Piratismi ja vapaamatkustajat

  • 60 911
  • 448

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tässä musiikkibusiness asiassa tilanne nyt tahtoo olla se, että musiikintekijöiden kysyntä vanhoilla ehdoilla ei tahdo toimia, mutta he haluavat kynsin hampain pitää kiinni menneestä vetoamalla vaikkapa tähän "tekijänoikeuteen". Miksi musiikkikappaleessa pitää olla eri systeemi tekijänoikeuksissa kuin kuukausipalkalla tehdyissä tietokoneohjelmissa?
Ei se ole "tekijänoikeus", se on tekijänoikeus. Siitä on lakikin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miksi muusikot eivät elä esiintymispalkkioilla?

Koska kaikki eivät ole ESIINTYVIÄ taiteilijoita. Musan säveltäjä ja tekstittäjä on hyvin usein joku muu, kuin sen esittäjä. Eikä sen musan levylle päätymiseen riitä nämä kaverit. Tarvitaan myös joku joka teknisesti sen levyn äänittää, joku jolla on studio missä se äänitetään (vuokra), joku joka sen tuottaa (aikatauluttaa, koordinoi, päästää muusikot tekeen omaa hommansa, eli soittaan, tilaa esim sen kansitaiteen (maksaa kuvataiteilijalle)), joku joka sitä markkinoi (kertoo medialle, tekee mainokset, pistää tietoa jatkoaikaan), ja joku joka tälle porukalle keittää kahvia.

Ja sitten se levy pistetään jakeluun joko mekaanisena kopiona tai aineettomana kopiona tai molempina.

Myynnistä tulleista rahoista maksetaan näille ihmisille palkka. . . Mutta jos artisti on jo tienannut paljon, niin paskaks näille muillekaan mitään palkkaa tarttetaan…
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Niin, se on taiteilijoiden erityislaki jolla taiteilijat asetetaan eriarvoiseen asemaan työtätekevän ja yrittävän kansan kanssa.
Kuka maksaisi taiteilijoille kuukausipalkkaa? Se kustantaja, joka julkaisee niitä teoksia? Valtio? Mistä tämä pyhä vihasi taiteilijoita kohtaan oikein kumpuaa? Ala taiteilijaksi, jos se kerta on niin saakelin auvoisaa paistatella tekijänoikeuslain kaikkivoipan säteilyn alla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Ala taiteilijaksi, jos se kerta on niin saakelin auvoisaa paistatella tekijänoikeuslain kaikkivoipan säteilyn alla.

Kiitos tästä idiootista perustelemattomasta kommentista.

En ole taiteellisesti lahjakas. Teen sitä missä pärjään kilpailussa ja mistä minulle maksetaan. Miksi taiteilijat eivät tee samaa? Näinhän sitä tekee vaikkapa urheilijatkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei nyt kannata ehkä vertailla muusikkoja palkkatyöläisiin, vaan mieluummin esim. freelance-pohjalta työskenteleviin. Kyllähän esim. freelance-toimittajalla on oikeudet ottamiinsa kuviin ja kirjoittamiinsa juttuihin ja hän voi joko myydä sitä samaa juttua/kuvaa useampiin lehtiin tai sitten myydä yksinoikeudella ja luovuttaa samalla tekijänoikeudet tälle ostajalle. Se on ihan miten tilaajan/ostajan kanssa asian sopii. Sama juttu mainostoimistoilla, joilla on oikeudet tekemiinsä töihin ellei asiakkaan kanssa toisin sovita.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole taiteellisesti lahjakas. Teen sitä missä pärjään kilpailussa ja mistä minulle maksetaan. Miksi taiteilijat eivät tee samaa? Näinhän sitä tekee vaikkapa urheilijatkin.

Musiikkipuolella kappaleen sävellykselle, sanoitukselle ja sovitukselle määritellään eri prosentit. Yleisesti se taitaa olla niin, että sanoitus ja sävellys jaetaan 50-50. Sovitukselle ei ole pakko määrittää prosentteja, mutta jos määritellään, se osuus otetaan sävellyksestä. Yksi vaihtoehto on jakaa sovitusprosentit jokaisen kappaleessa soittavan ihmisen sekä tuottajan kesken tasan.

