Meinasin kirjoittaa viestini ensin tuonne "veti surulliseksi/hiljaiseksi" -ketjuun, mutta kun tässä ketjussa on jauhettu jo lasten kasvattamisesta, niin tämä sopii tähän ketjuun kuin nyrkki silmään. Eikä kyse kuitenkaan ollut sinänsä niin vakavasta asiasta, joten tämä ketju voinee olla jossain mielessä parempikin paikka tälle.
Matkustimme eilen illasta emännän kanssa junalla Turusta Tampereelle. Saimme jostain syystä istumapaikat IC2-junan yläkerran osastosta, jossa sattui olemaan tämä lasten leikkipaikkaosastokin. Yhtäkkiä jossain Loimaan ja Humppilan välimaastossa havaitsimme ihmetykseksemme, että joku noin viisivuotias tyttö seisoo edessämme olevan istuinparin selkänojien välissä. Siis pitää jalkojaan siellä käsinojilla ja kiipeää siitä istuinten välistä ja hokee jotain tyyliin: "Mä meen tästä, mä meen nämä penkit päästä päähän...". Yhtäkkiä tyttö seisoikin jo meidän istuinten käsinojalla ja jatkoi matkaa siitä selkänojien välistä eteenpäin. Emme oikein osanneet tilanteessa sanoa mitään, tilanne veti meidät ihan hiljaisiksi yllättävyydellään. Takanamme istunut nainen sanoi ipanalle jotain: "Meinaatko sä muka siitä tulla?", johon ipana totesi vain: "Joo...".
Tässä vaiheessa tytön nuorehko äiti havaitsi tilanteen, ja tuli hakemaan lastaan. Äiti ei missään vaiheessa korottanut ääntään, vaan selitti hyvin rauhallisesti: "ei nyt muiden ihmisten penkeille kuitenkaan mennä"... etc. Noin vartti tästä tyttö lähti taas kiipeilemään penkeille. Äiti lausui rauhallisesti tytölleen, että "kiipeä vaan, muttet mene sinne, missä muut ihmiset istuvat". Eipä mennyt kauaa, kun tyttö oli taas meidän etupuolella olevien istuinten välissä ja tulossa meidän puolellemme. Sanoimme rauhallisesti emännän kanssa, että "älä nyt tänne tule". Tyttö vaan hoki jotain tyyliin: "ette sanoneet mun nimee, ette sanoneet mun nimee..." ja astui suoraan meikäläisen emännän syliin! Tässä vaiheessa tytön äiti tuli paikalle, jolloin tyttö päätti istahtaa lattialle suoraan meidän väliin. Äiti yritti pyytää lastaan nousemaan, johon tyttö vaan hoki: "En haluu! En haluu! hahaha! En haluu! En haluu!". Kesti varmaan minuutin, ellei enemmänkin, ennen kuin tyttö saatiin pois jaloistamme. Vasta, kun äiti ja lapsi lähtivät, äiti pyysi hiljaa anteeksi. Missään vaiheessa hän ei korottanut ääntään. Vielä kerran tämän jälkeen tyttö kävi edessämme olevan istuimen kohdilla kiipeilemässä, muttei tällä kertaa tullut enää puolellemme. Sen sijaan tyttö irroitti istuimen niskatyynyn ja vei mennessään...
Missään vaiheessa äiti ei saanut lapseen kuria, eikä kyllä edes yrittänyt. Keskustelut olivat näiden kahden välillä muutenkin sellaisia, että oikein itketti. Äiti esimerkiksi sanoi tytölleen, että tämän pitäisi tulla pukemaan paita päälleen. Tyttö ei halunnut, joten silloin äiti sanoi: "Selvä, mä käyn sitten hakemassa paidan ja tuon sen sulle".... Tyttö vei siis äitiään, kuin litran mittaa.
Surullisinta tapauksessa oli se, että tytölle ei oltu opetettu rajoja, eikä sitä, että vieraiden ihmisten syliin tai lähelle ei saa mennä. Me olimme onneksi suhteellisen terveitä ihmisiä, mutta mitäpä, jos meidän paikalla olisikin istunut joku pedofiili tai narkomaani? Tai muuten vakavista ongelmista kärsinyt? Ja jos rajoja ei ole opetettu, ongelmia tulee varmasti myöhemmin. Olin kuulevinani, että äiti olisi maininnut tytölle, ettei viisivuotias voi ihan noin käyttäytyä. Jos tyttö oli viisi, alkaa hän viimeistään parin vuoden kuluttua koulutien. Ongelmia tulee, jos rajoja ei ole opetettu. Olisi se saamarin akka voinut edes vähän korottaa ääntään. Kyllä tuo ipana olisi uskonut...
Nyt tuo episodi jo huvittaa hieman, mutta pohjimmiltaan tuo on toki surullista. Tai saattaahan se olla että minä en ymmärrä lasten kasvattamisesta mitään, kun itselläni ei sellaisia ole... ei kai tuo ihan normaaliakaan toimintaa ollut?