio jos mikä. Kuvottavaa, sairasta.
Totta. En ole enää paljoa seuraillut, ehkä kaksi jaksoa koko kauden aikana. Onko musta tullut aikuinen, kun en ole enää katsonut BB:tä enkä salkkareita? Vai onko mulla vaan elämä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös