Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 760 945
  • 12 920

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Minua taas kiinnostaa onko Sihvonen todella lätkäjätkä vai pelkkä valelätkäjätkä? Lainaus Sihvosen blogista:
---
Sihvonen ei siis viihdy jääkiekkoporukoissa, vaikka se on kaikki kaikessa lätkäjätkälle. Oma joukkue, joukkuekaverit, pukukoppielämä ja pelireissut ovat tie, totuus ja elämä lätkäjätkälle.

Lätkäporukoissa puhutaan muutakin kuin lätkää ja Sihvonen taitaa olla siviilikatsomuksen puolelta enemmän Alpo Suhosen hengenheimolaisia, vaikka olisivatkin jääkiekkonäkemyksissä kaukana toisistaan.

On yleinen ja empirian tukema käsitys, että lätkäporukat (tarkoittaa tässä kontekstissa pelaajat, valmentajat ja seurajohdon) ovat voittopuolisesti arvokonservatiiveja sekä talouspoliittisesti oikeistoon kallellaan.

Sihvonen taas oli mm. pressanvaaleissa räksyttämässä Sauli Niinistölle ”uusliberalismista” ja seisoi näyttävästi Pekka Haaviston tukijoukoissa. Lisäksi Sihvosen yksisilmäinen tyyli analysoida jääkiekkoa tuo mieleen tyypillisen ”vasemmistoälykön”, joka on valmistunut jostain Suomen lukuisista punaopistoista ja kannattaa vähintään yhtä fanaattisesti sosialistista suunnitelmataloutta sekä muita lahkonsa oppeja kuin Sihvonen saarnaa ”Meidän Peliä”. :)

Mutta kyllä Sihvonen silti varmasti lajin puolella oleva "lätkäjätkä" on.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ehkä se on sitten vaan se Petteri Sihvonen joka ihmisiä vituttaa vaikka harva sen myöntää.

Pystyn myöntämään tämän helposti. Sihvonen on tehnyt itsestään niin monta kertaa pellen ja kehtaa vielä mainostaa itseään "Johtavana" tiesminä. Jätkä on jatkuvalla syötöllä kassalla veikkauksineen ja anal-yyseineen, että luulisi jo itsetunnolle käyvän, mutta mitä vielä. Minä en ainakaan enää Sihvosen juttuja jaksa noteerata juuri ollenkaan, huvittaa vaan välillä kun Sihvonen yrittää olla muiden yläpuolella ja tietävänsä kaiken, vaikka tosiasiassa mies ei tiedä mitään, mistään.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Umbertoecoilua vuodelta 1969

Petteri Sihvonen on median ja erityisesti jääkiekkomedian näkyvä hahmo, joten tästä syystä asetan tämän kirjoitukseni jääkiekkomedian johtavalle keskustelupalstalle ja Petteri Sihvosta käsittelevään ketjuun.

Joudun ulkomuistista ja omilla lisäyksilläni (ei siellä alkulähteessä kai Delfoin oraakkelista ja kivenheittäjän kylästä puhuttu mutta nyt puhutaan) sekä unohduksillani tiivistämään asiani tiiviimmin kuin on optimaalista asian kokonaisvaltaisen selvityksen kannalta. Pahoitteluni.

Johdanto
Vuosia sitten luin ensi kertaa syvästi mieleeni jääneen Umberto Econ esseen Urheilullista jutustelua. Essee on kirjassa Matka arkipäivän epätodellisuuteen. Hän piti - ja mielestäni täysin perustellusti - urheilua laskelmoituna tuhlauksena. Koko urheilullista toimintaa hallitsee kaikkialla ja kaikessa tuhlaus; jos ihminen heittää kiven ihan vaan huvikseen, tuhlataan kaloreita, usein kalorien lähde eli ruoka on saatu tekemällä työtä. Lopultahan urheilu voi muuttua työksi, jolloin urheilun tuhlauksen voidaan pienessä määrin yksilön kohdalla nähdä hävinneen, koska ei ole enää vain urheilua. Tuhlaus on leikkiä, joka on ihmiselle hyväksi. Leikkiminen on vapautta ja antaa edes hetkellisen vapauden luopua työn tyranniasta.

Kilpaurheilun synty
Kun mukaan tulee toinen kivenheittäjä, urheilusta tulee urheilukilpailua. Urheilukilpailuissa on säännöt. Kilpaurheilija syntyy ja hänestä tulee aina myös väline, vähintään urheilun väline. Hänestä tulee itsensä väline.