Levynmyyntituottojen kohdalla homma menee taas esim. niin, että levy-yhtiö ottaa ison osan tuotoista ja artisti saa oman osuutensa. Riippuu siitä, miten sopimuksessa on määritelty.

Lisäksi artistit saavat keikkailemalla oman osansa esiintymiskorvauksista. Moni artisti elääkin tällä.

Mutta nyt minä ihmettelen, että miten mielestäsi taiteilijoiden pitäisi tehdä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä musiikkibusiness asiassa tilanne nyt tahtoo olla se, että musiikintekijöiden kysyntä vanhoilla ehdoilla ei tahdo toimia, mutta he haluavat kynsin hampain pitää kiinni menneestä vetoamalla vaikkapa tähän "tekijänoikeuteen".
Jos kysyntää ei ole, niin artistit saavat olla persaukisia. Se on heidän oikeutensa ja heidän valintansa.

Olisiko Madonna köyhä, mikäli saisi rahaa vain esiintymisistään? Olisiko pienemmillä artisteilla paremmat saumat pärjätä toisenlaisessa tilanteessa? Miksi muusikot eivät ole kuukausipalkalla töissä levy-yhtiöissä?
Tämä on asia joka on vain ja ainoastaan Madonnan päätettävissä. Ne ovat Madonnan rahoja ja oikeuksia, ei kenenkään muun. Toki minä ne mielelläni sosialisoisin itselleni mikäli se mahdollista olisi, mutta kun ei ole.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei kuluttajalla mitään tuollaista lain takaamaa oikeutta ole olemassa. Sanomalehteä ei saa lukea etukäteen (ellei myyjä niin halua), elokuvaa ei saa katsoa etukäteen, vuoristoradassa ei saa koeajoa, jäätelöä ei nuolaista eikä huoraa saa kokeilla etusormella.
En minä niin väittänytkään. Luetaan nyt ne viestit oikein ajatuksen kanssa.

Asia liittyi lähinnä siihen, että tuotteeseen tutustuminen on hankalaa jos ei tiedä koko tuotteen olemassaolosta mitään. Jotain tämäntapaista hyötyä ernestipotsi ajoi viestissään takaa nettilatausten suhteen. Omat argumenttini olivat hänen kirjoitukseensa nähden monin paikoin vastakkaisia. Mekin olemme ihan samaa mieltä siitä, ettei huoraa saa kokeilla etusormella. Siis omin luvin, ellei huora itse tarjoa sormen mittaista try outtia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Mutta nyt minä ihmettelen, että miten mielestäsi taiteilijoiden pitäisi tehdä?

No enemmän olen kyllä kiinnostunut loppukäyttäjien oikeuksista. Taitelijat voivat sopia keskenään ja levy-yhtiöiden kanssa mitä haluavat.

Loppukäyttäjän tulisi kuitenkin saada aina ostaessaan jotain täysi käyttöoikeus siihen. Jos ja kun omistan CD-levyn tai elokuvan, niin tottakai minulla pitää olla oikeus laittaa vaikkapa näytön taustakuvaksi joku kuva siitä leffasta. Nythän näin ei ole ja sitä en ymmärrä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No enemmän olen kyllä kiinnostunut loppukäyttäjien oikeuksista. Taitelijat voivat sopia keskenään ja levy-yhtiöiden kanssa mitä haluavat.

