Kuten olen aiemminkin tässä ketjussa sanonut, tämä joukkue ei ole näin huono, mitä se on tällä kaudella esittänyt. Eli tämän joukkueen ei mielestäni kuuluisi olla 10 huonoimman joukkueen kastissa. Sijoitukset n. 8-16 oli mielessä ennen kauden alkua, ja se että oikeasti olisi kiinni metron viimeisissä playoff paikoissa. Tällä hetkellä siis ei pelaa "maksimitasollaan", eikä edes kovin lähellä sitä.
Jos katsoo pidempää aikaväliä niin juuri tällainen keskitason, sijoituksissa toisen kolmanneksen joukkue, tämä on ollut jo pitkään. Siis ihan sillä pelaajamateriaalilla ja maalivahdeilla mitä kulloinkin on käytössä ollut. Pääsee ehkä pleijareihin, ja sieltä yhtä nopeasti myös kesälomille. Ei mitään sen enempää. 2011-2012 kauden jälkeen menestys on ollut juuri edellä kuvailemani kaltaista. Toki välillä on tullut hyviäkin ajanjaksoja jolloin joukkueen voidaan katsoneen pelaavan sillä maksimitasollaan, mutta nämä kuitenkin ovat olleet ohimeneviä jaksoja, jonka jälkeen ollaan palattu enemmän siihen tuttuun n. keskikasti suorittamiseen.
Eli ollaanko hyvinä ajanjaksoina ylipelattu, vai löydetty se juttu ja pelattu tällä hakemallasi maksimitasolla? Sitä en itse tiedä. Mutta se mikä erottaa oikeasti hyvät joukkueet muista on se, että he pystyvät suorittamaan sillä korkealla tasolla pitkiä jaksoja, jopa kausia. Tällöin kyse on minun mielestäni siitä, että joukkueessa yksinkertaisesti on riittävästi hyviä pelaajia. Runkopelaajat suorittavat tasaisesti hyvällä tasolla (mistä 1 ehkä 2 todella hyvää pelaajaa), mahdollisesti muutama ELC-pelaaja suorittaa todella hyvällä tasolla, sekä näiden ympärillä olevat alempien kenttien täytepelaajat sopivat hienosti joukkueen tarpeisiin ja ovat enemmän hyödyksi kuin haitaksi omalla tontillaan. Unohtamatta maalivahdinpaikkaa, mikä on tunnetusti Hextallista saakka ollut Flyersin ongelma. En halua valmentamista sivuuttaa menestymisessä, koska sillä on ehdottomasti roolinsa, mutta ilman tarpeeksi laadukasta pelaajamateriaalia ei mikään joukkue menesty.
Flyersilla ei ole suunnilleen kymmeneen vuoteen ollut materiaaliltaan yllä kuvailemani mukaista riittävän hyvää ja tasapainoista joukkuetta menestyäkseen. Aina on jossain ollut puutteita, usein pahoja sellaisia.
Minkä tasoinen joukkue pelaajamateriaaliltaan sinun mielestäsi, sanotaan vaikka sen viimeisen kymmenen vuoden aikana, Flyers on ollut? Monta kertaa kauteen lähdettäessä olet ollut sitä mieltä että kasattu joukkue lukeutuu näihin "contendereihin". Itselläni ei kertaakaan. Olen ajatellut että jos kaikki osuu kohdalle, myötätuulessa ja alamäessä ja huom! tuurilla, niin ehkä on mahdollista päästä konferenssi finaaleihin. Mutta ei mulla sellaista fiilistä ole ollut, että kaikki vajaa tuosta on jotenkin alisuorittamista. Enemmänkin että, "joo, aika oikein tuo meni".