Urheilun yleisö
Tämän jälkeen leikkimistä aletaan ennemmin tai myöhemmin seurata. Muut leikkivät ja me katselemme. Kivenheittäjän kylä haastaa toisen kivenheittäjän kylän kivenheittäjän kilpailemaan paremmuudesta kivenheiton vaativassa lajissa. Urheilu on terveellistä, katseltava urheilu on terveyden mystifikointia. Urheilu eli leikki alkaa hallita ihmisjoukkojen energioita.

Urheilusta sanominen
Jos on urheiltu, niin urheilustahan pitää puhua. Ensin muuten vain, sitten järjestäytyneesti. Syntyy lehdistö tai suullisten tietäjien joukko. Nämä delfoin oraakkelit ennustavat urheilun menneisyyttä ja tulevaisuutta. Kummankin ennustaminen on ihmiskunnan historian lampun valossa osoittautunut hankalaksi. Hyvä itseluottamus tuottaa enemmän lausuntoja, laadusta ei ole päästy yksimielisyyteen. Urheilusta sanominen tuottaa lisää urheilua ja sitä myöten kilpaurheilua. Kummatkin ruokkivat toisiaan. Tärkeää on synnyttää urheilusanomisessa tunnetta. Tunne tuo rahaa. Raha tuo tunnetta. Raha on tunne.

Kilpaurheilun sanomisesta sanominen
Kilpaurheilusta sanominen on diskurssia. Kilpaurheilun sanomisesta sanominen on siis diskurssin diskurssia. Kivenheittäjän kylän kilpaurheilusta sanova ja toisen kivenheittäjän kylän kilpaurheilusta sanova ovat sanansa sanoneet ja tällöin ilmaantuu joku kolmas sanomaan, että mitäpä ne nuo ovat sanoneet ja mitä siitä tulisi sanoa. Kilpaurheilu näyttää olevan tiimalasin hiekalla mitaten enemmän diskurssin diskurssia kuin itse kilpaurheilua. Kun miljoona lukijaa lukee yhden henkilön kilpaurheilusta niin kilpaurheilusta sanominen ja sanomisen sanominen saa kilpaurheiluun verrattuna ajallisesti ryskävoiton.

Itse kilpaurheilussa on läpimätiä piirteitä, joten kenties kilpaurheilukeskustelu ja siitä keskusteleminen yrittävät luoda alkuperäisestä leikistä meille terveempää kuvaa ja sitä kautta tehdä meistä eettisempiä olijoita. Pohjimmiltaanhan parturissa juoruamistahan kilpaurheilusta keskustelemisessa ja keskustelemisen keskustelussa jne. on kyse.

Loput sanat
Tarkoitin sitä, että olen hämilläni tästä kaikesta; urheilusta, kilpaurheilusta, kilpaurheilukeskustelusta, keskustelusta keskustelemisesta, keskustelemisen keskustelun keskustelusta jne. Olisiko välillä hyvä syvästi miettiä ja pohtia, eikä vain jutustella, että mistä tässä kaikessa oikeastaan onkaan kyse? Vai pohditaanko täällä jo? Onko meistä enää edes siihen pohdintaan? Onko meidät jo syöty? Minut ainakin on taidettu syödä, todisteena siitä kilpaurheilun keskustelun keskustelusta keskusteleminen tässä ja nyt.

Lähden nyt urheilemaan enkä aio kertoa siitä tarkemmin, en etu-, enkä jälkikäteen. Mutta koska minut on syöty, luen palattuani Jatkoaika.com -keskustelupalstan sivustoa. Ajan hammas kourii itseltään hammastikullaan olemiseni rippeet pois, ettei mitään jää, paitsi iätön, ansastaan saaliinsa nostavan näkymättömän ideaalimaailman velmu virne. Alea iacta est.
 
Viimeksi muokattu:

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
umbertoecoilua! :)

Petteri Sihvonen on median ja erityisesti jääkiekkomedian näkyvä hahmo, joten tästä syystä asetan tämän kirjoitukseni jääkiekkomedian johtavalle keskustelupalstalle ja Petteri Sihvosta käsittelevään ketjuun. Jne..

Hienoa umbertoecoilua! :)

Johtava
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Kalpa
Lätkäporukoissa puhutaan muutakin kuin lätkää ja Sihvonen taitaa olla siviilikatsomuksen puolelta enemmän Alpo Suhosen hengenheimolaisia, vaikka olisivatkin jääkiekkonäkemyksissä kaukana toisistaan.