Loppukäyttäjän tulisi kuitenkin saada aina ostaessaan jotain täysi käyttöoikeus siihen. Jos ja kun omistan CD-levyn tai elokuvan, niin tottakai minulla pitää olla oikeus laittaa vaikkapa näytön taustakuvaksi joku kuva siitä leffasta. Nythän näin ei ole ja sitä en ymmärrä.
Ihmiset käsittävät tuon täyden käyttöoikeuden ihan oman mielensä mukaan. Eikä siinä mitään. Kyllä Iron Maidenin uutta CD:tä voi kai ihan vapaasti käyttää vaikka lasinalusena, tai sitten siitä voi väsätä itselleen seinäkellon. Mutta jotkut käsittävät tämän käyttöoikeuden niin, että siitä ei tarvitse maksaa ensimmäiselläkään latauskerralla. Lisäksi sen saa pistää torrenttina jakoon, koska artistilla on oma lentokone.

En kyllä ymmärrä näitä omia tulkintoja tekijänoikeuslain alaisista tuotteista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No enemmän olen kyllä kiinnostunut loppukäyttäjien oikeuksista. Taitelijat voivat sopia keskenään ja levy-yhtiöiden kanssa mitä haluavat.

Allright. Aiemmista viesteistäsi paistoi vaan läpi se, että "artistit eläkööt keikkamyynnillä" -asenne, josta sai kyllä melko lailla sen kuvan, että musiikkia pitäisi saada jakaa ilmaiseksi.

Loppukäyttäjän tulisi kuitenkin saada aina ostaessaan jotain täysi käyttöoikeus siihen. Jos ja kun omistan CD-levyn tai elokuvan, niin tottakai minulla pitää olla oikeus laittaa vaikkapa näytön taustakuvaksi joku kuva siitä leffasta. Nythän näin ei ole ja sitä en ymmärrä.

Onko näin? Kieltääkö tekijänoikeuslaki tällaisen? En osaa lakia ulkoa, joten en osaa sanoa tämän tiedon todenperäisyyttä. Jos ollaan rehellisiä, niin minusta tuo voi(si?) olla ihan sallittuakin.

Sen sijaan kaiken maailman "musiikki/elokuvat/ohjelmistot mulle ilmaiseksi" -kommentit ovat niitä, joita en edelleenkään ymmärrä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Onko näin? Kieltääkö tekijänoikeuslaki tällaisen? En osaa lakia ulkoa, joten en osaa sanoa tämän tiedon todenperäisyyttä. Jos ollaan rehellisiä, niin minusta tuo voi(si?) olla ihan sallittuakin.

ei ole näin, voit käyttää tuosta leffasta taustakuvaa, ja kopsailla musaa itsellesi toiseen formaattiin. Kopiosuojaksen kiertäminenkin on laillista, jos kopiosuojaus voidaan kiertää vahingossa tai helposti (siis itsellesi ja parille kaverillesi kopsatessa). eli DVD ja CD kuuluvat tähän kategoriaan. HDCP suojausta ei vielä kaiketi voi vahingossa kiertää, joten BluRayn kopsuaminen sitten sattaakin rikkoa jo lakia...

Toinen asia on, jos alat kopsailla sitä lähipiirisi ulkopuolelle tai tekemään sen avulla itsellesi rahaa. Vaikkapa soittelemalla sitä veppisivulla jossa on myös mainoksia (vedät musalla ihmiset katsomaan mainosta, josta saat rahaa)

Ostaessasi leffan, et omista leffaa. Leffahan maksaa miljoonia. Omistat vain siitä tehdyn kopion omaan käyttöösi.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Voi luoja tätä nykyajan pullamössösukupolvea, kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, voi vittu, minun mielestäni piratismista pitäisi jakaa kuolemantuomioita kaikille veltoille paskoille.

Jos ette mukisematta maksa sitä hintaa cd:stä, dvd:stä, ym. tuotteesta, mitä kuuluu ettekä hyväksy asioita, mitä käyttöoikeutenne sisältää, OLKAA SITTEN ILMAN.

Alkoi risomaan tämä pelleily niin paljon, että lähden imuroimaan. Pölyjä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, kyllähän varmaan jokainen pystyy ostamaan itselleen täydet oikeudet vaikkapa johonkin elokuvaan mutta se vaatiikin jo varmaan vähän enemmän pätäkkää kuin se Anttilan alelaarin 6,95 tai 7,95.

