Lätkä-Bongari Iso-E
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KK
Saatana on kuvitteellinen henkilö satukirjassa nimeltä Raamattu. Miten siintä on tullut kirosana?Itken ja nauran tälle. Mikä sitten on, ellei saatana?
Saatana on kuvitteellinen henkilö satukirjassa nimeltä Raamattu. Miten siintä on tullut kirosana?Itken ja nauran tälle. Mikä sitten on, ellei saatana?
Ei sillä ole mitään väliä, miten siitä on tullut kirosana. Se nyt vain sattuu olemaan meidän kulttuuripiirissämme sitä. Ei kai vittu tai kyrpäkään ole tuolla perusteella kirosanoja, tai ylipäätään mikään, mutta en silti tykkäisi, jos muksuni saatana, perkelettä ja vittua hokisivat. Enkä pidä kovin fiksuna sitä aikuistakaan, joka kiroilee estoitta ilman mitään sen kummempaa syytä.Saatana on kuvitteellinen henkilö satukirjassa nimeltä Raamattu. Miten siintä on tullut kirosana?
Itken ja nauran tälle. Mikä sitten on, ellei saatana?
Samaa mieltä. Mutta jos nyt tulee lyhyellä välillä useampi vastoinkäyminen, niin voimasanan käyttö on mielestäni hyvä tapa purkaa hieman tuntojaan. Ja esimerkiksi sanat hitto, saatana ja helvetti on minusta aika kesyjä voimasanoja....Enkä pidä kovin fiksuna sitä aikuistakaan, joka kiroilee estoitta ilman mitään sen kummempaa syytä.
Hitto on juu, mutta kyllä mun mielestäni taas vittu, saatana, perkele, helvetti ja kyrpä nyt vaikkapa menevät ihan samaan kastiin. Vaikea tätä on mitenkään oikeaksi todistaa muuta kuin mutuilemalla, mutta harvoin kyllä kuulee raivostuneen tyypin käyttävän hitonhitonhittoa, hittosaatanaa, tai helevetin helevetin hitto saatana perkelettä. Joko sen on hitto ja jotain kevyttä tai sitten tämä heleVetin perkeleen Vittuhhaatana.Ja esimerkiksi sanat hitto, saatana ja helvetti on minusta aika kesyjä voimasanoja.
Ei tuo mikään uutisen arvoinen juttu varmasti ole, mutta ymmärrän kyllä hyvin, ettei kaikissa perheissä välttämättä haluta kuunnella kiroilua. Jos tuota mainostetaan koko perheen elokuvana ja leffassa estoitta kiroillaan, on moka kyllä silloin tekijöiden. Se, että tästä pitää marista julkisuudessa, on sitten eri asia.
Sylilapsista siinä taidettiin puhua, eli 2-3 -vuotiaista tjsp. Mutta joo, olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi tuosta kokonaisuudesta. Eli ei tuo taaskaan uutisen paikka ole, enkä oikein ymmärrä, miksi lapsia pitää massahysterioihin tuupata muutenkaan mukaan.Eikä tuo ollut ainoa kohta mikä itketti, myös ajatus äideistä/iseistä sylivauovjen kanssa vahtaamassa jotain Robinia vetää mielen matalaksi.
Kiroilulta kukaan ei pysty välttymään, mutta ei sitä sen vuoksi tarvitse hyväksyäkään. Edelleen peräänkuuluttaisin sitä, että jos tuo on määritelty koko perheen elokuvaksi, pitäisi siitä silloin voimasanat olla karsittu veks. Se ei ole täydellisyyden tavoittelua, vaan ihan perusfiksua käytöstä ja ikäsuositusten noudattamista.
No eipä tarvitse TEIDÄN kulttuuripiireihin tulla. Nyt kyllä hieman itkettää ja naurattaa tämä keskustelu, mikä on kirosana ja mikä ei.Kyllä minä ymmärrän tuon henkiöhahmon nimen ja viittauksen siihen, mutta kuten kirjoitin, meidän kulttuuripiirissämme saatana on kirosana. En minä sitä määrittele, vaan kyllä ympäristö sen määrittelee. Ei ehkä Jatkoajassa, jossa moni muukin määritellään pari-kolmekymppisten naimattomien miesten arvomaailman mukaisesti, mutta tuolla ihan oikeassa maailmassa.
No eipä tarvitse TEIDÄN kulttuuripiireihin tulla. Nyt kyllä hieman itkettää ja naurattaa tämä keskustelu, mikä on kirosana ja mikä ei.
No eipä tarvitse TEIDÄN kulttuuripiireihin tulla. Nyt kyllä hieman itkettää ja naurattaa tämä keskustelu, mikä on kirosana ja mikä ei.
Samalla logiikalla silloin myös Jumala on kirosana.En tosiaan tiedä mikä muslimi tai vastaava olet, mutta kyllä täällä Suomessa ja "meidän" (..) kulttuuripiirissä kyseinen sana on kirosana. Aivan kuten on myös aikaisemmin mainitut helvetti ja perkele.
Kielitieteellisesti saatana, perkele ja helvetti olisivat varsinaisia kirosanoja, koska niiden avulla ikään kuin langetetaan kirous. Tai pyydellään pimeyden voimia apuun.
Vittu, kyrpä, paska ja niin edelleen ovat enemmänkin rumia sanoja. Hienoja sanoja kaikki tyynni.
Kielitieteellisesti saatana, perkele ja helvetti olisivat varsinaisia kirosanoja, koska niiden avulla ikään kuin langetetaan kirous. Tai pyydellään pimeyden voimia apuun.
No eipä tarvitse TEIDÄN kulttuuripiireihin tulla. Nyt kyllä hieman itkettää ja naurattaa tämä keskustelu, mikä on kirosana ja mikä ei.
No, saat olla mitä mieltä tahansa, mutta se ei muuta sitä faktaa, että saatana ja helvetti ovat kirosanoja.Aivan sama sitäpaitsi, minusta saatana ja himskatti kuuluu samaan sakkiin.
Kyllä. Toisaalta silloin kun minä olin nuori, sanaa "Jumalauta" pidettiin kaikkein pahimpana kirosanana. Tai noin minulle ainakin opetettiin. Miksi näin sitten on? Siinähän ei - ainakaan kirkon oppien mukaan - pyydetä pimeyden voimaa apuun... Onko kyse siitä, että "lausutaan turhaan herran nimi"?
Kyrvänmittainen on huomattavan käyttökelpoinen adjektiivi, esim. "tauolla kersantti jakoi kullekin miehelleen kyrvänmittaisen pätkän makkaraa". Tässä yhteydessä adjektiivi alleviivaa sotilaselämän ronskia konstailemattomuutta. Kyrvänmittaisuuteen viittaamisella on tietenkin enemmän merkitystä itseisarvoisena tyyliseikkana kuin makkaranpätkän koon selittäjänä. Adjektiivi operoisi huomattavasti hankalammalla maaperällä jossakin muussa asiayhteydessä, kuten "Kun Viisikko istui lopulta veneessä, Dick ojensi Paulalle ja Annelle kyrvänmittaiset voileivät".Vittu, kyrpä, paska ja niin edelleen ovat enemmänkin rumia sanoja. Hienoja sanoja kaikki tyynni.
"Metsuri pilkkoi puut vanhaleninkyrvänmittaisiksi klapeiksi."Ilmaisu antaa myös mahdollisuuden rehvakkaaseen liioitteluun, mikäli kyrvänmitta osoittautuu huomattavan kookkaaksi.
Olipas kookkaita puita. Tavallisia tukkipuita pitäisi paremminkin yhdistellä toisiinsa pilkkomisen sijaan, jotta noin legendaarisia mittoja saatettaisiin tavoitella."Metsuri pilkkoi puut vanhaleninkyrvänmittaisiksi klapeiksi."