Tässäpä tämä ongelma onkin. En nimittäin pidä Alpo Suhosta lätkäjätkänä. Entisaikojen Käskyttäjä-Alpo oli varmaankin lätkäjätkä, mutta nykyinen Kultturelli-Alpo ei täytä millään tavoin lätkäjätkän vaatimuksia. Mieshän taitaa suurinpiirtein vihata jääkiekkoa, mutta joutuu sitä sietämään elannon hankkimisen takia. Tämmöinen mielikuva minulla on.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tässäpä tämä ongelma onkin. En nimittäin pidä Alpo Suhosta lätkäjätkänä. Entisaikojen Käskyttäjä-Alpo oli varmaankin lätkäjätkä, mutta nykyinen Kultturelli-Alpo ei täytä millään tavoin lätkäjätkän vaatimuksia. Mieshän taitaa suurinpiirtein vihata jääkiekkoa, mutta joutuu sitä sietämään elannon hankkimisen takia. Tämmöinen mielikuva minulla on.

Mitä olen Suhosta viime aikoina kuunnellut ja lukenut hänen kommenttejaan, ei niistä paista mitenkään viha kiekkoa kohtaan. Toki Ape monia kiekkoasioita kyseenalaistaa, mutta sehän on vain hyvä asia. Sihvonen muuten kutsui viime keväänä Apen U-studioon ja siitähän syntyi todella kiinnostava keskustelu. Onkohan video enää lehden sivuilla? Suhosestakin on vuosien saatossa pahimmat särmät hioutuneet. Näin se iän myötä tuppaa olemaan kaikilla.

Eilisessä Iltalehdessä ollut juttu Sihvosesta oli mielenkiintoinen; ei siinä nyt mitään uutta tullut esille. Mutta tuli ilmi taas se, että osa kiekkoihmisistä osaa jo elää näiden Sihvosen juttujen kanssa. Toki osa, kuten Westerlund, ei osaa. Ja ammattilaiset(jonkinmoiset vastustajatkin) tunnustavat, että Sihvonen tietää ja ymmärtää peliä. Kyllähän Sihvonekin kykenee myöntämään, että kiekkokontrollille on olemassa vastavoima, joka toimii ajoittain yhä vieläkin.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ihan hyväntuulinen haastattelu, hymähdin pariin otteeseen, Petterihän on huumormiehiä! Ja saatiinhan me Jatkoajallekin tunnustusta, onnea huikeille kirjoittajille.
 

Fordél

Jäsen
Ihan hyväntuulinen haastattelu, hymähdin pariin otteeseen, Petterihän on huumormiehiä! Ja saatiinhan me Jatkoajallekin tunnustusta, onnea huikeille kirjoittajille.

Samaa mieltä. Mielestäni itse asiassa oikein hyväkin haastattelu. Rehellistä menoa ja varmasti selvisi taas kerran monelle Sihvosen agendaa ihmettelevälle mistä kaverin mouhkaamisessa on kyse. Harmi vaan, että hän on ottanut tollasen roolin kantaakseen kun vie kuitenkin tilaa siltä kovalta asialta. No jokainen tavallaan ja kuten parhaaksi näkee.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Samaa mieltä. Mielestäni itse asiassa oikein hyväkin haastattelu. Rehellistä menoa ja varmasti selvisi taas kerran monelle Sihvosen agendaa ihmettelevälle mistä kaverin mouhkaamisessa on kyse. Harmi vaan, että hän on ottanut tollasen roolin kantaakseen kun vie kuitenkin tilaa siltä kovalta asialta. No jokainen tavallaan ja kuten parhaaksi näkee.

Minusta tämä rooli selitettiin tuossa hyvin ja oikeastaan se vahvisti aikaisempia tulkintojani. Pidän itse tätä strategiaa ihan hyvänä, substanssi ratkaisee ja sen puute tulee ilmi tylysti.
 

Fordél

Jäsen
Pidän itse tätä strategiaa ihan hyvänä, substanssi ratkaisee ja sen puute tulee ilmi tylysti.

Tottakai. Ilman substanssiahan tollanen strategia olisi tuhoon tuomittu. Vastapalloon tulisi niin pahasti ettei kenenkään pääkoppa kestäisi sitä. Silti itse hyödyntäisin substanssin eri tavalla. Hyvä kuitenkin, että Sihvonen tietää itse tasan tarkkaan mihin on ryhtynyt ja kantaa siitä myös vastuun. Meistä kaikista ei olisi siihenkään.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ihan mielenkiintoista oli eilen havaita, että nämäkään valmentajat, joita johtava itse suitsuttaa - kuten P. Virta - eivät hirveästi lämpene Sihvosen töherryksille.

