Piratismi ja vapaamatkustajat

  • 60 929
  • 448

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
väitä vaan. Väitteelläsi ei ole pohjaa. Warettaja on myös keskimääräistä paremmin perillä tietotekniikasta, ja siksi osaa warettaa. .

Niin mikä sitten on "normaali-ihminen" onkin jokaisen omaa tulkintaa

Omasta tuttavapiiristäni olen huomannut warettajia löytyvän 15-40 -vuotiaista kaikista tuloluokista, harrastuksista ja opiskelu/työalasta riippumatta. On perheellisiä, yksinasuvia ja vanhempiensa luona warettavia.
Waretus onnistuu kaikilta joilta löytyy tietoteknistä osaamista Googlen käyttämisen verran

Tässä on vähän sama kuin TV:tä ilman lupamaksua katsovissa tai liikenteessä ylinopeutta ajavissa ihmisissä. Niitä löytyy kaikkialta. Mutta en sano sitä että siitä tulisi hyväksyttävämpää "koska muutkin tekevät niin"
 
Tarinankertoja kirjoitti:
No tässä olet kategorisesti väärässä. Vain katseluoikeutta myydään ja sitä omistetaan. Leffa maksaa 300 miljoonaa, DVD 20 euroa. Sen DVD omistaja ei omista elokuvaa, joka on se sisältö, vaan sen mekaanisen kopion, DVDn, tai tiedoston, joka on sen sisällön, elokuvan, mekanisoitu kopio.

Minulla on myös oikeus kopioida omistamaani elokuvaa, lainata ja kopioida sitä lähipiirissäni ja esittää sitä vaikka sukulaisten leffaillassa. Katseluoikeus + lainaamisoikeus + kopioimisoikeus + esittämisoikeus. Ei taida "vain katseluoikeus" -teoriasi päteä, kun minä myös saan sille lailliselle kopiolleni tehdä mitä haluan kotioloissa.

Tarinankertoja kirjoitti:
Tekijänoikeuden haltijalta, jolla ainoana on oikeus luovuttaa teoksen käyttöoikeutta. Mekaanisen kopion ostaneella ei ole teoksen edelleenluovutusoikeutta, ainoastaan mekaanisen kopion. Tiedostomuodossa hän ei luovuta mekaanista kopiota pois itseltään vaan jakaa sisältöä, johon hänen oikeutensa ei yletä.

"Olet kategorisesti väärässä." Loppu on kyllä oikein, mutta minä taisin tuon jo aiemmassa viestissäni mainita.

Tarinankertoja kirjoitti:
väitä vaan. Väitteelläsi ei ole pohjaa. Warettaja on myös keskimääräistä paremmin perillä tietotekniikasta, ja siksi osaa warettaa. Jos tutkittaisiin tietotekniikasta kiinnostuneita ainoana ryhmänä, warettaja käyttäisi taas vähemmän rahaa, kuin ei warettaja (musan ja leffojen lisäksi tulisivat pelit ja softat). Omassa ikäluokassani kuulun pieneen vähemmistöön, joka ylipäätään osaa warettaa. Vaikka nuo0ruudessani olimme kavereiden kanssa ”norttejä” tietokoneharrastajia, ei suurin osa näistä kavereistani wareta, kun eivät tiedä kuinka helppoa se on nykyään (silloin ammoin kun waretusta tehtiin web pohjalta ja sitä ennen levykkeiltä.. oli vähän hankalampaa kuin nykynen .torrent aikakausi…)

Sinä esität väitteitäsi faktoina, joita ne eivät missään nimessä ole. Tutkimustulokset osoittivat keskivertopiraatin käyttävän enemmän rahaa musiikkin kuin ei-piraatin. Sinun mielestäsi pitäisi verrata piraatteja ja musiikinsuurkuluttajia aka harrastajia. Keskivertopiraatti ei edelleenkään tiedä musiikista sen enempää kuin keskivertokansalainen, eikä sinun mututuntumasi jyrää asiantuntijoita. Minun väitteeni ilmeisesti siis kelluu pinnalla samalla kun omasi risteilee Mariaanin hautojen syvimmässä sopukassa.

