Ihan totta hei. Millä tavoin Malone-Sykora on huonompi laituripari kuin Dupuis-Hossa? Tilastot voi heittää jonkkaan; tutkaillaanpa mieluummin sitä, miten peli käy tänä päivänä. Potentiaaliset Malkinin tehot tulevaisuudessa pistää varmasti myöskin sen tiliin, että kahta huippuketjua ei pysty mikään porukka pimentämään. Jos Sid the Kid on se, joka täytyy pitää pimennossa, niin silloin Genolla on paremmat saumat tehdä mitä haluaa.
Malkin voi hyvinkin olla tämän hetken lahjakkain kiekkoilija, mutta en minä pelkästään sen perusteella, että hän pelaa Pittsburghissa kakkosketjun sentterinä lähtisi "uran parhaaksi" treidaamaan miestä yhtään mihinkään. Parempi se pari sormusta sormessa on kuin parikymmentä pistettä per kausi enemmän pistepörssissä. 80-luvun Edmontonissa ei Messieriä varmasti haitannut kakkosviulistin rooli Gretzkyn takana, enkä usko Pittsburghinkaan puheen ollen siihen, että Ron Francisia olisi kovasti harmittanut kakkosketjun sentteröinti. Ainoa syy, mikä voisi puoltaa treidiä voisi olla se, että Malkin itse haluaisi muualle "vähemmän gloorian" vuoksi. Se jää nähtäväksi, mutta ei kai ainakaan menestyvässä joukkueessa tällaisiin yksilökohtaisiin epäolennaisuuksiin voi takertua.
Nyt on pakko tarttua tähän Gretzky - Messier juttuun, kun se jo toistamiseen mainittiin. Eihän Messier kuitenkaan olisi pystynyt täyttämään Gretzkyn hokkareita vastaavana pistelinkona, vai kuinka ? Eikös hänen roolinsa joukkueessa ollut alusta asti hieman eri kuin Väinöllä ?
Siksi minusta on hieman turhaa puhua heistä samassa yhteydessä Crosby vs. Malkin vertailussa, jotka kuitenkin pelaajina ovat mielestäni paljon lähempänä toisiaan, kuin Gretzky ja Messier olivat ?
Ennemmin pitäisi kai kysyä Matti Hagmanilta, vituttiko kakkosviulistin rooli häntä, sillä minä olen ainakin jäänyt siihen käsitykseen, että kyllä vitutti, ja eräs maamme kaikkien aikojen lahjakkuus ei saanut koskaan parasta mahdollista näyttöpaikkaa rapakon takana, vaikka hyvää jälkeä ehti toki sielläkin tehdä.