Eilen Virta kyykytti kyllä johtavaa satamuna studiossa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ihan mielenkiintoista oli eilen havaita, että nämäkään valmentajat, joita johtava itse suitsuttaa - kuten P. Virta - eivät hirveästi lämpene Sihvosen töherryksille.

Eilen Virta kyykytti kyllä johtavaa satamuna studiossa.

Olisi ollut mukava nähdä/kuulla tuota, mutta joutui tyytymään otteluseurantaketjun raportointiin. Takavuosinahan Urheilulehti oli tehnyt "kyselyn" muutamalle SM-liigavalmentajalle ottaisivatko Petteri Sihvosen apuvalmentajaksi tms. kuudesta vastanneesta Jukka Rautakorpi oli muka ainoa joka vastasi "Ei".
 

miklaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät (Sympatiat HIFK)
Ihan mielenkiintoista oli eilen havaita, että nämäkään valmentajat, joita johtava itse suitsuttaa - kuten P. Virta - eivät hirveästi lämpene Sihvosen töherryksille.

Eilen Virta kyykytti kyllä johtavaa satamuna studiossa.


Minusta on tuntunut P.Virran kommentointia seuratessani (mm. pari kertaa taisi peräkkäin olla Ässä-pelin kommentaattorina), että olisiko Virta lähtenyt muuttamaan omaa ajatustaan hiukan suoraviivaisemman kiekkoilun suuntaan. Voi olla , koska oma käsitykseni P. Virran pelikirjasta perustuu mediatiedoille, että käsitykseni on väärä. Joku tuntee Virran opit paremmin ja Virtahan ei tietysti edes valmenna mitään tällä hetkellä.
 
Minua taas kiinnostaa onko Sihvonen todella lätkäjätkä vai pelkkä valelätkäjätkä? Lainaus Sihvosen blogista:

Sihvonen ei siis viihdy jääkiekkoporukoissa, vaikka se on kaikki kaikessa lätkäjätkälle.

Tuo on muuten varmasti aika karu kohtalo: ihan liian älykäs ja koulutettu lätkäporukoihin, mutta toisaalta lätkätaustansa vuoksi ihan liian juntti akateemisiin humanistiporukoihin. Ei ole varmasti herkkua olla tuollainen väliinputoaja.

On yleinen ja empirian tukema käsitys, että lätkäporukat (tarkoittaa tässä kontekstissa pelaajat, valmentajat ja seurajohdon) ovat voittopuolisesti arvokonservatiiveja sekä talouspoliittisesti oikeistoon kallellaan.

Sihvonen taas oli mm. pressanvaaleissa räksyttämässä Sauli Niinistölle ”uusliberalismista” ...

Petteri Sihvonen on luultavasti myös lukenut elämässään ainakin kymmenen kirjaa. Jo pelkästään sillä saanee lätkäjoukkueessa totaalifriikin maineen.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Petteri Sihvonen on luultavasti myös lukenut elämässään ainakin kymmenen kirjaa. Jo pelkästään sillä saanee lätkäjoukkueessa totaalifriikin maineen.

Ehkä lähellä totuutta tuokin yleistys, ainakin mitä tulee pelaajiin ja pelkän peliuran avulla edenneisiin. Ja myös Sihvonen halusi varmastikin korostaa itseään juuri tuon tyyppisellä vihjailulla.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Päätöshän löytyy täältä:

JSN


On varmaan meriitti siellä Kulosaaressa omien joukossa, kun on jo kaksi langettavaa päätöstä perheisiin ja lapsiin menevistä jutuista. Kun Petteri kuitenkin tätä luet, niin ihmettelen kanttiasi itkeä tällä palstalla, että joku anonyymi ja avoimesti halveksumasi nettinimimerkki marginaalisella keskustelupalstalla puhuu jostain junnujoukkueesta esimerkkinä mainitsematta yhtään nimeä ja samaan aikaan itse nostat palkkaa perheiden repostelusta valtakunnallisessa mediassa.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Josko vaikka kantelu tuosta artikkelista on tehty hiljattain? Tosin väliäkö tuolla sinänsä, JSN:n rankaisumahdollisuudet kun ovat luokkaa "hyi hyi"-tyylin toruminen joka tuskin vaikuttaa UL:n kirjoitteluun mitenkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös