Fordel: Jälkiviisaus tarkoitti mulla sitä, että henkilö kirjoittaa syyskuussa Petun olevan perseestä ja palaa sen jälkeen ryssittyjen pleijarien jälkeen sanomaan, että jee - olin oikeassa! Ja sama tyyppi ei todellakaan tulisi toteamaan, että olin väärässä. Opportunistinen jälkiviisaus on ihan perseestä. Mä en tiedä mitään muuta joukkuetta kuin HIFK, joiden fanit aidosti myöntävät olleensa väärässä. Saa kyllä lukea kuin piru raamattua tätä osiota, jos sellaista ei löydä. Minäkin olen useita kertoja sanonut nyt kun menee hyvin, että olen kuitenkin arvostellut Petua helvetin lujasti reaaliajassa, enkä ottaisi sanaakaan pois nytkään. Veljemme Aurinkotuulen antamat aiheet ovat kirvoittaneet meikäläiseltäkin erittäin paljon erittäin kriittistä tekstiä: Lunkan järjetön peluuttaminen ja roikottaminen kokoonpanossa, nelosen hajottaminen ja Simon KooKoo-treidi, Hirso-case, Mikko Kurvinen yv-pakkina jne. Kaikki tämä on tuntunut aivan idioottimaiselta ja kun nyt katsoo sarjataulukkoa, on jokaisen pakko myöntää, että pitkässä juoksussa Matikainen on tehnyt juuri sitä, mistä hänelle palkkaa maksetaan: maksimoinut joukkueensa suorituksen kevätpainotteiseksi. Hän on ollut oikeassa, pikakenkääjät väärässä. Ja mäkin päätin vasta lokakuussa, että ei kenkää - joten siitä voi päätellä, miten pahalta syyskuu näytti omiin silmiin. Mitä tulee valmentajaan, toivon, uskon ja rukoilen, että hän tekee oman pitkäjänteisen duuninsa kunnolla, eikä esimerkiksi roiku jollain vitun fanisaiteilla. Jos olisin jääkiekkojoukkueen omistaja ja löytäisin valmentajani päivästä toiseen katsomassa netistä, mitä fanit nyt kirjoittavat, vetäisin turpaan ja ilmoittaisin, että maksan valmentamisesta ja tuloksista, en nörtteilystä. Näin toimien työnjako menee oikein ja fanien hetki tulee keväällä. Jos tulos on huono ja siltä se on näyttänyt koko kauden, fiksu toimari katsoo fanien mielipiteen ja laskee vielä itsensäkin faniksi. Ei tästä tule lasta eikä paskaa. Jos tulos on hyvä, fanit loppujen lopuksi kiittävät ja ottavat omakseen. Meillä on aikaa hengailla täällä reaaliajassa. Petulla ei saa edes teoriassa olla aikaa sellaiseen. Lätkäjoukkueen valmentaminen kohti kevättä on 24/7 -pohjainen duuni.
Vielä kerran: reaaliajassa kommentointi ja opportunistinen jälkiviisastelu ovat aivan eri asia. Tämä jatkiksen HIFK-osio on kuin pieni perhe. "Me" kyllä tiedämme, ketkä ovat olleet koko kauden ajan mukana keskusteluissa ja tunnistamme kyllä "ne", joilla on aina asiaa vasta kauden jälkeen, kun tulos on tiedossa. Mua ei yksinkertaisesti kiinnosta muut seurat niin paljon, että jaksaisin hengailla niiden osioissa kovin aktiivisesti. Narrit toisena stadilaisena ja rakkaana vihollisena kiinnostaa tietenkin, samoin Blues. Olen tyytyväinen siitä, että HIFK kiinnostaa yli seurarajojen, mutta vain HIFK-fani tietää mitä on olla HIFK-fani. Ja fanius ei ole ammatti tai tutkinto. Kenelläkään ei ole pätevyyttä osoittaa tietynlaista fanittamista vääräksi tai oikeaksi. Luoja nähköön, eikös tämäkin ole itsestäänselvää? Suomi on kyllä sellainen demaritaivas, että varmasti jostain löytyy myös jääkiekkofanituksen tutkinto, puhumattakaan Suomen Kiekkofanien Liitosta, joka jyrkästi vastustaa sitä, että lippujen hinnat nousevat 5 eurolla. Mielenosoitusta puuhataan ja Alpo Suhonen jakaa kiväärejä Hakaniemen torilla.