Eihän tuo kopion tekeminen omaan käyttöön taida tosiaan olla vieläkään laitonta vaikka muistaakseni jossain vaiheessa oli puhetta siitäkin että tuohon uuteen tekijänoikeuslakiin pyrittäisiin saamaan kaikenlainen kopiointi laittomaksi.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
ei ole näin, voit käyttää tuosta leffasta taustakuvaa, ja kopsailla musaa itsellesi toiseen formaattiin. Kopiosuojaksen kiertäminenkin on laillista, jos kopiosuojaus voidaan kiertää vahingossa tai helposti (siis itsellesi ja parille kaverillesi kopsatessa). eli DVD ja CD kuuluvat tähän kategoriaan.
Itse asiassa DVD ei kuulu tähän kategoriaan, CD:ssähän ei taida varsinaisesti mitään suojausta ollakaan.

Itsehän olen tässä keskustelussa lähinnä kiinnostunut sivustaseuraaja, koska en saa elantoani minkäänsortin taiteen tuottamisesta, eikä piratismi ole ongelma tekemieni ohjelmistojenkaan suhteen. Kuluttajana olen tyytyväinen, että musiikin tarjonta on kasvanut ja hinta laskenut selvästi viime vuosina. Nykyään ostan suurimman osan musiikista suoraan digitaalimuodossa, fyysisiä äänitteitä tulee hankittua vain poikkeustapauksissa.

Itse olen lukenut aiheesta poikkeuksellisen mielenkiintoisia kirjoituksia If Societyn blogista. (Tuo linkittämäni kirjoitus on vain esimerkki, kannattaa lueskella laajemminkin, jos kiinnostaa, mitä suhteellisen marginaalinen suomalainen musiikintekijä ja -julkaisija aiheesta ajattelee.)
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huono selitys. Voisit tutustua artistien tuotantoon myös heidän (tai heidän edustajan) laillisesti ylläpitämiltään promootiosivustoilta, joista esimerkkinä mainittakoon MySpace.

a) en selittänyt yhtään mitään. Tiedän ja ymmärrän waretuksen laittomuuden varsin hyvin. En tarvitse latailulle oikeututusta, eikä minun tarvitse ostaa moraalia fyysisten CD-levyjen muodossa. Ostan niitä ihan muista syistä.

b) Artistien tuotantoon tutustuminen ei tarkoita sitä, että kuunnellaan joku 3min pätkä kokopitkästä albumista. Ainuttakaan levyä en ole ostanut radiosinglejen tai myspace-näytteiden takia, enkä osta tulevaisuudessakaan. Artistin kannalta on aivan sama, että tutustunko levyyn radion, spotifyn vai torrenttien kautta. Esim spotifystä artistille menevät korvaukset ovat olemattomia.

Pisin Kääpiö 186cm kirjoitti:
Entä kuinka monen artistin levyjä olet ladannut torrentista, etkä ole vielä tähän päivään mennessä ostanut ensimmäistäkään ko. artistin julkaisua laillisten kanavien kautta?

Tarkkaa lukumäärää en lähde arvioimaan, mutta niitä on monia. Nämä artistit ovat sellaisia joista en syystä tai toisesta pidä, koska en ole kokenut heidän tuotantonsa olevan ostamisen arvoista. Useimmiten olenkin poistanut kyseiset lataukset, koska en niitä kuuntele.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Saanko käyttää perusteena waretukselleni, etten kehtaa ostaa Lady Gagan yms. artistien levyja kaupasta?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Höpö-höpö. Lue nyt uudestaan se lainattu osuus vastauksestani. Siinä vaadittiin, että pilalle menneen digitaalisesti tallennetun fyysisen median saa hakea ilmaiseksi/pilkkahintaan jostain muualta, jos on kerran tuotteen ostanut.

