Suutuspäissäni olen vaatinut Petulle kenkää, mutta toisaalta, olen kyllä vaatinut monoa ihan jokaiselle. Olen kuitenkin koko ajan tiedostanut, että IFK ei tule tällä kaudella Petua kenkimään, joten ihan se ja sama, paljonko täällä olisin potkujen perään rääkinyt.
Mä jaksoin uskoa Kojoon päivästä yksi saakka ja välillä mulle naurettiin täälläkin päin naamaa. Ja kuten tännekin moneen kertaan kirjoitin, mä en tunne Kojoa henkilökohtaisesti, eikä mulla ollut mitään muuta "sidettä" häneen, paitsi suuri kunnioitus hänen ammattitaitoaan ja korkeaa vaatimustasoaan kohtaan. Kuulun siihen ihmisryhmään, joka uskoo, ettei oikotietä onneen ole ja kova työ on ainoa keino saavuttaa jotain pysyvää. Ja koska mä näen, että Jalonen oli saman asian mies, mun oli helppo jaksaa uskoa hänen aikaansaavan tuloksia, kunhan hänen opetuksensa menevät perille. Ja se taas vaati aikaa. Ja onneksi IFK sitä aikaa antoikin, vaikka viime kaudella ilmeisesti myös IFK:n kärsivällisyys oli koetuksella.
Kun huhut Matikaisen IFK-pestistä lähtivät liikkeelle ja varmistus hänen sopimuksestaan tuli aikaisessa vaiheessa ilmi, en ollut lainkaan innoissani saati vakuuttunut. Olen kuitenkin IFK-uskovainen ja mulle tärkeintä aina, on IFK:n menestys. Mä luotan vahvistunut intuitioon, enkä aina osaa täysin perustella, miksi joku asia tuntuu joltain. Mutta sen verran on ikää mittarissa, että olen myös oppinut, että kovin usein omat alkuvibat ovat tavalla tai toisella oikeassa. Ja mitä tulee Matikaisen menestymiseen IFK:n peräsimessä, ole aidosti onnellinen, jos ja KUN vibani ovat väärässä. IFK on myös fiilisjuttu, joten ihan kaikkea ei edes tarvitse perustella muille.
Alkukausi oli kamalaa kakkaa ja kyllä sitä sai arvostella. En erityisemmin ole ihastunut Matikaisen persoonaan, mutta ymmärrän myös, että se on täysin irrelevantti asia. Mutta kun IFKlaisuus ei oikein kohtaa valmennuksessa ja peliesityksetkin ovat suoraan syvältä suolenmutkasta, on vaikea olla hiljaa. Olen edelleen sitä mieltä, että Jalosen jälkeen vaatimustaso laski ja se näkyi myös kentällä. Monesti mietin, ettei IFK sittenkään ollut valmis menestykseen, koska aika moni asia viittasi siihen, että edarit are back in town. Kokeneimmat jätkät eivät varmaankaan muuttaneet tekemisessään mitään, mutta nuoremmilla on voinut keskittyminen olennaiseen herpaantua. Siltä se on ainakin ajoittain vaikuttanut. Ja kyllä se on mun mielestäni valmennuksen tehtävä saada pojat ruotuun. Jos ei hyvällä, niin pahalla sitten.
Juuri nyt näyttää hyvältä. Peli alkaa asettua uomiinsa ja katsomossa viihtyy taas. En aio pyytää anteeksi sitä, että olen jäkättänyt huonoista peliesityksistä. Maksan omasta pussistani sievoisen summan, jotta pääsen vaihtamaan vapaalle ja nauttimaan hyvästä jääkiekosta. Ja kun ajoittain oli suorastaan raskasta lähteä hallille, jossain oli vikaa. Vika olisi luultavasti ollut minussa, jos olisin ollut ainoa, joka näin Nordiksella istuessaan koki. Mutta valitettavasti tunne oli valitettavan yleinen. Se, että haluaa viihtyä vapaa-ajallaan ei ole väärin. Se, että tottui taas monen helvetin onnettoman kauden jälkeen näkemään hyvää ja usein myös erinomasta jääkiekkoa, ei saa ainakaan minua tyytymään paskaan.