Myönnät viestissäsi, että warettaminen on luvattoman helppoa nykyisin ja silti väität sen olevan vain tietokone-eksperttien hallussa. Lol wut?

Tarinankertoja kirjoitti:
Ennen kaikkea hämmästyttää, että mikä tarve on valehdella itselleen tekevänsä jotain sallittua tai ei haitallista? Minä waretan, se on varkautta. Elän tämän tiedon kanssa.

Söpöä moralisointia, mutta valitettavasti tiedän vallan mainioisti rikkovani lakia, kun lataan jotain luvatta netistä. Varastamiseen en syyllisty, vaan tekijänoikeusrikkomukseen.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Sinä esität väitteitäsi faktoina, joita ne eivät missään nimessä ole. Tutkimustulokset osoittivat keskivertopiraatin käyttävän enemmän rahaa musiikkin kuin ei-piraatin. Sinun mielestäsi pitäisi verrata piraatteja ja musiikinsuurkuluttajia aka harrastajia. Keskivertopiraatti ei edelleenkään tiedä musiikista sen enempää kuin keskivertokansalainen, eikä sinun mututuntumasi jyrää asiantuntijoita. Minun väitteeni ilmeisesti siis kelluu pinnalla samalla kun omasi risteilee Mariaanin hautojen syvimmässä sopukassa.

Tietenkään tuota tutkimusta ei millään tavalla vääristä se, että sen tekijä on oletettavasti itsekin piraatti. Vai oliko se nyt näin?

Söpöä moralisointia, mutta valitettavasti tiedän vallan mainioisti rikkovani lakia, kun lataan jotain luvatta netistä. Varastamiseen en syyllisty, vaan tekijänoikeusrikkomukseen.

Perustele nyt vielä kertaalleen mikset syyllisty varastamiseen?
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Perustele nyt vielä kertaalleen mikset syyllisty varastamiseen?

Olisko tässä sama mikä on auton varastamisessa? Eli sehän ei ole varkaus vaan luvaton käyttöönotto. "Eeen mä autovaras ole. Muutaman kerran kyllä ottanut luvatta käyttöön."

Tai pyörävarkaus? Jos vaan ottaa pyörän käyttöön, ajaa sillä vaikka kaupungista kotiin ja heittää sit ojaan. Ei se ole varkaus.
 

J.Petke

Jäsen
Onko muuten laitonta kopioida kaverin levy omalle mp3 soittimelle? Tai nauhoittaa radiosta kappeleita ja sitten kuunnella niitä tietokoneella? Entäs jos kopioin kirjastosta lainatun cd:n omalle koneelleni?

Ja miten nämä eroavat siitä, että kopioin tuon saman kappaleen kaverilta ketä en tunne?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Olisko tässä sama mikä on auton varastamisessa? Eli sehän ei ole varkaus vaan luvaton käyttöönotto. "Eeen mä autovaras ole. Muutaman kerran kyllä ottanut luvatta käyttöön."

Tai pyörävarkaus? Jos vaan ottaa pyörän käyttöön, ajaa sillä vaikka kaupungista kotiin ja heittää sit ojaan. Ei se ole varkaus.

Ilmeisesti juuri näin. Toki suurin osa ihmisistä mieltää nuokin esimerkit ihan selvästi varastamiseksi, kuten käsittääkseni sinäkin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Onko muuten laitonta kopioida kaverin levy omalle mp3 soittimelle? Tai nauhoittaa radiosta kappeleita ja sitten kuunnella niitä tietokoneella? Entäs jos kopioin kirjastosta lainatun cd:n omalle koneelleni?

Ja miten nämä eroavat siitä, että kopioin tuon saman kappaleen kaverilta ketä en tunne?

Kyllähän se itseasiassa on väärin kaverin omistamaa levyä kopioida. Pitää itse omistaa alkuperäinen ennen kuin siitä saa kopion tehdä. Melko yleistähän tämä toki on siinä kuin ylinopeuden ajaminenkin. Omalla kohdallani olen tietoisesti pyrkinyt nykyisin ostamaan musiikin ja elokuvat. Nuorempana tilanne oli toinen, kun ikinä ei olisi ollut rahaa saada osaakaan haluamastaan musiikista. Toisaalta digiaikana voi halutessaan ostaa vaikka yhden biisin vajaalla eurolla, joten ei tarvitsekaan ostaa yhden hitin takia kymmentä paskaa biisiä mitkä saattavat jonkun artistin tapauksessa levyllä olla, joten eipä lailliseenkaan kuunteluun juuri rahaa mene.
 

J.Petke

Jäsen
Kyllähän se itseasiassa on väärin kaverin omistamaa levyä kopioida.

Ei ole laitonta. Teosto määrittelee, että jos kopioinnin voi tehdä suojausta kiertämättä niin kirjaston, kavereiden levyistä saa tehdä kopiot itselleen ja lähipiirilleen. Sinänsä helvetin sekava soppa tämä internetin tulo mukaan.

edit: tuo koskee siis musiikkia.
 
Tietenkään tuota tutkimusta ei millään tavalla vääristä se, että sen tekijä on oletettavasti itsekin piraatti. Vai oliko se nyt näin?

Mihin tämä väite perustuu? Demos on brittiläinen "think-tank", joka on tehnyt useita tutkimuksia, joista on myös uutisoitu laajasti. Se, ettei se ole Suomessa tunnettu, ei tee siitä puolueellista toimijaa. Voit toki todistaa mun olevan myös väärässä. :)

Rommeli kirjoitti:
Perustele nyt vielä kertaalleen mikset syyllisty varastamiseen?

Murtaudun naapurin autoon ja vien sen uuden radion vs. kopioin toiselta ihmiseltä verkon yli elokuvan hänen luvallaan.

Mitä varastan ja keneltä? Edelleen mielestäni rikon abstraktia oikeutta varastamisen sijasta. Laitonta kuitenkin, en minä sitä kiistä. Lakikin taitaa pitää tuota tekijänoikeusrikkomuksena. Tietenkin pari tapausta, joissa piraatti on tuomittu varkaudesta hänen latailtuaan, vois muuttaa mielen..
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mihin tämä väite perustuu? Demos on brittiläinen "think-tank", joka on tehnyt useita tutkimuksia, joista on myös uutisoitu laajasti. Se, ettei se ole Suomessa tunnettu, ei tee siitä puolueellista toimijaa. Voit toki todistaa mun olevan myös väärässä. :)

Ei se ollut väite vaan oletus, minkä pitäisi selvitä viestistäni aika kivuttomasti.

Murtaudun naapurin autoon ja vien sen uuden radion vs. kopioin toiselta ihmiseltä verkon yli elokuvan hänen luvallaan.

Noissa on pienoinen ero. Naapuri (tai todennäköisesti) rahoitusyhtiö omistaa sen auton, mutta levyn sisältöä tuo luvan antava henkilö ei omista.

Mitä varastan ja keneltä? Edelleen mielestäni rikon abstraktia oikeutta varastamisen sijasta. Laitonta kuitenkin, en minä sitä kiistä. Lakikin taitaa pitää tuota tekijänoikeusrikkomuksena. Tietenkin pari tapausta, joissa piraatti on tuomittu varkaudesta hänen latailtuaan, vois muuttaa mielen..

Mielestäni varastat kaikilta niiltä, joilla on oikeus kyseisen elokuvan tai musiikin tuottoihin. Ihan turha on väittää sellaistakaan, että tutustumisen vuoksi suurin osa latailee ja ostaa hyviksi havaitsemansa tuotteet laillista tietä. Hyvät tuotteet vaan ladataan kokonaisina ja poltetaan sitten vaikka vielä levylle. Se että jokunen poikkeus ostaa sen aidon tuotteen, ei tee tästä sääntöä.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perustele nyt vielä kertaalleen mikset syyllisty varastamiseen?
Ottamatta kantaa jokeripokerin varastamiseen, näkisin itse rikkovani ennemmin tekijänoikeuksia kuin varastavani musiikin kohdalla. Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana ostanut ehkä 10-15 levyä. Pari ulkomailta tuotua on yhä avaamatta ja muutama alkoi pomppia automankassa parin kuuntelun jälkeen huolimatta mielestäni huolellisesta käsittelystä, mikä vituttaa aika huolella. Silloin harvoin, kun olen mennyt ostamaan levyn, niin olen pian sen jälkeen vannottanut itseäni pysymään niistä erossa, koska en kuuntelu niitä tarpeeksi, hajoavat jne. CD:t vievät myös runsaasti tilaa, eikä kansitaide juurikaan kiinnosta.

Netistä olen ladannut ehkä 3 discografiaa, joita kuuntelen pari kertaa kuussa. Jos en olisi niitä ladannut, niin en ikimaailmassa olisi ostanutkaan niitä. Jos levyjen hinta alenisi femmaan en ostaisi CD:eitä yhtään sen enempää, vaikka warettaminen ei olisi mahdollista. Tällöin warettamisesta ei synny kenellekään esim. jakelutiekustannuksia, eikä kukaan menetä tulojaan. Ainoat syntyvät haitat on artistin mielipaha, kun laskee menetettyä tulojaan latausten perusteella ja artistin potentiaalinen lopettaminen, jossa syy-seuraus-suhde ja todennäköisyys on suhteellisen heikot.

Enkä minäkään halua moralisoida. Jos tarvitsisin enemmän levyjä, niin warettaisin ne. Lisäksi ideatasolla warettamismahdollisuus on saattanut laskea levynostohalukkuutta, koska joskus saattaa herätä ajatus levystä, mutta aika nopeasti ajaudun päättelyssä siihen, että jos en jaksa sitä warettaa ilmaiseksi, niin ei sitä kannata sitten ostaakaan, mutta toistaiseksi en ole vielä jaksanut niitä warettaakaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ottamatta kantaa jokeripokerin varastamiseen, näkisin itse rikkovani ennemmin tekijänoikeuksia kuin varastavani musiikin kohdalla.

Jos otat jotain ilman lupaa, on se mielestäni varastamista, vaikka sitten käyttäisi mitä sanamuotoja.

Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana ostanut ehkä 10-15 levyä. Pari ulkomailta tuotua on yhä avaamatta ja muutama alkoi pomppia automankassa parin kuuntelun jälkeen huolimatta mielestäni huolellisesta käsittelystä, mikä vituttaa aika huolella. Silloin harvoin, kun olen mennyt ostamaan levyn, niin olen pian sen jälkeen vannottanut itseäni pysymään niistä erossa, koska en kuuntelu niitä tarpeeksi, hajoavat jne. CD:t vievät myös runsaasti tilaa, eikä kansitaide juurikaan kiinnosta.

Vähän vaikea toki kommentoida, kunnen tiedä sen enempää autosoittimestasi ja levyjen käsittelystäsi. Sen verran voisin kyllä sanoa, ettei minulla ole koskaan hajonnut yksikään alkuperäinen CD, vaikka levyjä on sentään kertynyt hyllyihin satoja kappaleita. Vahvasti siis epäilen, että vikaa on joko tavassasi käsitellä levyjä tai autosoittimessasi.

Edit. Eivätkä muuten ole rikkoutuneet poltetutkaan levyt käsittelyn vuoksi, vaikka ajoittain saavat hyvinkin raskasta kohtelua.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Koska olen perinteinen fyysisten levyjen ostaja, koko aihe on minulle suhtkoht vieras ja koko ketjun lukemiseen olen liian laiska, niin ajattelin nyt sitten kysyä erästä asiaa, joka mieleeni tuli.

Minkälainen käytäntö siis yleisesti ottaen Euroopassa viranomaisilla edes on musiikin laittoman jakelun/lataamisen suhteen. Onko minkäänlaista todellista valvontaa edes olemassa, onko sanktioita jaettu väärille osapuolille (eli lataajille) vai sinne minne se kuuluu (uploadaavalle osapuolelle)? On kuitenkin selvää, että musiikin lataaminen netistä on seuraus ja musiikin laiton jakaminen nettiin on ongelman syy (font : Bror-Erik Wallenius).