No mikä helvetin pointti siinä varmuuskopiossa on jos sillä ei voi korvata hajonnutta tuotetta? Entä muuttuuko omissa silmissäsi se "ennen hajoamista" tehty kopio laittomaksi alkuperäisen hajotessa vai onko tämä varmuuskopio heti mielestäsi laiton?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No mikä helvetin pointti siinä varmuuskopiossa on jos sillä ei voi korvata hajonnutta tuotetta? Entä muuttuuko omissa silmissäsi se "ennen hajoamista" tehty kopio laittomaksi alkuperäisen hajotessa vai onko tämä varmuuskopio heti mielestäsi laiton?
Mistä ihmeestä sinä väännät varmuuskopiot tähän ja vielä minut niiden vastustajaksi? Siinä lainaamassani viestissä sanottiin ihan selvällä suomenkielellä, että käyttökelvottomaksi muuttuneen tuotteen tilalle pitää saada uusi ilmaiseksi, jos on alkuperäisen kerran hankkinut. Ja minä vain kysyin, että "miksi?".
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Mistä ihmeestä sinä väännät varmuuskopiot tähän ja vielä minut niiden vastustajaksi? Siinä lainaamassani viestissä sanottiin ihan selvällä suomenkielellä, että käyttökelvottomaksi muuttuneen tuotteen tilalle pitää saada uusi ilmaiseksi, jos on alkuperäisen kerran hankkinut. Ja minä vain kysyin, että "miksi?".

Tietääkseni tämä on "ok" esimerkiksi tietokoneohjelmiston osalta. Esimerkiksi Mikkisoftan osalta se tärkein input on se lisenssiavain, eikä niinkään mistä se SW on tullut...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tietääkseni tämä on "ok" esimerkiksi tietokoneohjelmiston osalta. Esimerkiksi Mikkisoftan osalta se tärkein input on se lisenssiavain, eikä niinkään mistä se SW on tullut...
Mutta aika epätavallista CD:iden ja DVD:iden kohdalla, jotka myös mainittiin. Eikä nyt puhuttu mistään takuuajasta, vaan ikuisesta käyttöoikeudesta digitaaliseen materiaaliin.
 

Nimetön

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Jets, Maajoukkue
Voi luoja tätä nykyajan pullamössösukupolvea, kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, voi vittu, minun mielestäni piratismista pitäisi jakaa kuolemantuomioita kaikille veltoille paskoille.

Jos ette mukisematta maksa sitä hintaa cd:stä, dvd:stä, ym. tuotteesta, mitä kuuluu ettekä hyväksy asioita, mitä käyttöoikeutenne sisältää, OLKAA SITTEN ILMAN.

Itse kuulun tähän pullamössösukupolveen, joka latailee netistä elokuvia ja musiikkia. Itseasiassa hyllyssä on n. 1500 ladattua elokuvaa ja parisen kymmentä sarjaa. Mielestäni en ansaitse itselleni kuolemantuomiota. Olkookin niin, että Piratismi on vakava asia ja ei hyväksyttyä, mutta en näe siinä mitään pahaa niin kauan kun ei rupea myymään netistä ladattuja elokuvia. Minulta on monta kertaa pyydetty myymään elokuvia, mutta ikinä en ole suostunut niitä myymään, sillä jokainen jantteri kyllä saa ladattua itse oman elokuvansa mikäli haluaa. 2000-Luku ja nykyaika on vain sellaista, että netistä saa lähes kaiken mitä haluaa, vaikka IsoPunainenBob ei välttämättä sitä haluaisi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
2000-Luku ja nykyaika on vain sellaista, että netistä saa lähes kaiken mitä haluaa, vaikka IsoPunainenBob ei välttämättä sitä haluaisi.

Tokihan tällä vuosituhannella jokainen halukas voi käydä pöllimässä naapurin perintöhopeatkin tai vaikkapa karkit ja hiekkalapion naapurin piltiltä. Niin ja voihan sitä sen Mersunkin sieltä aidan takaa ottaa käyttöönsä, jos joku on sen siihen jättänyt vartiksi lämpeämään. Mahdollisuus ei ole mikään oikeutus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös