Kansista voisi kommentoida sen verran, että vinyylien kulta-aika oli myös kansitaiteen kulta-aikaa. Nykyäänkin taitaa suurimmasta osasta meikäläistä kiinnostavista levyistä olla vinyyliversioitakin. Enkä suinkaan kuuntele mitään dancea.
Niin, kyllähän vinyyli oli formaattina sellainen joka suosi näyttäviä kansitaiteita. CD-levyyn on jo astetta vaikeampaa tehdä yhtä näyttäviä kansia kun koko on niin paljon pienempi. Mutta edelleenkin onneksi näkee kekseliäitä ja hienoja kansia joihin on oikeasti nähty vaivaa. Tällaisesta levystä mielellään maksaa sen parikymppisen vaikka lataamalla saisikin ilmaiseksi tuon sisällön.
Mutta tästä piratismista sen verran vielä että olisi oikeasti mielenkiintoista nähdä jotain luotettavia tutkimustuloksia siitä miten paljon netistä lataaminen oikeasti on vaikuttanut levy-yhtiöiden myyntilukemiin ja taloudellisiin voittoihin. Kun ei sitä oikein voi niinkään laskea, kuten joskus näkee joidenkin piratismin vastustajien tekevän, että lasketaan vaan kaikki nettilataukset menetetyksi myynniksi.
Ensinnäkin kun näistä nettilataajista kaikki eivät välttämättä ostaisi tuota lataamaansa tuotetta vaikka sitä ei olisikaan saatavilla ilmaiseksi netistä. Minäkin tiedän sellaisia tyyppejä jotka kuuntelevat aktiivisesti musiikkia mutta eivät juurikaan ole ikinä ostaneet levyjä. Ennen he lainailivat levyjä kirjastosta ja kavereilta ja kopioivat C-kaseteille, sittemmin polttavien CD-asemien yleistyessä CD-levyille, ja nyt sen lisäksi lataavat netistä. Sitten on minunkaltaisiani ihmisiä jotka lataavat netistä ikäänkuin "esikuuntelua" varten mutta sitten hankkivat kuitenkin tuotteen myöhemmin ihan levynäkin.
Eikä sitäkään jos levy-yhtiöiden myynti on pienentynyt viime vuosina voi laskea ihan suoraan nettipiratismin piikkiin. Kyllähän esim. tällaiset ihan laillisetkin palvelut kuten YouTube, Myspace, Spotify jne. syövät jonkin verran levymyyntiä. Tähän kun vielä lisätään se että nykypäivänä mainstream-musiikissa ei monesti enää edes tehdä hyviä levykokonaisuuksia vaan yritetään myydä levyä parin radiohitin vetämänä niin välttämättä ihmiset eivät enää jaksa ostaa koko levyä kun ne yksi-kaksi hittibiisiä ovat kuunneltavissa helposti muutenkin.
Levy-yhtiöt herkästi syyttävät kaikesta nettipiratismia mutta minusta se on vähän niin että se on niille hyvä selkä jonka taakse piiloutua. Myös niiden omassa toiminnassa olisi paljon kehittämistä ja levy-yhtiöissä pitäisi tajuta että maailma muuttuu ja niiden pitää muuttua sen mukana. Nettipiratismi on kyllä levy-yhtiöille vakava uhka mutta samalla pitää muistaa sekin että netti yleensäkin on musiikkiteollisuudelle valtava mahdollisuus jonka kaikkea potentiaalia ei olla edes vielä opittu käyttämään.
Jos vielä omista kuuntelutottumuksista kerron niin minun musiikkimakuni ja musiikin kuunteluni on lisääntynyt ja laajentunut ihan valtavasti netin myötä. Siinä missä ennen tuli pitäydyttyä niissä tutuissa ja turvallisissa joiden levyt aina automaattisesti hankki, ja uusia tuttavuuksia tuli ihan satunnaisesti radion ja kavereiden kautta, niin nyt sitä löytää koko ajan uutta kiinnostavaa musiikkia ja uusia artisteja joiden tuotantoa alkaa hankkimaan. Ja myös tässä netissä latailusta on ollut myös plussaa ko. artisteille ja levy-yhtiöille. Monta kertaa nimittäin olen jotain muuta levyä etsiessäni törmännyt johonkin mielenkiintoiselta näyttävään ja ihan hetken mielijohteesta ladannut kuunnteltavaksi. Sitten kun olen havainnut ko. levyn hyväksi olen saattanut hankkia koko ko. artistin aiemman tuotannon, ja ihan laillista tietä CD-levyinä.
EDIT:
Sventur näköjään tuossa edellä ehtikin kirjoittaa ihan samasta asiasta kuin minä tuossa viimeisessä kappaleessa. Eli kaikki netistä lataaminen ei ole aina pelkästään tappioksi artisteille ja levy-yhtiölle, vaan siitä yhdestä ladatusta levystä saattaakin koitua moninkertainen hyöty.