Sen verran tuohon jokeripokerin mainitsemaan tutkimukseen otettava kantaa, että olen lähestulkoon varma, että musiikkia ilmaiseksi/laittomasti netistä lataava henkilö käyttää laillisesti hankittuun musiikkiin keskimäärin enemmän rahaa kuin muut. Lataaminen on kaikesta huolimatta käsittääkseni helppo tapa tutustua musiikkiin ennen ostopäätöstä. Kaikilla ei tietenkään voi olla aikaa kuunnella levyjä levykaupassa ennen ostamista, tai istua myspacen/youtuben edessä tuntitolkulla.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Sen verran tuohon jokeripokerin mainitsemaan tutkimukseen otettava kantaa, että olen lähestulkoon varma, että musiikkia ilmaiseksi/laittomasti netistä lataava henkilö käyttää laillisesti hankittuun musiikkiin keskimäärin enemmän rahaa kuin muut. Lataaminen on kaikesta huolimatta käsittääkseni helppo tapa tutustua musiikkiin ennen ostopäätöstä. Kaikilla ei tietenkään voi olla aikaa kuunnella levyjä levykaupassa ennen ostamista, tai istua myspacen/youtuben edessä tuntitolkulla.
Entäs Spotifyn kuunteleminen himassa muun touhun ohessa? Ei tarvii viettää tuntikausia koneen ääressä. Olisi kiva nähdä jonkin linkki tuollaiseen tutkimukseen.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos otat jotain ilman lupaa, on se mielestäni varastamista, vaikka sitten käyttäisi mitä sanamuotoja.

Vähän vaikea toki kommentoida, kunnen tiedä sen enempää autosoittimestasi ja levyjen käsittelystäsi. Sen verran voisin kyllä sanoa, ettei minulla ole koskaan hajonnut yksikään alkuperäinen CD, vaikka levyjä on sentään kertynyt hyllyihin satoja kappaleita. Vahvasti siis epäilen, että vikaa on joko tavassasi käsitellä levyjä tai autosoittimessasi.
Eli kutsuisit varkaaksi henkilöä, joka ottaa toisen pihan autotieltä kourallisen kiviä autonrenkaiden alle, kun auto ei lähde liikkeelle? Voi käyttöäni toki kutsua varastamiseksikin. Tällöin tekijänoikeusrikkomusta ei varmaankaan voi tehdä tietoisesti ikinä. Itse suosin ennemmin tarkempaa käsitteistöä, kuin kaikkien niputtamista samaan nippuun. Tällöinrikostyypit voisi jakaa kahteen kategoriaan, tahallinen ja tahaton, jotka voidaan edelleen jakaa vahingon mukaan kahteen osaan. Nelikenttien nimet olisivat varastaminen, immateriaali varastaminen, tekijänoikeusrikkomus ja "vahinkovarkaus". Eli immateriaali varastaminen kuvaa ehkä sittenkin parhaiten toimintaani.

Käsittelyssä en usko olevan vikaa, mutta autoissa saattaa ollakin, kahdessa tuota on esiintynyt. Aivan sama, vaikka vika olisi täällä päässä tai olisin onnistunut saamaan maailman kaksi ainoaa hyppivää levyä, niin kokemukset vaikuttavat silti ostoksiini, koska ne ovat tosia minulle ja toinen autokin on sama, jos vika on siinä.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Missä vaiheessa koko touhusta tuli laitonta piratismia? Penskana kavereilta lainattiin kasetit, niin musiikki kuin peli(c-64), ja ne kopioitiin itelle eikä kukaan puhunut piratismista. Kasetteja lainattiin taas eteenpäin ja eteenpäin, seedejä riitti. Mutta nyt kun sama homma on helpompaa ja vähemmän laatua huonontavaa niin nyt olen lainsuojaton piraatti, miksi?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Missä vaiheessa koko touhusta tuli laitonta piratismia? Penskana kavereilta lainattiin kasetit, niin musiikki kuin peli(c-64), ja ne kopioitiin itelle eikä kukaan puhunut piratismista. Kasetteja lainattiin taas eteenpäin ja eteenpäin, seedejä riitti. Mutta nyt kun sama homma on helpompaa ja vähemmän laatua huonontavaa niin nyt olen lainsuojaton piraatti, miksi?

Tämä on muuten totta. Aikoinaan jonkun kuusnelosen suosiohan perustui siihen, että se oli "kaikilla" ja pelejä sai keneltä vaan. Tuolloin kylvettiin se siemen nykyiseen laajamittaiseen piratismiin mitä niitetään tänä päivänä...
 

julle-jr

Jäsen
Minusta varastaminen tarkoittaa sitä, että riistetään jotakin omaisuutta joltain toiselta ihmiseltä. Tällöin tuo omaisuus ei ole enää tämän omistajansa käytettävissä. Musan laitonta kopiointia voi sanoa vaikka laittomaksi kopioinniksi. Miksi siitä pitää yrittää tehdä varastamista? Toki laitontahan se on joka tapauksessa ja lainrikkojat voi minun puolestani laittaa vaikka pakkotyöhön, esimerkiksi lumen kolaaminen VR:n raiteilta voisi olla hyvä rangaistusmuoto. Sinne vaan samaan hommaan nekin jotka katsovat TV:tä ilman lupia tai matkustavat pummilla julkisilla liikennevälineillä.

Enkä väitä ettenkö itsekin olisi rikkonut joskus lakia.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Musan laitonta kopiointia voi sanoa vaikka laittomaksi kopioinniksi. Miksi siitä pitää yrittää tehdä varastamista?
Miksi siitä pitää yrittää tehdä jotain muuta kuin varastamista? Jos otat valokuvan Mona Lisasta, sinulla on valokuva Mona Lisasta, ei alkuperäistä teosta. Mutta jos kopioit digitaalisen tallenteen, sinulla on alkuperäinen hyödyke, vaikket ole siitä maksanut asiaankuuluvaa korvausta. VARAS!
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Minulla on myös oikeus kopioida omistamaani elokuvaa, lainata ja kopioida sitä lähipiirissäni ja esittää sitä vaikka sukulaisten leffaillassa. Katseluoikeus + lainaamisoikeus + kopioimisoikeus + esittämisoikeus. Ei taida "vain katseluoikeus" -teoriasi päteä, kun minä myös saan sille lailliselle kopiolleni tehdä mitä haluan kotioloissa.

teoria? Ei se ole mikään teoria, se on tekijänoikeuslaki ja Geneven kansainvälinen sopimus jonka suomi on allekirjoittanut ja ratifioinut 1963 ja WIPO (The World Intellectual Property Organization) soppariin vuodelta 1996.

Kotipiirikopiointi on sallittua, samoin varmuuskopiointi. Verkkoteknologioiden kehitys on tehnyt tästä ongelmallisen lainkohdan, koska kotitarvekopiointia ei haluta kieltää järjettömänä pilkunnussimisena.



Minun väitteeni ilmeisesti siis kelluu pinnalla samalla kun omasi risteilee Mariaanin hautojen syvimmässä sopukassa.

Tutkimustuloksia saadaan kysymyksen asettelulla ja tutkimukseen valikoitavalla ryhmällä. Jos et tätä ymmärrä, etkä tätä kautta omaa lähdekritiikkiä, olen vain pahoillani.

Mutta kaikki mielipidettäsi tukeva tutkimus on ”paskaa ”oletusarvoisesti?

Taloustutkimus Oy:n kesäkuussa 2008 tekemän tutkimuksen mukaan noin 92 % suomalaisista tiesi, että musiikin ja elokuvien luvaton nettijakelu on lain vastaista, mutta vain 16 % kertoi imuroineensa internetiin luvatta laitettua musiikkia tai elokuvia (vain 5 % kertoi jakaneensa luvatta internetissä musiikkia tai elokuvia)

Piratismin aiheuttamat kokonaistappiot levy-yhtiöille vuonna 2008 olivat 6,3 miljardia dollaria (joka tietty on väärin laskettu, koska se ei tue omaa näkemystäsi?).







Myönnät viestissäsi, että warettaminen on luvattoman helppoa nykyisin ja silti väität sen olevan vain tietokone-eksperttien hallussa. Lol wut?

Taidat olla aika nuori? Ikäiseni ja vanhemmat ovat eksperttejä kun he osaavat käyttää Facebookkia ja sähköpostia.

Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen marraskuussa 2008 julkaiseman tutkimuksen 69 % peruskoulun yhdeksäsluokkalaisista oli kuluneen vuoden aikana ladannut musiikkia tai elokuvia laittomasta lähteestä. Päivittäin tai lähes päivittäin lataajia oli 29 %.

Eli kyse on nuorista ihmisistä, niistä joiden ATK taidot riittävät ja jotka ovat musiikin suurkukuttajia muutekin. He kuluttavat tukitusti musaan ja leffoihin huomattavasti enemmän kuin vanhempansa, saati eläkeläiset. Kuitenkin viittaamasi tutkimus ottaa nämä keski-ikäset ja eläkeläiset mukaan laskiessaan keskiarvokulutusta.. ring the bell? no?




Söpöä moralisointia.

Ei kyse ole moralisoinnista, kyse on siitä, kunnioittaako toisen työtä ja yhteiskunnan demokraattisia sääntöjä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Taidat olla aika nuori? Ikäiseni ja vanhemmat ovat eksperttejä kun he osaavat käyttää Facebookkia ja sähköpostia.

En tiedä kuinka vanha sinä olet, mutta ottaen huomioon miten yleisiä nämä mp3-soittimet, digikamerat, älypuhelimet ovat, niin väitän että isolle osalle tälle käyttäryhmälle se laittoman musiikin imurointi/lataaminen on se vähiten ongelmaa aiheuttava asia tässä yhtälössä. Väitän, että isolla osalla 10-50-vuotiaalla on kompetenssia tähän.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En tiedä kuinka vanha sinä olet, mutta ottaen huomioon miten yleisiä nämä mp3-soittimet, digikamerat, älypuhelimet ovat, niin väitän että isolle osalle tälle käyttäryhmälle se laittoman musiikin imurointi/lataaminen on se vähiten ongelmaa aiheuttava asia tässä yhtälössä. Väitän, että isolla osalla 10-50-vuotiaalla on kompetenssia tähän.

Tunnetko 50 -vuotiasta joka kuuntelisi puhelimestaan musiikkia? Minä en. Musaluurithan ovat nimenomaan nuorison ja nuorten aikuisten leikkikaluja. Vanhemmat ihmiset käyttävät puhelintaan soittamiseen ja tekstailuun.

Sinänsä älypuhelimet ovat lisänneet laillisen musanlautaksen määrää iTunesin ja OVI kaltaisilla sovelluksilla.

Tutkitusti siis:
69 % suomalaisista kuuntelee musiikkia päivittäin ja vain 2 % ei kuuntele musiikkia lainkaan. Kuluttajille tärkeimmät musiikin kuuntelutavat ovat radion kuuntelu kotona (27 % nimeää tärkeimmäksi), CD- tai DVD-soittimen kuuntelu kotona (25 %) ja autosoittimen kuuntelu (15 %). Vuonna 2008 kaikista internetin käyttäjistä 39 % käytti tietokonetta musiikin lataamiseen tai kuunteluun. 16-29-vuotiaiden ikäryhmässä osuus oli 64 %.

15-79-vuotiaista suomalaisista 59 % ostaa musiikkiäänitteitä tai lataa maksullisia musiikkitiedostoja internetistä vähintään kerran vuodessa. Nuoremmat ikäluokat ostavat enemmän musiikkia kuin vanhemmat ikäluokat. Äänitteitä ostetaan noin kymmenen miljoonaa kertaa vuodessa
Lähde: Tilastokeskus: Tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2008,
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eli kutsuisit varkaaksi henkilöä, joka ottaa toisen pihan autotieltä kourallisen kiviä autonrenkaiden alle, kun auto ei lähde liikkeelle?

Vertaus on aivan hölmö, mutta perustelet toki oman kantasi lainauksen jälkeisessä osuudessa hyvin.

Missä vaiheessa koko touhusta tuli laitonta piratismia? Penskana kavereilta lainattiin kasetit, niin musiikki kuin peli(c-64), ja ne kopioitiin itelle eikä kukaan puhunut piratismista. Kasetteja lainattiin taas eteenpäin ja eteenpäin, seedejä riitti. Mutta nyt kun sama homma on helpompaa ja vähemmän laatua huonontavaa niin nyt olen lainsuojaton piraatti, miksi?

Onhan tuo aina ollut laitonta käsittääkseni.

Onko TV:n katsominen ilman TV-maksua mielestäsi varastamista? Loogisesti ajatellen sen sinun mielestä pitäisi olla.

Periaatteessa kyllä. Jos tekee maksamatta jotain mistä pitäisi maksaa, on se mielestäni varastamista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös